امروز که خاور میانه شاهد رویداد بزرگ پیروزی اسلام ناب محمدی بر اسلام وهابیت سعودی – آمریکایی یعنی داعش است، آل سعود مستبد که پایه های حکومت خود را بر ویرانه ای از استبداد و جنگ بنا کرده است ، سعی دارد تا با کشاندن خشونت و جنگ از یمن به منطقه و وارد ساختن اتهامات بی پایه و اساس بر علیه ایران، از جمله مداخله در سایر کشورها، جمهوری اسلامی را به چالش با اعراب بکشاند و با این بهانه نیروی مقاومت در کشورهای دیگر را در هم بشکند. پایان یافتن داعش، این فرزند خلف مفتی های وهابی، براقتدار و عزت ایران مهر محکمی کوبید و نشان داد که وارث حقیقی منطقه، مقاومت ملت ها و جانفشانی فرزندان مومن و مبارز آن هاست. اما آنچه در پشت پرده این تحرکات جنگ افروزانه آل سعود، بوضوح میتوان مشاهده کرد، دستان اسراییل است. گرچه کشورهای عربی خود فروخته این همکاری های پنهانی را انکار میکنند اما یهودی ها هیچ ابایی از اظهار ارتباط نزدیک خود با عربستان و بقیه اعراب ندارند.
روابط جدید عربستان با اسراییل
داستان از آن جا شروع شد که درخواست طرف عربستانی برای مصاحبه به ژنرال رونن مانلیس سخنگوی ارتش اسرائیل ارائه شد و رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل آن را پذیرفت. وی پس از بازگشت از این سفر به ژنرال مانلیس گفته است: "باور نمیکنی. آن جا نشسته بودم و به سخنان ژنرالی سعودی گوش میدادم که به نمایندگی از رئیس ستاد ارتش این کشور سخنرانی میکرد. انگار خودم مشغول سخنرانی بودم. من با هر کلمهای که او بر زبان آورد موافق بودم. انگار او داشت یادداشت من در ارزیابی شرایط منطقه را روخوانی میکرد." بعد از انتشار مصاحبه ژنرال ایزنکوت و ایلاف، یک منبع مطلع اسرائیلی به المانیتور گفته است که واضح است که روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی در بلندمدت علنی خواهد شد اما این رابطه ممکن است مانند رابطه اسرائیل و مصر یعنی صلح کامل نباشد. رابطه اسرائیل و عربستان بیشتر شبیه رابطه اسرائیل و مراکش خواهد بود که ظاهر روابط محدود نگاه داشته خواهد شد ولی روابط به شکل غیررسمی گسترش بسیاری خواهد یافت. در شرایطی که سعد الحریری نخست وزیر لبنان مجبور شده بود از سمت خود استعفا دهد، افکار عمومی اعراب در مقابل داغترین مساله این روزهای جهان عرب، یعنی آینده روابط اسرائیل و سعودی قرار گرفت. حتی در شرایطی که اسرائیلیها تلاش دارند روابط خود با دو شاهزاده جوان عرب یعنی محمد بن سلمان سعودی و محمد بن زاید ابوظبی را بدون سر و صدا به پیش ببرند، مخاطبان اسرائیلی نیز با دقت به مصاحبه ایلاف و ژنرال ایزنکوت پرداختند. یک منبع نظامی اسرائیلی به المانیتور گفته است که «اسرائیل در این مصاحبه، نظرات خود در قابل مسائلی که برایش مهم است یعنی ایران، سوریه، حزبالله و وضعیت در مرزهای اسرائیل با لبنان و سوریه را برای طرف سعودی بیان کرده است.
ایران هراسی برای همسو کردن اعراب با عربستان
طی چند روز گذشته، وزرای خارجه عرب امارات، بحرین و کویت ، نشست فوق العاده خود را بنا به درخواست عربستان برای بررسی چگونگی برخورد با «نقش ایران در خاورمیانه» در قاهره برگزار کردند. ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در سخنرانی افتتاحیه به تیتر روزنامه ایرانی (کیهان) درباره حمله موشکی به امارات و همچنین سخنان رئیس جمهور ایران، مبنی بر نفوذ ایران در کشورهای عربی استناد کرد و افزود: شليک موشک بالستيک به طرف يک پايتخت عربي از سوي يک گروه شبه نظامي، تهديد خطرناکي است. احمد ابوالغیط مدعی شد: نشست ما در شرایط غیرعادی، که پایتخت عربی با موشک بالستیک هدف قرار گرفته است برگزار می شود. موشکی که حوثی ها به عربستان شلیک کردند، در راستای دخالت ها و ایجاد فتنه و تخریب است و در برابر ما غیر از موشک های بالستیک ساخت ایران و دشمنی آشکار نیست و اینکه پایتخت های عربی در تیررس موشک های بالستیک ایران قرار دارد. وی ادعا کرد: کشورهای عربی قادر به دفاع از ثبات خود هستند و نمی پذیرند در سایه ترس به سر ببرند و دخالت های ایران در این حد متوقف نشده و آخرین آن انفجار خطوط لوله در بحرین و شبکه العبدلی در کویت و دیگر اقدامات است و شواهدی درباره حمایت از شبه نظامیان مسلح در کشورهای عربی وجود دارد. مواضع مسئولان ایرانی، نمایانگر سیاست ایران است و خط مشی هیمنه و سیطره است. ما این مواضع خصمانه را محکوم می کنیم و از ایران می خواهیم که از مواضع خود در قبال کشورهای عربی دست بردارد. کشورهای عربی دخالت ایران را عامل اصلی بی ثباتی در یمن از طریق تجهیز حوثی ها می دانند. تهدیدات از حد گذشته است و منطقه را به سوی سرنوشت خطرناک سوق می دهد. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست مدعی شد: قبول شرکت در این نشست فوری، حاکی از این است که کشورهای شرکتکننده از خطری که اقدامات ایران برای امنیت و ثبات منطقه دارد، آگاه هستند. وزیر خارجه عربستان سپس به سراغ اتهام بیاساس ایرانی بودن موشکهایی که یمنیها در دفاع از خود به سمت سعودیها شلیک میکنند، رفت و گفت: موشک بالستیکی که به پایتخت کشور من شلیک شد، نشانگر حملات مکرر ایرانیها به پادشاهی سعودی است و تاکنون شاهد شلیک هشتاد موشک بالستیک دارای هویت ایرانی از سوی عاملان ایران یعنی حوثیها به سمت خود بودهایم. جبیر در تلاش برای ایجاد حس ناامنی در میان دیگر اعضای اتحادیه عرب، در سخنانی تحریکآمیز گفت: «سکوت در برابر این حملات وحشیانه عوامل منطقهای ایران، به نفع امنیت هیچ یک از پایتختهای عربی نیست. امروز از همه شما میخواهم صادقانه و ثابتقدم در کنار مردم و کشورهایمان بایستیم و در مسیر پاسخ به اقدامات ایران، به اصول و منشور اتحادیه و قواعد بینالملل پایبند بمانیم.» وزیر خارجه سعودی بدون اشاره به پتانسیل نظامی کشورش ادامه داد: عربستان سعودی در برابر این حمله آشکار، دست روی دست نخواهد گذاشت و برای دفاع از امنیت ملی و مردم خود، درنگ نخواهد کرد. وی افزود: ما باید وظایف میهنی خود را بر عهده بگیریم و امنیت و ثبات کشورهایمان را در برابر سیاست تهاجمی ایران، حفظ کنیم. به گزارش شبکه الجزیره، خالد بن احمد آل خلیفه» در سخنانی بیشتر بخشهای ادعاهای خود را متوجه حزب الله لبنان کرد و گفت، باید با این حزب به علت تهدید امنیت ملی کشورهای عربی مقابله کرد. او افزود: لبنان تحت سیطره حزبالله و لبنان مسئول مشارکت حزب الله در دولت این کشور است. وزیر خارجه بحرین همچنین مدعی شد: اقدامات ایران موجب شده است تا هزاران بحرینی زخمی شوند و ما تا کنون این را تحمل کردهایم و خط لوله نفتی که در منامه منفجر شد، از جمله تجاوزات ایران علیه بحرین بود. خالد بن احمد با بیان اینکه موشکی که از سوی یمن به ریاض شلیک شد، ایرانی بود، گفت: این اولین تعرض هم پیمانان ایران نبود.
اتحادیه عرب و اهداف فراموش شده
اتحادیهٔ عرب با نام کامل اتحادیه کشورهای عربی یا همان جامعة الدول العربیة،یک سازمان بینالمللی منطقهای است که شامل کشورهای عمدتاً عربیِ جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است. (۲۲ کشور عربی زبان شامل ۱۰ کشور آفریقایی و ۱۲ کشور آسیایی) این اتحادیه در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو مؤسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان، و اردن، بنیان نهادهشد و یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست که ۲۲ عضو اصلی و ۴ عضو ناظر دارد که البته عضویت سوریه از نوامبر ۲۰۱۱ به حالت تعلیق درآمده است. پس از اخراج نیروهای فرانسوی از سوریه و تشکیل دولت یهودی اسرائیل، ضرورت لزوم همکاری کشورهای عربی با یکدیکر احساس شد. زیرا اعراب نه تنها از نظر زبانی بلکه از نظر مذهب، مسلمان هستند. اما امروز دیگر از اتحاد بر علیه دشمن مشترک مسلمانان یعنی اسراییل، دیگر خبری نیست. بلکه منافع مشترک حکام عرب مورد توجه قراردارد و بر علیه ملت ها، جلسه تشکیل میدهند و یمن و ایران را آماج تیرهای جنگی وتهمت های سیاسی قرار داده اند تا بتوانند همسو با اسراییل و آمریکا حکمرانی کنند. گفتنی است، در این نشست وزرای خارجه بیشتر کشورهای عربی حضور یافتند. تنها وزیر خارجه لبنان صراحتا اعلام کرد، در این نشست ضد ایرانی شرکت نخواهد کرد. قطر نیز در سطحی پایین تر از وزیر خارجه در این نشست حضور یافت.
ایران، مصمم و مقتدر با راهبردی جدید
بنظر میرسد عربستان نتواند در ابعاد نظامی در قد وقواره ایران ظاهر شود و بخواهد از راه جنگ به منویات خود برسد. اما از لحاظ دیپلماسی و همچنین خرج کردن دلار های نفتی، مضایقه نخواهد کرد و شاید بخواهد با کشورهای منطقه از این راه وارد شود. اگر نتوانیم در حوزه دیپلماسی فعالیت چشمگیری داشته باشیم، دیری نخواهد گذشت که دوستان منطقه ای ما قربانی همکاری های تجاری و فرهنگی و اقتصادی با عربستان خواهند شد. پس رسالت امروز بر عهده وزارت خارجه است تا راه سردار سلیمانی را ادامه دهد.
منابع:تسنیم/ تابناک