از شأن سیمرغ، حواشی جشن سینما به گزارش فارس، محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما، امروز در اولین نشست رسانهای خود پس از پس از 5 ماه به سؤالات خبرنگاران در مورد مسائل مرتبط با خانه سینما نیز پاسخ داد. *خانه سینما باید در تصمیم گیریهای سینمایی حضور داشته باشد مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به سوالی در مورد این كه معاونت سینمایی میخواهد خانه سینما بازوی اجرایی این نهاد باشد، گفت: از قدیم الایام این درخواست وجود داشته كه خانه سینما با مدیریت دولتی در تعامل باشد واین بحث جدیدی نیست. ولی میتوان میزان این تعامل را در زمانهای مختلف سنجید.البته گاهی این تعامل به شكل انفرادی درآمده اما اینكه ظرفیتی برای حضور سیستماتیك خانه سینما در فعالیتهای سینمایی باشد و زمینههای آن نیز وجود نداشته است. البته گویا مشغلهها باعث میشود كه همه در حد همان روزی كه در آن هستند فكر كنند اما امیدوارم كه این وضعیت بهتر شود. دعوای تهیه كنندگان وضعیت سینما را شفاف میكند! عسگرپور همچنین در مورد اختلاف صنوف و به وجودآمدن صنوف موازی در میان تهیه كنندگان گفت: از این وضعیت استقبال میكنم چون امیدوارم در این قضایا خودواقعی افراد دیده شوند نه اینكه جای دیگری با نشان دادن باطنشان به سینما ضربه بزند. البته شاید عدهای عنوان كند كه این درگیریهای لفظی باعث به هدر رفتن انرژی می شود اما به نظر من این موضوعات به شفاف شدن وضعیت سینما كمك میكند. وضعیت مربوط به صنوف تهیهكنندگان باید مدیریت شود. البته ممكن است دامنه درگیری ها افزایش پیدا كند اما این موضوع هم زیاد بد نیست چون باعث میشود كمی دیگر دوستان تهیه كننده با عواقب آن مواجه شوند. ما تا به حال چندین بارهم دوستی خودرابه آن نشان دادیم و هم لبه چاقوی تیزمان را نشان داده ایم به همین خاطر امیدوارم خودتهیه كنندگان به نتیجه منطقی دراین مورد برسند. مدیرعامل خانه سینما در ادامه در مورد آماده سازی و اجرایی شدن اساسنامه شورای عالی تهیه كنندگان و ماجرای پیوستن دو صنف جدید به خانه سینما گفت: شورای عالی تشكیل شد تا صنفی فراگیر باشد كه فعلا نیست و برای رسیدن به چنین وضعیتی باید اساسنامه خود را با احتساب تمام جوانب به هیأت مدیره خانه سینما بدهد وقتی اختلاف بین تهیه كنندگان به اوج خود رسید خواستم از تشكل هایی كه در تفاهمنامه اولیه تشكیل شورای عالی شركت داشتند به همراه چند نفر از دستاندركاران تدوین اساسنامه جدید خانه سینما نمایندگانی در كنار هم جمع شوند تا هرچه سریعتر اساسنامه صنف جدید تهیه كنندگان را تهیه كنند. جلسات جذاب و بحث برانگیزی داشتیم و سرانجام به جایی رسیدیم كه می توانیم اساسنامه شورای عالی تهیه كنندگان را آماده كنیم و امیدوارم این اتفاق به زودی بیفتد. همچنین وی در مورد تشكیل دو صنف جدید تصریح كرد: صنف باید تشكیل شود تا بتواند به خانه سینما ملحق شود ما چند درخواست برای تشكیل و الحاق صنوف جدید به خانه سینما داشتیم كه یكی از آنها صنف تولیدكنندگان است چون یكی از كارهای برون رفت از مشكلات تهیه فیلم جداسازی صنوف تهیه و توزیع فیلم است كه امیدوارم به زودی مقدمات تشكیل این صنف و پیوستن آن به خانه سینما فراهم شود. اما صنف دیگر، صنف آموزشگاه های آزاد سینمایی است كه وضعیت آن فرق می كند چون این صنف قبلا وجود داشته و جلسات متعددی نیز برگزار كرده و امروز نیز میخواهد مرتبط با نهادهای قانونی شود و چون این صنف یك صنف كارفرماست باید بحث پیوستن آن به خانه سینما با دقت ویژهای برنامهریزی شود. شمارش آرای مردمی در جشنواره فجر علمی نیست وی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس در مورد نوع رابطه خانه سینما با جشنواره فجر در زمینه شمارش آرای مردمی گفت: درخواست دبیر جشنواره فجر مبنی بر حضور خانه سینما در جریان شمارش آرای مردمی امسال هم به ما رسید و موضع ما در این مورد این است كه خانه سینما جایی فعالیت كند كه حدود و ثغور آن فعالیت مشخص شود. از نظر ما شمارش آرای مردمی در چند دوره گذشته كار علمی نبود البته شاید نشود روی آن كار علمی به معنای واقعی كرد چون معمولا آرای مردمی در خارج از كشور حالت غیررقابتی دارد اما چون اینجا سیمرغی به آن تعلق می گیرد بحث مخدوش شدن آرا بسیار مهم است و حق بسیاری از افراد میتواند در این میان ضایع شود. فلسفه وجودی آرای مردمی نیز برای ما چندان مشخص نیست اما با این وجود خانه سینما اعلام آمادگی كرده كه در صورت مشخص شدن دبیر این كار با او همكاری كنیم. *شأن سیمرغ را دریابیم وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس در مورد موضع خانه سینما نسبت به افزایش تعداد جوایز جشنواره فیلم فجر گفت: در واقع كسانی كه جایزهها را زیاد كردند باید در این مورد توضیح بدهند. در واقع زمانی كه من مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بودم و تعداد جوایز را كم كردم خواستم كه جشنواره فجر به شكل مهمانی نباشد كه هر كسی كه به آنجا میرود جایزهای ببرد، بلكه قصد داشتم این جشنواره به رقابت نزدیكتر شود. من با كارشناسی با عدهای تعداد جوایز جشنواره فجر را كم كردم و همان عده در كارشناسی برای مدیر بعدی بنیاد سینمایی فارابی گفتند بهتر است جوایز را زیاد كنیم! عسگرپور تصریح كرد: افزایش جوایز باعث شده همه در مورد شأن سیمرغ نگران شویم چون این سیمرغها حاصل تلاش های زیادی است و باید شأن آن حفظ شود. امسال هم باید ببینیم باتوجه به افزایش مجدد جوایز و ورود بخشهای تلویزیونی به جشنواره فجر چه اتفاقی خواهد افتاد. باید توانایی حمایت از موارد صنفی را داشته باشیم عسگرپور در پاسخ به سوالی در مورد این موضوع كه شائبه دولتی شدن خانه سینما وجود دارد گفت: اینكه ما با دولت موضع گیری مشتركی راجع به یك موضوع داشته باشیم ایرادی ندارد مسئله وقتی بد است كه نتوان از صنوف حمایت صنفی انجام داد. البته ما برای حمایت از صنوف پافشاری زیادی كردیم و نمونه آن را هم در جشن خانه سینما امسال شاهد بودیم. اما به نظر من چهره خانه سینما باید یكپارچه باشد و در این میان در مورد نظرات اصولی نیز نباید كوتاه بیاییم. *آییننامه جدید شورای صنفی نمایش از طرف اداره نظارت و ارزشیابی لازم الاجرا خواهد بود مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به سوال دیگری در مورد وضعیت شورای صنفی نمایش و آییننامه این شورا برای سال آینده گفت: خانه سینما در شورای صنفی نمایش نماینده ندارد البته من چند بار در این شورا حضور داشتم و خواستم دوستانی نیز در این شورا حضور داشته باشند تا در مورد آیین نامه سال آینده تصمیمات جدیدی گرفته شود امسال چند موضوع در حوزه اكران باید مشخص شود مانند وضعیت اكران فیلمهای فرهنگی، تعداد گروههای سینمایی، نحوه پخش فیلم در شهرستان (باتوجه به پخش مناسب فیلم توسط مؤسسه سینما شهر در شهرستانها) كه باید تمام این موارد در آییننامه شورای صنفی مشخص باشد و بدانیم شورای صنفی چه برخوردی با این قضایا خواهد داشت و باید مشخص شود نقش این شورا در مسائل مربوط به پخش چیست؟ در جلساتی كه با حضور رئیس اداره نظارت و ارزشیابی و رؤسای صنوف داشتیم به این نتیجه رسیدیم و آیین نامه جدید شورای صنفی نمایش كه توسط همه تأیید شود از طرف اداره نظارت و ارزشیابی لازم الاجرا باشد. * ما خود را ملزم به حل مشكلات سینماگران میدانیم وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت سینما جمهوری نیز گفت: امیدواریم كه بیمه بتواند اكثر موارد مربوط به خسارات وارد شده را به این سینما را جبران كند و اگر نبود امیدواریم بتوانیم از ماسه سینما شهر یا شهرداری تهران برای بازسازی آن كمك بگیریم. عسگرپور در ادامه با اشاره به نقش خانه سینما در مورد حل مشكلات سینماگران گفت: معمولا اكثر كسانی كه مشكلی برای اكران فیلم و گرفتن پروانه ساخت دارند برای حل مشكلات خود به خانه سینما میآیند و ما نیز تا حد امكان سعی می كنیم به آن كمك كنیم و امیدواریم این موضوعات حل شود. اما مشكلات اصلی خانه سینما و سینما وقتی قابل حل است كه مسئله تغییر ساختار تشكیلاتی سینما انجام شود كه این مسئله نیز از طرف ما در حال پیگیری است و ما خودمان را مستلزم می دانیم كه برای حل مشكلات همكارانمان با آنها كمك كنیم. عسگرپور در پاسخ به سوالی در مورد بودجه خانه سینما و راههای كسب درآمد توسط این نهاد صنفی گفت: هر سال خانه سینما با معاونت سینمایی تفاهمنامهای امضا میكند كه بتواند بخشی از بودجه خود را از معاونت سینمایی بگیرد كه البته این بودجه هیچ وقت كفاف كارهای ما را نمیدهد برای همین ما سراغ حامیان مالی میرویم ولی متأسفانه درگیریهای بین صنوف باعث پراكنده شدگان این حامیان مالی می شود و ما آنها را از دست می دهیم و آرامش صنفی از این نظر می تواند به خانه سینما كمك كند. امیدواریم پس از گذشت فضای انتخابات بتوانیم در مورد بحث درآمدزایی به نتایج بهتری برسیم. پنجم بهمن ماه سایت خانه سینما راهاندازی میشود وی در پاسخ به سوال فارس در مورد وضعیت سایت خانه سینما و زمان به روز شدن آن گفت: مسائل زیادی به شكل كلی در مورد سایت مطرح شده است و گروهی مشغول كار بر روی این سایت هستند و روز پنجم بهمن ماه سایت خانه سینما با شكلی جدید و اطلاعاتی به روز، به روزرسانی خواهد شد. امیدواریم این سایت، سایتی بپركار باشد و تأكید ما بر دو زبانه بودن این سایت است همچنین ما از سایتهای صنوف دیگر كه آنها نیز دوزبانه باشند حمایت ویژه ای به عمل خواهیم آورد. وی در ادامه در مورد كاركردهای این سایت گفت: به جز اخبار و اطلاعات كه در این سایت منعكس خواهد شد باید نظام جامع آماری ما نیز در این سایت وجود داشته باشد تا بتوان آخرین وضعیت صنوف سینمایی را در روی این سایت مشاهده كرد. * بهرهگیری خانه سینما از بحث حمایتهای مالیاتی وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار فارس در مورد بهرهگیری خانه سینما از بحث حمایتهای مالیاتی گفت: بحث حمایت های مالیاتی از سینما قانونی مصوب و قدیمی است كه در واقع هیأت وزیران با تعیین مصداق اجرای آن را ابلاغ كرده اما دو مصوبه در این قانون وجود دارد كه باعث می وشد خانه سینما نتواند از این درآمد استفاده كند اولین مصوبه كمك به تولید فیلم فاخر است (طبق معمول بدون وجود تعریفی از این نوع فیلم) و مصوبهای دیگر مسأله ساخت سالن است. البته كمیته كارشناسی برای هزنیه كردن در این مورد قرار است در معاونت سینمایی تشكیل شود و مدیرعامل خانه سینما در این كمیته خواهد بود تا ببینیم چه استفادهای میتوانیم از این درآمد بكنیم. * ملاقات با جعفری جلوه قبل از جشن سینما لزومی نداشت در ادامه از عسگرپور سوال شد كه چرا 72 ساعت از قبل برگزاری جشن خانه سینما عدهای از دستاندركاران جشن به همراه دبیر جشن با معاونت سینمایی ملاقات كردند كه عسگرپور، ضمن اظهار بیاطلاعی از این دیدار گفت: من در آن جلسه نبودم و حتی 72 ساعت قبل از جشن نتیجه آرا و جمع بندی آنها مشخص نبود حتی من از دبیر جشن خواستم كه نتیجه آرا را نیز به من نگوید چون ممكن است اطلاع من از نتیجه ها باعث اتفاقاتی شود. حتی احتیاجی به این ملاقات نیز وجود نداشته چون كاندیداها در آن تاریخ در روزنامهها معرفی شده بودند و احتیاجی به ملاقات با آقای جعفری جلوه نبود. * طرح مدیریت سینماهای شهرداری توسط خانه سینما عسگرپور در پاسخ به سؤال دیگری در مورد مدیریت سینماهای شهرداری توسط خانه سینما گفت: زمانی كه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری بودم طرحی داشتم و آن طرح این بود كه بخشی از سود سالنهای سینمای متعلق به شهرداری با توجه به اینكه نهادی عمومی است به خانه سینما طی مكانیزم مشخصی تعلق پیدا كند البته در مورد مدیریت این سالنها نیز پیشنهاداتی داریم ولی هنوز پیشنهادات ما كاملا مشخص نشده. * در اساسنامه جدید، طرح استقلال خانه سینما از نهادهای دولتی مشخص شد وی همچنین در مورد بحث اساسنامه جدید خانه سینما نیز گفت: اساسنامه جدید در هیأت مدیره قبلی تصویب شد و مجمع عمومی نیز آن را تصویب كرد ولی هنوز ثبت نشده بود كه این اتفاق نیز چندی پیش افتاد. در اساسنامه حدود و اختیارات هیأت مدیره و مجموعه خانه سینما به همراه بحث استقلال خانه سینما از نهادهای دولتی مشخص شده است. البته قطعا این اساسنامه مشكلات زیادی دارد و زمانی مشكلات مطرح می شود كه این اساسنامه اجرایی شود. به همین خاطر همانگونه كه برای جشن خانه سینما كمیته ای تشكیل شد تا در مورد آیین نامه آن بحث شود پیشنهاد شده پس از اجرایی شدن اساسنامه جدید كمیتهای نیز بحث تصحیح این اساسنامه را انجام دهد. * ساختمان شماره یك نوستالژیك است عسگرپور در پاسخ به سوالی در مورد ساختمان شماره 2 خانه سینما گفت: عملكرد ما این است كه صنوف به صورت طبعی در خانه سینما حضور داشته باشد و برنامه های خود را پیگیری كند و این ربطی به ساختمان شماره یك یا دو ندارد ما از صنوف خواستیم كه در طول سال هركدام یك ورك شاپ بین المللی داشته باشند كه به زودی ورك شاپ فیلمنامه نویسی و توزیع و پخش با حضور اساتید بینالمللی برگزار خواهد شد. قطعا بخشی از این فعالیتها باید در ساختمان شماره 2 خانه سینما انجام بگیرد اما به علت نوستالژیك بودن ساختمان شماره یك برای اعضای خانه سینما همه در اینجا ماندهاند، ضمن اینكه رضا میركریمی نیز در خانه سینما باقی مانده تابتواند پژوهشكده خانه سینما را در محل ساختمان شماره دو خانه سینما برپا كند. برپایی نمایشگاه توانمندیهای سینما نیمه اول سال آینده عسگرپور در پایان این نشست گفت: در پی این هستیم كه در انتهای نیمه اول سال آینده نمایشگاه توانمندیهای سینما را برپا كنیم و جشن خانه سینما را نیز بخشی از این نمایشگاه باشد چون این نمایشگاه جذابیت زیادی برای مخاطبان خاص و عام سینما دارد و اگر بتوانیم این كار را انجام بدهیم در هفته ای كه 21 شهریور منتهی خواهد شد سعی می كنیم پس از افطار برنامههای متنوعی را در این نمایشگاه داشته باشیم تا بتوانیم تشكیلات خود را محك بزنیم.