آیین اختتامیه نخستین جشنواره قرآنی «آیههای مهربانی» ویژه کارکنان و خانواده شهرداری تهران، به همت اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی شهرداری تهران، عصر چهارشنبه، سوم مردادماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ابراهیم شیخ معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، مدیران و کارکنان مناطق مختلف و منتخبان این جشنواره در مرکز همایشهای بینالمللی باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. در ابتدای این مراسم عباسعلي مديح، مدیرکل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعي شهرداري تهران ضمن تبریک ولادت امام رضا(ع) با اشاره به حضور هفت هزار و ۲۰۰ نفری شرکت کنندگان در دو مقطع زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶، عنوان کرد: این فرصت مغتنمی است که شما به عنوان قاریان، حافظان، مؤذنان، خوشنویسان و نقاشان عرصه قرآنی در این جشنواره و همچنین به عنوان منتخب در آیین اختتامیه آن حضور دارید. مدیح بیان کرد: این جشنواره در گروه آقایان در رشتههای قرائت تحقیق و ترتیل اذان، حفظ کل، ۲۰ و ۱۰ جزء و حفظ قصارالسور ویژه خردسالان و همچنین اذان و در گروه بانوان و دختران در این رشتهها به استثنای قرائت تحقیق و اذان به مدت دو روز طی ۲۴ و ۲۵ تیرماه و همچنین بخش کتبی آن شامل مفاهیم سوره واقعه و رشتههای خوشنویسی و اشعار قرآنی، طی ایام ماه مبارک رمضان برپا شد. وی اظهار کرد: اتفاق خوب طی این جشنواره، تهیه و تنظیم بانک اطلاعات از قرآنیان شهرداری تهران شامل کارکنان و خانوادههای آنها است. این موهبت و عنایت الهی است که خداوند به شما قاریان و حافظان عنایت کرده است و امیدوارم همه ما عامل به آموزههای قرآن باشیم و خداوند توفیق خدمت صادقانه را بدهد. در ادامه این مراسم ابراهیم شیخ، معاون توسعه منابع انسانی شهرداری ضمن خیر مقدم و تبریک ایام دهه کرامت و ولادت امام رضا(ع)، گفت: جدایی از فرهنگ قرآن عامل عمده گرفتاری های امروز مسلمانها و جهان اسلام است که اگر امروز افراط و خشونت در دنیای اسلام، وحدت مسلمانان را از بین برده و آنان را در برابر هم قرار داده، بواسطه فاصله گرفتن از فرهنگ قرآن است و قرآن مجید عامل اصلی وحدت جهان اسلام و مسلمانان میباشد. شیخ در ادامه افزود : شما عزیزان حاضر در این مراسم هنرمند قرآنی هستید و فضل الهی شامل حالتان شده است که افضل فضایل است و این عنایت و فضیلت را با حضور در این مسابقات و جشنواره به دیگران عرضه کردهاید. وی ضمن تشکر از برپایی چنین محافل ارزشمندی، ادامه داد: قرآن، تنها کتاب آسمانی ما در طول تاریخ است که در صحت و دقت آن و دوری از تحریف در آن تردیدی نیست. کتب آسمانی دیگری برای هدایت ما انسانها نازل شده، اما متأسفانه هیچ کدام به همان شکل نزول در اختیار ما نیست جزء قرآن، آن کتاب آسمانی که همه به عدم تحریفپذیری آن اذعان داریم و همه پژوهشگران بر آن اتفاق نظر دارند که کلمهای به آن افزوده نشده و نه کلمهای از آن کاسته شده است که اِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ یعنی حافظ این کتاب به فرموده ی قرآن خداوند بزرگ است. معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه فهم بهتر قرآن در کنار قرائت صحیح و حفظ آیات نورانی لازم و ضروری است، اضافه کرد: امروز هدفمان این است که از این طریق قلوب جامعه را بههم نزدیک کنیم، البته خطوط قرآن چشمنواز و صوت آن منجر به نوازش سامعه ها میگردد، گرچه نشاط و لذت چشم و گوش با قرآن مجید است اما هدف نهایی اجرای مفاهیم قرآن در سراسر زندگی بشر است و انس عملی با قرآن فخر و افتخار همه ما بشمار میرود. وی با اشاره به برخی از جنبه های رفتاری حضرت رضا (ع) که مبین و مفسر قرآن است افزود: در زندگی این امام رئوف می توان سلوک عرفانی را یافت که همان رافت و مهربانی است و این سیره نشات گرفته از قرآن کریم است. وی تصریح کرد : تجسس، شایعه، غیبت، تهمت و دروغ که امروز در جامعه ما گسترش یافته از رذایل اخلاقی است که می تواند جامعه را آسیب زده و مبنای اخلاقی نامناسبی را حکمران کند که ضروری است با تمسک به سیره ی عملی و رفتاری ائمه با قرآن انس گرفته و جامعه را به سمت اخلاق نیکو سوق دهیم. در بخش دیگر مراسم حجتالاسلام مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: خدا را شاکرم که توفیق حضور در این برنامه را پیدا کردم به ویژه در میان شما جوانان و نوجوانان و منتخبان حضور یافتم. وی ضمن تشکر از شهرداری تهران که در کنار خدمات اجتماعی و فرهنگی، تلاشهایی را برای اداره کلان شهر تهران انجام میدهد، افزود: در سطح شهر تهران تابلوهایی از سوی شهرداری نصب شده است که طی آن شعارهای معروف به گفتوگو با موضوع اینکه چرا گفتوگو کنیم؟، چگونه گفتوگو کنیم؟ و با چه کسانی گفتوگو کنیم؟ نوشته شده است. میدانید که از ۲۸ مهرماه سال ۹۵ در نطق اضطراری، طرح گفتوگوی ملی را برای برونرفت از مشکلات اجتماعی و سیاسی جامعه مطرح کردیم و در پی آن با بیش از ۴۰ نفر از شخصیتهای تأثیرگذار کشور از جناحهای مختلف ارتباط برقرار کرده و الحمدلله هماهنگی و علاقه و پذیرفتن این ضرورت که ما به جای اینکه از تریبونها با هم حرف بزنیم، چهره به چهره باهم گفتوگو کنیم مبین اتفاقاتی خوب در سطح کشور است. وی در ادامه گفت : قطعاً برای حل مسائل خانواده واجتماع نه راه خشونت درست است و نه راه قهر ، بلکه راه گفتوگو نه تنها بهترین بلکه برای جامعه ایران تنها راه است. این نماینده مجلس اظهار کرد: اگر راه خشونت را در پیش بگیرم کمک به مداخلات خارجی و گرفتاریهای دیگر است. این که شهرداری تهران در سطح شهر این شعار را مطرح کرده و در پی پیگیری آن است، جای قدردانی دارد که به این درجه از آگاهی نسبت به این مسئله مهم رسیده است. وی ادامه داد: یک وجه شهرداری که دیده نمیشود وجه فرهنگی شهرداری و تلاش بر گفتوگو محور کردن روابط شهروندان است که اگر میخواهیم، خانوادهها قوام پیدا کنند و احزاب باهم برای آبادی و آزادی ایران همافزایی داشته باشند تنها راه گفتوگو است. امیدوارم شهرداری نصب این بیلبوردها با این مضامین را ادامه دهد. مازنی با اشاره به ویژگی بارز امام رضا(ع) با مخالفان، عنوان کرد: ایشان مهمترین ویژگیشان در برخورد با مخالفان که میزان اشتراکشان هم کم بود، گفتوگو بود و به حرف مخالفان کامل گوش میدادند و حرف آنها را منقطع نمیکردند و سپس پاسخ میدادند که امیدوارم از سیره عملی حضرت این موضوع را در زندگی و در سطح اجتماع پیاده کنیم. وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اینکه بخش فرهنگی و هنری اداره شهر از جمله بخشهایی است که نیازمند به توجه بیشتر است، بیان کرد: یکی از این موارد هارمونی معماری شهر تهران است که جز خشونت و عصبانیت چیز دیگری منتقل نمیکند نه تنها معماری تهران بلکه در دیگر کلان شهرها نیز شاهد معماری غیر اسلامی، غیر ایرانی و ... هستیم و نمیدانیم که از چه منطقی حمایت میکند. مازنی عنوان کرد: امیدوارم شما که آیههای مهربانی را برای مردم تلاوت میکنید، مهربانی و عشق و صمیمیت را در جامعه ایران و به ویژه در تهران بیش از پیش گسترش دهید و در کمیسیون فرهنگی مجلس افتخار میکنیم که خادمان افرادی قرآنی در عرصههای مختلف، حفظ، قرائت، تدبر و تفسیر و ... باشیم و امیدوارم برای فهم و عمل به قرآن همه دست به دست دهیم. در پایان نیز از کادر اجرایی چون محمدیان، مشاوره جشنواره، علی صادقی، دبیر جشنواره، مصطفی زوجی و منیر صانع، سیدمهدی آل داوود و محمد جمالی، دبیران هنری و اجرایی جشنواره با اهدای لوح و گل تجلیل به عمل آمد. حسن ختام این برنامه تجلیل از رتبههای اول در رشته قرائت تحقیق، ترتیل، اذان، حفظ کل و اجزاء، قصارالسور، مفاهیم، خوشنویسی، تذهیب و نقاشی در دو مقطع زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال و همچنین تجلیل از خانواده قرآنی همراه با اهدای لوح، گل، تندیس و هدایای نقدی بود. مدیحه سرایی و مولودیخوانی در وصف امام رضا(ع) و در بخش دیگر، گروه تواشیح و همسرایی «معراج» و حضور کاروان زیر سایه خورشید متشکل از خادمان آستان رضوی به همراه پرچم متبرک گنبد رضوی و گرداندن این پرچم در میان حاضران در سالن از جمله برنامه های اجرا شده در این آیین اختتامیه بود. گفتنی است در حاشیه این مراسم نشان خادم افتخاری امام رضا(ع) از سوی خدام حرم به ابراهیم شیخ به نمایندگی از کارکنان شهرداری تهران اهدا شد. منبع: روابط عمومی معاونت توسعه منابع انسانی