چند سالی میشود که کارتهای منزلت در اختیار سالمندان تهرانی قرار گرفته اما نقاط ضعف و کاستیهایی دارد که به تدریج در حال رفع است.
در فرهنگ و ادبیات ما ایرانیان احترام به بزرگان و سالمندان بسیار سفارش شده است و ما ایرانیان توجه و احترام ویژهای برای آنان قائل هستیم و باید بدانیم که سالمندان گنجینه ای از تجربه، عشق، محبتاند. این مهم در سراسر جامعه ما از اهمیت ویژهای برخوردار است و مسئولان نیز برنامهها و طرحهای فراوانی در راستای اکرام سالمندان داشته و دارند. یکی از این طرحها که با استقبال فراوانی مواجه شد؛ طرح ارائه کارت منزلت بود. در سالهای گذشته شهرداری تهران اقدامات خوبی انجام داده است. کانونهای سالمندان که یک نهاد غیردولتی و فعال در شهر تهران محسوب میشوند در حدی که در توان شهرداری تهران باشد تقویت خواهند شد. کارتهای منزلت، بعضی از خدمات را شامل نمیشود، در نتیجه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در این خصوص اقدامات لازم را مبذول کرده و آنها در تلاشند که خدمات بهتری را در این زمینه ارائه دهند. در حدی که شهر تهران را برای زندگی عموم شهروندان به شهری پر از شکوفایی تبدیل نمایند. شهر تهران باید برای تمامی شهروندان از جمله کودکان، سالمندان و نوجوانان، شهری پر از آرامش و آسایش باشد، باید بدانیم که یک شهر ایدهآل نقش بسزایی در زندگی سالمندان دارد. در این خصوص کانونهای سالمندان در شهر تهران دایر شده و مطالبات و خواستههای آنها را به شهرداری تهران منتقل میکند.
طرح تکریم منزلت سالمندان در ارائه رایگان برخی خدمات مثلا مجهز کردن همه ایستگاههای مترو به پله برقی و آسانسور، تعبیه صندلی ویژه این افراد در ناوگان حمل و نقل شهری، مناسب سازی معابر برای رفت و آمد این افراد و...
با ارائه کارت منزلت، بازنشستگان میتوانند بعضی از خدمات را دریافت کنند و روز بروز خدمات این کارتها رو به افزایش است. با این کارتها سالمندان باید از مراکز تفریحی، هنری و فرهنگی و ورزشی استفاده کنند که البته به عنوان بلیت مترو و اتوبوس از گذشته مورد استفاده بوده است. و همچنین سالمندان بدانند که به خدمات کارتهای منزلت در آینده اضافه خواهد شد.
مزایای کارت منزلت
این کارت به عنوان کارت شناسایی بازنشستگان در سراسرکشور است که بازنشستگان می توانند با ارائه آن ازخدمات زیر بهرهمندگردند: - عضویت درکتابخانه های دولتی ووابسته به دستگاه های دولتی بصورت رایگان - استفاده ازامکانات ورزشی دراختیاروزارت ورزش وجوانان ودستگاه های اجرایی وابسته به دولت بصورت نیمبها - دیدارازمسابقات ورزشی که درداخل کشورانجام می شودبه همراه افراد تحت تکفل بصورت نیم بها - بازدید ازآثارباستانی وکاخ موزه ها حسب مورد بصورت رایگان یا با تخفیف ویژه - و ...
تکریم منزلت سالمندان با اعتبار محدود!
طرح تکریم از سالمندان که با واگذاری کارت ویژه استفاده از خدمات شهری توسط شهرداری تهران، چند سالی است به اجرا درآمده و پس از دریافت تأیید و تمجیدهای فراوان، به چند کلانشهر دیگر کشورمان سرایت کرده، مدتی است با حاشیههایی روبهرو شده و ناراحتیهایی به همراه آورده است. بر پایه این طرح که به نوعی سعی در یادآوری پیشینه احترام به کهنسالان در کشورمان داشت، کارتهایی برای سالمندان بالای ۶۵ سال در کشور صادر میشد تا استفاده از حملونقل عمومی، از کتابخانهها و برخی دیگر از خدمات شهری برای این گنجینههای جامعه رایگان شده و فرصت برای حضور سالمندان در شهر، فراهم آید؛ اما در ادامه مشکلاتی پیش آمد که همه چیز را تحتالشعاع خود قرار داد. از یکسو به افراد واجد شرایط برای دریافت کارت منزلت اعلام شد. همین تصمیمات موجب شد که از یکسو روند دریافت و تمدید این کارتها با دشواریهایی مانند لزوم نامنویسی اینترنتی مواجه شده و سالمندان بسیاری را به مشکلات جدید روبهرو کند و از سوی دیگر، عملا سقف در نظر گرفته شده اصل رایگان بودن خدمات شهری برای سالمندان را زیر سؤال ببرد! البته در این میان،گاه توقف خدمت رسانی به افراد دارای کارت منزلت هم چنین شائبههایی را پدید آورده بود که ایده کارت منزلت، ایدهای زماندار و برای بهرهبرداریهای خاص است؛ شائبهای که برخی بالا بودن سن در نظر گرفته شده برای دریافت این کارت را با توجه به کوتاه شدن عمر ایرانیان، مهر تأییدی بر آن میدانسته و میدانند. جدای این موارد، طرح تکریم منزلت سالمندان در ارائه رایگان برخی خدمات مثلا مجهز کردن همه ایستگاههای مترو به پله برقی و آسانسور، تعبیه صندلی ویژه این افراد در ناوگان حمل و نقل شهری، مناسب سازی معابر برای رفت و آمد این افراد و... را دستمایه شعاری خواندن صدور کارت منزلت میخوانند. این در حالی است که البته نمیتوان توجه مسئولان را به زحمتکشان دیروز جامعه قابل تقدیر ندانست اما باید بعد از چند سالی که این طرح اجرایی شده است تلاش برای شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن این مشکلات داشت تا خدایی نکرده اینطور تصور نشود که مسئولان اعتمادی به اندازه استفاده از کارتهای مترو و اتوبوس به سالمندی که در راه آبادانی این کشور تلاش کرده است ندارند. منابع: خبرگزاری ایسنا/ باشگاه خبرنگاران جوان


