مرگ سالانه 48 هزار طفل بر اثر سوء تغذیه
در افغانستان سالانه بیشتر از یکصد هزار طفل زیر پنج سال از بین می رود و از میان آنان 48 هزار طفل بر اثر سوء تغذیه جان هایشان را از دست می دهند.

وزارت صحت عامه در همکاری با ادارات ذیربط ملی و بین المللی کمپاین آگاهای هفته تغذیه با شیر مادر را امروز رسماً به راه انداخت تا سطح آگاهی عامه را مبنی بر اهمیت تغذیه اطفال شیر خوار باشیر مادر افزایش دهد.
ارقام نشان می دهد، سالانه بیشتر از 3 میلیون طفل زیر پنج سال بر اثر سوء تغذیه می میرند که این رقم تقریباً نصف مرگ و میر اطفال زیر سن پنج سال را تشکیل می دهد.
در افغانستان سالانه بیشتر از یکصد هزار طفل زیر پنج سال از بین میرود و از میان آنان 48 هزار طفل بر اثر سوء تغذی جان های شان را از دست می دهند.
با وصفی که افغانستان طی سال های اخیر پیشرفت هایی در زمینه بهبود صحت و تغذیه اطفال داشته، اما مرگ و میر اطفال هنوز هم یکی از چالشهای بسیار عمده صحت عامه افغانستان به شمار می رود.
هفته جهانی تغذیه با شیر مادر امسال تحت شعار " تغذیه با شیر مادر؛ کلیدی انکشاف متداوم" تجلیل می گردد که هدف آن تجدید تعهد برای حفاظت زندگی اطفال، بهبود وضعیت تغذیه کودکان و شکوفایی نسل آینده است.
ناجیه طارق، معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه، ضمن تاکید بر فواید تغذیه کودکان با شیر مادر گفت: شیر مادر یک غذای طبیعی و قابل تمجید است که از نظر محیطی مصون بوده و به مصرف کننده بدون آلودگی، بسته بندی و ضایعات تولید و عرضه می گردد.
در همین حال نمایندگان اداره یونیسف و سازمان صحی جهان نیز پیرامون موضوع صحبت نموده و از تداوم همکاری های شان با وزارت صحت عامه در خصوص بهبود وضعیت تغذیه اطفال اطمینان دادند.
منبع: خبرگزاری آوا


