برخی رانندگان تاکسی به طور جداگانه قانون های شخصی دارند و توجهی به قوانین شورای شهر و سازمان تاکسیرانی ندارند و راه خود را طی می کنند

دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
دعوای مسافر و راننده بر سر افزایش کرایه
دعوای مسافر و راننده بر سر افزایش کرایه برخی رانندگان تاکسی به طور جداگانه قانون های شخصی دارند و توجهی به قوانین شورای شهر و سازمان تاکسیرانی ندارند و راه خود را طی می کنند فراوری: ه-هدایتی-بخش اجتماعی تبیان راننده تاکسی بودن از شغل های سخت روزگار است. زیرا افرادی که به این کار مشغول هستند در تمامی فصل ها در خیابان های شلوغ و خلوت در حال کلاج و ترمز گرفتن هستند و البته گاهی هم با ویراژ دادن های خود گاز تاکسی شان را به رخ دیگران می کشند. کسی که این شغل را انتخاب می کند با خیلی از سختی ها باید کنار بیاید. شغلی که برای آن مرخصی تعریف نشده است. فصل گرما و سرما در آن معنی ندارد و اگر یک روز کارشان تعطیل شود به اصطلاح از "نون خوردن می افتند." درست است که راننده تاکسی یا هر وسیله نقلیه عمومی دیگر شغل پردردسر و سختی است، اما همه این ها دلیل و توجیهی نیست که رانندگان چماق خود را بر سر مسافر بکوبند آن هم به خاطر مقادیر ناچیزی پول خرد! هیچ راننده تاکسی ای قبل از اعلام نهایی، حق افزایش نرخ کرایه را ندارد، با این حال ما منکر نیستیم که برخی تاکسیداران در این خصوص تخلف می کنند؛ بنابراین از شهروندان تقاضا داریم اگر با تاکسی هایی مواجه شدند که کرایه بیشتری را دریافت می کنند شماره پلاک تاکسی را از طریق سامانه 1888 به سازمان تاکسیرانی اعلام کنند. برخی رانندگان تاکسی به طور جداگانه قانون های شخصی دارند و توجهی به قوانین شورای شهر و سازمان تاکسیرانی ندارند و راه خود را طی می کنند. در برخی از تاکسی ها شاهد نصب دستگاه تاکسی متر هستیم اما دستگاهی که جزو وسایل عتیقه به حساب می آید و استفاده آن فقط به میل و نظر راننده است نه طبق خواسته مسافر! متاسفانه تجربه برخورد بد برخی از رانندگان تاکسی برای هر یک از ما اتفاق افتاده است. اگر روزی برخی از رانندگان که تحت هیچ شرایطی اعصاب آرامی ندارند سر راهمان قرار بگیرند با برخورد بدی که برای پول خرد دارند روزمان را خراب می کنند. این برخورد زشت و ناپسند طوری با مسافران صورت می گیرد گویا مجرم یا متهمی را به دام انداخته اند! و آن مسافر برای نداشتن پول خرد باید ناسزا و فحش را از سوی راننده تاکسی تحمل کند. البته هیچ بایدی برای مسافر وجود ندارد چرا که باید از خود دفاع کند. مسئله دیگری هم که وجود دارد نرخ تغیر برخی مسیرهاست زیرا هر راننده خودش نرخ را تعیین می کند و نسبت به نرخ تعیین شده سازمان تاکسیرانی بی توجه است و همیشه اینگونه رانندگان قیافه حق به جانب می گیرند که نرخ ما این است اگر تمایلی ندارید می توانید سوار این تاکسی نشوید. راننده یا مسافر ؛ کدام راست می گویند؟ در این شهر کمتر کسی است که برای یک بار هم که شده دعوای راننده تاکسی و مسافر را ندیده باشد یا خودش جر و بحث نکرده باشد. مثلاً کافی است راننده یا مسافر، پول خرد نداشته باشد یا مسافر به افزایش نرخ کرایه تاکسی اعتراضی داشته باشد آن وقت است که اگر یکی از طرفین کوتاه نیاید و به قول خودش از حقش نگذرد، مشاجره بالا می گیرد و کار به درگیری و در برخی موارد به کتک کاری هم می رسد. راننده، مسافر را متهم به ناآگاهی می کند و مسافر هم راننده را به افزایش بی ملاحظه قیمت ها متهم می کند.جنجال کرایه تاکسی ها البته انگار پایانی ندارد . داستان تکراری که هر سال به گوش می رسد چند روز پیش عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران از تصویب افزایش 15 درصدی کرایه های تاکسی و اتوبوس بخش خصوصی در سال آینده در کمیسیون عمران خبر داد و گفت: علاوه بر این بلیت تک سفره مترو 700 تومان و دو سفره 1100 تومان در نظر گرفته شده است. این قصه تکراری هر بار در روزهای پایانی سال شروع می شود؛ درست همزمان با روزهایی مثل امروز که نرخ افزایش کرایه تاکسی ها اعلام شده و باد خبر را به گوش همه رسانده و برخی را به فکر صید ماهی از آب گل آلود انداخته است. چند روز پیش عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران از تصویب افزایش 15 درصدی کرایه های تاکسی و اتوبوس بخش خصوصی در سال آینده در کمیسیون عمران خبر داد و گفت: علاوه بر این بلیت تک سفره مترو 700 تومان و دو سفره 1100 تومان در نظر گرفته شده است. کاری که به گفته اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورا، کاملا غیرقانونی است و تا زمانی که استانداری اعلام نکند و زمان اجرای مصوبه جدید فرا نرسد، هیچ کسی حق افزایش کرایه ها را ندارد. با این حال هستند تاکسیران هایی که خودسرانه به افزایش کرایه هایشان اقدام می کنند. نتیجه این افزایش های خودسرانه در بیشتر موارد بالا گرفتن بحث و جدل بین مسافرها و راننده تاکسی ها در روزهایی است که همه برای به پایان رساندن کارهایشان عجله دارند. بحث و جدلی که به نظر می رسد امسال به کمترین میزان ممکن برسد، این را هم معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت تاکسیرانی شهر تهران به ما می گوید. مهدی اسماعیل بیگی توضیح می دهد: ساختار نظارت بر تاکسی ها مدتی است که در تاکسیرانی تغییر کرده و بر این اساس تاکسی هایی که هر گونه تخلفی کنند، به وسیله دستگاه های رایانه ای دستی که به تازگی تاکسیرانی به آن مجهز شده، شناسایی شده و همزمان با اعمال قانون نسبت به آنها اقدامات لازم صورت می گیرد. بر این اساس تاکسی های متخلف نمره منفی می گیرند و جریمه می شوند و اگر این کار تکرار شود، جریمه های سنگین تری در انتظارشان خواهد بود. ناظران تاکسیرانی تخلفات را رصد می کنند اسماعیل بیگی در ادامه می گوید: هیچ راننده تاکسی ای قبل از اعلام نهایی، حق افزایش نرخ کرایه را ندارد، با این حال ما منکر نیستیم که برخی تاکسیداران در این خصوص تخلف می کنند؛ بنابراین از شهروندان تقاضا داریم اگر با تاکسی هایی مواجه شدند که کرایه بیشتری را دریافت می کنند شماره پلاک تاکسی را از طریق سامانه 1888 به سازمان تاکسیرانی اعلام کنند. این البته تنها راه نظارتی سازمان تاکسیرانی بر تاکسیدارانش نیست. معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت تاکسیرانی شهر تهران در این باره می گوید: برای برخورد با معدود تاکسیران های متخلف، به دو صورت عمل می کنیم نخست همان طور که گفتم یک راه این است که برمبنای اعلام شکایات مردمی و ارتباطی که با سامانه 1888 برقرار می کنند به این مشکل رسیدگی می شود. در کنار این شکایات مردمی ناظرهای سازمان تاکسیرانی با لباس های مشخص و متحدالشکل در خطوط مستقر هستند و این موضوع را کنترل می کنند و به تناسب با متخلفان برخورد می کنند. بجز ناظران، بازرسانی هم هستند که در سطح شهر به صورت گردشی کنترل لازم را روی این موضوع انجام می دهند. با این تفاسیر به نظر می رسد امسال تاکسیرانی هزاران چشم در سطح شهر برای نظارت بر اجرای درست افزایش کرایه ها دارد؛ چشم هایی که علاوه بر موضوع کرایه ها، موارد دیگر تخلف ها را هم زیرنظر دارند. به کمپین بیا و خوبیکن بپیوندید منابع: ایران خبر/ جام جم/ گیل خبر

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها