اثر افزایش قیمت ارز بر بورس
در مقاله " علت حقیقی افزایش شاخص بورس چیست؟ " علت اصلی شاخص بورس به نقد گذاشته شده بود. حال با نگاه دیگری به بررسی مسئله می پردازیم...
بورس در تمام کشورهای دنیا نماگر شرایط حاکم بر اقتصاد آن کشور است و زمانی که شاخص بورس بر مدار صعودی قرار دارد به معنای رشد اقتصادی در آن کشور است اتفاقی که در کشور ما روی داده است با رشدی که بورس تهران در تمام متغیرها تجربه کرده است نشان از شرایط مثبت اقتصادی دارد.
در تأیید این نکته میتوان به تنوع صنایع حاضر در بورس تهران اشاره کرد بهطوری که هماکنون حدود 40 صنعت در بورس حضور دارند و هر یک دارای زیرمجموعههایی هستند که نمایندهای از آن صنعت در اقتصاد هستند.
بر این اساس با توجه به اینکه تحولات بازار سرمایه موازی با شرایط اقتصادی روی میدهد رشد اینروزهای بورس را میتوان نشأت گرفته از واقعیتهای اقتصادی دانست چرا که گزارشهای 6 ماههای که از سوی شرکتهای بورسی منتشر شده همگی حکایت از پیشتازی بورسیها درتحقق سودهای پیشبینی شده و پیشبینی 6 ماهه مثبت تا پایان سال دارد.
هماکنون بیش از 400 شرکت در بورس تهران حضور دارند که برخی از این شرکتها موتور محرک بازار سرمایه هستند و این شرکتها اثر مستقیمی از رشد قیمت دلار میبینند.
از دیگر دلائل رشد شاخص بورس افزایش ارزش جایگزینی شرکتهاست چرا که با رشد قیمت ارز ارزش جایگزینی شرکتها بالغ بر 2 برابر شده است که این به معنی افزایش ارزش ذاتی قیمت سهام شرکتهاست
بر این اساس شرکتهای صادراتی با افزایش نرخ دلار به لحاظ سودآوری منتفع میشوند چراکه با رشد نرخ ارز این شرکتها که صادر کننده هستند سودآوری خود را بالا برده و در نهایت تأثیر مستقیمی هم بر رشد شاخص بورس بر جای میگذارند.
به تعبیر بهتر رشد قیمت ارز سودآوری شرکتهای صادرکننده را بالا برد چرا که شرکتهای صادرکننده تا پیش از این سود خود را در بودجههای خود با قیمت پائینتر ارز اعلام کرده بودند اما با افزایش قیمت ارز به طور قطع سود شرکتهای بورسی هم افزایش خواهد یافت و این موضوع را میتوان در اخباری که از تعدیلهای مثبت سود از سوی شرکتها به خصوص صادراتیها به بازار ارائه میشود ملاحظه کرد. بر این اساس زمانی که سود بالا و P/E پائین باشد در مجموع بازدهی شرکتها افزایش مییابد و با توجه به آیندهای که برای سهام شرکتها پیشبینی میشود تقاضا هم برای سهم خاص افزایش مییابد و این یعنی افزایش قیمت سهام.
بر این اساس زمانی که سود بالا و P/E پائین باشد در مجموع بازدهی شرکتها افزایش مییابد و با توجه به آیندهای که برای سهام شرکتها پیشبینی میشود تقاضا هم برای سهم خاص افزایش مییابد و این یعنی افزایش قیمت سهام
از سوی دیگر شرکتهای سرمایه گذاری در بورس تهران حضور دارند که سبدی از سهام متنوع را در لیست داراییهای خود دارند و در زمان رشد قیمت سهام حاضر در پرتفویشان قیمت سهام این شرکتها هم افزایش مییابد. با افزایش قیمت سهام، رشد شاخص بورس دلایل منطقی و توجیهی پیدا میکند و دیگر نمیتوان گفت بورس نماگر اقتصاد نیست.
از دیگر دلائل رشد شاخص بورس افزایش ارزش جایگزینی شرکتهاست چرا که با رشد قیمت ارز ارزش جایگزینی شرکتها بالغ بر 2 برابر شده است که این به معنی افزایش ارزش ذاتی قیمت سهام شرکتهاست.
این موضوع نشان میدهد با وجود شرایط خاص اقتصادی شرایط کلی مثبت بوده و این برایند روند حرکتی شرکتهای بورسی در بازار سرمایه است. بنابراین میتوان اینگونه بیان کرد که شاخص بورس با توجه به دلائل منطقی و بر اساس واقعیات مثبت شده است چرا که در اقتصاد مبتنی بر بازار قیمتها زمانی در مسیر صعودی قرار میگیرد که تقاضا افزایش یابد و با افزایش تقاضا رشد قیمتها کاملاً طبیعی به نظر میرسد.
از سوی دیگر بورس جایی است که نشانههای بحران را پیش از هر بخش دیگر اقتصاد نمایش میدهد و این موضوع را میتوان با یادآوری بحران سال 2008 یادآوری کرد چرا که در آن زمان اولین بخشی که در بازارهای اقتصادی نشانههای بحران را نمایش داد بازار سرمایه کشورهای جهانی بود. بنابراین میتوان گفت که بورس نشان دهنده شرایط اقتصادی کشورهاست و این موضوع در تمام کشورهای دنیا یکسان است چراکه کارکرد بورس در همه دنیا یکسان است.
بخش اقتصاد تبیان
منبع : مشرق نیوز