مانند لحاف چهل تکه می‌ماند دیوارهای کنار خانه یا درهای منازل. پر از تبلیغات رنگارنگ تخلیه چاه و لوله بازکنی و آژانس‌های تاکسی، تبلیغاتی که وصله‌ای نازیبا بر لباس شهر است. مشکلی قدیمی که هرچند وقت یک بار سر باز می‌کند و با مرهمی موقتی ساکتش می‌کنند. تبلی

چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۰:۰۰
خسارت میلیاردی تبلیغاتی‌ها!
خسارت میلیاردی تبلیغاتی‌ها! مانند لحاف چهل تکه می‌ماند دیوارهای کنار خانه یا درهای منازل. پر از تبلیغات رنگارنگ تخلیه چاه و لوله بازکنی و آژانس‌های تاکسی، تبلیغاتی که وصله‌ای نازیبا بر لباس شهر است. مشکلی قدیمی که هرچند وقت یک بار سر باز می‌کند و با مرهمی موقتی ساکتش می‌کنند. تبلیغاتی که هر چند وقت یک بار از سطح شهر پاکسازی می‌شوند و هنوز رد پایشان از دیوار محو نشده دوباره برچسبی تازه چسبانده می‌شود. بعضی از مشکلات تهران به قدری قدیمی است که انگار مردم به آن عادت کرده اند.برچسب های تبلیغاتی مثال مشخصی برای این مشکلات است. سال‌ها است تهران با چنین دردسری دست و پنجه نرم می‌کند و کسی هم توان مقابله با شرکت های تخلیه چاه، لوله بازکنی و... را ندارد! تخلیه چاه ، لوله بازکنی ، تاکسی سرویس شبانه روزی و ... برچسب ها و دیوار نوشته های تبلیغاتی است که در سیاهی شب دیوارهای منازل را می پوشاند و در روشنایی روز آه از نهاد صاحب خانه ها بر می آورد. این روزها ، شرکت‌های خدماتی و تولیدی به منظور بازاریابی برای افزایش فروش اجناس خود ، دست به انواع و اقسام تبلیغات و یا معرفی خدمات قابل ارائه خود می‌ زنند ، در این میان روش‌های تبلیغاتی نیز بسیار متنوع است و هر روشی هزینه‌های مختلفی را هم در پی دارد ، برخی با صرف هزینه‌های سنگین آگهی‌های تلویزیونی را ترتیب می‌دهند ، برخی با نصب بیلبوردها در سطح شهر و اتوبان‌ها کالاها و خدمات خود را معرفی می‌کنند و برخی دیگر برای صرفه جویی در هزینه‌ها و یا به دلیل نداشتن بودجه کافی، اقدام به نصب برچسب‌ها بر درب منازل، مجتمع‌های مسکونی، تیرهای چراغ برق، باجه های تلفن، در و دیوار شهر، دیوارهای خانه‌ها و... می‌کنند ، اما در میان تمام این راه کار ها ، برچسب‌ها تأثیر ماندگار و طولانی‌تری داشته و به آسانی قابل دسترس و استفاده مردم هستند و از سویی هم صاحبان تبلیغ نیازی به کسب اجازه برای نصب این برچسب‌ها بر در و دیوار خانه ها را لازم ندارند و بسیار راحتر از دیگر راه های تبلیغ ، کار خود را پیش می برند . پاک کردن این برچسب‌ها نیز مشقت زیادی را به همراه دارد و کارگران شهرداری یا صاحبان منازل مجبورند با مواد شوینده و آب ساعت‌ها وقت بگذارند تا آن‌ها را از دیوارها بزدایند اما گاهی پس از برداشتن برچسب‌ها رنگ درب خانه‌ها نیز کنده می‌شود و صاحب‌خانه‌ها مجبورند با صرف هزینه، درب خانه را مجدداً نقاشی کنند بی شک این روزها تبلیغات افسار گسیخته، محدودترین فضاهای قابل استفاده شهرها را نیز در سیطره خود گرفته اند و دیوارهای شهر، صندوق های پستی و حتی دیوارهایی كه عبارت «نصب هرگونه آگهی پیگرد قانونی دارد» بر پیكر آنها حك شده است نیز از هجوم برچسب تبلیغاتی در امان نمانده اند و به رغم گسترش این معضل و اعتراض دائمی شهروندان درخصوص تبلیغات مزاحم، شهرداری ها و سازمان زیباسازی تاكنون نتوانسته اند آنچنان كه باید برای ساماندهی یا حتی كنترل این معضل، اقدامی اساسی یا مقطعی تاثیرگذار انجام دهند . این در حالی است كه به دلیل نبود قوانین بازدارنده برای برخورد با متخلفان در این زمینه، منظر شهری كه باید حریم امن زندگی شهروندان باشد، جولانگاه پیام های تبلیغاتی شده و كنترل این تخلفات با تكیه بر قوانین فعلی امكان پذیر نیست. متأسفانه پاک کردن این برچسب‌ها نیز مشقت زیادی را به همراه دارد و کارگران شهرداری یا صاحبان منازل مجبورند با مواد شوینده و آب ساعت‌ها وقت بگذارند تا آن‌ها را از دیوارها بزدایند اما گاهی پس از برداشتن برچسب‌ها رنگ درب خانه‌ها نیز کنده می‌شود و صاحب‌خانه‌ها مجبورند با صرف هزینه، درب خانه را مجدداً نقاشی کنند و دیوارها نیز به همین بلا دچار هستند و در بسیاری از موارد دیگر قابل پاک شدن نیستند و اثر تبلیغات تا زمان خراب کردن خانه روی دیوار باقی می‌ماند. با این حال تعداد و تنوع این برچسب‌ها هم آنقدر زیاد است که اگر کسی بخواهد از این شرکت‌ها و مراکز فروش و خدماتی شکایت کند باید وقت و هزینه زیادی را کند. با وجود اینکه شهرداری با به‌کارگیری تعدادی از پرسنل خود تا حدودی تلاش می کند در برخی مواقع خاص نظیر نزدیکی به عید نوروز اقدام به پاک‌سازی این برچسب‌ها از سطح شهر کند اما طولی نمی‌کشد که دوباره سر و کله آن‌ها بر در و دیوار پیدا می‌شود و دوباره چهره شهر را به نمایشگاه این تبلیغات زشت مبدل می‌کند. باید از وزارت ارشاد پرسید که چاپخانه‌ها با چه مجوزی این برچسب‌ها را در این تیراژ بالا چاپ می‌کنند و چگونه است افرادی آزادانه این برچسب‌های غیر مجاز را می‌چسبانند و تاکنون از سوی نیروی انتظامی دستگیر نشده‌اند شهرداری در این موضوع معلول است مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اعلام اینکه سالانه میلیاردها تومان صرف هزینه پاکسازی برچسب‌های غیر قانونی از در منازل پایتخت می‌شود گفت: تنها دریکی از نواحی طی یک ماه 130 میلیون تومان صرف پاکسازی دیوارهای منازل از این برچسب‌ها شد. شوشتری،معتقد است: شوشتریشششششهرداری در این موضوع معلول است و باید از وزارت ارشاد پرسید که چاپخانه‌ها با چه مجوزی این برچسب‌ها را در این تیراژ بالا چاپ می‌کنند و چگونه است افرادی آزادانه این برچسب‌های غیر مجاز را می‌چسبانند و تاکنون از سوی نیروی انتظامی دستگیر نشده‌اند. یا این که چرا اصناف اجازه می‌دهند چنین فعالیت غیرقانونی از سوی هم صنفی‌هایشان انجام شود. مسئله برچسب‌های غیر مجاز معادله چندمجهولی است که باید از سوی چندین نهاد پیگیری شود . متأسفانه این فرهنگ در میان خود شهروندان هم وجود ندارد که از این شرکت‌ها شکایت کنند و انتظار پیگیری این موضوع تنها از سوی شهرداری هم بی‌انصافی است. "بر اساس ماده 92 قانون شهرداری‌ها تبلیغات روی معابر شهر بجز در اماكنی كه شهرداری آن‌ها را مجاز شناخته ممنوع است و متخلفان تعدی‌كننده به حقوق عمومی و قانون محسوب می‌شوند." به نظری می رسد ، اگر ضمانت اجرایی برای اجرای قانون فوق وجود نداشته باشد، متخلفان با وجود اطلاع از تخلف خود باز هم اقدام به نصب این برچسب‌ها می‌کنند و بنابراین ، باید این قوانین با جدیت و شدت بیشتری اجرا و اعمال شود تا به خاطیان بفهماند که نباید صرفاً به دنبال سود بیشتر برای خود باشند و حقوق شهروندی را به راحتی زیر پا بگذارند. بدون شک ضعف قوانین شهری در این زمینه تأثیرگذار بوده و باید تلاش شود با تصویب لایحه، برای زیباسازی منظر شهری از آلودگی‌های بصری اقدام اجرایی و عملی لازم صورت گیرد. قوانین مربوط به برخورد با تخلفات تبلیغات غیر مجاز به سال 1343 برمی‌گردد و برای تهران سال 90 ناکارآمد و ناقص است و با تصریح بازنگری این قوانین قدیمی می‌توان دستگاه‌های مجری را در راستای بهبود وضع سیما و منظر شهری یاری رساند. به عقیده بسیاری از کارشناسان ، برای کنترل اینگونه ناهنجاری ها که تصویر شهر را به شکل زشت و غیر قابل تحمل می کنند در کنار مجازات و پیگرد قانونی باید برخی راه های ارزان و بدون دردسر هم برای صاحبان صنایع و برای جایگزین کردن این نوع تبلیغات ارائه داد . در هر صورت باید گفت برای رسیدن به استاندارد های شهری بسیاری از امروز را باید مدنظر گرفت که رسیدگی به بهداشت بصری شهر از مهمترین مولفه های آن است . فرآوری: نسرین صفری بخش اجتماعی تبیان منابع: روزنامه ایران/پایگاه تحلیل خبری صراط

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها