یک قاتل نامرئی تهران پایتخت ایران، ازجمله شهرهایی است که با معضل آلودگی هوا دست و پنجه نرم میکند و در طول این همه سال هنوز پاکی آسمان را به خود ندیده است. آلودگی هوا پدیدهای است که طی سالیان سال مسئولین و مردم با آن درگیرند و نتوانسته اند این مشکل را حل کنند. به گزارش ایران با وجود هزینههای کلان برای معاینات فنی خودروها و تدابیر طرحهای گوناگون زوج و فرد و طرحهای ترافیکی در خیابان، هنوز در سیاهی هوا و منواکسید کربن و اگزوز ماشینها غوطهوریم. وجود گرههای ترافیکی سنگین، تردد خیل عظیمی از وسایل نقلیه عمومی و شخصی، همه و همه بر این مشکل افزودهاند. هرساله در زمستان و تابستان با سنجش میزان آلودگی هوای تهران، اخطارهایی مبنی بر مراقبت و خارج نشدن سالمندان و کودکان از خانه مطرح میشود غافل از اینکه این هوا آدم سالم را نیز از پا در میآورد. حضور اتوبوسهای شرکت واحد و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی بدون معاینه فنی در سطح شهر موج عظیم آلودگی را به همراه دارند در صورتی که این وسایل چون در حمل و نقل عمومی شهر نقش بسزایی دارند باید از سلامت بیشتری برخوردار باشند. آلودگی هوا در تهران با خود استرس، خمودگی، خستگی و بی بنیگی به همراه میآورد. نشاط شهروندی از بین رفته است و در چرخه فعالیتهای تجاری و اداری این کلانشهر تأثیر میگذارد. روزگاری اگر می خواستی هوای تازهای تنفس کنی با حرکت به سمت ییلاقات اطراف تهران، مدتی را به تنفس در هوای تازه میگذراندی اما اکنون برای رسیدن به هر یک از ییلاقات تهران باید رنج سفری طولانی در هوای آلوده را به جان بخری در حالی که معلوم نیست در ییلاقات اطراف تهران هوای تمیزتری وارد ریههایت شود . البته میتوان به پارک کوچک نزدیک خانه خود نیز بسنده کرد اما آنجا هم هوای پاکیزه پیدا نمیشود. در تهران بی شک تنها تعداد کمی از پارکها را میتوان دارای هوای پاک دانست. روزگاری اگر می خواستی هوای تازهای تنفس کنی با حرکت به سمت ییلاقات اطراف تهران، مدتی را به تنفس در هوای تازه میگذراندی اما اکنون برای رسیدن به هر یک از ییلاقات تهران باید رنج سفری طولانی در هوای آلوده را به جان بخری در حالی که معلوم نیست در ییلاقات اطراف تهران هوای تمیزتری وارد ریههایت شود پارکهایی که وسعت و قدمت درختانش به حدی هست که هوای پاک را در خود حبس کند و به کاربران تحویل دهد و بقیه پارکها به دلیل هندسه خاصی که دارد یا به دلیل جوان بودن درختان یا به دلیل شدت بالای آلودگی هوا در محیط اطراف آن، قادر به نگه داشتن هوای پاک نیست و از هوای آلوده پیرامون تأثیر میپذیرد. در حال حاضر بوستانهای کوچکی که در محله ها ایجاد شده بیشتر نقش زیباسازی را دارد تا پاکسازی، آن هم با این همه وسایل حمل و نقل آلوده کننده هوا. کافی است سری به پایانه های مخصوص شرکت واحد در گوشه گوشه این شهر بزرگ زده و در لابه لای اتوبوسها قدم بزنید. حتی یک اتوبوس مشاهده نمیشود که با موتور خاموش در پایانه متوقف باشد. تعداد زیادی اتوبوس متوقف در ساعات مختلف روز در این پایانهها متوقف است که همگی با موتور روشن منتظر مسافرند و دود ناشی از سوختن گازوئیل یا گازهای محصول سوختن گاز طبیعی را در هوا رها میکنند. در این شهر بیماران قلبی و ریوی هر روز بر تعدادشان افزوده میشود. سکته قلبی و مغزی پیر و جوان نمیشناسد و کافی است نگاهی به بیمارستانهای شهر بیندازیم. آلودگی هوا در کلان شهرهای پیشرفته دنیا موضوع حل شدهای است اما در ایران هنوز جزو اصلیترین مشکلات و کلانترین معضلات شهری خصوصاً در پایتخت قلمداد می شود. در شهرهای پیشرفته چه کردهاند که هم حمل و نقل عمومی دارند، هم ترافیک و هم هوای تمیز و پاک؟ واقعاً چه باید کرد؟ چرا مدیران شهری برای حل این موضوع از تجربیات برخی از کلان شهرهای پیشرفته که این معضل را حل کردند بهره نمیبرند؟ تا کی با حذف پلاکهای زوج و فرد گروهی را محروم و گروه دیگر را از حضور در خیابان بهره مند کنیم؟ همین موضوع بار تخلفات رانندگی زیادی را نیز به همراه داشته است. دستکاری پلاکهای خودروها توسط رانندگان، ذهنیت منفی ایجاد کرده که گویی درک درستی حاصل نشده که این کار برای سلامتی خود و خانوادهشان است. شاید بهتر باشد بعد از این تدبیر مناسبتری برگزید تا هم هزینههای موجود تلف نشود هم مدیریت این کلانشهر به نتیجه مطلوبی برسد. تهران به عنوان قطب مرکزی ایران لیاقت داشتن هوایی پاک را دارد. گذشته از این، ساکنین این کلانشهر با وجود غرق شدن در روند شهرنشینی و سفرهای درون شهری و خسته کننده، نیازمند تنفس در هوایی هستند که برای زندگی در آن تلاش میکنند. بهتر است هرچه زودتر برای حل این مشکل عظیم کاری کرد. کم نیستند کسانی که عمرشان به پاکیزگی این هوا وابسته است. بخش اجتماعی تبیان منبع : شبکه ایران لینکهای مرتبط : • آشفته بازار نرخ کرایهها • زین پس تک سر نشینی ممنوع • روان سالم در شهر سالم • یک ایست به پلیس! • سرانجام یک دور اندیشی!!