شناسایی دشمن بیش فعال دیدار ائمه جمعه سراسر كشور با رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر برخی قلمها، تلاش فراوانی كردند تا موضوع دشمنشناسی را از ذهن جامعه و مردم خارج كنند و حتی در برخی موارد مغالطه می كردند كه نظام برای فرار از مسئولیت برخی مشكلات داخلی، دائماً موضوع دشمن خارجی را طرح می كند. این حرف از اساس نادرست است زیرا كسی نمیتواند منكر كوتاهیها، غفلتها و سهلانگاریهای مسئولان در بروز برخی مشكلات در سی سال گذشته باشد اما این موضوع نباید به معنای نادیده گرفتن دشمن باشد. چرا عده ای اصرار داشته و دارند كه حضور دست توطئه گر خبیث و فعال دشمن را در حوادث گوناگون كشور نادیده بگیرند. باید همواره نسبت به تحرك دشمن هوشیار بود و شیوه مقابله با آن را دانست. جوانان كه اكثریت جمعیت كشور را تشكیل می دهند، اصلیترین هدف دشمن هستند، زیرا جوان موتور پیش برنده كشور است. باید جوانان را از آسیب خطرهای دشمن حفظ كرد كه یكی از راههای آن، ارتباط مستمر و هدایتگر ائمه جمعه با جوانان است. بیانات در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى در مسائل جهانى آن چیزى كه از همه واضحتر و بارزتر است، بیش فعال شدنِ جبههى مقابل ماست. بیمارى بیشفعالى یكى از بیمارىهاى كودكان و نوجوانان است. بیشفعالى معناش این است كه تحرك، زیاد؛ كارهاى گوناگون انجام میدهند، اما تمركز نیست، هدف نیست؛ به این در و آن در میزنند. تحرك زیاد، اما بدون هدف و غالباً همراه با ناكامى. این حالت بیشفعالى است. انسان این حالت را امروز در جبههى مقابلِ دشمن مشاهده میكند. مشغول تحركات گوناگونند: تحریم، قطعنامه، تهمت، جوسازى علیه نظام اسلامى، تقویت معارضان داخلى، به اصطلاح ورزشكارها دوپینگ كردنِ معارضین داخلى، كه اینها را همین طور هى با آمپولهاى نیروزا كه هیچ تأثیرى هم در تقویت واقعى ندارد و فقط ظاهراً او را فعال میكند، هى تزریق كنند. همیشه و در همهى دورهها یكى از كارهاى دشمن، جدا كردن و بىاعتماد كردن مردم به مدیران و كارگزاران بوده سومین نكتهاى كه از این وضعیتى كه وجود دارد، استفاده میشود، شناسائى دشمن و شیوههاى او و كارى است كه دارد انجام میدهد؛ دشمن الان چه كار دارد میكند؟ یكى از مهمترین یا شاید بتوانم بگویم مهمترین كارى كه دشمن میكند، دو قلم كار است: یك قلم، جدا كردن مردم از نظام، یك قلم جدا كردن مردم از بیّنات دین و اصول دین و واضحات احكام اسلامى و شریعت اسلامى است. این دو تا قلم كارى است كه اینها دارند انجام میدهند. درست هم فهمیدهاند؛ چون پشتوانهى نظام، مردمند. میدانند كه اگر مردم را از نظام جدا كردند، نظام بىپشتوانه خواهد شد؛ لذا سعى میكنند مردم را از نظام جدا كنند. چه جورى؟ بىاعتماد كنند. یك كارِ واضح؛ بىاعتماد كنند: مردم را به مسئولین بىاعتماد كنند. مسئولین هرچه كار بكنند، هرچه تلاش بكنند، هرچه تحرك نشان بدهند، هرچه كارهاى خوب بكنند، یك تفسیر بدى در رادیوهاى بیگانه و در تبلیغات بیگانه وجود دارد كه اگر انسان این رادیوها را نگاه كند، این به طور واضح مشاهده میشود. البته این همیشه بوده. همیشه و در همهى دورهها یكى از كارهاى دشمن، جدا كردن و بىاعتماد كردن مردم به مدیران و كارگزاران بوده. در همهى این دورهى بیست ساله، بیست و یكى دو سالهى بعد از رحلت امام و در دورهى حیات مبارك امام (رضوان اللَّه تعالى علیه)، این یكى از كارها بوده. لذا بود كه در آن زمان، امام بزرگوار با وجود اعتراضهائى كه به بعضى از عملكردهاى مسئولین و كارگزاران كشور داشتند، همیشه در موضع مدافع آنها قرار میگرفتند. این معنایش این نبود كه امام از جزئیات كارها دفاع میكند؛ نه. اما امام سینه سپر میكرد. در مقابل كارگزاران و مسئولین نظام اگر كسى سنگاندازى میكرد، موجب بىاعتمادى مردم به اینها میشد، امام مىایستادند. بنده هم همین جور. بنده هم از همهى دولتها به این حیث، دفاع كردم، باز هم دفاع میكنم . نباید به خاطر یك عملكردى در یك گوشهاى، مسئولین نظام را اعم از قوهى مجریه یا قوهى مقننه یا قوهى قضائیه، در چشم مردم بىاعتبار كرد. چون مردم اگر چنانچه احساس كردند كه این دستگاههاى عظیم نمیتوانند مورد اعتماد قرار بگیرند، امید مردم از بین خواهد رفت. فكر این را باید بكنند. انصافاً خلاف حق هم هست؛ یعنى این چیزهائى كه گاهى اوقات گفته میشود، خلاف حق است. خب ما داریم مىبینیم اوضاع و احوال را و از بطون كار آشنا هستیم؛ خیلى تلاش دارد میشود؛ تلاش مؤمنانه و مخلصانه؛ انسان این را مشاهده میكند. پیشرفتهائى هم كه مشاهده میشود - هى گفته میشود: پیشرفتهاى كشور، پیشرفتهاى كشور - اینها همین طور با نشستن كنج خانه و بیكارى مسئولین كه به دست نمىآید؛ با تلاش مسئولین اینها به دست مىآید. تلاش دارد میشود؛ انصافاً تلاش میشود. دشمن میخواهد این حالت را از بین ببرد. دشمن میخواهد این حالت اعتماد مردم به مسئولین نظام را سست كند تا مردم احساس كنند نمیشود به دولتشان اعتماد كنند؛ به قوهى قضائیهشان، به مجلسشان نمیشود اعتماد بكنند؛ اینها را در چشم مردم خراب كنند. این خطاست. این یك قلم كار دشمن است كه این را باید فهمید. نباید با دشمن همصدا شد، نباید جدول دشمن را پر كرد، پازل دشمن را تكمیل كرد، صداى دشمن را در داخل بازتاب داد؛ اینها را باید مراقبت كرد. نه اینكه همهى این كارها را دشمن دارد از خارج میكند؛ نه، انگیزههاى داخلى هم وجود دارد، اما دشمن تقویت میكند، جهت میدهد، كمك میكند و اینها را هل میدهد به جلو و دشمن از این چیزها خرسند است. باید این را مواظب باشیم یكى هم مسئلهى دین و بیّنات اسلامى و انقلاب اسلامى است. از توحید و نبوت و امامت و ولایت و از اینها بگیرید تا احكام و حجاب و حدود شرعیه و بقیهى چیزها؛ دائم دارد شبههپراكنى میشود. باید حواسمان باشد كه اینها روش دشمن است. باید در مقابل اینها تدبیر داشت، باید كار كرد. البته در اینجا و در این شبهههائى كه به طرق مختلف مطرح میشود، همه وظیفه دارند كه در برابر این هنجارشكنىهاى دینى كه در این سایتها و در این اظهارات مشاهده میشود و این فرقهسازىهائى كه وجود دارد، و این هنجارشكنىهاى اخلاقى و جنسى كه انسان مشاهده میكند و از این قبیل چیزها، بایستند. اینها كارهائى است كه نه اینكه همهى این كارها را دشمن دارد از خارج میكند؛ نه، انگیزههاى داخلى هم وجود دارد، اما دشمن تقویت میكند، جهت میدهد، كمك میكند و اینها را هل میدهد به جلو و دشمن از این چیزها خرسند است. باید این را مواظب باشیم منبع: دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای تنظیم:سعید آقازاده