روزى حضرت آدم عليه‏السلام در محلى نشسته بود، ناگاه شش نفر را كه سه نفر از آن‏ها سفيد روى و نورانى و سه نفر از آن‏ها سياه روى و بد منظر بودند مشاهده كرد. اتفاقاً آن شش نفر نزد آدم آمدند، سفيدرويان در سمت راست آدم و سياه‏رويان در سمت چپ او نشستند.

سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۰
پرسش و پاسخ از حضرت آدم(ع)
پرسش و پاسخ از حضرت آدم (ع) روزى حضرت آدم علیه‏السلام در محلى نشسته بود، ناگاه شش نفر را كه سه نفر از آن‏ها سفید روى و نورانى و سه نفر از آن‏ها سیاه روى و بد منظر بودند مشاهده كرد. اتفاقاً آن شش نفر نزد آدم آمدند، سفیدرویان در سمت راست آدم و سیاه‏رویان در سمت چپ او نشستند. براى آدم چنین منظره‏اى شگفت آور و غیر عادى بود، بى درنگ از آن‏ها خواست خود را معرفى كنند و بعد به سمت راست خود توجه كرد و از یكى از سفیدرویان پرسید: تو كیستى؟ من عقل و خرد هستم. آدم علیه‏السلام: جاى تو در كجاست؟ جاى من در مغز و دستگاه اندیشه انسان است. آدم علیه‏السلام از سفیدروى دیگر پرسید: تو كیستى؟ من مهر و عطوفت هستم. آدم علیه‏السلام: جاى تو در كجاست؟ جاى من در دل انسان است. آدم علیه‏السلام از سومین نفر از سفید رویان پرسید: تو كیستى؟ من حیا هستم. آدم علیه‏السلام جاى تو در كجاست؟ جاى من در چشم انسان است. به این ترتیب، آدم علیه‏السلام فهمید كه مركز و مظهر عقل مغز است، مركز و مظهر مهر و عاطفه قلب است و مظهر و مركز حیا، چشم مى‏باشد. آن گاه حضرت آدم علیه‏السلام به سمت چپ نگریست و از سیاه‏رویان خواست تا خود را معرفى كنند. از یكى از آن‏ها پرسید: تو كیستى؟ من خودخواهى و كبر هستم. آدم علیه‏السلام جاى تو در كجاست؟ جاى من در مغز و دستگاه اندیشه انسان است. آدم علیه‏السلام: مگر عقل در آن جا قرار نگرفته است؟ چرا، ولى هنگامى كه من در آن جا مستقر مى‏شوم، عقل فرار مى‏كند. آدم از دومین نفر از سیاه‏رویان پرسید: تو كیستى؟ من رشك و حسد هستم. آدم علیه‏السلام: جاى تو در كجاست؟ جاى من در دل است. آدم علیه‏السلام: مگر مهر و عاطفه در آن جا قرار نگرفته است؟ چرا، ولى وقتى كه من در آن جا جاى مى‏گیرم مهر و عاطفه بیرون مى‏رود. آدم علیه‏السلام از سومین نفر از سیاه رویان پرسید: تو كیستى؟ من طمع و آز هستم. آدم علیه‏السلام: جاى تو در كجاست؟ جاى من در چشم است. آدم علیه‏السلام: مگر حیا در آن جا جاى نگرفته است‏ چرا، ولى زمانى كه من در آن جا جاى بگیرم، حیا مى‏رود. 1 به این ترتیب حضرت آدم علیه‏السلام درك كرد كه خودخواهى و كبر دشمن عقل است، رشك بردن مخالف عاطفه مى‏باشد و طمع و حیا ضد همدیگرند. 2 شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان 1 - المواعظ العددیة،ص 189 2. قصه‏هاى قرآن به قلم روان، محمد محمدى اشتهاردى‏

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها