پرسش و پاسخ از حضرت آدم (ع) روزى حضرت آدم علیهالسلام در محلى نشسته بود، ناگاه شش نفر را كه سه نفر از آنها سفید روى و نورانى و سه نفر از آنها سیاه روى و بد منظر بودند مشاهده كرد. اتفاقاً آن شش نفر نزد آدم آمدند، سفیدرویان در سمت راست آدم و سیاهرویان در سمت چپ او نشستند. براى آدم چنین منظرهاى شگفت آور و غیر عادى بود، بى درنگ از آنها خواست خود را معرفى كنند و بعد به سمت راست خود توجه كرد و از یكى از سفیدرویان پرسید: تو كیستى؟ من عقل و خرد هستم. آدم علیهالسلام: جاى تو در كجاست؟ جاى من در مغز و دستگاه اندیشه انسان است. آدم علیهالسلام از سفیدروى دیگر پرسید: تو كیستى؟ من مهر و عطوفت هستم. آدم علیهالسلام: جاى تو در كجاست؟ جاى من در دل انسان است. آدم علیهالسلام از سومین نفر از سفید رویان پرسید: تو كیستى؟ من حیا هستم. آدم علیهالسلام جاى تو در كجاست؟ جاى من در چشم انسان است. به این ترتیب، آدم علیهالسلام فهمید كه مركز و مظهر عقل مغز است، مركز و مظهر مهر و عاطفه قلب است و مظهر و مركز حیا، چشم مىباشد. آن گاه حضرت آدم علیهالسلام به سمت چپ نگریست و از سیاهرویان خواست تا خود را معرفى كنند. از یكى از آنها پرسید: تو كیستى؟ من خودخواهى و كبر هستم. آدم علیهالسلام جاى تو در كجاست؟ جاى من در مغز و دستگاه اندیشه انسان است. آدم علیهالسلام: مگر عقل در آن جا قرار نگرفته است؟ چرا، ولى هنگامى كه من در آن جا مستقر مىشوم، عقل فرار مىكند. آدم از دومین نفر از سیاهرویان پرسید: تو كیستى؟ من رشك و حسد هستم. آدم علیهالسلام: جاى تو در كجاست؟ جاى من در دل است. آدم علیهالسلام: مگر مهر و عاطفه در آن جا قرار نگرفته است؟ چرا، ولى وقتى كه من در آن جا جاى مىگیرم مهر و عاطفه بیرون مىرود. آدم علیهالسلام از سومین نفر از سیاه رویان پرسید: تو كیستى؟ من طمع و آز هستم. آدم علیهالسلام: جاى تو در كجاست؟ جاى من در چشم است. آدم علیهالسلام: مگر حیا در آن جا جاى نگرفته است چرا، ولى زمانى كه من در آن جا جاى بگیرم، حیا مىرود. 1 به این ترتیب حضرت آدم علیهالسلام درك كرد كه خودخواهى و كبر دشمن عقل است، رشك بردن مخالف عاطفه مىباشد و طمع و حیا ضد همدیگرند. 2 شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان 1 - المواعظ العددیة،ص 189 2. قصههاى قرآن به قلم روان، محمد محمدى اشتهاردى