نگاهي به توصيههاي استاد قسمت اول را اينجا ببينيد تمام لينک هاي صوتي استاد قرائتي بعضي از توصيهها و سفارشهاي استاد قرائتي بعد از حدود 30 سال تجربه تبليغي، کلاسداري و سخنراني و سفر به بيش از 30 کشور دنيا و اغلب شهرهاي ايران براي طلاب علوم ديني اين گونه است: 1. خوب درس خواندن و اينکه خود را به درياي بيکران قرآن، سنت و فقه و اصول برسانند و بدانند که نبايد در همه چيز مثل علماء قديم باشند؛ زيرا به جهت نيازها و سؤالات امروزِ نسل نو، بايد مطلب جديدي را فرا گيرند و از خير بعضي بحثهاي غير مفيد که براي امروز کارايي ندارد، بگذرند؛ 2. از ابتداي شروع درسهاي حوزه، انس با قرآن و استفاده هر چه بيشتر از آيات را در امر تبليغ در متن فعاليتها و امور روزمره خود قرار دهند؛ 3 . روان و آسان براي مردم سخن بگويند. البته روانگويي غير ازسست گويي است؛ همان گونه که پيامبران و ائمه عليهمالسلام با استدلال محکم و قوي، ولي به زبان قوم با مردم سخن ميگفتند؛ 4 . در سخنراني، با مردم آرام صحبت کنند و داد نزنند؛ زيرا با آرامش و نرمي و ذکر مثال و حتي خنده، مطالب راحتتر فهميده و مقبول واقع ميشود؛ 5. لازم نيست چند شب و يا يک دهه در باره يک مطلب بحث کنند؛ زيرا مستمعين مختلفاند و نيازهاي گوناگوني دارند. بنابراين، بهتر است در يک جلسه، از مطالب گوناگون و متنوع و مورد نياز صحبت کنند؛ 6 . براي سخنراني و کلاسداري حتما مطالب از قبل تنظيم شده باشد و گاهي از روخواني بعضي از متنها به هنگام سخنراني خجالت نکشند و ترس نداشته باشند که بگويند فلاني بيسواد يا کمسواد است؛ 7 . سعي کنند مختصر و مفيد صحبت کنند. به خصوص اگر نميتوانند جلسه را شاداب نگهدارند، بيش از 20 دقيقه سخنراني نکنند؛ 8 . بايد با عمل خود به مردم آموزش دهند؛ 9 . قيافه و لباس و برخورد آنان کاملاً معمولي و عادي باشد تا جلب توجه نکرده، باعث حواسپرتي نشوند؛ 10 . وقت و زمان کلاس و سخنراني مناسب باشد. به عنوان مثال در پادگان، سربازي که صبح تا ظهر تمرين نظامي داشته و ظهر هم غذاي ساده و يا غير مطلوب خورده است و عصر بخواهند او را نصيحت کنند، بديهي است که زمينه پذيرش وجود ندارد و نتيجه معکوس خواهد داد؛ 11 . فقط به سخنرانيهاي عمومي تکيه نکنند و بدانند که برخوردهاي مناسب خصوصي با بعضي افراد، داراي آثار و برکات ويژه و فوق العادهاي است که بايد از آن غفلت نکنند؛ 12 . سعي کنند مطالب را به صورت تخصصي و مناسب با هر قشر و صنفي دسته بندي کرده، ارائه دهند؛ مثلاً براي دانشجويان پزشکي آيات و روايات مربوط به بهداشت، براي دانشجويان حقوق آيات و روايات حقوقي، و براي دانشجويان نظامي آيات و روايات جنگ و جهاد را بازگو کنند. روش تدريس در پايان بايد از همه مهمتر به روش تدريس و تبليغي استاد قرائتي ـ حفظه الله ـ اشاره کنيم که بر چند رکن استوار است؛ از جمله: 1 . استفاده به جا و مناسب از آيات قرآن؛ 2 . استفاده به جا و مناسب از روايات و احاديث معصومان عليهمالسلام ؛ 3 . ذکر خاطرات و داستانهاي آموزنده و تاريخي؛ 4 . بيان مثالها و تمثيلات جالب و جاذب؛ 5 . بازگو کردن لطيفهها و طنزهاي پسنديده؛ 6 . استفاده کاربردي از عرفيات و مسائل مورد ابتلاء مردم؛ 7 . ذکر تجارب شخصي و تجارب ديگران؛ 8 . بيان مسائل علمي. يک خاطره و يک تمثيل از استاد استاد در يکي از خاطرات خود ميگويد: «در خدمت علامه طباطبايي بودم. از ايشان پرسيدم که قرآن ميفرمايد: «اِنَّمَا يَخْشَي اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ»؛ «از بين بندگان خدا تنها آنها که عالم و دانايند خداترسند.» در حالي که من در اول تحصيل و طلبگيام که عبادت ميکردم، حال بهتري داشتم. هر چه علمم بيشتر شد، حال و توجهم کمتر شده است. دليلش چيست؟ ايشان فرمودند: دليلش اين است که اينها که خواندهاي، علم حقيقي نبوده است؛ چون امير المؤمنين عليهالسلام ميفرمايند: «ثَمَرَةُ الْعِلْمِ اَلْعِبَادَةُ؛ ثمره علم، عبادت و بندگي خداست.» پس علم واقعي آن است که هر چه بيشتر ميشود، خشوع و تواضع و ادب انسان نيز بيشتر ميشود، حال اگر ديديم دانشآموز و دانشجو هر چه علمش بيشتر ميشود، ادب و تواضعش نسبت به استاد و پدر و مادر و ديگران کمتر ميگردد، معلوم ميشود علمي که خوانده، حقيقي و خداپسند نبوده است.» يکي از تمثيلات زيباي ايشان در جواب اين سؤال است که چگونه خداوند که صاحب فضل و رحمت است، بندگانش را به قهر و کيفر ميگيرد؟ ايشان پاسخ ميدهند: «اقيانوسي که آب فراواني دارد، اگر شما بطري در بستهاي را در آن بيندازيد، قطرهاي از آب اين اقيانوس در اين بطري وارد نميشود. در اينجا سؤال اين است که آيا اشکال از اقيانوس است يا از بطري؟ انسانهايي هستند که تمام راههاي هدايت را به روي خود بستهاند و اين انسانها از خود جمادي ساختهاند که به گفته قرآن کريم، سنگ و سختتر از سنگاند: «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذَلِکَ فَهِيَ کَالْحِجَارَةِ اَوْ اَشَدُّ قَسْوَةً». بنابراين، محروم شدن اين گروه از فضل الهي به جهت بستن درهاي هدايت به روي خودشان است و نه به جهت کم بودن فضل و رحمت الهي.» تنظيم براي تبيان حسن رضايي گروه حوزه علميه مبلغان » شماره 77 (صفحه 83)