قطع نامه شوراي حکام عليه ايران شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي سرانجام تحت فشارهاي آمريکا و همپيمانانش، قطعنامه اي را بر ضد فعاليت هاي هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران تصويب کرد. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، آخرين نشست فصلي شوراي حکام در سال 2009 بر اساس گزارش محمد البرادعي مديرکل آژانس درباره ايران از روز گذشته در وين مقر آژانس آغاز به کار کرد. اظهارات سياسي و غير منتظره اخير محمد البرادعي درباره فعاليتهاي هسته اي ايران که حتي با گزارش اخير وي نيز متناقض است مورد تعجب بسياري از کارشناسان حاضر در آژانس قرار گرفت به گفته ديپلماتها، از مجموع 35 عضو شوراي حکام، 25 کشور به اين قطعنامه راي مثبت و سه کشور شامل ونزوئلا، مالزي و کوبا به آن راي منفي دادند. افغانستان، برزيل، مصر، پاکستان، آفريقاي جنوبي و ترکيه شش کشوري بودند که به قطعنامه غربي ها بر ضد ايران راي ممتنع دادند، اما جمهوري آذربايجان به هنگام راي گيري، نشست را ترک کرد. پيش نويس اين قطعنامه را آمريکا، انگليس، چين، روسيه، فرانسه و آلمان موسوم به گروه 1+5 تهيه کرده بودند؛ که با نقض حقوق مشروع هسته اي جمهوري اسلامي ايران از کشورمان مي خواهد ساخت تاسيسات فوردو در نزديک قم را متوقف کند. به گفته ديپلماتها، از مجموع 35 عضو شوراي حکام، 25 کشور به اين قطعنامه راي مثبت و سه کشور شامل ونزوئلا، مالزي و کوبا به آن راي منفي دادند از فوريه 2006 اين اولين بار است که شوراي حکام آژانس قطعنامه اي بر ضد ايران با فشارهاي غرب از جمله آمريکا به تصويب مي رساند. اظهارات سياسي و غير منتظره اخير محمد البرادعي درباره فعاليتهاي هسته اي ايران که حتي با گزارش اخير وي نيز متناقض است مورد تعجب بسياري از کارشناسان حاضر در آژانس قرار گرفته و آنها چنين موضعي را شبيه موضع وي در نشست سپتامبر 2005 ارزيابي مي کنند که با فشار آمريکا و غرب ارجاع غير قانوني پرونده ايران به شوراي امنيت را زمينه سازي کرد. از فوريه 2006 اين اولين بار است که شوراي حکام آژانس قطعنامه اي بر ضد ايران با فشارهاي غرب از جمله آمريکا به تصويب مي رساند نشست امروز، آخرين نشستي خواهد بود که البرادعي مصري تبار در قامت مديرکلي آژانس رياست آن را برعهده دارد؛ رياست وي بر آژانس روز سي ام نوامبر(9 آذر) پس از 12 سال، به پايان مي رسد و يوکيا آمانو ژاپني جاي وي را در مديريت آژانس خواهد گرفت. ايران حتي يک کلمه ازقطعنامه آژانس را اجرا نخواهد کرد نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در واکنش به تصويب قطعنامه ضدايراني در شوراي حکام از کاهش سطح همکاريهاي تهران با آژانس خبر داد و اعلام کرد که ايران حتي يک کلمه از اين قطعنامه را هم اجرا نخواهد کرد به گزارش خبرگزاري مهر، خبرگزاري آلمان گزارش داد ايران در واکنش به تصويب قطعنامه ضد اين کشور در نشست امروز شوراي حکام در وين، اعلام کرد که همکاريهاي خود با آژانس را محدود خواهد کرد. اين خبرگزاري با نقل قول از "علي اصغر سلطانيه" نماينده کشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي نوشت: اين کمترين کاري است که ايران مي تواند در واکنش به اقدام شوراي حکام انجام دهد. بر اين اساس، ايران سطح همکاريهاي خود با آژانس را به کمترين حد تنزل داده و دسترسي داوطلبانه به تاسيسات هسته اي اش را براي بازرسان آژانس متوقف مي کند. در بخش ديگري از اين گزارش آمده است : سلطانيه ضمن هشدار درباره از دست رفتن نتايج مذاکرات گروه 1+5 با ايران در ماه اکتبر، خاطرنشان کرد که اين کشور حتي يک کلمه از اين قطعنامه را هم اجرا نخواهد کرد. ايران در واکنش به تصويب قطعنامه ضد اين کشور در نشست امروز شوراي حکام در وين، اعلام کرد که همکاريهاي خود با آژانس را محدود خواهد کرد. وي همچنين تصويب اين قطعنامه را اقدامي تخريبي در راستاي حل اختلافات غرب با ايران بر سر فعاليتهاي هسته اي اين کشور دانسته است. نماينده کشورمان در آژانس در گزارش خود به شوراي حکام با تقدير از تلاشهاي "محمد البرادعي" اعلام کرده بود که ايران حاضر به همکاري همه جانبه با مديرکل آتي آژانس است. خاطرنشان مي شود در نشست امروز (جمعه) شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين، اعضاي اين شورا سرانجام تحت فشارهاي آمريکا و همپيمانانش، قطعنامه اي را بر ضد فعاليت هاي هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران تصويب کردند. پيش نويس اين قطعنامه را آمريکا، انگليس، چين، روسيه، فرانسه و آلمان موسوم به گروه 1+5 تهيه کرده بودند که با نقض حقوق مشروع هسته اي جمهوري اسلامي ايران از کشورمان مي خواهد ساخت تاسيسات فوردو در نزديک قم را متوقف کند. سلطانيه ضمن هشدار درباره از دست رفتن نتايج مذاکرات گروه 1+5 با ايران در ماه اکتبر، خاطرنشان کرد که اين کشور حتي يک کلمه از اين قطعنامه را هم اجرا نخواهد کرد. قطع تمام همکاريهاي داوطلبانه تهران با آژانس/ تداوم حرکت هستهاي ايران نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي صدور قطعنامه عليه ايران را اشتباه تاريخي طراحان آن خواند و گفت: اين قطعنامه علاوه بر اينکه فضاي همکاري فعلي را مختل مي کند باعث خواهد شد ايران همکاريهاي داوطلبانه خود را که فراتر از تعهدات بود ادامه ندهد. علي اصغر سلطانيه که در پي تصويب قطعنامه عليه فعاليت هاي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران در شوراي حکام با خبرنگار مهر گفتگو مي کرد با اشاره به اينکه بررسي موضوع هسته اي ايران در نشست شوراي حکام باعث بوجود آمدن دو قطب در شوراي حکام شد تصريح کرد: نشست شوراي حکام جلسه اي کاملا عادي بود اما در عين حال آلمان قطعنامه اي بر عليه ايران ارائه کرد و خوشبختانه با وجود تلاش هاي زياد و فشارهاي سياسي که صورت مي گرفت اين قطعنامه با اجماع به تصويب نرسيد. سلطانيه با تاکيد بر اينکه کشور مالزي که رياست شوراي حکام را برعهده دارد به قطعنامه شوراي حکام عليه ايران راي منفي داد يادآور شد: 9 کشور به قطعنامه راي ندادند و علاوه بر مالزي ، ونزوئلا و کوبا نيز با آن مخالفت کردند و ما اين موضوع را يک شکست سياسي براي کشورهاي غربي تلقي مي کنيم چرا که آنان اميدوار بودند قطعنامه عليه ايران با اجماع به تصويب برسد نماينده جمهوري اسلامي ايران در مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين با تاکيد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران همواره اعلام کرده است که در چارچوب تعهدات خود با آژانس بين المللي انرژي اتمي همکاري مي کند، اظهار داشت: تاکنون هيچ قطعنامه اي از سوي شوراي امنيت و يا شوراي حکام مانع ادامه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران نشده و اين قطعنامه اخير نيز تاثيري بر اين فعاليت ها ندارد و ما کماکان زير نظر آژانس به فعاليت هاي خود ادامه خواهيم داد. سلطانيه در خصوص محور اصلي قطعنامه شوراي حکام پيرامون ايران بيان داشت: در اين قطعنامه همکاري شفاف ايران در موضوع سايت فوردو ناديده گرفته شد، که اين باعث تاسف است. مصر قطعنامه را توجيه ناپذير خواند وي همچنين به مخالفت برخي کشورها با صدور قطعنامه عليه ايران اشاره کرد و گفت: سفير مصر در نشست شوراي حکام اعلام کرد که موافق صدور اين قطعنامه نيست و اين قطعنامه توجيهي ندارد و فضاي همکاري فعلي را مختل مي کند. به گفته نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي صدور قعطنامه در شوراي حکام عليه ايران باعث بروز تفرقه در اين شورا شده است. دودستگي کنوني براي آژانس خطرناک است سلطانيه قطعنامه اخير شوراي حکام عليه ايران را براي فعاليت آتي آژانس بين المللي انرژي اتمي خطرناک توصيف کرد و گفت: در وين و در زمان بررسي موضوع ايران در نشست شوراي حکام يک بلوک از ايران حمايت مي کردند و بلوک ديگر قطعنامه را دنبال مي کردند که اين روند در مسير فعاليت هاي درازمدت آژانس بين المللي انرژي اتمي که يک سازمان تخصصي است خطرناک خواهد بود. نماينده ايران در وين در عين حال خاطرنشان کرد: ما مطمئن هستيم که طراحان قطعنامه عليه ايران به يک اشتباه تاريخي دست زده اند و به زودي متوجه اشتباه خود خواهند شد. سلطانيه ادامه داد:غربي ها بايد از رفتار گذشته خود با ايران درس مي گرفتند و آنان بايد بدانند اگر با زبان زور با ملت ايران صحبت کنند پاسخ منفي مي گيرند. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران تاکنون براي نشان دادن حسن نظر خود گام هايي فراتر از تعهدات برداشته است و اين قطعنامه باعث خواهد شد که ايران تنها در چارچوب ان پي تي با آژانس همکاري داشته باشد. ما مطمئن هستيم که طراحان قطعنامه عليه ايران به يک اشتباه تاريخي دست زده اند و به زودي متوجه اشتباه خود خواهند شد. نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در خصوص احتمال کاهش همکاري هاي جمهوري اسلامي ايران با آژانس خاطرنشان کرد: قطعنامه شوراي حکام علاوه بر اينکه فضاي همکاري فعلي را مختل مي کند باعث خواهد شد که ايران همکاري هاي داوطلبانه خود را که فراتر از تعهدات بود ادامه ندهد. سلطانيه يادآور شد: اگر کشورهاي غربي يک مثال داشته باشند که ايران بر اثر فشار سياسي مبادرت به انجام کاري کرده است مي توانند اعلام کنند اما ما به آنان توصيه مي کنيم که مسير تقابل را ادامه ندهند . وي در پايان گفتگوي خود با مهر تاکيد کرد: دنيا بداند که جمهوري اسلامي ايران لحظه اي در دنبال کردن فعاليت هاي صلح آميز هسته اي خود درنگ نخواهد کرد و صدور قطعنامه اخير شوراي حکام نيز باعث وحدت مردم ايران و مصرتر شدن ما در پيگيري حقوق هسته اي در چارچوب ان پي تي مي شود. منبع:خبرگزاري مهر تنظيم براي تبيان:سيد ابراهيمي