ظاهراً هر فصلی گرفتاری‏های روان‏شناختی خودش را دارد؛ توی زمستان که باید فکری به حال افسردگی زمستانه کرد، توی تعطیلات عید هم افسردگی تعطیلات سراغمان می‏آید و وسط گرمای تابستان هم که کله‏ها آفتاب می‏خورد، داغ می‏کند و ممکن است از کوره در برویم

یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۰
کنترل خشم ،در این فصل گرم
کنترل خشم ،در این فصل گرم بل د بودن مهارت کنترل خشم در گرمای تابستان حسابی می‏تواند از دعواهای احتمالی جلوگیری کند. ظاهراً هر فصلی گرفتاری‏های روان‏شناختی خودش را دارد؛ توی زمستان که باید فکری به حال افسردگی زمستانه کرد، توی تعطیلات عید هم افسردگی تعطیلات سراغمان می‏آید و وسط گرمای تابستان هم که کله‏ها آفتاب می‏خورد ، داغ می‏کند و ممکن است از کوره در برویم و افسار خشم مان را رها کنیم. اصلاانگار یکی از معضل‏های تابستان‏های داغ همین دعواهای تحت تاثیر جو است. اساساً دعواهای تابستانه یک جور استفاده از مکانیسم‏ دفاعی جابه جایی است. ما از هوای گرم اعصابمان خرد می‏شود و تلافی‏اش را سر هر بنده خدایی که توی اوج گرما به پست‏ ما می‏خورد در می‏آوریم. به هر حال،در هر فصلی که باشد بهترین راه پیروی از اصول مدیریت خشم‏ است که در بخش خانواده و زندگی مقالات زیادی در این موضوع بیان شده است.مانند : پیشنهادی برای غلبه بر خشم و شعله ای که می توان خاموش کرد .اما در این فصل بخاطر پائین بودن آستانه ی تحریک بهتر از به خودتان آماده باش بدهید! گرم شدن هوا فقط وضعیتی است که آستانه تحریک خشم ما را پایین می‏آورد پس در این فصل باید به خودمان آماده باش دهیم . بیشتر مراقب اعمال و گفتار خود باشیم . اولین قدم برای مدیریت خشم این است که همیشه یادمان باشد که خشمگین شدن می‏تواند چه ضررهایی به جسم و روان ما وارد کند این فهرست بلند بالای ضررها را بخوانید ، باشد که عبرت بگیرید و به بهانه گرم شدن هوای تابستان این‏قدر پرخاش نکنید. 1- خراب کردن رابطه با دیگران خشمگین شدن و دعوا کردن می‏تواند رابطه ما را با آدم‏های دورو برمان تیره و تار کند . رابطه با دوستان، رابطه با والدین، رابطه با همسر، رابطه با زیردستی‏ها و بالادستی‏ها، رابطه با معلم. پلیس، راننده تاکسی و هر کس دیگری که با او دعوا راه انداخته‏اید، می‏تواند به خاطر خشمگین شدن خراب شود. 2- از دست دادن وقت واقعاً تا به حال فکر کرده‏اید به وقتی که به خاطر از کوره در رفتن‏ تلف کرده‏اید ، چقدر بیشتر از زمانی است که می‏توانستید با روش‏های مسالمت‏آمیز آن را پر کنید؟ بدبختی اینجاست که فقط همان اوج دعوا نیست که وقت آدم را می‏گیرد؛ حالتی که ذهن عصبی بعد از اوج خشم تجربه می‏کند ، باعث می‏شود که ما نتوانیم کارمان را درست انجام دهیم و همین بیشتر وقت گیر است. 3- لذت نبردن از فعالیت‏های مورد علاقه وقتی که ما عصبی می‏شویم، دیگر نمی‏توانیم از کارهایی که قبلا برایمان لذت‏بخش بوده‏اند ، لذت ببریم. نه سینما رفتن، نه رمان خواندن، نه کوهنوردی، نه دوچرخه‏سواری، نه گپ و گفت با رفقا دیگر آن لذتی که همیشه داشته است را نخواهد داشت؛ ضرر بزرگی است، نه؟ 4- بالا رفتن میزان خطا یک ذهن خشمگین نمی‏تواند روی چیزی تمرکز کند. اگر دانشجو هستید ، نمی‏توانید درس بخوانید ، اگر کار بدی می‏کنید مثل همیشه نمی‏توانید با مهارت کارتان را انجام دهید ، اگر راننده هستید احتمال تصادفتان می‏رود بالا و خلاصه هر کاری که قبلا مثل آب خوردن انجامش می‏دادید ، حالا از خوردن زهر سخت‏تر می‏شود. 5- به هم ریختن بدن خشمگین شدن در کوتاه‏مدت شما را به نفس نفس می‏اندازد، فشار خون و ضربان قلبتان را بالا می‏برد، جریان خون پوست، کبد، معده و روده را به سیستم عصبی، قلب و عضلات می‏برد. سیستم گوارش را متوقف می‏کند ، سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‏کند ، حرکت و گفتار را به صورت کاریکاتوری تند می کند ، عضله‏ها را سفت و چهره‏ها را قرمز می‏کند در بلندمدت هم آدم‏های عصبی سردرد می‏گیرند ، ناراحتی‏های گوارشی پیدا می‏کنند ، ممکن است آرتروز بگیرند ، اختلال پوستی می‏گیرند ، اگر بیمارند بیمارتر می‏شوند ، مشکلات قلبی پیدا می‏کنند و احتمال اعتیادشان هم می‏رود بالا. منبع :همشهری جوان تنظیم برای تبیان :داوودی مقالات مرتبط : آنچه باید خواند دیگر فریاد نکشید! کیش، مات در 8 حرکت آیا ابراز خشم‌ می‌تواند مناسب‌ و مفید باشد؟ با آرامش در بحث ها پیروز شوید عصبانیت ممنوع! چگونه خشم خود را مهار کنیم

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها