اولين كارگاه بزرگ نقاشي به مناسبت سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب، روز 15 اسفندماه ـ به طول 3 كيلومتر در فضاي باز اطراف موزه هنرهاي معاصر تهران برپا شد ...

یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
اولين كارگاه بزرگ نقاشي ايران
اولین كارگاه بزرگ نقاشی ایران اولین كارگاه بزرگ نقاشی ایران برای سی‌امین سال پیروزی انقلاب برپا شد اولین كارگاه بزرگ نقاشی به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب، روز 15 اسفندماه ـ به طول 3 كیلومتر در فضای باز اطراف موزه هنرهای معاصر تهران برپا شد. دكتر محمود شالویی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی ارشاد و سرپرست موزه هنرهای معاصر در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: زمانی كه ما درگیر برنامه‌ریزی‌های جشنواره بزرگ فجر بودیم، برنامه‌های این ورك‌شاپ تنظیم شد و منتظر فرصت مناسب جهت اجرای آن بودیم. او بیان كرد: طی فراخوانی كه در سراسر كشور اعلام شد، اساتید و هنرمندان از سراسر كشور اتودهای اولیه‌ی خود را جهت شركت در این ورك‌شاپ ارسال كردند و سپس با تأیید هیأت داوران 30 استاد با حدود 1000 نفر هنرجو به این ورك‌شاپ راه یافتند. جای كارهایی حرفه‌ای‌تر و با حضور اساتید برجسته و هنرجویان خالی بود كه با همكاری موزه معاصر، این برنامه كه امروز شاهد اجرای آن هستیم در فضایی آرام‌تر پس از اتمام دهه‌ی فجر اجرا شود. شالویی اظهار امیدواری كرد تا انتهای روز گذشته كار نقاشان به پایان برسد، و در غیر این صورت تا امروز كارهای نهایی انجام خواهد شد و كار این هنرمندان به پایان خواهد رسید. حجت‌ا... ایوی رییس ستاد سیمرغ هم مطرح كرد: ستاد سی‌مرغ در عرصه‌ی نقاشی 2 كار انجام داد كه یكی از آن‌ها روز 22 بهمن به نمایش گذاشته شد و سه‌هزار دانش‌آموز با حدود 15 هزار بوم نقاشی كردند و این نقاشی‌ها در حدود 15 كیلومتر مسیر راهپیمایی نصب شد. البته همین اقدام هم‌زمان در 15 استان دیگر نیز انجام شد. او در عین حال مطرح كرد: جای كارهایی حرفه‌ای‌تر و با حضور اساتید برجسته و هنرجویان خالی بود كه با همكاری موزه معاصر، این برنامه كه امروز شاهد اجرای آن هستیم در فضایی آرام‌تر پس از اتمام دهه‌ی فجر اجرا شود. ایوبی خاطرنشان كرد: قصد داریم با همكاری مسوولین موزه آثار دانش‌آموزی و دانشجویی خلق‌شده در این ورك‌شاپ‌ها را به صورت بسته‌های فرهنگی هنری به سایر استان‌ها و كشورها جهت بازدید بفرستیم. درباره‌ی این‌كه آیا در سال‌های آینده هم این ورك‌شاپ‌ها اجرا خواهد شد یا نه، باید بگویم؛ ما امیدواریم كه هرسال از این الگوهای موفق كه تجربه‌ی برگزاری برنامه‌های متنوع با اندیشه‌ها و ایده‌های خوب است، استقبال شود. وی افزود: به نظر من انقلاب اسلامی رنسانس فرهنگ و هنر در ایران است و من معتقدم كه یكی از حرف‌های گفتنی ما، همیشه پیشرفت‌های فرهنگی و هنری‌مان در این سی‌ساله خواهد بود. دكتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو هم این ورك‌شاپ را یك برنامه‌ی هنری دانست كه جنبه‌ی مردمی زیادی دارد و درواقع هنرهای تجسمی و نقاشی با این ورك‌شاپ به میان مردم آمده و بوم كوچك به یك فضای بزرگ برای خلق آثار هنرمندان تبدیل شده است تا مردم بتوانند از نزدیك خلق این آثار را لمس كنند. «احمد وكیلی» نیز از اساتید شركت‌كننده در این ورك‌شاپ گفت: بنده و دانشجویانم در این ورك‌شاپ روی فضاهای شعاری كار نكردیم. چرا كه اكثر این‌ها جوان هستند و انقلاب را ندیده‌اند، آنچه در اینجا اهمیت دارد، آن است كه یك موضوع را هر نقاش از منظر دید خود به تصویر می‌كشد. وكیلی گفت: به اعتقاد من برنامه‌ریزی این ورك‌شاپ خیلی مشكل دارد، چراكه تا قبل از اجرای ورك‌شاپ چندین بار حرف‌ها و نظرهای برگزاركنندگان عوض شد و مسأله‌ی دیگری كه بسیار اهمیت دارد، تفاوت در سطح كار هنرمندان شركت‌كننده است و از دیدگاه بنده بهتر بود كه یك هماهنگی‌ و هارمونی بین كارهای شركت‌كنندگان ایجاد می‌شد و به اعتقاد من در این ورك‌شاپ تنها از اعتبار اساتید استفاده شده است. انقلاب اسلامی رنسانس فرهنگ و هنر در ایران است و من معتقدم كه یكی از حرف‌های گفتنی ما، همیشه پیشرفت‌های فرهنگی و هنری‌مان در این سی‌ساله خواهد بود. به گزارش ایسنا، در این ورك‌شاپ هنرمندان از ساعت 10 صبح الی 6 بعدازظهر به خلق آثار خود پرداختند و دكتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو در همان ساعات اولیه از این كارگاه بازدید كرد. همچنین شرایط در این ورك‌شاپ به گونه‌ای بود كه گروه‌های دانشجویی به همراه اساتید خود دركنار گروه‌های دانش‌آموزی شركت‌كننده از شهرستان‌ها آثار خود را خلق می‌كردند و تفاوت بسیار زیادی در سطح كیفی آثار آن‌ها به چشم می‌خورد. تنظیم برای تبیان : مسعودرضا عجمی

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها