آية الله احمد جنّتي تولد و دوران کودکي: دوران تحصيل استادان و دوستان فعاليتهاي علمي و فرهنگي : فعاليتهاي سياسي : تولد و دوران کودکي: آية الله احمد جنّتي در سوم اسفند 1305 هجري شمسي در روستاي لادان از بلوک ماربين، واقع در سه کيلومتري غرب شهرستان اصفهان، چشم به جهان گشود. پدرش مرحوم ملا هاشم از روحانيون وارسته و بزرگي بود که از شنبه تا چهارشنبه در شهر اصفهان حضور داشت و به تدريس علوم حوزوي ميپرداخت و روزهاي پاياني هفته را در روستا به سر ميبرد. مردم روستاي او که بيشتر کشاورز و دامدار بودند و عمدتاً از نظر اخلاقي در جايگاه مناسبي قرار داشتند، اگر دچار اختلافي ميشدند براي حل و فصل مسائل خود به او مراجعه ميکردند، وي تا پايان عمر رابطهاش را با حوزه علميه اصفهان قطع نکرد و از محضر عالمان بزرگي همچون حاج آقا رحيم ارباب و حاج سيد علي نجف آبادي بهره برده بود در آمدش منحصر به وجوه شرعي و يا از طريق وعظ و خطابه بود. او يک فرزند بيشتر نداشت. مادر آية الله احمد جنّتي نيز زني پاک و صبور بود و علاوه بر خانه داري، قرآن و برخي از کتب ديني را تدريس و بعضي از جلسات مذهبي را نيز اداره ميکرد و با صبر و قناعت، زندگي ميگذارند. دوران تحصيل: در زادگاه آية الله جنّتي و کل آن منطقه مدرسهاي وجود نداشت؛ از اين رو او به مکتب خانه رفت و خود، اندکي از دروس جديد را خواند و بعدها در قم، مقداري زبان انگليسي فرا گرفت. او دورة ادبيات عرب و مقدمات سطح را تا سال 1324 در حوزه علميه اصفهان خواند. دوران نوجواني او با اختناق رضاخاني همراه بود: پوشيدن لباس روحاني براي بسياري از طلاب ممنوع شده بود؛ آنها ميبايست براي پوشيدن آن لباس، مجوّز دريافت کنند و تنها به تعداد کمي از آنان مجوز داده ميشد. عمامهها را از سر طلاب برمي داشتند؛ کلاههاي نمدي را پاره ميکردند؛ از سر زنان چادر بر ميداشتند؛ مجالس روضه به تعطيلي کشيده شده بود و مساجد به خلوتي ميگراييد و ... آية الله جنّتي خود، از نزديک شاهد چنين روزگاري بود. او پس از تکميل مقدمات و طي کردن برخي از دروس سطح، به حوزه علميه قم آمد تا از محضر عالمان و فرزانگان آن ديار نيز بهره ببرد. با ورود به قم به تکميل دروس دورة سطح پرداخت و در درس خارج بزرگاني همچون آية الله العظمي بروجردي(ره) و امام خميني(ره) شرکت ميجست. در اين مدت از شرکت در بحثهاي اخلاق و تفسير نيز غافل نماند. او در اين مدت در مدرسه فيضيه و حجتيه حجره داشت. استادان و دوستان: آية الله جنّتي بخشي از دروس مقدمات را نزد پدرش و بخشي را نزد مرحوم سيد ابوالقاسم هرندي خواند. او بخشي از معاني و بيان را نزد مرحوم سيد محمد باقر ابطحي و بخشي ديگر را نزد حاج شيخ احمد فياض فرا گرفت و معالم را نزد مرحوم حاج شيخ علي مشکاتي آموخت. در قم شرح لمعه را نزد مرحوم شهيد صدوقي آموخت و براي آموختن بخشي از رسائل و قوانين به نزد مرحوم آية الله بهاءالديني رفت. بخشي از کتاب مکاسب را نزد مرحوم حاج سيد محمد باقر طباطبايي بروجردي فرا گرفت. و براي آموختن کفايه به نزد مرحوم حاج شيخ عبدالجواد اصفهاني و مرحوم مجاهدي رفت. بخشي از مکاسب را نيز نزد مرحوم حاج آقا روح الله کمالوند آموخت. با تکميل دورة سطح به درس خارج بزرگاني چون آية الله العظمي بروجردي(ره)، آية الله العظمي گلپايگاني، آيت الله العظمي حجّت کوه کمرهاي(ره) و آية الله العظمي امام خميني(ره) رفت و سالها در درس فقه و اصول ايشان به طور جدي شرکت کرد. او در طي اين سالها در بعضي از درسهاي اخلاق نيز شرکت مينمود،تا علاوه بر آموختن علم، عمل به آنها را نيز فراگيرد. آية الله احمد جنتي در دوران تحصيل خود با فضلائي چون شهيد سعيدي، شيخ محسن حرمپناهي، شهيد مفتح، سيد کرامتالله ملک حسيني، شيخ ابوالقاسم خزعلي و شيخ محمد علي موحدي کرماني به مباحثه درس ميپرداخت و با بزرگاني چون شهيد بهشتي، شهيد قدوسي، آية الله مصباح يزدي، آية الله سبحاني، آية الله مشکيني و آية الله اميني رابطة دوستانه و مصاحبت داشت. فعاليتهاي علمي و فرهنگي: آية الله جنتي تا کنون آثار علمي و فرهنگي فراواني از خود بر جاي نهاده است. او مدت چهارده سال در مدرسة علميه حقاني به تدريس دروس دورة مقدمات و سطح پرداخته است. مدرسه علمية حقاني، مدرسهاي بود که با هزينة يکي از تاجران با تقواي زنجان و با مديريت شهيد قدوسي آغاز به کار کرد. اين مدرسه که بسياري از بزرگان کنوني حوزه، در ادارة آن شرکت داشتند، با ابتکار شهيد بهشتي و با طرحي نو و شيوهاي تازه در تدريس و تحصيل و با برنامهاي منسجم و امروزي، به تربيت و آموزش طلاب از مقدمات تا سطح ميپرداخت که بسياري از مديران و متصديان امور قضايي و اصحاب فرهنگ و پژوهشگران امروز جامعه در آن پرورش يافتند. طلاب اين مدرسه در بسياري از فعاليتهاي علمي و سياسي دورة طاغوت و پس از آن، در اداره و برنامهريزي علمي و فرهنگي سياسي انقلاب اسلامي شرکت کردند و اين حاصل تلاش استادان اين مجموعه، از جمله آية الله احمد جنتي بود. آية الله جنتي به ترجمة برخي از کتب حديث پيشينيان، از جمله «اثبات الهداة»، «ايقاظ الهجعه»، «تحفالعقول» و «المواعظ العددية» پرداخته است. فعاليتهاي سياسي: فعاليتهاي علمي و فرهنگي و تحصيل فقه و اصول مانع فعاليتهاي سياسي آية الله جنتي نگرديد. فعاليتهاي سياسي در پروندة زندگاني او گاه بيشتر و بهتر ميدرخشد. آية الله احمد جنتي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، در سخنرانيها، اجتماعات عمومي و جلسات خصوصي همواره به افشاي ماهيت پليد حکومت پهلوي و ضرورت براندازي اين حکومت وابسته ميپرداخت. او که خود سالها شاگرد مرجع عالي قدر شيعه، امام خميني(ره) بود، همواره ديگران را به پيروي از راه امام(ره) دعوت ميکرد. از سوي ديگر در درون حوزه، ضمن ملاقات با علما و مراجع، آنها را از آخرين اخبار حرکت انقلابي امام و مردم با خبر ميساخت. او با عضويت در جامعة مدرسين حوزه علميه قم، به برنامه ريزي هماهنگ براي برپايي راهپيماييها، نوشتن اعلاميهها و ارتباط با ديگر مراکز مرتبط با نهضت امام خميني(ره) ـ همانند جامعه روحانيّت مبارز ـ ميپرداخت. آية الله جنتي همواره ارتباط خود را با امام(ره) حفظ ميکرد تا با الهامگيري از ايشان، از آخرين فعاليتهاي مبارزاتي در قم، نجف و ديگر شهرها اطلاع پيدا کند. او بارها در قم، رفسنجان و جزيرة خارک مورد تهديد و تعقيب رژيم شاه قرار گرفت و چند بار در قم بازداشت شد. او سه نوبت به زندان رفت و مجموعاً سه ماه زنداني شد و يک بار هم دستگير و به مدت سه سال به اسدآباد همدان تبعيد شد. فعاليتهاي وي پس از انقلاب نيز ادامه يافت. با پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1357، آية الله جنتي در مسؤوليتها و سنگرهاي گوناگوني به ايفاي نقش پرداخت. نخستين مسؤوليت او پس از پيروزي انقلاب، قضاوت در دادگاههاي انقلاب با حکم امام خميني(ره) بود. بر کناري و گاه اعدام قضات دوران حکومت شاه، فقدان قوانين و آيين نامههاي اجرايي در دادگاهها، عدم آشنايي افرادِ مؤمن و انقلابي با سير اجرايي کار قضاوت و مشکلات متعدد ديگر، کار در دستگاه قضايي سالهاي نخستين انقلاب را دشوار ساخته بود. با وجوداين مشکلات، بزرگاني چون شهيد قدوسي، شهيد بهشتي و آية الله جنتي در اين عرصه پاي نهادند به تدوين و اصلاح ساختار قضايي کشور پرداختند. دستگاه قضايي منسجم امروز کشور ما، حاصل تلاش اين عزيزان در آن سالهاست. از مسؤوليتهاي مهم آية الله جنتي عضويت در شوراي نگهبان قانون اساسي، از نخستين روزهاي تشکيل اين نهاد مقدس است. شوراي نگهبان از نهادهاي مهم انقلاب به شمار ميآيد که با وجود آن، ميتوان گفت توطئههايي چون داستان مشروطه تکرار نخواهد شد و همواره، مصوّبات مجلس، از صافي فقه اسلام و قانون اساسي خواهد گذشت. اين نهاد همواره مورد هجمة دشمنان انقلاب قرار گرفته است. آية الله جنتي در طول عمر 24 ساله اين نهاد، بارها با عنوان عضو فقيه اين شوري، به دفاع از اين نهاد و مباني انقلاب اسلامي پرداخته است. برخي از فعاليتها و مسؤوليتهاي وي پس از انقلاب به شرح زير است: 1ـ دبيري شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي 2ـ رياست سازمان تبليغات اسلامي 3ـ نمايندگي امام و رهبري در اتحادية انجمنهاي اسلامي دانش آموزان 4ـ عضويت در شوراي نگهبان قانون اساسي با حکم امام و رهبري 5ـ دبيري شوراي نگهبان قانون اساسي 6ـ امامت جمعة موقت قم، کرمانشاه و تهران 7ـ عضويت در شوراي پشتيباني جنگ 8ـ مديريت در دادگاههاي انقلاب اسلامي 9ـ نمايندگي مجلس خبرگان در دورة اول و دوم از استان خوزستان و در دورة سوم از استان تهران و عضويت در هيأت تحقيق مجلس خبرگان 10ـ عضويت در مجمع تشخيص مصلحت نظام 11ـ عضويت در شوراي بازنگري قانون اساسي 12ـ عضويت در هيأت مؤسس جامعة الزهرا ـ سلام الله عليها ـ با حکم امام (ره) 13ـ عضويت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي با حکم رهبري 14ـ عضويت در شوراي عالي تبليغات خارجي با حکم رهبري