مهدي هوشمند در سال 42 در خانواده اي متوسط در يکي از محله هاي جنوب تهران متولد شدم . پس از گذراندن دوران ابتدايي در مدرسه ايران نوين و دوران راهنمايي در مدرسه مترجم الدوله ، وارد دبيرستان شده و دو سال در دبيرستان ابوريحان در رشته تجربي مشغول تحصيل بودم که اين دوره مساوي و همزمان بود با اوج انقلاب اسلامي و نيمه تطعيل بودن دبيرستانها ، پس از قبولي در دوم دبيرستان به دليل علاقه ام به رشته حوزه و طلبگي و به دليل علقه اي که در شهرستان مادري و پرديم خوانسار داشتم ، وارد حوزه علميه حضرت ولي عصر (عج) خوانسار شدم . مدت چهارده سال در آنجا نزد اساتيدي چون حجت الاسلام نيازي ، رفيعان ، انصاري و آيت الله تقديري (ره) دروس مقدمات و سطح را به پايان رساندم . سال 74 وارد حوزه علميه مقدسه قم شدم و پس از حضور در امتحانات شفاهي پايه 9 موفق به اخذ رتبه سوم حوزه شدم ، سپس در درس خارج اصول آيت الله وحيد خراساني و فقه آيت الله ميرزا جواد تبريزي شدم و هم اکنون مدت يازده سال است که به درس اين بزرگان مي روم . همزمان با شرکت در دروس حوزوي به راهنمايي بعضي دوستان با موسسه تحقيقاتي علامه وحيد بهبهاني آشنا شدم و وارد کارهاي تحقيقاتي شدم و با اين موسسه همکاري نمودم . تقريبا روزي سه ساعت در اين موسسه مشغول مصدر يابي و نمونه خواني بودم ، تا به پيشنهاد يکي از آشنايان با موسسه علمي فرهنگي دار الحديث در سال 74 آشنا شدم که تقريبا همزمان با همکاري من با موسسه وحيد بهبهاني بود . در آنجا به من پيشنهاد کار و همکاري در کتابخانه داده شد که الان هم به اين کار مشغولم . درضمن کار در اين کتابخانه به کارهاي تحقيقي شخصي براي خودم شدم که به فضل الهي توانستم در اين امر انجام وظيفه کنم.