از 5 فیلم برتر 30 سال سینما در جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، چهرههای برتر سی سال سینمای انقلاب اسلامی معرفی شدند. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز میهمانان ویژه این مراسم بودند،همچنین انجمن منتقدین و نویسندگان سینمایی ایران به پاس فعالیتهای فرهنگی از شهردار تهران تقدیر كردند. در این جشن كه شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد «آژانس شیشهای»، «بچههای آسمان»، «مادر»، «ناخدا خورشید» و «هامون» بهعنوان فیلمهای برتر 30 سال گذشته، همچنین عزتا... انتظامی، پرویز پرستویی، خسرو شكیبایی، رضا كیانیان و فاطمه معتمدآریا بهعنوان بازیگران برگزیده معرفی شدند. در بخش پایانی مراسم، شهرام ناظری به همراه گروه نوازندگانش قطعاتی از آلبوم اخیر خود را برای حاضران اجرا كرد. در ابتدای این مراسم نشریات برگزیده سینمایی جایزه گرفتند. بانی فیلم، جهان سینما، صنعت سینما و فیلم از نظر 200 منتقد بهعنوان بهترین نشریات سینمایی معرفی شدند و مسعود داوودی، حسین وخشوری، عباس تهرانی و شهرام جعفرینژاد تندیس و تقدیرنامه این جشن را دریافت كردند. بهترینهای جشنواره فجر این انجمن برترینهای بیست و ششمین دوره جشنواره فجر را نیز معرفی كرد. در بخش فیلم كوتاه،«بومرنگ» ساخته داریوش قریب زاده، در بخش فیلمهای مستند «سیانوزه» به كارگردانی رخساره قائم مقامی، در بخش بهترین مستند بلند «تینار» ساخته مهدی مدیری جوایزی را دریافت كردند. در بخش بهترین بازیگر زن از میان كاندیداها كه شامل گلشیفته فراهانی «دیوار»، هنگامه قاضیانی«به همین سادگی»، ترانه علیدوستی«كنعان»، فاطمه معتمدآریا«خواب زمستانی» و مهتاب نصیرپور« فرزند خاك» بود، این جایزه به مهتاب نصیرپور تعلق گرفت. نصیرپور در هنگام دریافت این جایزه از دو منتقد همیشگی كارهایش یعنی مادرش و همسرش محمد رحمانیان تشكر كرد و گفت: آنها همیشه با دقت و صراحت به تماشای كارهای من مینشینند و ضعفهایم را گوشزد میكنند. از میان كاندیداهای بهترین بازیگر مرد شامل محمدرضا فروتن«كنعان»، محسن طنابنده «استشهادی برای خدا»، امین حیایی«شب»، علیرضا آقاخانی «تنها دو بار زندگی میكنیم» و رضا ناجی « آواز گنجشكها»، ناجی موفق به دریافت این جایزه شد. ناجی پس از تشكر از انجمن منتقدان، با لهجه آذری گفت: مجید مجیدی عزیز همیشه میگفت ناجی بالاخره نتیجهشو میبینی. محمدرضا گوهری«فرزند خاك»، بهنام بهزادی «تنها دوبار زندگی میكنیم»، محمد علی طالبی«دیوار»، رضا میركریمی«به همین سادگی»، اصغر فرهادی و مانی حقیقی«كنعان» كاندیداهای بهترین فیلمنامه بودند كه از این میان بهنام بهزادی جایزه را گرفت. او بعد از دریافت جایزه از منتقدان تقاضا كرد كه اگر تا 4و یا 5 سال آینده مجال فیلمسازی پیدا نكرد، آنها جایی برای نوشتن به او بدهند. در بخش بهترین كارگردانی نیز از میان فیلمهای «تنها دو بار زندگی میكنیم»، «فرزند خاك»، «ریسمانباز»، «دیوار» و «به همین سادگی»، محمد علی باشه آهنگر برای فیلم «فرزند خاك» جایزه گرفت.از میان نامزدهای بهترین فیلم شامل «به همین سادگی»، «دیوار»، «ریسمانباز»، «فرزند خاك» و «تنها دو بار زندگی میكنیم»، این جایزه به رضا میركریمی برای فیلم «به همین سادگی» تعلق گرفت. تقدیر از شهردار فرهنگی بخش بعدی مراسم به تقدیر از چهرههای فرهنگی كشور اختصاص داشت. دكتر قالیباف شهردار تهران یكی از این چهرههای فرهنگی بود و بهعنوان شخصی كه سهم بسزایی در عرصه فرهنگ و بهویژه سینما داشته تقدیر شد. كامران ملكی مجری این مراسم به نمایندگی از منتقدین و نویسندگان سینمایی در تقدیر از شهردار تهران گفت: باعث خوشحالی سینماگران است كه در زمان تصدی ایشان در سمت شهردار تهران، ساخت سالنهای سینما سرعت بالایی گرفته و همچنان ادامه دارد. كمكهای ایشان به عرصه فرهنگ در ذهن اهالی سینما خواهد ماند. شهردار تهران جایزه خود را از دستان علی لاریجانی گرفت. در این مرحله همچنین از محمد رضا جعفریجلوه به پاس سالها فعالیت در عرصه فرهنگ، چه با اجرای برنامههای سینمایی در رسانه ملی در سالهای گذشته و چه با تصدی پستهای مدیریتی در سالهای اخیر، تقدیر به عمل آمد. محمد خزائی كه دبیری جشن دیشب را نیز بر عهده داشت دیگر تقدیر شده این بخش بود. تقدیر منتقدان از منتقدان در مرحله بعدی این مراسم از دو منتقد پیشكسوت زاون قوكاسیان و تهماسب صلحجو تقدیر شد و در ادامه ده منتقد برتر سی سال اخیر، به انتخاب منتقدان معرفی شدند. جواد طوسی، احمد طالبینژاد، تهماسب صلحجو، شهرام جعفرینژاد، خسرو دهقان، روبرت صافاریان، سعید مستغاثی، محمد تقی فهیم، مهرزاد دانش و امیر قادری برگزیدگان این بخش بودند. سی سال بازی ماندگار جذابترین بخش این مراسم به تقدیر از بهترین بازیگران سیسال اخیر سینمای ایران اختصاص داشت. عزتا... انتظامی اولین كسی بود كه برای دریافت این جایزه به روی سن آمد. او با صدایی بغض كرده ضمن تشكر گفت: از خدا میخواهم كمكم كند تا درست حرفم را بزنم. باور نمیكردم این جایزه به من برسد، چون فكر میكردم هستند كسانی بهتر از من، اما حالا خوشحالم. از گرفتن این جایزه لذت میبرم و دست شما را میبوسم. پرویز پرستویی دیگر برگزیده این بخش بود. او هم از منتقدان بهعنوان رابط بین سینماگر و مخاطب تشكر كرد و در ادامه به ذكر یك خاطره پرداخت: چند سال پیش متوجه شدم كه برای دو سال است كه بهعنوان مشاور هنری با یك مجله همكاری میكنم و با مخاطبین پرسش و پاسخ دارم بدون اینكه خودم خبر داشته باشم. خسرو شكیبایی سومین هنرمند برگزیده این بخش تنها به گرفتن جایزه از دستان شهردار تهران بسنده كرد و حرفی نزد. رضا كیانیان اما بعد از دریافت جایزهاش گفت: خیلی خوشحالم و از همگی شما خیلی ممنونم. دیر آمدم ولی آمدم كه با شما باشم. درود بر همه شما. اما تنها زن بازیگری كه در این بخش تقدیر شد فاطمه معتمدآریا بود. او با اعلام اینكه این جایزه برایش بسیار پر اهمیت است گفت: این جایزه مثل آشتی بعد از دعواست كه به من خیلی میچسبد. چند سال پیش در جشن خانه سینما وقتی از عكاسان و خبرنگاران خواستم جلوی سن را خلوت كنند آنها ناراحت شدند و مرا تهدید به بایكوت كردند حالا خوشحالم كه آنها نه تنها این كار را نكردند بلكه امروز به من جایزه هم میدهند. دوست دارم در همین جا از سه دوست همیشگی كه بسیار از آنها آموختم یاد كنم. علیرضا خمسه، حمید جبلی و اكبر عبدی. در ادامه معرفی بهترینهای سی سال اخیر، فرهاد توحیدی و علی حاتمی بهعنوان بهترین فیلمنامه نویسان از نگاه منتقدان معرفی شدند. مرتضی شایسته، منوچهر محمدی و مجید مدرسی نیز بهترین تهیهكنندگان بودند. كارگردانهای برگزیده در این بخش، ابراهیم حاتمیكیا بهعنوان بهترین كارگردان سینمای دفاع مقدس معرفی شد. مجید مجیدی و رضا میركریمی نیز بهطور مشترك بهعنوان كارگردان برگزیده سینمای دینی و معناگرا به روی سن رفتند. مجیدی بعد از دریافت تندیس این جشن به نقل یك خاطره پرداخت: زمانی كه فیلم اولم «بدوك» را ساخته بودم كاندیدای دریافت جایزه توكیو بودم. قرار بود از میان 25فیلم بخش مسابقه، 5فیلم جایزه بگیرند من لحظه شماری میكردم كه این جایزه 200 هزار دلاری را بگیرم، اما متأسفانه برای من پوچ درآمد. ولی امشب به بركت منتقدین، آنقدر اینجا جایزه هست كه من مطمئن بودم بالاخره یك جایزه هم به من میرسد. كمال تبریزی نیز در این مراسم بهترین كارگردان سینمای كمدی لقب گرفت. كمال تبریزی بعد از آمدن روی سن و دریافت جایزه از دستان شهردار تهران، گفت: از دكتر قالیباف به خاطر حضور در این مراسم تشكر میكنم و هم عذر خواهی میكنم به نمایندگی از طرف همه، كه ایشان را این قدر سرپا نگه داشتیم. در بخش سینمای ملودرام رسول صدر عاملی و در بخش سینمای كودك كیومرث پوراحمد بهعنوان برگزیدگان معرفی شدند. پوراحمد نیز بعد از دریافت جایزه بسیار پرانرژی پشت میكروفون قرار گرفت و گفت: امروز حال من خوب نبود ولی حالا چقدر حالم خوب شد كه از دكتر قالیباف تقدیر شد، كه از رضا كیانیان تقدیر شد، از زاون قوكاسیان تقدیر شد، حالم خوب است كه 200 نفر به من جایزه دادند. مسعود كیمیایی نیز از سوی منتقدین بهترین كارگردان سینمای اجتماعی لقب گرفت. سیروس الوند كه در غیاب كیمیایی برای دریافت جایزه به روی سن آمد با شوخی گفت: تنها شكلی كه میشد من از منتقدین جایزه بگیرم مطمئنا همین شكل بود. زمانی كه من برای اولین بار كیمیایی را روی صحنه دیدم به خاطر «گوزنها» بود. ما تصور میكردیم بعد از آن او را زیاد روی صحنه میبینیم ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد. این جایزه حق او بود و من از منتقدین به خاطر این جایزه تشكر میكنم. فیلمهای ماندگار محمد حسن پزشك و فخرالدین انوار هم در بخش پایانی این مراسم در كنار دكتر قالیباف قرار گرفتند تا جایزه فیلمهای برگزیده سی سال سینمای ایران را به صاحبان فیلمها بدهند. در این بخش مهدی كریمی برای «آژانس شیشهای»، مجید مجیدی برای «بچههای آسمان»، مرتضی شایسته برای تهیه «مادر»، هارون یشایایی تهیهكننده «ناخدا خورشید» و داریوش مهرجویی و هارون یشایایی برای فیلم «هامون» تقدیر شدند. آواز ناظری در نیمه شب بخش پایانی این مراسم كه راس نیمه شب، یعنی در ساعت 24 آغاز شد اجرای برنامه توسط شهرام ناظری و گروهش بود. در این بخش شهرام ناظری به اجرای قطعاتی از آلبوم اخیر خود پرداخت. در زمان اجرای این برنامه تنها یك سوم صندلیهای سالن پر بود چون بسیاری از میهمانان به خاطر طولانی شدن این مراسم، پیشتر سالن را ترك كرده بودند.گفتنی است دكتر قالیباف تا دقایق پایانی این مراسم هنرمندان و برگزاركنندگان جشن را همراهی كرد. با وجود اصرار برگزاركنندگان جشن، مبنی بر شروع مراسم راس ساعت اعلام شده، این جشن با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد، ضمن اینكه روند شماره زدن كارتها در گیشههای تالار وحدت از نبود یك برنامهریزی دقیق و منسجم حكایت داشت. كامران ملكی و مهدی سلوكی اجرای این برنامه را بر عهده داشتند، بخش عمده مراسم دیشب به اهدای جوایز اختصاص داشت، 60 جایزه آنقدر زیاد بود كه تقریبا مجالی برای سخن گفتن برگزیدگان فراهم نشد. هر چند كه تقریبا همه هنرمندان حاضر در سالن جزو جایزه بگیرها بودند و بهنظر میرسد شب گذشته هیچ هنرمندی دست خالی به خانه نرفت. در بین اهدای جوایز وله، كلیپ و تیزرهایی نیز پخش میشدند كه البته هیچ كدام خالی از نقص فنی از جمله قطع شدن صدا و... نبود. منبع : همشهری