اركستر سمفونيك تهران به‌همراه گروه كر دفتر موسيقي به مناسبت نوزدهمين سال عروج ملكوتي امام راحل اجرايي را باعنوان "همپاي جلودار" را از نهم خردادماه جاري، سه شب در تالار وحدت، به‌صحنه مي‌برند ...

پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
احياي نواهاي خاطره‌انگيز مردم براي سال‌روز رحلت معمار انقلاب
احیای نواهای خاطره‌انگیز مردم برای سال‌روز رحلت معمار انقلاب جزییات تازه‌ترین اجرای مناسبتی اركستر سمفونیك تهران تشریح شد اركستر سمفونیك تهران به‌همراه گروه كر دفتر موسیقی به مناسبت نوزدهمین سال عروج ملكوتی امام راحل اجرایی را باعنوان "همپای جلودار" را از نهم خردادماه جاری، سه شب در تالار وحدت، به‌صحنه می‌برند. در نشست خبری‌ كه صبح امروز با حضور محمدحسین احمدی، مدیركل دفتر موسیقی، منوچهر صهبایی، رهبر اركستر سمفونیك تهران، بابك رضایی - مدیر عامل انجمن موسیقی - و هادی آرزم - عضو انجمن موسیقی - و اصغر امیرنیا، مدیرعامل بنیاد رودكی در تالار وحدت برگزار شد، برگزاركنندگان به شرح برنامه‌ها پرداختند. بابك رضایی گفت: با نزدیك‌شدن به ایام نوزدهمین ساگرد رحلت ملكوتی بنیانگذار جمهوری‌اسلامی ایران، انجمن موسیقی ایران، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد رودكی همانند سال‌گذشته، امسال هم در تهیه و تدارك برنامه‌ی جامعی برای این مناسبت هستند. او افزود: این برنامه در دو بخش اجرا خواهد شد كه در بخش اول پنج قسمت توسط سعید ذهنی به‌نام "هجران آفتاب" نوشته شده كه حدود 45 دقیقه به‌طول می‌انجامد و در بخش دوم با نظارت هادی آرزم چهار قطعه از سروده‌های قدیمی كه برای مردم خاطره‌انگیز هستند و بی‌مناسبت هم نیست به ‌مدت 50دقیقه اجرا خواهند شد. رضایی عنوان كرد: در بخش دوم كنسرت شاهد اجرای قطعاتی چون "ققنوس" ساخته‌ی علی بكان، "پیروزی" ساخته‌ی علی رحیمیان به‌خوانندگی اسفندیار قره‌باغی، "خمینی‌ ای امام"‌ ساخته‌ی محمدحسن شاهنگیان به‌همراه گروه كر و "دریغا" از علی شكوهی با خوانندگی محمد گلریز خواهیم بود. در ادامه محمدحسین احمدی، مدیر كل دفتر موسیقی اظهاركرد: امیدواریم در سال نوآوری و شكوفایی، شاهد اتفاقات خوبی باشیم. این اركستر به‌همت نوازندگان و رهبر اركستر سمفونیك تهران و با پیگری‌ شوراهای تخصصی، تشكیل شده و امروز شاهد یكی از حساس‌ترین و بروزترین فعالیت آنها خواهیم بود. وی گفت: برنامه‌ای كه برای نوزدهمین رحلت امام‌ خمینی(ره) درنظر گرفته شده در كمترین زمان ممكن صورت گرفته است و این حكایت از همدلی و همكاری همه‌ی دست‌اندركاران این عرصه دارد. او افزود: این اتفاق در دی ماه سال‌گذشته افتاد و اجرای آن پیگیری شد و نهایتا با پیگیری دوباره در فروردین‌ و اردیبهشت‌ گذشته، 9و10و11 خردادماه به اجرا در می‌آیند. مدیر كل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد‌اسلامی ادغان كرد: با این فرصت می‌توانیم برای پشتیبانی موسیقی كه تاكنون بنا به‌دلایل متعدد نتوانسته‌ایم زیبایی‌هایش را بروز دهیم، اقدامات بیشتری را صورت دهیم. منوچهر صهبایی، رهبر اركستر سمفونیك تهران، هم كه با كمی تاخیر جلسه حضور یافت، اظهار كرد: ما برنامه‌هایمان را از هفته‌ی پیش آغاز كردیم و كارها بسیار خوب به جلو می‌روند و قعطه‌ی "هجران آفتاب" ساخته‌ی سعید ذهنی برای نخستین‌بار و هم‌چنین قطعاتی از چند نوازنده‌ دراین كنسرت اجرا خواهد شد. وی افزود: این آثار برای اركستر، كر و صداهای تك‌خوان تنظیم‌شده و برنامه‌ی جالبی از آب درخواهد آمد. او تاكید كرد: ما سخت در حال كار هستیم و تمام كسانی كه با اركستر سمفونیك كار می‌كنند با انرژی و جدیت درحال شناختن ضعف‌های خود هستند تا هماهنگی لازم را در موسیقی و نظم اركستر به‌دست آورند. این هنرمند آهنگساز با ابراز نارضایتی از برخی رسانه‌ها درباره‌ی مصاحبه با افراد اخراج‌شده از گروه گفت: ما كاری را كه پیش از سه‌دهه انجام نشده در حال انجام دادن آن هستیم و نباید این انتظار را داشته باشید كه در همین فرصت كم اركستر را درست كنیم. ما می‌خواهیم نظم و ترتیب را در اركستر به‌وجود آوریم و هركسی این را نپذیرد و از آن سرپیچی كند جایی در اركستر نخواهد داشت حتی اگر بهترین نوازنده‌ باشد. درادامه این نشست صغر امیرنیا، مدیر عامل بنیاد رودكی، هم ابراز داشت: موسیقی همیشه این را درذهن تداعی می‌كند كه مختص جشن‌ها و شادی‌هاست، اما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اثبات كرد كه این‌گونه نیست. وی اظهار كرد: موسیقی و هنر ایران همیشه پیشرو هنر جهان بوده و باید به واسطه‌ی غفلت‌های صورت‌ گرفته در جاهایی ما دنباله‌روی دیگران بودیم؛ ما مسوولان باید بدانیم كه میهمان هستیم نه میزبان چون اگر هنرمند نباشد ما هم نخواهیم بود. و اما سعید ذهنی، هنرمند آهنگساز در این نشست با اشاره به اجرای هلال كاروان در سال گذشته اجرا شد، اظهار كرد: خوشحالم پش از این اجرا، فرصت دیگری پیش آمد تا بتوانم قطعه‌ی دیگری را برای اركستر بنویسم و افتخار می‌كنم كه منوچهر صهبایی رهبری آنها را پذیرفت. وی ادامه داد: این قطعه از پنج قسمت تشكیل‌شده كه با عنوان‌های "نور در ظلمت" مربوط به قبل از انقلاب، "طلوع فجر" مربوط به پیروزی انقلاب "دفاع مقدس" مربوط به هشت‌سال دفاع، "ارتحال امام‌خمینی (ره)" و "فرزندان امام" مربوط به تداوم راه امام، به اجرا در خواهند آمد. ذهنی اضافه كرد: بعد از قطعه‌ی نینوا كه حسین علیزاده آن را اجرا كرد. این اولین قطعه‌ای است كه برای نی نوشته و در آن سعی شده است كاملا به نت‌های ایرانی نگاه شود و طوری تنظیم شود كه در هر جای دیگری قابل اجرا باشد. این هنرمند آهنگساز از اضافه‌شدن چند ساز به اركستر خبر داد و گفت: در تركیب متداول اركستر، سازهای "دمام"،"سنج" و "دف" به‌همراه یك خط آوازی در قالب تك‌خوان اضافه شده است. هادی آرزم، عضو انجمن موسیقی نیز در ادامه گفت: كارهایی كه در بخش دوم اركستر اجرا می‌شوند، كارهایی بسیار خاطره‌انگیز هستند كه قبل و بعد از ورود امام‌خمینی (ره) به فرودگاه و بعد از آن جشن پیروزی ایرانیان و پس از آن رحلت ایشان را تداعی می‌كند. وی علت انتخاب این قطعات را مغفول‌ماندن آنها پس از پیروزی انقلاب دانست و گفت: این‌ها قطعات ارزشمندی هستند كه در سال‌های گذشته ساخته شده‌اند و در قطعی بعد از انقلاب روی آنها مانور داده شد كه البته زیاد جدی نبود، خوشبختانه پیشنهاد اجرای آنها ازسوی احمدی پذیرفته شد تا به اجرا درآیند. منبع : ایسنا

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها