حبیب‌الله صادقی از سمت مسؤولیت سرپرستی موزه هنرهای معاصر تهران و ریاست دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استعفا كرد ...

سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
حبیب‌الله صادقی از ریاست دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد استعفا كرد
حبیب‌الله صادقی از ریاست دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد استعفا كرد حبیب‌الله صادقی از سمت مسؤولیت سرپرستی موزه هنرهای معاصر تهران و ریاست دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استعفا كرد. حبیب‌الله صادقی با تأیید این خبر ، گفت: هفته‌ی گذشته نامه‌ای را مبنی بر استعفا از مسؤولیت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به محمدحسین صفار هرندی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - ارایه كرده‌ام و قرار است امروز برنامه‌ها را برای ایشان تشریح كنم؛ امروز مشخص خواهد شد كه این استعفا مورد پذیرش قرار می‌گیرد یا خیر. او گفت: پس از دوسال و دوماه اگر تمایل به ماندن بنده دارند، اجازه‌ی ابتكار عمل داده می‌شود. چراكه حوزه‌های هنرهای تجسمی با مشكلات زیادی روبه‌رو است. صادقی توضیح داد، كشورهای همسایه ذایقه و حافظه‌ی تاریخی هنرمندان و مردم ما را به سمت و سوی خود می‌برند. هنرمندان درجه یك و اصلی در جریان‌های داخلی شركت نمی‌كنند. اختلاف آرا وجود دارد، به اقتصاد هنر توجه جدی نمی‌شود. بودجه‌ای كه مجلس در اختیار بخش فرهنگ و هنر قرار داده است آن‌گونه كه ما فكر می‌كردیم نبوده، نیم‌درصد و یك‌درصد از بودجه‌های عمرانی هم اختصاص پیدا نكرده است. در مجموع این شرایط ما اعلام كردیم شاید كس دیگری بیاید بهتر بتواند كار كند. او تاكید كرد، فكر نمی‌كنم كسی بگوید كه من كم‌فروشی كرده‌ام. هرچه بلد بودم با اعتبار نامه‌ام هزینه كردم و دریغ از این‌كه یك هزارتومان برای خودم بردارم. اینها به دلیل علاقه‌ای بوده كه به جامعه‌ی هنرهای تجسمی دارم. رییس دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی عنوان كرد: هنوز به كارم وفادارم و خسته نیستم؛ در واقع اگر بودجه‌ی مورد نیاز اختصاص داده نشود یا حمایت جدی صورت نگیرد، فكر نمی‌كنم كمك ویژه‌ای بتوان به این جامعه كرد. این مدرس دانشگاه تهران گفت: در جوهای سیاسی كه افراد به‌دلیل می‌روند یا بی‌دلیل می‌آیند نیستم. هنرمندم و فكر می‌كنم تا جایی‌كه كمك می‌كنم بمانم. اگر مسؤولان امر با مدیر دیگری می‌توانند بودجه‌ی بیشتری جذب كنند، نمی‌خواهم نقش خسوف و كسوف داشته باشم كه مانع تابیدن نور به طبیعت باشم. صادقی تاكید كرد: اگر بگویند حمایت كامل‌تری صورت می‌گیرد به یقین می‌مانم و قدم‌های بزرگ‌تری برمی‌دارم، چراكه نگرانی‌های زیادی دارم. اگر نتوانم كار كنم، خجالت می‌كشم. او گفت: معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره با ما همراه بوده است؛ اما مشكل مالی سر راه تمام دفاتر وزارت ارشاد است. تعداد بخش‌ها و گرایش‌هایی كه در حوزه‌ی هنرهای تجسمی هست، روز‌به‌روز روبه افزایش است. از 30 سال پیش تا امروز حتا یك مورد آثار خارجی به مجموعه‌ی گنجینه اضافه نشده است و ما تنها توانسته‌ای بازسازی هایی را در محل موزه انجام دهیم. به‌گفته‌ی سرپرست موزه‌ی هنرهای معاصر تهران، سال گذشته ردیف بودجه‌ حدود دومیلیارد و 300-400 میلیون تومان بود كه بخشی زیادی برای كل كشور بود. ما با همان ردیف برنامه‌های استانی را فراهم كردیم. اما با این رقم اگر بسیارهم مقتصدانه و علمی هم عمل كنیم، تنها برای مركز كشور هم كم است. ضروری است كه هفت تا هشت برابر باشد. او با برشمردن برخی برنامه‌های دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در سال‌جاری اكسپوی هنری، پی‌گیری نقش جهانی هنر ایرانی و ارتباط با 10 كشور اروپایی كه به ملت ما احترام فرهنگی می‌گذارند، ارایه‌ی آثار كتی كول ویت و ارنست بارلاخ، برگزاری جشنواه‌ی هنر فجر، آموزش در كل كشور و برنامه‌های جدی دیگری داریم كه با این شرایط نمی‌توانند عملی باشند. دوسال است با شهرداری تهران مذاكراه می‌كنیم كه فضای پارك لاله و ضلع شماری موزه را گسترش دهیم، اما تاكنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و...؛ همه‌ی این‌ها نیازمند تعامل و توجه جدی است. منبع : ایسنا

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها