دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
ایران عامل یازده سپتامبر
ایران عامل 11 سپتامبر عربستان سعودی یکی از مظنونان اصلی حادثه 11 سپتامبر با جدیت بیشتری تمام تلاش خود را به کار بسته تا ایران را عامل اصلی این جریان نشان دهد. در آخرین ساعات روز 11 سپتامبر سال 2001 یعنی چند ساعت پس از وقوع عملیات تروریستی برج های معروف ایالات متحده، شایعات فراوانی مبنی بر دست داشتن مسلمانان به ویژه ایران در این جریان منتشر شد. اخباری که مملو از غرض ورزی و اسلام هراسی بود. این واقعه به علت اهمیت خاصی که داشت مورد بررسی های همه جانبه قرار گرفت و با گذشت قریب به 16 سال هیچ سند و مدرکی دال بر دست داشتن ایران اسلامی در آن یافت نشده اما مقامات آمریکایی و سعودی سعی بر آن دارند تا به جهانیان القا نمایند که این حمله تروریستی با برنامه ریزی ایران انجام گرفته است و این مهم در عملیات روانی جاری، کاملا مشهود است. عربستان پیشتاز جنگ روانی 11 سپتامبر در این میان عربستان سعودی یکی از مظنونان اصلی حادثه 11 سپتامبر با جدیت بیشتری تمام تلاش خود را به کار بسته تا ایران را عامل اصلی این جریان نشان دهد. شبکه های وابسته به سعودی نیز به صورت اختصاصی به القای تروریست بودن نظام جمهوری اسلامی و نقش آن در شکل‌گیری و حمایت از گروه‌هایی مانند القاعده و داعش می‌پردازند. ایام حج فرصتی برای رصد جدی رسانه‌های بین‌المللی وابسته به نظام سعودی فراهم آورد و جالب‌ترین نکته‌ای که به عنوان خط غالب بر محتوای این رسانه‌ها به چشم می‌آید، تلاش جدی آل‌سعود برای معرفی ایران به عنوان عامل اصلی تروریسم و ناامنی در منطقه غرب آسیاست. به عنوان نمونه می‌توان به چندین شبکه عرب زبان ماهواره‌ای مانند (الحدث و ...) و مجموعه‌های مطبوعاتی (مانند شرق‌الاوسط و الحیات) اشاره کرد که به صورتی جدی و اختصاصی به صورت 24 ساعته به القای تروریست بودن نظام جمهوری اسلامی و نقش آن در شکل‌گیری و حمایت از گروه‌هایی مانند القاعده و داعش می‌پردازند. از آنجا که سعودی‌ها خود متهم اصلی حمایت از تروریسم و افراط‌گرایی به نام دین در سطح منطقه و جهانند، موفقیت این طرح می‌تواند آنها را از سنگینی بار و عواقب این اتهام خلاص کند. شبکه العربیه به عنوان پرچمدار این خط تبلیغاتی با تولید و پخش برنامه‌های مستندی مانند اخوان ایران (با موضوع ارتباط 38 ساله میان جمهوری اسلامی و اخوان‌المسلمین مصر و هماهنگی کامل این دو در ترویج افراط‌گرایی و تروریسم) یا برنامه ایران و یازده سپتامبر (با موضوع اثبات نقش اساسی ایران در ایجاد حادثه یازده سپتامبر) و برنامه‌های دیگری از این دست به صورت جدی ذهن مخاطبین عرب‌زبان را به سویی سوق می‌دهد که منشأ همه حرکت‌های تروریستی و افراط‌گرایی دینی، مذهبی در جهان اسلام و عرب، انقلاب اسلامی است و برای ایجاد آرامش و صلح در این منطقه راهی جز سرکوبی انقلاب اسلامی و نابودی نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد این خط به عنوان خط اصلی حاکم بر برنامه‌های خبری 24 ساعته این شبکه، تمامی اخبار و تحولات منطقه را در مسیر اثبات این ادعا تنظیم و پخش می‌نماید. در همین راستا معرفی حزب‌الله لبنان به عنوان همکار اصلی داعش و تحریک مردم و مقامات کشورهای عربی به ویژه عراق علیه حزب‌الله از دیگر محورهای تبلیغی رسانه‌های بین‌المللی وابسته به آل‌سعود بشمار می‌آید. شاید این ادعاها برای مردم ایران مسخره و احمقانه به نظر برسد اما نظام سعودی این ادعاها را نه برای مردم ایران که برای ده‌ها میلیون مردم عرب‌زبان منطقه مطرح می‌کند. مردمی که اکثر آنها هیچ رسانه‌ای برای کسب خبر جز رسانه‌های وابسته به سعودی نمی‌شناسند و به اعتبار خدمت آل‌سعود به حرمین شریفین! تمامی ادعاهای این چنینی را باور می‌کنند و امکان بسیار کمی برای دسترسی به حقایق دارند تا آنجا که بعد از طرح این ادعاها در رسانه‌های مذکور شاهد بازتاب آنها در سخنان و مواضع برخی از چهره‌ها و مقامات سیاسی کشورهای عربی بوده‌ایم. از آنجا که سعودی‌ها خود متهم اصلی حمایت از تروریسم و افراط‌گرایی به نام دین در سطح منطقه و جهانند، موفقیت این طرح می‌تواند آنها را از سنگینی بار و عواقب این اتهام خلاص کند. لذا با صرف میلیون‌ها دلار و به‌کارگیری مستندسازان غربی سعی در تبدیل این ادعاهای مضحک به باور غالب مردم عرب‌زبان منطقه را دارند و اگر نظام جمهوری اسلامی و رسانه‌های آن در مقابله با این طرح تلاشی جدی وهوشمندانه آغاز نکنند دیری نخواهد پایید که ما باید پاسخگوی جنایات داعش و سایرسلفی‌تکفیری‌های فعال در منطقه باشیم. گزارش 11 سپتامبر و عربستان چندی پیش "جرالدو ریورا" کارشناس شبکه فاکس نیوز در اظهاراتی جنجالی، گفت: بر خلاف ادعاهای مطرح شده، این عربستان و تفکر وهابی و تکفیری تبلیغ شده از سوی ریاض است که عامل شکل گیری تروریسم در جهان است. من در سال 1998 بر سر مسئله بمبگذاری سفارت آمریکا (توسط القاعده) در آفریقا بودم، من "یو اس اس کول" (USS Cole) (حمله القاعده به ناو آمریکایی در یمن) را پوشش خبری دادم، ما یازده سپتامبر را مشاهده کردیم. مهاجمین یازده سپتامبر چه کسانی بودند؟ 15 تای آن ها سنی (تکفیری) بودند، در کول هم سنی بودند، در سفارت هم سنی بودند... بگذار حرفم را تمام کنم. همه آن ها سنی بودند، همه آن ها از عربستان سعودی بودند. الشباب، النصره، القاعده، داعش، بوکوحرام هستند. این ها چه کسانی هستند؟ همه این ها افراطی هایی هستند که هیچ ربطی هم به ایران ندارند و توسط عربستان سعودی تغذیه می شوند. حائز اهمیت آن که این اولین بار نیست که برخی کارشناسان و چهره های سرشناس غربی خط رسمی رسانه های غالب را شکسته و به افشاگری و انتقاد از نقش مخرب عربستان سعودی می پردازند. منابع: مشرق نیوز / دیپلماسی ایران

پربازدیدها

پربحث‌ها