یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۰
انگليسيها خواستار اشغال مهرآباد
انگلیسیها خواستار اشغال مهرآباد موضوع: انگلیسیها خواستار اشغال فرودگاه مهرآباد شدند توضیحات: وزارت جنگ اداره دفتر نظامی دائره شماره 9550 ــ‌23350 محرمانه وزارت امور خارجه وابسته هوایی سفارت انگلیس یادداشتی به وزارت جنگ تسلیم و طبق پیمان منعقده دولت انگلستان با دولت شاهنشاهی ایران تقاضای تخلیه آموزشگاه خلبانی و فرودگاه مهرآباد را برای استفاده قوای هوایی سلطنتش نموده بود كه پاسخی به یادداشت وابسته نامبرده داده شد و چون در آن وزارت هم پرونده در این زمینه تهیه شده اینك برای آن كه آن وزارت از جریان مكاتبات وزارت جنگ نیز مستحضر باشند رونوشت یادداشت شماره (28 مه/2/3) وابسته و پاسخی كه داده شده است و رونوشت یادداشت شماره (75 مه/2/3) مجدد وابسته دائر به موافقت مقامات عالی قوای هوایی سلطنتی با پیشنهادات طرفین به پیوست فرستاده می‌شود. معاون وزارت جنگ ---------------------- آقای نخست‌وزیر بی‌نهایت ممنون خواهم شد آن جناب در باب امر ذیل مساعدت فرمایند. اداره قوای هوایی سلطنتی RAF مایل‌اند به هر زودی ممكن است میدان طیاره مهرآباد را تحویل گیرند. به قراری كه اطلاع یافته‌ام اداره مزبور به اسرع اوقات احتیاج به محل سكونت جهت شصت نفر افسر و ششصد خلبان دارند و بعداً این عده افزایش خواهد یافت. آشیانه‌های واقعه در میدان طیاره نامبرده الحال مورد احتیاج نمی‌باشد لیكن محتمل است بعداً مورد احتیاج واقع شود. دوستدار تقاضای نامبرده را بر طبق قسمت 2 ماده 3 (ب) عهدنامه سه‌گانه می‌نمایم و امید واثق دارم مأمورین ایران بتوانند عاجلاً ترتیبات ........ جناب آقای احمد قوام نخست‌وزیر ایران " برای مشاهده بزر گنمایی بر روی تصاویر کلیک کنید" منبع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

پربازدیدها

پربحث‌ها