یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۰
نقش غربی ها در اغتشاشات اخیر
نقش كشورهای غربی در اغتشاشات اخیر چند روز پس از اغتشاشات و آشوب‌های روز عاشورا در تهران ، اظهارات برخی مسوولان كشورمان حكایت از این دارد كه باید همچون سایر حوادثی كه بعد از انتخابات رخ داد، برخی ریشه‌های حوادث اخیر را نیز در كشورهای غربی و بخصوص انگلیس جستجو كرد. این اظهارات كه از سوی مسوولانی چون وزیر امورخارجه و رئیس كمیسیون امنیت ملی كشورمان مطرح شده حاكی از این است كه اغتشاشگران ، با چند واسطه از سوی برخی كشورهای اروپایی و آمریكا سازماندهی می‌شوند. البته مداخلات كشورهایی چون انگلیس و آمریكا در مسائل داخلی جمهوری اسلامی ایران و بخصوص حوادث پس از انتخابات، موضوعی نیست كه به حوادث روز عاشورا محدود باشد بلكه در طول 31 سال كه از انقلاب اسلامی می‌گذرد، این مداخلات همواره وجود داشته است و شاید بتوان انتخابات ریاست جمهوری دهم را بستری برای آشكار شدن این دخالت‌ها دانست. زمانی كه دولت انگلیس، در فاصله چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران سایت بی.بی.سی فارسی را با بودجه 15 میلیون پوندی راه اندازی كرد و در آن بخش ویژه‌ای را به انتخابات ایران اختصاص داد، نشان داد این كشور،‌ بر این رویداد سیاسی سرمایه‌گذاری خاصی كرده است . اگر مساله، ‌محدود به یك اختلاف داخلی بود از همان ابتدا حل شده بود؛ ولی سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی دشمن اجازه نمی‌دهند این چالش‌ها خاتمه یابد. همزمان با اعمال برخی محدودیت‌ها از سوی جمهوری اسلامی ایران برای پخش برنامه‌های این شبكه تلویزیونی در داخل كشور، كشورهای غربی جریان اطلاعات را به سمت اینترنت سوق دادند به‌طوری‌كه شركت آمریكایی فیس بوك در جهت تسهیل ارتباطات میان كاربران ایرانی و سایر كشورها درخصوص ایران، نسخه آزمایشی زبان فارسی خود را ارائه كرد تا فارسی‌زبانان از آن استفاده كنند. حمایت‌های اینچنینی كه در ابتدا با عناوینی چون جریان آزاد اطلاعات و امثال آن توجیه می‌شد، زمانی ماهیت اصلی خود را نشان داد كه مقامات غربی، بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم به حمایت از معترضان پرداختند. رفته رفته با سوءاستفاده برخی اغتشاشگران از فضای اعتراضی بعد از انتخابات و به وقوع پیوستن درگیری‌ها در تهران و چند شهر دیگر، مقامات غربی تحت عنوان حقوق بشر به حمایت از آشوبگران پرداختند. این در حالی بود كه این كشورها در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و كشته شدن غیرنظامیان در حملات آمریكا به افغانستان و عراق موضعی غیر از سكوت در پیش نگرفتند. این حمایت‌ها و مداخلات زمانی آشكارتر شد كه بر اساس آنچه در كیفرخواست برخی متهمان حوادث بعد از انتخابات به آن اشاره شد، فعالیت اطلاعاتی گسترده انگلیسی‌ها در جمع‌آوری اطلاعات از ناآرامی‌ها و اغتشاشات پس از انتخابات به‌گونه‌ای بود كه تقریبا به طور دائم كارمندان محلی خود را به صحنه‌های درگیری اعزام می‌كردند و به دنبال جمع‌آوری اطلاعات بودند كه البته تعدادی از كارمندان سفارت انگلیس در همین جریانات دستگیر شدند. برخی سیاسیون كشورمان عقیده دارند اگر حمایت‌ها و مداخلات كشورهای غربی در حوادث پس از انتخابات وجود نداشت، هرگز كار به اینجا كشیده نمی‌شد. به عنوان مثال، حبیب‌الله عسكراولادی ، دبیركل جبهه پیروان خط امام و رهبری معتقد است اگر این مساله، ‌محدود به یك اختلاف داخلی بود از همان ابتدا حل شده بود؛ ولی به دلیل این‌كه سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی دشمن پشت این جریان هستند اجازه نمی‌دهند این چالش‌ها خاتمه یابد. او معتقد است استكبار جهانی با شناختی دقیق از نوع تمایلات و گرایش‌های فكری یك جریان در داخل كشور، مناسبات خود را با آنها تعریف می‌كند و ارتش رسانه‌ای خود را در اختیار آنان قرار می‌دهد تا این افراد، با اغتشاش، درگیری و خشونت به نوعی عقده‌های خود را خالی كنند. عسكراولادی در گفتگویی كه با ایرنا انجام داده است، ضمن بیان این‌كه برخی نخبگان به خاطر توهماتی كه بیگانگان برای آنها ایجاد كرده اند به بیراهه رفته‌اند، افزوده است: ما این انتظار را نداریم كه آمریكا، اروپا و دنباله‌های آنها كه از انقلاب آسیب دیده اند دست از توطئه بردارند و نگران این فتنه‌ها نیز نیستیم؛ زیرا نخبگان واقعی كشور، این توطئه‌ها را رصد می‌كنند. زمانی كه دولت انگلیس، در فاصله چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران سایت بی.بی.سی فارسی را با بودجه 15 میلیون پوندی راه اندازی كرد و در آن بخش ویژه‌ای را به انتخابات ایران اختصاص داد، نشان داد این كشور،‌ بر این رویداد سیاسی سرمایه‌گذاری خاصی كرده است ضرورت برخورد متناسب دستگاه دیپلماسی با لندن در این میان برخی مسوولان كشور با توجه به تداوم دخالت‌های انگلیس در مسائل داخلی ایران معتقدند كه دستگاه دیپلماسی كشورمان باید برخورد مناسبی را با لندن داشته باشد. علاء الدین بروجردی، رئیس كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از این جمله افراد است. به گزارش ایسنا‌، وی تاكید كرده است در شرایطی كه انگلیس به طور مستقیم در اغتشاشات ایران، دخالت و از آن پشتیبانی می‌كند، باید رفتاری متناسب با این برخورد خصمانه با لندن داشته باشیم. وی ادامه داده است: ما با آمریكا رابطه نداریم و مشروعیتی هم برای رژیم صهیونیستی قائل نیستیم و روابط ما با انگلیس با وجود سیاست‌های خصمانه این كشور علیه ما نباید استمرار داشته باشد. در همین حال سخنگوی كمیسیون امنیت ملی كشورمان از وجود برخی پیچیدگی‌ها در روابط ایران و انگلیس خبر داده است. كاظم جلالی در گفتگو با فارس، درباره نقش انگلیس در فتنه‌گری‌های داخل كشور گفته است: كمیسیون امنیت ملی پس از انتخابات و قبل از حادثه روز عاشورا درخصوص چگونگی روابط ایران و انگلیس بررسی‌های مفصلی انجام داد و این نتیجه به دست آمد كه وزارت امور خارجه سطح روابط دیپلماتیك را كاهش دهد؛ ولی مشكلی كه وجود دارد این است كه روابط ایران با انگلیس با پیچیدگی‌هایی مواجه است. وی با بیان این‌كه فرزندان برخی شخصیت‌‌های موثر كشور یا به تعبیری آقازاده‌ها در انگلیس مشغول به تحصیل هستند. از این رو انگلیسی‌ها توانستند با بهره‌گیری كامل از این فرآیند به مراكز قدرت و حتی در ساختارهای انقلابی و دینی ما نفوذ كنند. با توجه به این وضعیت، فكر می‌كنیم باید برخورد متناسبی با انگلیس انجام گیرد. جلالی با اشاره به موضع وزارت امور خارجه در مقابل انگلیس تصریح كرد: متاسفانه وزارت امور خارجه كشورمان تاكنون اقدام جدی‌ای را صورت نداده و فقط اعلام موضع كرده است. در حالی كه وزارت امور خارجه صرفا نباید اعلام موضع كند، بلكه باید كار عملیاتی نیز انجام دهد ولی آن قاطعیتی كه باید از سوی این نهاد با انگلیس انجام شود، تا كنون از طرف وزارت امور خارجه مشاهده نكرده‌ایم. منبع: جام جم آنلاین تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور

پربازدیدها

پربحث‌ها