دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۰
موزه ای برای نفی خدا(تفسیر مقام معظم رهبری 6)
موزه ای برای نفی خدا تفسیر مقام معظم رهبری(6) «الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ»(سوره بقره، آیه3) (پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند اعتقاد مادی‌گرا پیرامون غیب عالم ...یك تذكر كوتاهی پیرامون اعتقاد مادی‌گرا و غیب عالم عرض می‌كنم: و آن اینست كه گفتیم اشتباه مادی‌گرا كه به غیب عالم اعتقادی ندارند. در این است كه، آنچه را باید بگوید نمی‌دانم نفی می‌كند نه اینكه دلیلی برای دوطرفش ندارد، بلكه دلیلی برای اثبات آن دارد. یعنی مثلاً مصداق اتم غیب عالم وجود خداست كه غیب‌الغیوب است و بدیهی است كه برای اثبات وجود خدا براهین آشكار و روشنی مثل آفتاب هست كه اگر كسی، اصل وجود غیب را در نفس خودش قبول كرده باشد، خیلی راحت می‌تواند این استدلال را پیدا كند، تا چه برسد به اینكه دیگری پیدا كرده باشد و او نپذیرد. بنابراین: نمی‌شود گفت طرفینش را نمی‌تواند اثبات یا نفی كند. بله اثبات می‌تواند بكند، اما نفی نمی‌تواند بكند، لذا اگر بپرسند شما به چه دلیلی می‌گوئید خدا نیست؟ هیچ دلیلی ندارد و جوابش لاادری، یعنی نمی‌دانم است. او با ابزار و آلات و وسایل كشف مادی، یعنی همین آزمایشگاه و چاقوی جراحی و میكروسكوپ و تلسكوپ و با این وسائل در دایره‌ی محدود ماده نتوانسته است خدا را بشناسد و چیزی پیدا كند كه به او بشود گفت خدا، ولذا نمی‌تواند بگوید خدا وجود ندارد، بلكه می‌تواند بگوید من نمی‌دانم و این هم می‌شود شك. این آتیتیسم (بی‌خدائی) كشورهای ماركسیستی كه حتی شوروی موزه‌ای بنام آتیتیسم داشت، می‌خواست از طریق موزه نفی خدا را ثابت كند! كه خیلی حرف بی‌منطق و بی‌استدلالی است. شما نهایت چیزی را كه می‌توانید بگوئید این است كه در وجود خدا شك داشته باشید و بگوئید برهان وجود خدا برای من خدا را ثابت نكرده: و همانطور كه قرآن می‌گوید: ان‌هم الایظنون و ان‌هم الایخرصون اینها فقط شك دارند و نمی‌توانند در نفی خدا ادعای علم بكنند كه این را گفتیم و در مورد انفاق هم كه گفتیم اثر یقینی و اثر مشكوك، نباید ما آن اثر مشكوك را كم جلوه بدهیم. همه‌ی این خیریه‌های دنیا و همه‌ی این كارهایی كه مردم پول انفاق می‌كنند و حجمش هم حجم عظیمی است، وصیت می‌كنند، ارث می‌گذارند برای فقرا، كه در همه‌ی دنیا معمول است و از مسلمان و مسیحی و سایر ادیان حجم عظیمی برای انفاق انجام می‌دهند همه‌ی اینها بخاطر آن اثری است كه ما می‌گوئیم مشكوك است و این اثر را نباید دست‌كم گرفت، منتها ما بالاتر از این، می‌خواهیم بگوئیم علاوه بر این اثر مشكوكی كه شما حالا بالاخره پول را داخل صندوق می‌ریزی، خودت كه نمی‌بینی به جایش رسیده یا نه، یا اگر به دست فقیر می‌دهی نمی‌دانی در رفع نیاز واقعی‌اش مصرف كرد یا نه كه تو را خوشحال یا متأثر كرده باشد. اما در قبال این: یك اثری بالاتر و قطعی‌تر و فوری‌تر وجود دارد، و آن، اثری است كه در نفس تو می‌گذرد، یعنی دل می‌كنی از این چیزی كه داری آن را انفاق می‌كنی، و این گذشت، یك سود بزرگی است كه به تو می‌رسد جیبت خالی می‌شود، اما چیزی بر وجود تو افزوده می‌شودكه آن چیز، گذشت است و قدرت بر گذشت یك چیز عظیمی است كه همه كس این قدرت را ندارند و بعضی هم كمی از آن را دارند. این كسانی كه قدرت در آنها به حدی می‌رسد كه جان خودشان را حاضرند در راه خدا قربانی كنند، یعنی شهداء، اینها پرواز می‌كنند. یك جوان شانزده هفده ساله‌ی مجاهد فی‌سبیل‌الله در آن سال‌های استثنائی جنگ واقعاً یك برقی بود كه در تاریخ زد و تمام شد و آن آثار عظیمی داشت. یك جوان می‌نشست یك وصیت می‌نوشت كه وقتی من این وصیت‌نامه‌ها را می‌دیدم مثل اینكه یك عارف بزرگ آنرا نوشته، گاهی كه ما این كتابها و این نوشته‌های بزرگ عرفا را نگاه می‌كردیم رنگ و بوی سخن این شهداء رنگ و بوی سخن آن عرفای واصل را داشت، در حالی كه من یقین دارم اینها اسم آن كتابها را هم نشنیده‌اند و آن مطالب را از زبان هیچكس نشنیدند، بلكه جوشش درون خود اوست و شكوفایی آن گل وجود بنی‌آدم و آن حقیقت انسانیت است كه با ایثار تحقق پیدا می‌كند. من وقتی به این خاطرات نگاه می‌كردم، می‌دیدم از روزی كه مثلاً از تهران رفته و شروع به نوشتن خاطرات كرده، اول یك آدم عادی است، منتها احساسات او را كشیده به طرف جبهه و از خاطره‌اش می‌شود فهمید 10، 20 روز به شب عملیات مانده ناگهان عوض شده و اصلاً در لحن كلام، و نوشتن یك نوری و یك طپشی وجود دارد كه این همان ایثار است.یعنی خودش را آماده كرده ودارد می‌رودجلو ومی‌درخشد. بهمین اندازه هم شما آن پولی را كه از جیب خودتان در می‌آورید،یا آن لباس وتن‌پوش خودتان را به یكی می‌دهید،و به هر حال آن چیزی كه متعلق به شماست و آن تعلق و پیوندرا از خودتان می‌برید اثر فوق‌العاده‌ای دارد.و اما آیه بعد:والذین یؤمنون بما انزل الیك و ما انزل من قبلك ترجمه‌اش را قبلاً گفتیم: و آنان كه به هر آنچه بر تو فرو فرستاده شده‌است ایمان می‌آورند و به هر آنچه پیش از تو. برگرفته از: پایگاه اطلاع رسانی معظم له تنظیم: گروه دین و اندیشه_شکوری

پربازدیدها

پربحث‌ها