امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشور اخیرا از واکسیناسیون 70درصدی ایرانیان خبر داده است. این درحالی است که بنا بر اعلام وزارت بهداشت تنها 25درصد از افراد بالای 12 سال در کشور به طور کامل واکسینه شدهاند. صحبتهای عبداللهیان درباره میزان واکسیناسیون واکنشهای زیادی در شبکههای اجتماعی به دنبال داشت.
متخصصین حوزه سلامت میگویند عددسازی و اظهارات غیراصولی باعث کاهش رعایت پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم می شود. با این وجود در روزهای گذشته در گزارشی اعلام شد که شرط لغو محدودیتها واکسیناسیون 70 درصدی است که بزودی محقق میشود. وعدههای غیرعلمی از سوی مسوولین درباره عبور از پاندمی کووید19 واکنش علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت را هم به دنبال داشت. به گفته مرندی، دز اول واکسن اثر محافظتی نخواهد داشت در نتیجه وعده جشن واکسیناسیون 70درصدی دوز اول منطقی نیست. پیش از این هم گفته شده که مصونیت در برابر کووید19 دوهفته پس از دریافت دوز دوم واکسن برای افراد ایجاد میشود. به همین دلیل اعلام آمار دوز اولیها به عنوان افراد واکسینه شده میتواند مردم را برای رعایت پروتکلهای بهداشتی دلسرد کند. 14 مهر ماه 50درصد از افراد بالای 12 سال یک دوز و 25 درصد از آنها موفق به دریافت دوز دوم شدهاند. روند واکسیناسیون نشان میدهد واکسینه شدن 70درصد از جامعه دست کم تا اوایل دی ماه سال جاری طول میکشید. البته این در حالی است که روند واکسیناسیون عمومی سیر صعودی خود را حفظ کند و روند کاهشی نداشته باشد. با این وجود اپیدمیولوژیستها معتقدند ایمنی در جامعه با واکسیناسیون بیش از 85درصدی حاصل خواهد شد. بنظر میرسد اظهارات برخی مسوولین درباره واکسیناسیون و رفع محدودیتها میتواند برای ستاد ملی مبارزه با کرونا چالشزا باشد.
بیشتر بخوانید
ریزش 17 درصدی مخالفین واکسن در جهان آیا اجباری شدن واکسیناسیون لازم است؟