موزيك ويدئوي«اومديم روسيه» كه هفته پيش در برنامه خندوانه رونمايي شد، بارها دست به دست چرخيده و تحسين خيلي ها را برانگيخته است. با این حال شائبه کپی موسیقی آن مطرح شده؛ شائبه ای که وقتی صحبت ترانه سرا را مرور می کنیم، فاقد اصالت می شود.

یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
گنده هاشون كيان؟ راموس و كاستا؟
سینما روزان با طرح یک شائبه نوشته:«در ابتدای قطعه بخشهایی از موسیقی «روزی روزگاری غرب» از ساخته های «انیو موریکونه» را می‌شنویم و بعد هم موسیقی معروف «کانتری رودستر» ساخته «کنراد پلاکنر» و «مایک فراجریا» که به عنوان موسیقی بازیهای جام جهانی۹۰ ایتالیا بارها شنیده شده است که مدام تکرار میشود! چرا؟چرا برای ساخت قطعه‌ای ویژه جام جهانی به سراغ ساخت قطعه ارژینال نرفتند؟» توضیح ترانه سرا امير سلطان احمدي را بيشتر به عنوان عروسک‌گردان مي شناسيم كه پسرعمه زا يكي از شاخص ترين شان است. او از دوران دانشجويي با محمد بحراني رفيق بوده و حالا كلي كار مشترك دارند. سلطان احمدي ترانه «اومديم روسيه» را سروده و آن را به همراه بحراني خوانده است. او در گفت و گو با همشهری جوان توضیح داده که چرا از موسیقی جام جهانی نود بهره برده است:« توي دي ماه گفتم اين دفعه قبل از اين كه جام جهاني داغ شود و توي سرعت و عجله براي سرودن ترانه بيفتيم،كار را زودتر استارت بزنم. بعد از صعود تيم ملي، موزيك جام جهاني نود را از طريق ماشين يك نفر شنيدم و اين ايده پس ذهنم بود. » سلطان احمدي تصميم مي گيرد در كنار موسيقي خاطره انگيز، از موارد نوستالژيك استفاده كند:«منتها محمد مي گفت كه اگر قرار است موزيك جام جهاني نود ترجيع بند ترانه شود،‌ ممكن است صلابت كافي را نداشته باشد كه گفتم اگر همه با هم بخوانند جواب مي دهد.» پاي خندوانه به ميان مي آيد سلطان احمدي و بحراني كارشان را دلي شروع مي كنند ولي بعدا خندوانه تهيه كنندگي اين موزيك ويدئو را به عهده مي گيرد:« محمد وقتي مي آيد دنياي جنوب را با خودش مي آورد و با جناب خان نشان داده كه چقدر عاشق جنوبي ها است. فكر كرديم موسيقي جنوب كجاي اين كار كه توي ذهن من بسته شده بود،‌قرار گيرد. » كه خب حالا مشخص شده موسيقي جنوب چه جايگاهي در كليپ دارد:« مي خواستيم كار را شروع كنيم كه مصادف شد با رفع مشكل جناب خان و نظر محمد اين بود كه ترانه هاي جنوبي را او بخواند. از طرفي چون جناب خان متعلق به خندوانه است از طريق اين برنامه ورورد كرديم.» گرم گرم گرم بخش بندري موزيك ويدئوي «اومديم روسيه» گرماي كار را بالا برده و جناب خان به اين حرارت افزوده:«من بخاطر فشار كار و بدخوابي خيلي خسته بودم. بوشهر هم كه رسيديم هواي شرجي بود ولي گروه احسان عبدي پور بقدري خونگرم بودند كه همه خستگي ها را جلوي دوربين فراموش كرديم .حال مان از تهران بهتر بود.» كري براي راموس و كاستا در اين ويدئو موزيك براي بازيكنان سرشناس تيم هاي حريف كري هاي اساسي خوانده مي شود. اين اتفاق به اصرار بحراني بوده است:‌«حضور محمد باعث شد مخاطب عام را بيشتر جدي بگيريم. روي پارت سوم رپ من سفت و سخت ايستاد و گفت اسم بازيكن ها را بيشتر بگوييم. من از كل كل ها پرهيز كرده بودم اما محمد مي گفت بنظرم براي اين كه مخاطب عام را داشته باشيم پارت آخر را عوض كن و من بعدا به اين نتيجه رسيدم كه چقدر بهتر شد.»سلطان احمدي كري هاي دخيا و رونالدو را نوشته بوده ولي بيت «گنده هاشون كي ان؟ راموس و كاستا؟» بعدا اضافه مي شود. چرا رپ؟ در بخش رپ اين اثر، نوع خواندن و ترانه ها از كليشه ها بهره مي برد. كليشه هايي كه شايد براي مخاطب تين ايجر جذاب نباشد:«ما اگر بخواهيم فقط تين ايجرها را در نظر بگيريم آن ها اين فرم را به عنوان رپ نمي شناسند ولی به هر حال برای ترانه ای که می خواهد کری بخواند، این سبک مناسب تر است. و الا اين فرم ديگر دارد كهنه مي شود. احساس كردم اگر كار ترجيع بند داشته باشد(ملودی جام جهانی نود) و از آهنگ جنوبی بهره ببرد، مخاطب راضی تر و گسترده تر خواهد بود.»كه خب پيش بيني سلطان احمدي محقق شده است. در زماني كوتاه سعيد كريمي‌ كارگرداني بخش اول كليپ را برعهده دارد كه در شهر ري تصوير برداري شده است.محمد بحراني و امير سلطان احمدي ،‌از دوستان قديمي كريمي هستند،حدود سه هفته پيش طرح شان را با كريمي مطرح مي كنند: «تماس گرفتند و گفتند چنين تصميمي داريم. صحبت كرديم و به اين جمع بندي رسيديم كه بخش رپ را من كارگردانی كنم و بخش بندري را احسان عبدی پور بسازد.» بعد از قرار و مدار اوليه، بحراني، سلطان احمدي،امیر زاغری (طراح صحنه و لباس) و كريمي دورهم جمع مي شوند و درباره كار صحبت مي كنند:«اولين چيزي كه از امير خواستم اين بود كه يك متن به من بدهد كه در آن تصویر ذهنی خود را هنگام سرودن این شعر مشخص کند . چندين جلسه حرف زديم و ايده ها را روي كاغذ آورديم.در نهايت به اين نتيجه رسيديم كه يك فضاي نوستالژيك طراحي كنيم كه در بخش اول شعر هم هست. اين فضايي است كه همه تجربه كرده ايم؛‌فوتبال گل کوچیک روي آسفالت با توپ پلاستيكي دو لايه و ... » امان از كمبود وقت و بودجه ايده آل كريمي و دوستان اين بوده كه فضاي دهه شصت را بازسازي كنند ولي كمبود زمان و بودجه اجازه نمي دهد:« برای به تصویر کشیدن دهه ۶۰‌ بايد وارد مكان هايي مي شديم كه همه المان هاي شهري منطبق با آن دوران را داشته باشد. رسيدن به اين مطلوب مستلزم زمان و هزينه بيشتري بود. بنابراين رسیدیم به گل کوچیک در سال ۹۷؛‌كما اين كه هنوز توي خيلي از محله ها بچه هايي را مي بينيم كه توي كوچه بازي مي كنند. من خودم بچه شهرري هستم و وقتي به آن جا سر مي زنم هنوز فوتبال با توپ دولايه برقرار است.» از پيش توليد تا دكوپاژ از كريمي درباره پيش توليد و طول فيلمبرداي هم مي پرسيم: «حدود يك هفته پيش توليد داشتيم كه البته بيشتر مشاوره و حرف زدن درباره كاري بود كه مي خواستيم انجام بدهيم.» بعد از اين كه كليت كار نهايي مي شود، بلافاصه نوبت فيلمبرداي است كه يك صبح تا شب به شكل فشرده انجام مي شود:« كليپ را دكوپاژ كردم تا بدانيم قرار است چه اتفاقاتي بيفتد و چه تصاويري ببينيم. ساخت اين نوع كليپ ها، به کار بردن ریتم خوب در دکوپاژ و مونتاژ را می طلبد و اين كه در عين حال يك سري تصاوير مفهومي و تاثیرگذار را منتقل كني.» آدم هايي واقعي به جاي هنرور فكر مي كرديم جمعيت حاضر در كليپ هنرور هستند ولي كريمي روايتي ديگر دارد:« چند جلسه به محله نظامي كه ازتوابع شهرري است رفتيم. اين منطقه پر از بچه هاي با استعداد است اما امكانات كمي در اختيارشان قرار مي گيرد. ما چند پسر بچه انتخاب كرديم كه همان جا فوتبال بازی می کردند. تعدادی با کفشهای ورزشی، تعدادی با دمپايي و یکی دو نفر هم پا برهنه. براي چند نفر لباس ورزشی تهیه کردیم و يك عده را با لباس هاي خودشان جلوي دوربين آوردیم.» منبع: همشهری جوان/ سینما روزان/ تبیان

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها