در میان نمایشگاه هایی که در حال حاضر در پایتخت به نمایش در آمده، نمایشگاهی با عنوان منظره و پوسترهایی با روش سیلک اسکرین، می تواند بهانه ای برای رفتن شما به گالری باشد.

یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
دعوت به بازدید از دو نمایشگاه
دعوت به بازدید از دو نمایشگاه در میان نمایشگاه هایی که در حال حاضر در پایتخت به نمایش در آمده، نمایشگاهی با عنوان "منظره" و پوسترهایی با روش سیلک اسکرین، می تواند بهانه ای برای رفتن شما به گالری باشد. فراوری- بخش هنری تبیان نقاشی از مناظر، یکی از موضوعات جذاب در تاریخ هنر بوده و هست. هرچند در قرون ١٨ میلادی شوق به نقاشی از منظره هایی با افق دوردست بسیار مورد توجه بود، اما امروزه نیز همچنان این موضوع، می تواند در فضاهایی جدید مجسم گردد. برای هر یک از هنرمندان، حضور در طبیعت فرصتی بوده برای دیدن دوباره آن، با چشمی که خود را همچنان نیازمند درک ارزش های تجسمی هنر نقاشی می داند. نمایشگاه "منظره" یکی از گالری هایی است که بر محور همین موضوع گشایش یافته است. در حال حاضر نمایشگاه "منظره" با 31 اثر نقاشی از یعقوب عمامه پیچ، وجیهه فکور، فریبا سلطانی، مسعود اصلانی، امیر کریمیان و سجاد محمودی در نگارخانه لاله برپا است. یعقوب عمامه پیچ هنرمند نقاش و مدرس هنر در خصوص این نمایشگاه گفت: تقریباً سه سال است نقاشی از طبیعت را به عنوان استراحت و تمدد فکری دنیال می کنم. آثاری که در نمایشگاه می بینید، نمونه هایی از تعداد کارهای بسیار زیادی است که در فصل های مختلف شکل گرفته اند. منظره انگار ناخواسته خودش را به من تحمیل کرد اما در نهایت توفیری نمی کند و هنرمند روی ایده های مختلفی کار می کند. در این سال ها با منظره برخوردهای مختلفی داشته ام؛ هم عکاسی کرده ام و هم کارهای کلاژ و نقاشی. حتی تجربه هایی داشته ام که ترکیبی از متریال های نامتجانس است. او افزود: دریافت هایی که از فضا و محیط در هنگام نقاشی می گیرم در این کارها خیلی نقش دارد و عمداً می خواهم این دریافت ها در کارهایم بروز داشته باشند. البته در کارهایم بعضی وقت ها دخالت رنگ جنبه شخصی تر پیدا کرده و بعضی از نقاشی های منظره هم به سمت آبستره و ساده شدن رفته در عین حال که به هنگام حضور در طبیعت به وجود آمده اند. با این حال خودم خیلی دوست دارم در عین حال که دخالت می کنم و از موضوع فاصله می گیرم و می خواهم فضا را شخصی کنم، مشخصات و سندیت فضاها هم در کارها نمود پیدا کند. این هنرمند مطرح عرصه هنرهای تجسمی درباره قضاوت های نادرست و ناآگاهانه درباره ژانرهای مختلف نقاشی بیان کرد: قرار نیست همه یک شکل باشند و به سمت همان مدرن بودن که به نوعی مد شده بروند. در چنین فضایی جوان هایی که به سمت تجربه هنر می روند هم به شک می افتند که کارشان درست است یانه چون می بینند که در دور و اطرافشان هنرمندان دیگر برای فروش بیشتر و پولدار شدن و به اصطلاح موفق بودن، جور دیگری کار می کنند. استفاده از کمترین رنگ ها، ایجاد زیبایی با کمترین نشانه و نشانی دادن مستقیم به واسطه تخیل، همان پختگی است که او در جوانی به آن دست یافته است. با این اوصاف آینده از آن اوست.» در مسیر به وجود آمدن کارهای این نمایشگاه هنرجویان هم متوجه شدند که باید قدم به قدم پیش رفت. چه کسی گفته که دوره منظره کشیدن گذشته است؟ اگر می خواهی فضای نقاشی ات را عوض کنی و فاصله بگیری و تجریدی کار کنی، در منظره هم می توانی.چنین فضا و جریان هایی جوان ها را دچار سردرگمی می کند. گفتنی است؛ این نمایشگاه تا 14 دی ادامه خواهد داشت. نگارخانه لاله در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله قرار دارد. نمایش پوسترهای سیلک اسکرین در «حال کامل» این پوسترها با تکنیک سیلک اسکرین در قطع 100*70 سانتیمتر برای این نمایشگاه آماده شده اند. این رویداد همراه با رونمایی کتاب آثار این هنرمند با عنوان «حال کامل» با نوشتاری از قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، آلن لوکرنک و رضا کیانیان جمعه، 10 دی ماه، افتتاح شده است. رضا کیانیان در نوشتار خود برای آثار فاتحی نوشته است: «مهدی فاتحی فرزند روزگار انقلاب دیجیتالی است، اما وابسته به سنت های ماقبل آن و به این وابستگی اصرار دارد، اما این نوع از وابستگی کار او را سخت می کند. مثل استفاده از رنگ های تخت، به خدمت در آوردن رنگ کاغذ و به کارگیری تکنیک های آنالوگ به مانند ترام و تراش جوهر و تایپوگرافی به شیوه گذشته. این که در عصر دیجیتال همچنان سختی های گذشته را به جان بخریم و از شیوه های قدیمی استفاده کنیم می تواند نوعی آشنایی زدایی باشد. تغییری برای دیده ش دن و تاثیرگذاری بیشتر، چرا که چشمان ما به سلیقه روز عادت می کند و دیدن پدیده ای از دیروز، ذهن را به هم می ریزد و ما را وامی دارد تا تامل کنیم. یکی از ستون های مهم هنر گرافیک، همین ایجاد تامل بصری است. صبر کردن و دوباره دیدن، که مهدی فاتحی با آشنایی زدایی به این مهم دست می یابد و با ساده ترین انتخاب بیننده را به خود جذب می کند که این سادگی هم از پختگی می آید. استفاده از کمترین رنگ ها، ایجاد زیبایی با کمترین نشانه و نشانی دادن مستقیم به واسطه تخیل، همان پختگی است که او در جوانی به آن دست یافته است. با این اوصاف آینده از آن اوست.» این نمایشگاه تا 21 دی ماه ادامه خواهد داشت و علاقه مندان می توانند جهت بازدید هر روز از ساعت 10 تا 21 به گالری «ثالث» به نشانی خیابان کریمخان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره 148 مراجعه کنند. منابع: هنرآنلاین/ ایسنا

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها