امروز اشرافی گری از مراسم ختم گرفته تا عروسی، میهمانی های خانوادگی، دورهمی های کوچک و بزرگ و...، همه را د ر سیطره عنصر خطرناک تجمل گرایی قرار داد ه و این مسأله به جزو جدانشدنی زندگی مردم تبدیل شده و حتی با آبروی آن ها گره خورده است.

دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
 مانور اشرافی گری پیش چشم محرومان
مانور اشرافی گری پیش چشم محرومان امروز اشرافی گری از مراسم ختم گرفته تا عروسی، میهمانی های خانوادگی، دورهمی های کوچک و بزرگ و...، همه را د ر سیطره عنصر خطرناک تجمل گرایی قرار داد ه و این مسأله به جزو جدانشدنی زندگی مردم تبدیل شده و حتی با آبروی آن ها گره خورده است. بخش اقتصاد تبیان خوی اشرافی گری، مصرف گرایی و تجمّل خواهی د ر میان جامعه اقشار مرفه و برخی مسوولان طی سال های اخیر افزایش چشمگیری د اشته است. مردم می گویند : در مقطع کنونی که امرار معاش بیشتر افراد بخصوص اقشار ضعیف وکم درآمد جامعه توأم با سختی است و د خل و خرج ها به هیچ وجه همخوانی ند ارد ، باید نهاد ها وسازمان های مسوول برای مبارزه با این پدیده ناپسند (اشرافی گری ولوکس گرایی) تمهیدات جدی بیندیشند و دولتمردان نیز به عنوان آغاز کننده نهضت ریشه کنی اشرافی گری گام های اول را محکم بردارند تا این فرهنگ غلط و وارداتی که بیشتر برای ایجاد شکاف در جامعه اصیل ایرانی طراحی شده، در ذهنیت مردم به عنوان یک عنصر نامطلوب فرهنگی تلقی شود. مربیان اشرافی گری بر اساس این گزارش، 14 سال پیش مرکز افکار سنجی د انشجویان ایران از یک تراژد ی زیرپوستی د ر جامعه پرده برد اشت. بر اساس نتایج این نظر سنجی 77 درصد مردم د ر تهران تجمل گرایی را در جامعه زیاد می بینند و تلختر اینکه از نظر71 درصد آنان کسب ثروت و درآمد اقتصادی، نخستین اولویت و هدف مردم در زندگی شده است. امروز اشرافی گری از مراسم ختم گرفته تا عروسی، میهمانی های خانواد گی، د ورهمی های کوچک و بزرگ و...، همه را د ر سیطره عنصر خطرناک تجمل گرایی قرار داد ه و این مسأله به جزو جدانشدنی زندگی مردم تبدیل شده و حتی با آبروی آن ها گره خورده است. خانه ها و ویلاهای چندین میلیاردی، خودروهای لوکسی که در خیابان های کلان شهرها ویراژ می دهند و هر روز دارایی های میلیارد ی را به رخ طبقه فرود ست جامعه می کشند و...، از د یگر رفتارهای تجمّل گرایانه طبقه خاص و بالای جامعه و حتی برخی مدیران است که این عرض اندام به بغض های اجتماعی برای طبقه پایین جامعه مبدل شده و آن ها را دچار نوعی تردید ، انزوا و ناامیدی کرده است. از سوی دیگر در سال های اخیر ذرّه بین افکار عمومی بشدت رفتار اقشار مرفه و بخصوص برخی مدیران دولتی را که وارد این وادی خطرناک اشرافی گری شده اند رصد می کنند و نسبت به برخی اقدام های آنان حساس شده اند . اغلب مردم معتقدند ، رواج پدیده تجمل گرایی در میان مسوولان وب حث فیش های نجومی نیز یک خطر جدی برای جامعه است، زیرا مردم د ر این خصوص به رفتار وعملکرد این افراد به عنوان یک الگو نظر می کنند وترویج این عنصر فرهنگی می تواند به رواج آن در جامعه به عنوان یک عرف پذیرفته شده تبدیل شود . پرهیز از رفتارهای غیر عرف یک نماینده مجلس با انتقاد از بروز رفتارهای اشرافی گری د ر میان برخی مسوولان می گوید: مجلس چشم بید ار برای نظارت بر امور ملت است و از ترویج فیش های حقوقی نامتعارف که موجب دل نگرانی مردم می شود ، جلوگیری خواهد کرد . عبدالله رضیان ضمن بیان اینکه رفتار و کردار مسوولان باید برگرفته از الگوهای دینی و رفتارهای انقلابی باشد، می افزاید: رفتار مسوولان نباید برگرفته از الگوهای اشرافی گری باشد و متأسفانه باتوجه به شرایط سخت اقتصاد ی و مشکلات معیشتی مردم و بیکاری جوانان، برخی عوامل موجب دل نگرانی مردم می شود که فیش های حقوقی نامتعارف یکی از این عوامل است. یکی دیگر از نمایند گان مجلس هم درباره د ریافت حقوق نجومی برخی مدیران می گوید: ساده زیستی مسوولان دستگاه های اجرایی و اداری توجه اقشار مختلف مردم را به سوی آن ها جلب می کند . وی با اشاره به اینکه د ر اسلام بارها بر ساده زیستی تاکید شده است، می افزاید : ساده زیستی مردم و مسوولان از دریچه و نقطه نظر فرهنگ اسلامی یکی از ارزش های متعالی شمرده می شود . وی با اشاره به اینکه اخذ حقوق نجومی هم با الفبای عدالت اجتماعی در تعارض است و هجوم به ارزش های دینی و اسلامی محسوب می شود ، اظهارمی دارد: موضوع دریافت های نجومی باید با جدیت پیگیری شود . علل رواج یک پدیده خطرناک محمود زرین ماه محقق اقتصاد سیاسی هم در این خصوص می گوید: بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 12 میلیون فقیر در جامعه ایران وجود دارد که پرداخت عاد لانه مالیات که اصلی ترین هزینه و جزو حقوق اجتماعی افراد است و در همه کشورها بویژه کشورهای توسعه یافته برای کاهش اختلاف طبقاتی پرد اخت می شود، می تواند در کاهش این آمار نقش موثری داشته باشد. به باور وی، اختلاف طبقاتی و ظهور پد ید ه اشرافی گری در کشور معلول علت هایی است که طی چند دهه گذشته وجود داشته و علت هایی که برخی از آن ها می توانست نباشد یا شدت و تأثیرشان کمتر باشد . وی تصریح می کند : توزیع غیرهدفمند درآمدهای نفتی، چند نرخی بودن ارز طی سال های گذشته، تبانی های گسترده بین کارفرمایان و پیمانکاران در پروژه های عظیم دولتی، قاچاق صدها میلیارد د لار کالا طی سال های متمادی، اجرای طرح بنگاه های زودبازده با اختصاص تسهیلات بانکی غیرهد فمند ، افزایش نجومی قیمت زمین و مسکن، حراج و واگذاری و فروش ده ها، صدها و هزاران ملک مصادره شده، نبود یک نظام عادلانه هوشمند و تأثیرگذار مالیاتی، پولشویی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و زمین خواری از مهم ترین علل شکل گیری پدیده اشرافی گری در کشور است. وی اصلاح الگوی مصرف، اصلاح نگرش و اند یشه جاری د ر جامعه و بویژه میان قشر مرفه و دولتمرد ان در خصوص تجمل و لوکس گرایی، افزایش نظارت بر رفتار آنان، افزایش کیفیت تولید ات د اخل به منظور رقابت با کالاهای مشابه خارجی و تبلیغات محیطی مناسب برای محصولات وطنی را در کاهش روحیه تجمّل گرایی و اشرافی گری بسیار موثر می داند . منبع: قدس انلاین

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها