نوزادان و کودکان، با علائم متفاوتی دندان درمی آورند. میزان درد دندان درآوردن نیز در آن ها متفاوت است.

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰

نشانه‌های دندان در آوردن در کودکان


نوزادان و کودکان، با علائم متفاوتی دندان درمی‌آورند. میزان درد دندان درآوردن نیز در آن‌ها متفاوت است.


دندان گیر کودک

نوزادان و کودکان با علائم متفاوتی دندان درمی‌آورند. میزان درد دندان درآوردن نیز در آن‌ها متفاوت است. این علائم، چند روز ادامه دارند. برخی کودکان خوش‌شانس هستند که به هنگام دندان درآوردن، رنج و عذاب زیادی متحمل نمی‌شوند. یک‌سوم از کودکان آب دهانشان سرازیر می‌شود، یک‌سوم دیگر از کودکان کج‌خلق و تندمزاج می‌شوند و یک‌سوم مابقی نیز دچار مشکلات مربوط به خواب می‌شوند.

 

این موارد، برخی از نشانه‌های دندان درآوردن نوزادان است:

* بیرون زدن نوک دندان از زیر لثه

* تورم لثه

* تلاش کودک برای جویدن و مکیدن هر چیزی که در دست دارد

* سرازیر شدن آب دهان

* کج‌خلقی

* مالیدن صورت

* مشکلات مربوط به خواب (بدخوابی)

* امتناع از غذا خوردن

* مالیدن گوش‌ها

اگر متوجه چند نشانه از نشانه‌های فوق در کودکتان شده‌اید، احتمالاً به زودی متوجه دندان درآوردن او نیز خواهید شد. اگر کودکتان طی این روزها دچار اسهال، تب و آبریزش بینی شده است، آن را نشانه خاص دندان درآوردن قلمداد نکنید؛‌ به‌خصوص اگر این موارد بیشتر از 24 ساعت ادامه یابد؛ چرا که دندان درآوردن، باعث اسهال و تب نمی‌شود. با این وجود، اغلب والدین می‌گویند که دندان درآوردن کودکشان به صورت مستقیم با این نشانه همراه بوده است؛ ولی هنوز هیچ‌گونه دلیل علمی این ادعا را اثبات نکرده است. در صورت بروز این علائم، کودک خود را نزد پزشک ببرید.

معمولاً نخستین دندان سفید و شیری کودک در 10-4 ماهگی بیرون می‌زند، اما اگر کمی هم دیرتر شد، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. اگر دندان‌های کودکتان بسیار کند و دیر به دیر ظاهر می‌شوند، اما رشد استخوانی، پوستی و موهای او کاملاً طبیعی است، باز هم جای نگرانی نیست.

دیر دندان درآوردن، چه زمانی باید باعث نگرانی والدین شود؟

معمولاً نخستین دندان سفید و شیری کودک در 10-4 ماهگی بیرون می‌زند، اما اگر کمی هم دیرتر شد، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. اگر دندان‌های کودکتان بسیار کند و دیر به دیر ظاهر می‌شوند، اما رشد استخوانی، پوستی و موهای او کاملاً طبیعی است، باز هم جای نگرانی نیست. اگر کودکتان تولد یکسالگی‌اش را پشت سر گذاشته، اما هنوز دندانی درنیاورده است، او را نزد پزشک ببرید.

دیر دندان درآوردن در کودکانی که سیر طبیعی رشد خود را سپری می‌کنند، نشانه خطر نیست. در ضمن دندان‌هایی که دیرتر درمی‌آیند، دیرتر پوسیده و خراب می‌شوند. بهترین کار، مراجعه به دندان‌پزشک از زمان رویش اولین دندان شیری یا یک سالگی است.

منبع:madarclub.com


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: mo_1443

برگرفته از گروه: کودک

پربازدیدها

پربحث‌ها