وزیر نیرو با هشدار نسبت به اینکه روز به روز به سمت بحران آبی در حرکت هستیم، گفت: هم اکنون ایران در مرحله تنش آبی قرار دارد و سطح آبخوان‌های کشور نیز حدود 20 متر افت کرده است.

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۵
باز هم هشدار باز هم بی آبی!
باز هم هشدار باز هم بی آبی! وزیر نیرو با هشدار نسبت به اینکه روز به روز به سمت بحران آبی در حرکت هستیم، گفت: هم اکنون ایران در مرحله تنش آبی قرار دارد و سطح آبخوان‌های کشور نیز حدود 20 متر افت کرده است. حمید چیت چیان با هشدار نسبت به اینکه روز به روز به سمت بحران آبی در حرکت هستیم گفت: حداکثر میزان مجاز برای استفاده از منابع آب تجدیدشونده 60 درصد است اما اکنون از 120 میلیارد مترمکعب، 96 میلیارد مترمکعب مصرف می شود یعنی به جای 60 درصد 80 درصد استفاده می شود که این فشار زیاد به منابع طبیعی وارد می کند و موجب خشکی تالاب‌هایی مانند هامون، بختگان و دریاچه ارومیه شده است. وزیر نیرو با بیان اینکه ایران در زمان حاضر در مرحله تنش آبی است اظهارداشت: با شرایط کنونی، روز به روز به سمت بحران آبی حرکت می کنیم. وی از بحران آب به عنوان چالش اصلی جهان در هزاره سوم یاد کرد و بیان داشت: تامین امنیت آبی در قرن 21 دغدغه اصلی دولت‌ها بوده و لازم است بدانیم كه براساس گزارش سازمان ملل متحد در اجلاس جهانی مكزیک، در سال 2006 بیش از 1.2 میلیارد نفر از مردم جهان از دسترسی به آب شرب بهداشتی محروم بودند و پیش‌بینی شده‌ است كه این تعداد در سال 2025 به 2.8 میلیارد نفر و در سال 2050 به چهار میلیارد نفر برسد. وی افزود: به این ترتیب حدود 40 درصد از جمعیت 9 میلیارد نفری جهان در سال 2025 به آب سالم دسترسی نخواهند داشت به طوری‌ كه در این سال از هر پنج نفر مردم جهان، دو نفر دغدغه‌ تامین آب خواهند داشت. چیت چیان گفت: كشور ما نیز به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه‌ خشک جهان و با ادامه روند موجود در استفاده از آب، بحران آب را با شدت بیشتری تجربه خواهد کرد به طوری‌ كه در حال حاضر نیز با حدود 9 میلیارد مترمكعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی (منتهی به سال 1391)، افت حدود 20 متری سطح آبخوان‌های كشور، كاهش بارش، افزایش بی‌سابقه مصارف به ویژه در بخش كشاورزی و كاهش 46 درصدی در رواناب‌های سطحی و با حدود 1700 مترمكعب سرانه آب تجدیدپذیر در معرض تنش آبی قرار داریم. به این ترتیب حدود 40 درصد از جمعیت 9 میلیارد نفری جهان در سال 2025 به آب سالم دسترسی نخواهند داشت به طوری‌ كه در این سال از هر پنج نفر مردم جهان، دو نفر دغدغه‌ تامین آب خواهند داشت آبرسانی به 6500 روستا با تانکر وی ادامه داد: اکنون 6500 روستای کشور فاقد منابع آب شرب هستند و توسط تانکر از مناطق دوردست آب شرب منتقل می شود. ارایه این مطالب از این‌رو ضروری بود كه همگان بدانند بحران آب در كشور جدی‌ است و چنانچه اقدام های اصولی و علمی در این زمینه انجام ندهیم و از تمام منابع آب در اختیار به درستی استفاده نكنیم، نسل آینده كشور را دچار چالش‌های جبران‌ناپذیری خواهیم کرد. چیت چیان با بیان اینکه اکنون در تنش آبی هستیم و روز به روز به سمت بحران آبی حرکت می کنیم اظهارداشت: اگر کشوری 20 تا 40 درصد از منابع آب تجدیدشونده خود را استفاده کند، در دامنه مطمئن قرار دارد. حداکثر میزان مجاز برای استفاده از منابع آب تجدیدشونده 60 درصد است اما اکنون از 120 میلیارد مترمکعب، 96 میلیارد مترمکعب مصرف می شود یعنی به جای 60 درصد 80 درصد استفاده می شود که این فشار زیاد به منابع طبیعی وارد می کند و موجب خشکی تالاب هایی مانند هامون، بختگان و دریاچه ارومیه شده است. اکنون 6500 روستای کشور فاقد منابع آب شرب هستند و توسط تانکر از مناطق دوردست آب شرب منتقل می شود وزیر نیرو تصریح کرد: ما از حد مجازی که قوانین الهی در طبیعت اجازه داده، عبور و آسیب های شدیدی در ابعاد مختلف به منابع طبیعی وارد کرده ایم. وی گفت: مجموع سدهای در دست اجرا و اجرا شده در کشور 66 میلیارد مترمکعب آب در سال تنظیم می کند در حالی که کل روان آب های موجود کشور 46 میلیارد مترمکعب است و از سدهایی که ساخته شده است و یا در حال ساخت داریم، حدود 20 میلیارد مترمکعب فاقد آب هستند مانند سد ساوه که به خاطر تغییر اقلیم، کاهش بارش ها، افزایش تبخیر، افزایش برداشت ها در بالادست و کاهش بارش های موثر بوده است. به گفته وی، در کشوری که روزی 88 میلیارد مترمکعب روان آب جریان داشته اکنون این میزان به 46 میلیارد مترمکعب رسیده است و روش های گذشته پاسخگوی نیازهای ما نیست و نیازمند بازنگری هستیم. چیت چیان خاطرنشان کرد: در همین راستا، یكی از منابعی كه می‌تواند نقش مهمی در تامین آب برخی مصارف ایفا كند، استفاده از فاضلاب‌های تصفیه‌شده شهری، روستایی، صنایع و نیز زهاب‌های كشاورزی است. در جهان پیشرفته، دیگر به فاضلاب به عنوان یك ماده زاید نگاه نمی‌شود بلكه از آن به عنوان منابع آب خاكستری یادشده و حداكثر استفاده از آن به عمل می‌آید. در كشورهای پیشرفته و پُرآب جهان نیز استفاده از این منابع و حتی پسماندهای حاصل از فرآیند تصفیه، كاربرد بسیاری دارد و بسیاری از كشورهای كم‌آب جهان نیز توانسته‌اند با استفاده از سامانه های پیشرفته تصفیه، كمبود منابع آب خود را با استفاده از این منابع تا حدود زیادی جبران کنند. وی تاکید کرد: متاسفانه در كشور ما در این زمینه عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد كه به دنبال آن هستیم تا هرچه سریعتر این كاستی‌ها را مرتفع کنیم. وزیر نیرو افزود: در زمان حاضر، حجم پساب های تصفیه شده در كشور افزون بر 862 میلیون مترمكعب در سال رسیده است كه براساس آمارهای موجود، از این حجم مقدار 553 میلیون مترمكعب براساس بخشنامه‌های موجود به سازمان های آب منطقه‌ای تحویل شده و 269 میلیون مترمكعب بلاتكلیف است كه بخشی از آن نیز بدون استفاده به محیط تخلیه می‌شود. وزیر نیرو اظهار داشت: به‌ هر‌ حال وزارت نیرو با علم به این موضوع ها و باتوجه به خلاءهایی که هم در زمینه اطلاعات مربوط به تولید فاضلاب و پساب و نیز استفاده از فناوری‌های مربوط به تصفیه فاضلاب و بومی‌سازی روش‌های نوین در این زمینه وجود داشت، طرح کلان ملی "دانش و فناوری بازیافت پساب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی" را به عنوان یکی از طرح‌های کلان پژوهشی در شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) مصوب کرد. بخش اقتصاد تبیان منبع:تسنیم

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها