محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور روز گذشته طی اظهاراتی به شدت از برخی نهادهای رسمی مانند مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد كرد.

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰
 نمایندگان مجلس،نماینده اقلیت هستند!
نمایندگان مجلس،نماینده اقلیت هستند! محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور روز گذشته طی اظهاراتی به شدت از برخی نهادهای رسمی مانند مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد كرد. او طرح مجلس برای اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را خلاف قانون اساسی و تلاش برای دخالت در اجرای انتخابات دانست. احمدی‌نژاد كه در همایش قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت، رئیس جمهور را تنها کسی دانست که بر اساس اراده ملت انتخاب می‌شود. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور، احمدی‌نژاد از اصلاح قانون اساسی سخن گفت و افزود: البته این حرف به معنای آن نیست كه این قانون كامل و بی‌نقص بوده و نیاز به اصلاح ندارد چرا كه هر سندی به تناسب سطح كمال جوامع در گذر تاریخ، نیاز به اصلاح و ارتقا دارد. رئیس‌جمهور شأن تنظیم روابط بین قوا را شأن قانون اساسی دانست و گفت: نمی‌شود هر قوه نحوه تعامل با سایر قوا را خود تعیین و تنظیم كند و به‌طور مثال نمی‌شود با آیین‌نامه داخلی مجلس، اختیاراتی را به قوه‌ای دیگر داد یا از او سلب كرد. وی بدون اشاره به مرجع قانونی تفسیر قانون اساسی گفت: هنگامی كه تفسیرها از قانون اساسی زیاد می‌شود، به‌طور غیرمستقیم به اصل آن، اشكال وارد می‌كند و بعضاً تفاسیر متضادی در زمان‌های مختلف از یك اصل ارائه شده است. از نظر احمدی‌نژاد تفسیر قانون اساسی باید همانی باشد كه اكثریت قاطع مردم آن را درست بدانند و در عین حال اصل قانون اساسی را نیز نقض نكند. وی در ادامه افزود: قانون اساسی میثاقی است كه مردم به آن رای داده و اجازه اجرای آن را داده‌اند، البته ممكن است برخی بگویند تفسیر قانون اساسی یك امر تخصصی است كه مردم از عهده آن بر نمی‌آیند و این كار ماست، اما باید متذكر شد كه خود قانون اساسی از تفسیر آن تخصصی‌تر است و اجرای آن با رای مردم معتبر شده است. احمدی‌نژاد با بیان اینكه اصلاح قانون اساسی روال مشخصی دارد، تصریح كرد: نمی‌توان با تفسیر یا تكیه بر قوانین عادی یا با مصلحت، اصول قانون اساسی را تغییر داد؛ در این صورت دیگر قانون اساسی لازم نیست. وی با بیان اینكه رجوع به مجمع تشخیص مصلحت برای موارد استثناست نه قاعده‌ای و برای دور زدن قانون اساسی، تصریح كرد: مصلحت هم باید آنقدر آشكار باشد كه اكثریت قاطع مردم آن را بپذیرند. ئیس‌جمهور خاطرنشان كرد: نمی‌شود عده قلیلی بگویند مصلحت ملت را ما تشخیص می‌دهیم و خود ملت قادر به تشخیص آن نیست، چطور قدرت تشخیص را برای ملت قائل نیستیم در حالی كه آنها هستند كه ما را انتخاب كرده‌اند؟ «تلاش برای دخالت در اجرا مسبوق به سابقه است»؛ متاسفانه عده‌ای خیال می‌كنند هنوز در دوران قاجار به‌سر می‌برند و استبداد حاكم است و همه‌ حقوق مردم تنها در مجلس متبلور می‌شود؛ در حالی كه دستاوردهای انقلاب اسلامی فقط مجلس شورای اسلامی نیست بلكه رئیس‌جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود رئیس‌جمهور، نماد اراده ملی است احمدی‌نژاد جایگاه ریاست‌جمهوری در قانون اساسی را مهم توصیف كرد و گفت: جایگاه ریاست‌جمهوری در قانون اساسی صرف‌نظر از اینكه رئیس‌جمهور چه كسی است، موضوع بسیار مهم و با اهمیتی است؛ اگر سال اول ریاست‌جمهوری بحث اختیارات را مطرح می‌كردیم، برای مردم فضای قبل تداعی می‌شد و احیانا گفته می‌شد رئیس‌جمهور به‌دنبال افزایش اختیارات خود بیش از قانون اساسی است و این بحث‌ها ثمری نداشت، اما باید توجه داشت كه رئیس‌جمهور نماد شكل‌گیری اراده ملی است و همه مردم در یك انتخابات اورا انتخاب می‌كنند. وی گفت: رئیس‌جمهور طبق قانون اساسی تنها كسی است كه نماینده كل ملت محسوب می‌شود و بالاترین سطح نمایندگی مردم را دارد. مجلس، نماینده اقلیت مردم است احمدی‌نژاد تاكید كرد: اینكه با قوانین عادی، نماینده مجلس را به نماینده اقلیت مردم تبدیل كرده و سپس با نماینده اقلیت بخواهیم نماینده اكثریت مردم را كنترل كنیم، این شدنی نیست. نباید احراز صلاحیت و شرایط ریاست‌جمهوری را در دست عده‌ای قرار داد كه مردم و قانون اساسی چنین اختیاری به آنها نداده‌اند. همچنین بر اساس روایتی كه خبرگزاری‌های دیگر از جمله ایسنا كه به دولت وابسته است،‌منتشر كرد، احمدی‌نژاد نمایندگان مجلس را بر آمده از تنها 30 درصد آرای ماخوذه دانست. او در این ارتباط گفت: در قانون اول انتخابات مجلس شورای اسلامی هر نماینده‌ای باید 50 درصد به علاوه یک رای را برای ورود به مجلس کسب می‌کرد. بعدها به خاطر مشکلاتی که پدید آمد، این قانون به 30 درصد به اضافه یک تغییر کرد و هم‌اکنون به 25 درصد به علاوه یک تقلیل یافته است و امروز در مجلس، در بهترین شرایط هم کسانی به مجلس راه یافته‌اند که تنها 30 درصد آرای ماخوذه دارند، در حالی که اگر به این رقم میزان افرادی را که در انتخابات شرکت نکرده‌اند را نیز اضافه کنیم، می‌بینیم که چه اتفاقی می‌افتد. طرح مجلس، خلاف قانون اساسی رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره و خاطرنشان كرد: صرف‌نظر از اینكه این طرح به چه سرنوشتی دچار خواهد شد، نفس این كار خلاف قانون اساسی است و نباید وقت، پول و هزینه مردم و بیت‌المال صرف این طرح شود. بر اساس اظهارات او این طرح مخالف اصول 6 و 115 قانون اساسی است، چرا كه اصل بر رای مردم بوده و انتخابات آزاد نیز حق مردم بوده و از اصالت، ضرورت و اهمیت بالایی برخوردار است. احمدی‌نژاد با اشاره به اینكه در گذشته نیز تلاش‌هایی برای تغییر قانون انتخابات صورت گرفته بود كه شورای نگهبان آنها را رد كرده است، گفت: نباید كاری كرد كه حضور مردم در انتخابات كمرنگ شده و چنین تصور كنند كه افرادی می‌خواهند به جای آنها تصمیم بگیرند؛ قانون اساسی شرایط رئیس‌جمهور و مرجع احراز صلاحیت او را مشخص كرده و تنها نحوه برگزاری انتخابات به قوانین عادی واگذار شده است. احمدی‌نژاد گفت: گرفتن اجرای انتخابات از وزارت كشور و انتقال آن به دادستانی، دخالت در امر اجراست. نباید كاری كنیم كه موجب سوءاستفاده دشمنان و زیر سوال رفتن دستاوردهای گذشته شود. البته به روایت خبرگزاری‌ها،‌رئیس‌جمهور به جای دادستانی از دادستان كل نام برد و گفت: به قول یک شخصی شوخی کرد و گفت که یکدفعه نام فرد را هم می‌نوشتند و خیال همه را راحت می‌کردند. این روایت نیز از حذفی‌های گزارش ریاست‌جمهوری بود. برخی خیال می‌كنند در دوران قاجار به‌ سر می‌برند رئیس‌جمهور با بیان اینكه «تلاش برای دخالت در اجرا مسبوق به سابقه است»، تصریح كرد: متاسفانه عده‌ای خیال می‌كنند هنوز در دوران قاجار به سر می‌برند و استبداد حاكم است و همه‌ حقوق مردم تنها در مجلس متبلور می‌شود؛ درحالی‌كه دستاوردهای انقلاب اسلامی فقط مجلس شورای اسلامی نیست بلكه رئیس‌جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود. 33 سال است كه مردم حاكم بر سرنوشت‌شان هستند و درست نیست كه عده‌ای هنوز در دوران گذشته بمانند. وی ادامه داد: متاسفانه عده‌ای خیال می‌كنند كه هرچه زیردست آنها باشد، درست است و اگر از زیر دست آنها خارج شد، اشكال پیدا می‌كند در حالی كه اگر قانون اساسی را درست اجرا كنیم، همه چیز درست می‌شود. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر اداره زندان، پزشكی قانونی و ثبت اسناد و احوال یك كار اجرایی است، چرا باید در اختیار قوه دیگری باشد؟ اخیرا هم تلاش‌هایی شد تا كانون وكلا هم در اختیار قوه قضائیه گذاشته شود و این در حالی است كه نباید همه این امور زیر نظر یك قوه باشد. مشکل آنجاست که بخواهیم با اقلیتی، ملت را کنترل کنیم! برخی می‌خواهند مردم را محدود کنند و به نظر من این کار عاقلانه نیست؛ چراکه انقلاب ما با حضور مردم زنده است و مردم این را نمی‌پذیرند مجلس برای رئیس‌جمهور اختیار تعریف می‌كند احمدی‌نژاد ادامه داد: سوال دیگر این است كه آیا آیین‌نامه مجلس می‌تواند اختیارات و مسئولیت‌هایی برای سایر قوا و رئیس‌جمهور تعریف كند؟ اگر مجلس لایحه دولت را به‌گونه‌‌ای تغییر دهد كه با شكل اولیه‌اش به كلی تفاوت داشته باشد، آیا باید دولت این مصوبه را اجرا كند؟ و در صورت اجرا تبعات آن به عهده كیست؟ رئیس‌جمهور تصریح كرد: مسئولیت تنظیم و اجرای بودجه به عهده‌ كیست؟ آیا مجلس می‌تواند در بودجه جهت‌گیری‌ها را تغییر دهد؟ در این صورت چه ضرورتی به ارائه لایحه بودجه هست؟ آیا مجلس می‌تواند همراه بودجه قوانین عادی را هم تغییر دهد؟‌ آیا این كارها مطابق قانون اساسی و مفید به حال كشور است؟ رئیس‌جمهور گفت: آیا دستگاه‌های نظارتی می‌توانند به بهانه نظارت، در كار اجرا دخالت كنند؟ آیا قوه مجریه تحت امر دو قوه دیگر است، یا مستقل از آنها برای خود اختیاراتی دارد؟ بخش سیاست تبیان منبع:تهران امروز

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها