حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌‌اي رهبر حكيم انقلاب اسلامي، در ديدار صدها تن از اساتيد و اعضاي هيأت‌هاي علمي دانشگاه‌ها با حضرت معظم‌له، علم‌زدايي و دين‌زدايي از دانشگاه‌ها را، 2 هدف اصلي جبهه سلطه‌گران دانستند و تلاش دشمن را سرگرمي دانشجويان و استادان به كار

شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۰
ديدار اساتيد دانشگاه با رهبر انقلاب
دیدار اساتید دانشگاه با رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌‌ای رهبر حكیم انقلاب اسلامی، در دیدار صدها تن از اساتید و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها با حضرت معظم‌له، علم‌زدایی و دین‌زدایی از دانشگاه‌ها را، 2 هدف اصلی جبهه سلطه‌گران دانستند و تلاش دشمن را سرگرمی دانشجویان و استادان به كارهای غیرعلمی برای جلوگیری از رسیدن ایران به قافله پیشرو دانش دنیا و دین‌زدایی از نسل جوان دانشجو دانستند. پس از پیروزی انقلاب شكوهمند اسلامی، كشور ایران كه سال‌ها از سوی دشمنان اسلام به وسیله شاهان ستمگر، از لحاظ علمی، فنی، دانشگاهی و رشد عقب ‌نگه داشته شده بود، سعی كرد فاصله صدها ساله خویش را با دانش و تكنولوژی روز دنیا، كاهش دهد. در آن‌ سال‌ها كشور از لحاظ پزشكی، محتاج هند و پاكستان و بنگلادش، از لحاظ علمی، كشوری با آمار پایین سواد، از نظر دانشگاهی وابسته به علوم غربی و اساتید اومانیست، از لحاظ نظامی، وابسته به مستشاران آمریكایی و از لحاظ دانشگاهی، فاقد كم‌ترین ظرفیت برای آموزش جوانان در داخل بود؛ اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این عقب‌ماندگی تا حد مطلوبی رفع شد؛ اینك كشور از لحاظ داشتن پزشك متخصص به مرحله صدور پزشكان رسیده؛ نرخ سواد به بالای 95 درصد افزایش یافته؛ كلاس‌های دانشگاه‌ها توسط نخبگان و اساتید برجسته ایرانی كه بسیاری از آن‌ها، متدین و شیفته اسلامند اداره می‌شود؛ دانش ساخت تسلیحاتمان، كاملاً بومی شده است و ظرفیت دانشگاه‌های مان ظرف 30 سال گذشته به قدری افزایش یافته كه تعداد صندلی‌های دانشگاه از تعداد كسانی كه در كنكور شركت می‌كنند، فراتر رفته است. با تمهیدات و ارائه گفتمان‌های مهم علمی از سوی رهبر مدبر انقلاب نیز از لحاظ علمی، فاصله خود را با دنیا كاهش داده‌ایم؛ گفتمان‌های نهضت علمی؛ نهضت نرم‌افزاری؛ علوم انسانی بومی؛ الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، اسناد چشم‌انداز و... از مواردی بوده است كه با فرمایشات رهبر عظیم‌الشأن و دانای انقلاب پی ‌گرفته شده است و اكنون نتایج آن را در پیشرفت روزافزون كشور مشاهده می‌كنیم. رسیدن ایران به تكنولوژی‌های روز دنیا در عرصه هسته‌ای، سلول‌های بنیادین، دارویی، پزشكی، هوا ـ فضا، نانو، ابررایانه و صنایع دفاع موشكی از دستاوردهای علم‌گرایی جمهوری اسلامی است. حال كه كشور به چنین جایگاهی در دنیا رسیده و روز به روز در حال فتح قله‌های بیشتری در عرصه دانش است، دشمنان نظام اسلامی برای جلوگیری از این پیشرفت كه منجر به الگوگیری بیش‌تر جوامع اسلامی از آن می‌شود، یا حداقل كند كردن روند علم‌گرایی كشور، با طرح و اجرای نقشه‌های خبیث، به میدان آمده‌اند؛ ترور دانشمندان مظلوم ایرانی، تحریم علمی جمهوری اسلامی، سعی در مشغول كردن اذهان نخبگان با موضوعات انحرافی و غیرعلمی، ناامید كردن نسل جوان دانشجو از آینده‌شان و كشور، تله‌گذاری برای جذب نخبگان، برندگان المپیادهای جهانی و پژوهشگران جوان و كشاندن آن‌ها به سرزمین‌های خود و برنامه‌ریزی برای عدم بازگشت آنها به مام میهن و بزرگ‌نمایی پیشرفت‌های غرب و كوچك نمایاندن رشد علمی ایران، تعدادی از ابزارهای دنیای سلطه برای جلوگیری از پیش‌رفت جمهوری اسلامی در عرصه دانش است. بی‌انگیزه كردن نسل نخبه ایرانی و تشویق آن‌ها به روی‌آوری به امور غیرعلمی و سرگرم نمودن‌شان به كارهایی كه هیچ‌ نفع علمی نه برای خودشان و نه برای كشور ندارد، از جدیدترین نقشه‌های دشمن است. دومین هدف استعمارگران مستكبر، ایجاد انحرافات عقیدتی، رواج بی‌ایمانی و بی‌تقوایی، ولنگاری در عرصه اعتقادات، شبهه ‌افكنی‌های فراوان، وادار كردن نسل جوان نخبه به گرایش به اعتیاد، هرزگی ذهنی و در ادامه رفتاری و در یك كلام زدودن دین و تقوا از آن‌هاست و وقتی خدایی ناكرده، یك فرد نخبه‌ علمی از اسلام، ایمان و اعمال صالح جدا شود، از همه اهداف الهی و انسانی تهی می‌شود و همانی می‌شود كه مستكبران سلطه‌گر می‌خواهند. اینك وظیفه اساتید متدین و دانشجویان با تقوا و دین‌دار و اهل رعایت حلال و حرام است كه نگذارند دشمن در این 2 عرصه موفق شود و بایستی آنها با دستگیری پدرانه و برادرانه و مهربانانه، معدود افراد نخبه‌ای را كه فریب شیاطین خورده‌اند را به دامان پرمهر اسلام و پی‌گیری اهداف والای علمی بازگردانند. شیاطین طبعا از نخبه مسلمان عالم و دانشمند هراس دارند زیرا دنیای آنان را خراب و دنیای اسلام را آباد می كند در حالیكه نخبه ای كه نه سراغ علم رود و نه دیندار باشد، نه تنها خطری برای دشمنان و سلطه جویان ندارد، بل به سود آنها هم گام برمی دارد. در پایان به فرازهایی از فرمایشات حضرت‌آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در باب علم و دانش كه 25 تیرماه 1386 هجری خورشیدی بیان فرموده‌اند، اشاره می‌شود. * دانش و تحقیق، رمز واقعی و كلید قطعی پیشرفت و رسیدن كشور به نقطه مطلوب است. فراگیری علوم و دانسته‌های دیگر كشورها و ملت‌ها، مقدمه حركت در عرصه بسیار وسیع علم و تحقیق است و به هیچ‌وجه نباید در این حد متوقف شد. * جایگاه و نقش كشورها و ملت‌ها در نظام بین‌الملل باید براساس استعداد و ظرفیت علمی آنها باشد، اما در وضع كنونی، به علت تلاش برخی قدرت‌ها برای انحصاری كردن علم و نیز زورگویی مستكبران، جهان به دو بخش «پیشرفته و عقب‌مانده» و «سلطه‌گر و سلطه‌پذیر» تقسیم شده است كه این وضع باید تغییر یابد. * مهم‌ترین عامل در تغییر نظام سلطة حاكم بر جهان، حركت و تلاش علمی ملت‌هاست. در این مسیر، ملت ایران می‌تواند با توجه به تاریخ، فرهنگ و سابقه علمی خود و استعداد درخشانش، نقش ویژه‌ای ایفا كند. * كمك به مراكز و «طراحی ‌های علمی، تحقیقاتی و فناوری»، وظیفه دولت و دستگاه‌های مسؤول می‌باشد. باید میل و اشتیاق به تحقیق و پژوهش در محیط‌های علمی، موج بزند كه البته تحقق این مهم با توصیه و دستور ممكن نیست، بلكه تدبیر و كمك وزارتخانه‌های مربوء بخش‌های مسؤول در برنامه‌ریزی فرهنگی كشور و تلاش صاحبان فكر و اندیشه را می‌طلبد. * علم جدا از دین، همانگونه كه در رفتار برخی كشورها آشكار است، در نهایت به ساخت جنگ‌افزارهایی مانند بمب اتم، و به وسیله‌ای برای زورگویی تبدیل می‌شود اما با علم توأم با دین و «تلاش علمی برای خدا و در راه خدا»، می‌توان به توفیقات پایداری دست یافت. محمد مهدی تقوی بخش سیاست تبیان

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها