فيلم سينمايي «آناهيتا» در ژانر خود سردرگم است و به نوعي فيلمي خسته كننده و چند پاره است كه با مخاطب خود ارتباط برقرار نميكند. فيلم سينمايي «آناهيتا» آخرين ساخته عزيزالله حميدنژاد هم اكنون در اكران عمومي به سر ميبرد و اين فيلم ششمين اثر اين كارگردان اس
«آناهیتا» فیلمی چند پاره و خسته كننده یك منتقد گفت: فیلم سینمایی «آناهیتا» در ژانر خود سردرگم است و به نوعی فیلمی خسته كننده و چند پاره است كه با مخاطب خود ارتباط برقرار نمیكند. به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، فیلم سینمایی «آناهیتا» آخرین ساخته عزیزالله حمیدنژاد هم اكنون در اكران عمومی به سر میبرد و این فیلم ششمین اثر این كارگردان است و در خلاصه داستان آن آمده است: داستان تعدادی دانشجوست كه هنگام تحقیق روی مولكولهای آب به حقایق تازهای دست پیدا میكنند. در گفتوگو با «علیرضا اخلاقی» منتقد، فیلمنامهنویس، كارگردان و كارشناس سینما نظر وی را در مورد این فیلم جویا شدهایم. داستان تعدادی دانشجوست كه هنگام تحقیق روی مولكولهای آب به حقایق تازهای دست پیدا میكنند. * در ابتدا نظرتان در مورد كلیت داستان برای ما بگویید؟ - به گمان من فیلم سینمایی «آناهیتا» از یك قصه چند پاره برخوردار است كه فیلمساز آمده یك مقوله علمی را دستاویز اثر خود قرار داده و روی روابط علمی نیز ثابت است به گونهای كه فیلم با اهدا جایزه به قهرمان قصه «خورشید» (میترا حجار) آغاز شده و در آخر هم كه فیلم به اتمام میرسد، او هنوز پای دستگاه است و میخواهد كارش را ادامه دهد، بنابراین از این بابت میتوان بگوییم كه این فیلم روایت فرضیه «ایموتو» را خوب روایت میكند اما طرح همین موضوع نیز در سطح میماند به این معنی كه مخاطب را فقط به این موضوع جلب میكند اما از دیدگاه سینمایی وقتی به فیلم نگاه میكنیم، میتوانیم به این نتیجه برسیم كه «آناهیتا» فیلمی خسته كننده و چند پاره است كه نمیتواند قصه خود را به خوبی روایت كند و تعلیق در اثر به درستی درنیامده است و به نوعی در روایت اثر خود با استفاده از داستانكهای فرعی از خط اصلی روایت خود نیز خارج میشود و در ژانر خود نیز سر درگم است. * به نظر شما كارگردانی این اثر چگونه بود؟ - فیلم سینمایی «آناهیتا» را از لحاظ كارگردانی فیلم خوبی دیدم اما به صورت انتزاعی وقتی كنار هم قرار میدهیم، فیلم خوبی درنمیآید و حتی داستان علمی و تخیلی خود را در گونه و ژانری كه در بستر ملودرام نیز انتخاب كرده، رعایت نمیكند و مدام از خط اصلی خود نیز خارج میشود و من این اشكالات را بیشتر در فیلمنامه میدانم و احساس میكنم كه فیلمنامه درست و منسجمی نیست به نوعی قصه پیش نمیرود و سینما كه زبان تصویر است اما در فیلم سینمایی «آناهیتا» حتی معرفی شخصیتها هم با دیالوگ صورت میگیرد كه این شیوه تماشاگر را از ژانر و قصه فیلم نیز دور میكند. * به نظر شما نحوه فیلمبرداری «فرشاد محمدی» مناسب بود؟ - به نظر من فیلمبرداری و انتخاب نورپردازی در این فیلم آگاهانه و با تناسب با لوكیشن و قصه فیلم پیش رفت اما در فیلمبرداری هم دوپارگی وجود داشت اما در لوكیشن آزمایشگاه و خانه «خورشید» تهمید خوبی استفاده شده بود و در استفاده از عناصر خارجی مثل: رنگ، نور، باز و بسته شدن پنجره، فضای سرد، تله موش و ... دكوپاژ و فیلمبرداری مناسبی صورت گرفته است. * به نظر شما «آناهیتا» در كارنامه «عزیزالله حمیدنژاد» چه جایگاهی دارد؟ - «عزیزالله حمیدنژاد» فیلمساز هوشمندی است و كارش را هم خوب بلد است اما در این فیلم خط ثابتی را برای موضوع خود ارائه نداده و با استفاده از داستانكهای فرعی یك لطمه به كارش وارد شده است اما به طور مثال در فیلم سینمایی «اشك سرما» فیلم بسیار ساده و روان مطرح شد، «آناهیتا» در فیلمنامه سردرگم است و فیلمساز تكلیفش از آغاز با خود روشن نیست و در ژانر هم سردرگم است و نوآوری در فرضیه «ایماتو» است اما در كارنامه «عزیزالله حمیدنژاد» امتیاز مثبتی اضافه نمیكند و یك مقدار هم پسرفت محسوب میشود و یا به نوعی یك مكس در كارنامه كاری او به شمار میرود. * به نظر شما آیا «عزیزالله حمیدنژاد» در این فیلم جسارت به خرج نداده است؟ - بله، جسارت در تمام كارنامه «عزیزالله حمیدنژاد» وجود دارد و این برای او مسئله تازهای نیست اما نكتهای كه وجود دارد این است كه نوآوری این فیلم نسبت به آثار قبلی او تاثیرگذار نیست. * به نظر شما آیا این فیلم با تماشاگر ارتباط برقرار میكند یا خیر؟ - به نظر من این فیلم با مخاطب ارتباط برقرار نمیكند چرا كه تماشاگر از «عزیزالله حمیدنژاد» توقع بالاتری دارد و برای دیدن این فیلم یا به خاطر كارنامه این كارگردان و یا هم به خاطر پلاكارد سر در سینماها و یا جمع بازیگران میآید اما در 20 دقیقه اول هم به دنبال فیلمی جنایی پر تپش نیز هست كه به نظر من این فیلم هیچكدام از طیفهای مخاطب را راضی نمیكند. * شما بازیهای این فیلم را چگونه ارزیابی میكنید؟ - به نظر من بسیاری از بازیگران تقریباً در حد و اندازه خودشان خوب ظاهر شدند به طور مثال: «شهاب حسینی» (بهنام) در حد و اندازه خود، خوب بود، «پوریا پورسرخ» (فواد) در بخش صورت زخمی بازی خوبی داشت اما در فلاش بك خیلی بد ظاهر شد، «میترا حجار» (خورشید) هم معمولی بود و «افسانه ناصری» در بخش سكانس رستوران خیلی خوب بود اما در مجموع بازیها فیلم سینمایی «آناهیتا» یكدست نبود و نوسان داشت. * به نظر شما «عزیزالله حمیدنژاد» در ادامه روند كاری خود باید چگونه گام بردارد؟ - او همیشه در آثارش به دنبال موضوع تازه است و در آینده كاری خود هم به دنبال موضوعات تازه میگردد اما باید به این نكته توجه داشت كه همیشه نوآوری هم جواب نمیدهد بلكه نوآوری باید به نوعی ثمربخش باشد. * در پایان آیا صحبت و یا نكته خاصتی دارید؟ - در مجموع این فیلم بیشتر یك یافته علمی است و اگر كارگردان ژانر خود را عوض میكرد فیلم به كار خوبی تبدیل میشد و توجه زیاد به مقوله علمی كار را دشوار و به نوعی به كار لطمه وارد كرده است. تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی


