در نشست كنترل هوشمند محدوده طرح ترافيك اعلام شد كه اجراي رسمي اين طرح از 20 تيرماه آغاز مي‌شود، در 104 ورودي طرح ترافيك 300 ورودي نصب شده است، بزودي نيروهاي پليس در خروجي‌هاي محدوده طرح ترافيك مستقر شده و با خودروهايي كه به صورت خلاف جهت وارد محدوده .....

چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۰
مجوز روزانه طرح ترافیک از دو ماه دیگرصادر می شوند
مجوز روزانه طرح ترافيک از دو ماه ديگرصادر مي شوند در نشست کنترل هوشمند محدوده طرح ترافيک اعلام شد که اجراي رسمي اين طرح از 20 تيرماه آغاز مي‌شود، در 104 ورودي طرح ترافيک 300 ورودي نصب شده است، بزودي نيروهاي پليس در خروجي‌هاي محدوده طرح ترافيک مستقر شده و با خودروهايي که به صورت خلاف جهت وارد محدوده مي‌شوند برخورد مي‌کنند، دوربين‌هاي عبور از چراغ قرمز امسال راه‌اندازي مي‌شوند، صدور مجوزهاي روزانه و هفتگي طرح ترافيک ظرف حداکثر 2 ماه آينده آغاز مي‌شود و خودروهاي غيرمجاز ورودي به طرح ترافيک علاوه برجريمه بايد عوارض تخلف خود را نيز بپردازند. سرهنگ اسماعيلي، رييس مرکز فرماندهي و کنترل ترافيک پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در نشست روز سه‌شنبه خود با اشاره به اينکه يکي از دغدغه‌هاي اصلي پليس در کلانشهر تهران وسعت جغرافيايي آن است افزود: متاسفانه يکي از مشکلات اساسي در بخش تخلفات و جرايم رانندگي، تصور برخي مردم در خصوص نبود قانون در صورت عدم حضور پليس است. وي با اشاره به اينکه 130 محور ورودي طرح ترافيک بايد روزانه کنترل شده و در هر محور به طور متوسط سه عامل راهور در دو شيفت فعالند افزود: در حال حاضر بايد تمام خودروهاي ورودي به صورت دستي چک شوند و همين امر موجب شده روزانه 400 هزار خودرو وارد محدوده طرح ترافيک شوند و پليس تنها يک راننده را از بين 10 تا 15 خودرو ورودي کنترل کند. رييس مرکز فرماندهي و کنترل ترافيک پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ گفت: در کنار اين امر ايجاد ترافيک سنگين به علت توقف خودروها در کنار پليس و توجيه مردم براي ورود به محدوده طرح ترافيک نيز از ديگر مشکلات اين محدوده است. وي با اشاره به اينکه بزرگراه‌هاي تهران به دوربين‌هاي کنترل سرعت مجهز شده‌اند تصريح کرد: پس از راه‌اندازي کامل کنترل هوشمند محدوده طرح ترافيک که در آينده‌اي نزديک اتفاق مي‌افتد، در سال جاري دوربين‌هاي عبور از چراغ قرمز نيز در پايتخت راه‌اندازي مي‌شود. رييس مرکز فرماندهي و کنترل ترافيک پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اينکه از سوم خردادماه برگه‌هاي جريمه ارشادي دوربين‌هاي کنترل هوشمند محدوده طرح ترافيک به منازل متخلفان ارسال شده است افزود: از آن زمان تا کنون يکي از مشکلات ايجاد شده حضور يک سري افراد متخلف است که اقدام به مخدوش کردن پلاک و يا پوشاندن پلاک خودروي خود مي‌کنند که بر اساس ماده 720 قانون مجازات اسلامي هرگونه مخدوش کردن پلاک خودرو بين يک ماه تا يک سال محروميت دارد که نيروي انتظامي به شدت در اين خصوص برخورد مي‌کند. از سوي ديگر بر اساس آيين‌نامه راهنمايي و رانندگي پلاک ملي به نام مالک خودرو ثبت شده و لذا افرادي که خودروي خود را مي‌فروشند بايد سريعا نسبت به تعويض پلاک خودرو اقدام کنند چرا که در غير اين صورت جريمه ثبت شده به نام مالک قبلي ثبت خواهد شد. وي ادامه داد: همچنين بر اساس قانون، مالکان خودروها موظفند ظرف يکماه نسبت به اعلام آدرس جديد خود در صورت تغيير آدرس اقدام کنند در غير اين صورت علاوه بر جرايم قبلي 15 هزار تومان نيز جريمه عدم اعلام آدرس جديد خواهند شد. رييس مرکز فرماندهي و کنترل ترافيک پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ به خودروهاي مجازي که اجازه ورود به محدوده طرح ترافيک دارند اشاره کرد و گفت: پلاکهاي عمومي با سريال «ع» درون شهري، تاکسي‌هاي صرفا شهر تهران با پلاک «ت»، خودروهاي نظامي و سياسي، خودروهاي داراي برچسب طرح ترافيک و خودروهاي داراي کارت شناور محدوده طرح ترافيک تنها مجاز به ورود هستند و ساير پلاک ها غيرمجاز تلقي شده و دوربين‌هاي هوشمند طرح ترافيک آنها را جريمه مي‌کنند. وي با اشاره به اينکه در کنار دوربين‌هاي ثابت 10 دستگاه خودرو به دوربين هاي سيار ثبت تخلف ورود به محدوده طرح ترافيک مجهز شده‌اند گفت: اين خودروها نيز با گردش در خيابان‌هاي تهران مالکان خودروهايي که به صورت غير مجاز وارد محدوده مي‌شوند را جريمه مي‌کنند. از سوي ديگر دوربين‌هاي ثابت کنترل ترافيک تهران نيز تخلفات ساکن را کنترل کرده و نسبت به جريمه متخلفان اقدام مي‌کنند. رييس مرکز فرماندهي و کنترل ترافيک پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در خصوص حذف ماموران طرح ترافيک با راه‌اندازي سيستم جديد گفت: سعي داريم با اتمام کامل اين طرح ماموران راهنمايي و رانندگي را حذف کنيم و پس از آن اين نيروها به داخل محدوده طرح ترافيک منتقل شده و کوچه‌ها و خروجي‌هاي محدوده را که هم‌اکنون تخلفات به آنجا منتقل شده است کنترل کنند. وي در خصوص قفل چرخ خودروهاي غير مجاز که وارد محدوده طرح ترافيک مي‌شوند نيز گفت: مصوبه مجلس اين است که قفل چرخ براي ورود غير مجاز به محدوده طرح ترافيک اجرا نشودکه در اين خصوص منتظر ابلاغ آيين نامه اجرايي آن هستيم. مهندس بهروز، مدير عامل شرکت کنترل ترافيک تهران نيز با اشاره به ايجاد 500 کيلومتر فيبر نوري در پايتخت، نصب 500 دوربين ديجيتالي، اتصال 370 تقاطع تهران به سيستم‌هاي هوشمند مرکزي، تجهيز 5 بزرگراه پايتخت به دوربين‌هاي کنترل سرعت و نصب 37 تابلوي متغير خبري در تهران، گفت: محدوده طرح ترافيک 32 کيلومتر مربع است که 104 معبر ورودي دارد و بر اساس آمارگيري فصلي در زمستان 88، 690 هزار ورودي به محدوده طرح ترافيک صورت مي‌گيرد که 250 هزار ورود مربوط به موتورسيکلت‌هاست و بيش از 30 درصد خودروهاي سواري ورودي نيز غيرمجاز است. وي اشکالات فعلي کنترل طرح ترافيک را نياز به نيروي انساني زياد، عدم پوشش تمامي خودروها، اختلال در ترافيک، و خطاي انساني در ثبت پلاک عنوان کرد و افزود: تهران جزو اولين کلانشهرهايي بوده که محدوده طرح ترافيک داشته است. مدير عامل شرکت کنترل ترافيک تهران با اشاره به اينکه سيستم هوشمند کنترل محدوده طرح ترافيک در تمامي 104 ورودي اين محدوده نصب شده است تصريح کرد: بر اين اساس 300 دستگاه دوربين در اين ورودي‌ها بکارگيري شده است. وي با اشاره به اينکه هم اکنون خودروهاي ورودي به محدوده طرح ترافيک بايد داراي آرام طرح ترافيک باشند گفت: بر اساس مصوبات صورت گرفته 10 درصد از مجوزهاي ورود به محدوده طرح ترافيک قرار است امسال به صورت کوتاه مدت هفتگي و روزانه صادر شود از سوي ديگر ايجاد ساز و کارهاي لازم براي اخذ عوارض غير مجاز به محدوده طرح ترافيک به جز جريمه ورود به طرح نيز در دستورکار قرار گرفته است. مدير عامل شرکت کنترل ترافيک تهران اظهاراميدواري کرد که پس از مدت کوتاهي از راه‌اندازي سيستم هوشمند کنترل محدوده طرح ترافيک مجوزهاي هفتگي و روزانه نيز صادر شود. وي خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده از 20 تيرماه سال جاريبرگه‌هاي جريمه ورود به محدوده طرح ترافيک به صورت رسمي صادر و به منازل رانندگان متخلف به صورت هوشمند ارسال شود. وي با تاکيد بر اينکه برنامه دراز مدت کنترل محدوده طرح ترافيک بايد به سمتي برود که شهروندان در صورت نياز مجوز طرح ترافيک دريافت کنند گفت: به دليل اينکه سال اول اجراي اين طرح است هيچ چيزي با سالهاي قبل تفاوت ندارد لذا دارندگان کارت‌هاي شناور عليرغم ثبت پلاک خودرويشان در بانک اطلاعات محدوده طرح ترافيک بايد حتما کارت شناور خود را نيز در زمان مطالبه پليس به همراه داشته باشند چرا که در غير اين صورت برايشان تخلف ثبت مي‌شود. مدير عامل شرکت کنترل ترافيک تهران در عين حال تصريح کرد: لايحه‌اي در حال تصويب است که تاکسي‌هاي خطي نيز که مبدا و مقصد آنها داخل محدوده طرح ترافيک نيست نيز اجازه ورود به محدوده را نداشته باشند. وي در پاسخ به سوالي در خصوص عملکرد دوربين‌هاي کنترل هوشمند محدوده طرح ترافيک گفت: اين دوربين‌ها در هر ثانيه مي‌توانند ده فريم عکس بگيرند لذا خودروها به هيچ عنوان نمي‌توانند با سرعت زياد خود از جلوي اين دوربين‌ها بدون ثبت تخلف عبور کنند. مدير عامل شرکت کنترل ترافيک تهران همچنين درپاسخ به سوال خبرنگار تبيان در خصوص زمان صدور کارت‌هاي طرح ترافيک روزانه و هفتگي نيز گفت: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده اين مجوزها ظرف حداکثر دو ماه آينده صادر مي‌شود.

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها