سخن بزرگان نجاشي علامه حلي علامه بحرالعلوم آيت الله قاضي خواجه نصير الدين طوسي حضرت امام خميني نجاشي نجاشى دانشمند رجالى معروف و معاصر شيخ طوسى در شأن شيخ طوسى مينويسد: " ابوجعفر محمد بن حسن بن على طوسى , بزرگى از اصحاب ما, ثقه , عين ازشاگردان استاد ما ابوعبداللّه (مفيد) مى باشد او تاليفاتى دارد يکى از آنها ((تهذيب الاحکام )) و آن کتاب بس بزرگى است , و ديگرى الاستبصار ـ النهايه ـ المفصح (درامامت ) ـ مالايسع المکلف الاخلال به کتاب العدة (در اصـول فـقـه ) ـ کـتـاب الـرجـال مـن روى عن النبى (ص ) و عن الائمه (ع ) ـ کتاب فهرست کـتـب الـشيعه و اسامى المصنفين ـالمبسوط(درفقه )ـ مقدمه اى درمدخل علم کلام ـ الايحاز (در ارث ) ـ مـسـالة فى العمل بخبر الواحد ـ کتاب مايعلل و ما لايعلل ـ کتاب الجمل والعقود ـ تلخيص الـشـافـى (درامـامـت )ـ مـسـالـة فـى الاحوال ـ کتاب التبيان في تفسير القرآن ـ شرح المقدمة ـ رياضة العقول ـ تمهيد الاصول , و شرح جمل العلم والعمل ."(1) علامه حلي علامه حلّى در کتاب رجالى خود موسوم به خلاصة الأقوال از شيخ چنين ياد ميکند: " شيخ الطائفة، جليلالقدر، عظيمالمنزلة، ثقه، عين، راستگو و عارف به اخبار، رجال، فقه، اصول، کلام و ادب است و تمامى فضايل به وى نسبت داده ميشود. در همه فنون و علوم اسلامى تأليفات دارد و عقايد و اصول و فروع دين را منقّح و مهذّب ساخته و در علم و عمل جامع کمالات انسانى است."(2) علامه بحرالعلوم علامه سيد مهدى بحرالعلوم که خود از پيشوايان بزرگ مکتب شيعه بهشمار ميآيد، در وصف وى چنين ميآورد: " محمد بن حسن طوسى سرآمدِ طايفه اماميه و پرچمدار شريعت اسلام و پيشواى فرقه شيعه بعد از ائمّه معصومين عليهم السلام است. او در آنچه به دين و مذهب تعلق دارد، مورد اعتماد ما ميباشد. او محقق اصول و فروع، تهذيبکننده معقول و منقول، شيخالطائفه و رئيس عليالاطلاق شيعه است."(3) آيت الله قاضي همچنين قاضى در کتاب مجالس به نقل از ابن کثير شامى در شرح حال شيخالطائفه چنين ميآورد: "همانا او فقيه شيعه بود و به افاده تدريس و تعليم در بغداد اشتغال داشت و به جهت فتنه بين شيعه و سنى در سال 448 هجرى کتابها و خانهاش به آتش کشيده شد و وى به نجف منتقل گرديد."(4) خواجه نصيرالدين طوسي خواجه نصيرالدين طوسي در مورد عشق و علاقه زياد مرحوم شيخ طوسي به فراگيري علم و دانش مينويسد: "شبها را بيدار ميماند و سرگرم مطالعه بود. کتابهاي زيادي در کنار خود ميگذاشت و هنگامي که از مطالعه يک نوع از آن خسته ميشد، به مطالعه نوع ديگر ميپرداخت. او ظرف آبي در کنار خود قرار ميداد تا به وسيله آن خواب را از چشمان خود دور کند تا بيشتر مطالعه نمايد. هنگام سحر که با مطالعه فراوان بعضي از مشکلات علمي را حل ميکرد، ميگفت: کجايند پادشاهان و فرزندان آنها، تا اين لذت را ببينند." امام خميني (ره) امام خميني نيز در بيان عظمت شيخ طوسي ميگويند: " شيخ طوسي در 52 سالگي نيز درس ميرفته است، در صورتي که در سن بيست و سه سالگي برخي از کتابهاي خود را نگاشته است، کتاب تهذيب الاحکام را گويا در همين سن نوشته، او در سن 52 سالگي در حوزه درس مرحوم سيد مرتضي حاضر شده است که به آن مقام والا دست پيدا کرده است." _______________ منابع: 1. رجال نجاشى , ص 403 , چاپ جامعه مدرسين قم . 2. خلاصة الاقوال، ص 148. 3. السيد محمدمهدى طباطبايى (علامه بحرالعلوم)، رجال السيد بحرالعلوم (معروف به فوائد الرجالية)، ج 3، ص 228؛ ميرزا حسين النورى الطبرسى، مستدرک الوسائل، ص 517 ؛ هزاره شيخ طوسى، مقاله سيرى در زندگى شيخ طوسى، ص 27. 4. روضات الجنات، ج 6، ص 225؛ ابن کثير شامى، البداية والنهايه، ج 2، ص 97 و قاضى نوراللّه شوشترى، مجالس المؤمنين، ج1، ص480. تهيه و تنظيم: فريادرس گروه حوزه علميه