نتايج تحقيقات اخير نشان مي‌دهد كه تماشاي تلويزيون دركنار افسردگي مادر و زندگي در محله‌اي ناآرام باعث افزايش پرخاشگري در كودكان مي‌شود.

چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۰
تلويزيون و افزايش خشونت در كودكان ‌
تلویزیون و افزایش خشونت در كودكان ‌ نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد كه تماشای تلویزیون دركنار افسردگی مادر و زندگی در محله‌ای ناآرام باعث افزایش پرخاشگری در كودكان می‌شود. به گزارش همشهری ، در مطالعه‌ای كه توسط دكتر جنیفر مانگلو از دانشگاه سلامت عمومی آلبانی در نیویورك انجام شد، آمده است: هر ساعت تماشای تلویزیون به‌طور مستقیم در مقیاس صفر یا 30 باعث افزایش 16 صدم پرخاشگری كودكان می‌شود و به‌طور غیرمستقیم 9 صدم درصد افزایش خشونت در آنها را در پی دارد. هر ساعت تماشای تلویزیون به‌طور مستقیم در مقیاس صفر یا 30 باعث افزایش 16 صدم پرخاشگری كودكان می‌شود و به‌طور غیرمستقیم 9 صدم درصد افزایش خشونت در آنها را در پی دارد. جنیفر مانگلو و همكارانش اطلاعات از منازل 3 هزار و 128 كودك را كه بین سال‌های 1998 تا 2000 به دنیا آمده بودند به وسیله تلفن جمع‌آوری كردند.عوامل زیادی در پرخاشگری كودكان نقش دارند كه از جمله می‌توان به استرس و افسردگی مادران، سلامت مادران و رفتار والدین و رفتارهای پرخاشگرانه مادر و همچنین زندگی در محله ناآرام و ناامن اشاره كرد. پژوهشگران در این بررسی پی بردند كودكانی كه كتك می‌خورند یا مادرانی كه افسردگی دارند بیشتر پرخاشگری می‌كنند.محققان با كنترل این عوامل و فقط بررسی تأثیر تماشای مستقیم و غیرمستقیم تلویزیون به این نتیجه رسیدند كه مشاهده تلویزیون اثرات قابل‌توجهی در رفتار خشونت بار كودكان دارد. محققان با بررسی دیگر عوامل پرخاشگری در كودكان دریافتند كه تلویزیون یكی از مهم‌ترین علل پرخاشگری است. گفتنی است والدین باید نقش یك فیلتر را برای كودكانشان در دیدن تلویزیون بازی كنند؛ یعنی در صحنه‌های خشونت بار در تلویزیون به بچه‌ها توضیح دهند كه این تصاویر واقعی نیستند. تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی

برچسب‌ها

پربازدیدها

پربحث‌ها