• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد پنجم - صفحه 29 -  قيام امام عليه معاويه ، الگو براي مبارزه با حكام ستمگر
صفحه : 29
همچو چيزي پيدا بشود - تا حدودي مودب به آداب حكومت اسلامي (2) بوده است و آن الگوي رسول الله بوده است ، و چه آنهايي كه اصلا نبوده اند، هيچ كدام اين حكومتهالياقت حكومت را نداشته اند.
قيام امام عليه معاويه ، الگو براي مبارزه با حكام ستمگر
و خود حضرت امير - سلام الله عليه - قيام كردند بر ضد معاويه ؛ در صورتي كه معاويه هم تشبث به اسلام داشت و كارهاي اسلامي را مي كرد و شايد اعتقادات اسلامي هم داشته است ، شايد؛ شايد هم نداشته . مع ذلك حتي آنهايي كه حضرت امير را به خيال خودشان نصيحت مي كردند كه شما يك مدتي معاويه را بگذاريد در حكومت شامات باشد و بعد كه پايه حكومت شما قوي شد آن وقت او را رد بكنيد، به هيچ يك از اين حرفها اعتنا نكردند و حجتشان هم اين بود كه يك نفر آدمي كه برخلاف موازين الهي رفتار مي كند و ظلم را در بلاد راه مي اندازد، من حتي براي يك آن هم نمي توانم او راحاكم قرار بدهم . بلكه اگر حاكمش قرار مي دادند اين حجت مي شد بر اينكه نه ، مي شودكه يك فاسقي هم از طرف ولي امر حاكم باشد. و حضرت امير مضايقه كرده از اينكه حتي اگر مصالحي هم آن وقت - مثلا - بود كه اگر پاي ايشان محكم مي شد ممكن بود مثلامعاويه را كنار بزنند، مع ذلك به خودشان اجازه نمي دادند كه معاويه را حتي يك روز درسلطنت خودش باقي بگذارند. و اين حجتي است بر ما كه اگر بتوانيم بايد اين حكومتهايي [را] كه حكومت جورند كنار بزنيم و اگر خداي نخواسته نتوانيم ، رضايت برحكومت اينها - ولو يك روز، ولو يك ساعت - اين رضايت بر ظلم است ، رضايت برتعدي است ، رضايت بر غارتگري مال مردم است ؛ و هيچ مسلمي حق ندارد كه رضايت بدهد به حكومت ظالمي - ولو يك ساعت . و همه ما مكلفيم كه اين حكومتهايي كه روي كار آمده اند و برخلاف موازين الهي و موازين قانوني - حتي قانوني خودشان - هستند،همه ما مكلفيم كه با آنها مبارزه بكنيم . هر كس به هر مقدار كه مي تواند بايد با اينها
2- اصل : حكومتها.