• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد هفدهم - صفحه 528 -  تقويت دولت اسلامي جهت اقامه عدل
صفحه : 528
كه رسول خدا - صلي الله عليه و آله و سلم - است اين دو شيوه را به عيان در قرآن و سنت در عمل خود رسول الله مي بينيم . قرآن دعوت به معنويات تا حدي كه بشر مي تواند به اوبرسد و فوق او [كرده ] و بعد هم اقامه عدل . پيغمبر هم و ساير كساني كه لسان وحي بودند، آنها هم اين دو رويه را داشتند. خود پيغمبر هم عملش اينطور بود، تا آن روزي كه حكومت تشكيل نداده بود، معنويات را تقويت مي كرد. به مجرد اينكه توانست حكومت تشكيل بدهد علاوه بر معنويات اقامه عدل كرد، حكومت تشكيل داد و اين مستمندان رااز زير بار ستمگران تا آن قدر كه اقتضا داشت وقت ، نجات داد. و اين سيره مستمره انبيا،بايد كساني كه خودشان را تابع انبيا مي دانند اين سيره مستمره باقي باشد. هم جهات معنوي كه اشخاصي كه با معنويات آشنا هستند، آنها بايد تقويت بكنند و همه مردم را،خود مردم هم همين طور، جهات معنويات را تقويت بكنند و هم آن مسئله دوم كه اقامه عدل است . حكومت اسلام بايد اقامه عدل بكند، در عين حالي كه معنويات را تصحيح مي كند و ترويج مي كند. و ما اگر تابع اسلام هستيم و تابع انبيا هستيم اين سيره مستمره انبيابوده است ، و اگر تا ابد هم فرض كنيد انبيا بيايند باز همين است ، باز جهات معنوي بشر تاآن اندازه اي كه بشر لايق است ، و ادامه اقامه عدل در بين بشر و كوتاه كردن دست ستمكاران ؛ و ما بايد اين دو امر را تقويت كنيم .
تقويت دولت اسلامي جهت اقامه عدل
ما بايد دولت اسلامي را، همه مردم ، همه انسان ها دولت اسلامي را تقويت كنند تابتواند اقامه عدل بكند، و دولت بايد جهات معنوي را هم در نظر بگيرد، يعني چون تابع اسلام است بايد روي رويه اسلام باشد. روي رويه اسلام به همان دو معنا، به همان دوراهي كه اسلام دارد، حفظ معنويات و تقويت معنويات مردم و اقامه عدل بينشان و نجات دادن مظلومان از دست ظالمان . حالا اين فرق نمي كند چه مظلوماني باشند كه از دولتهاظلم مي كشند يا مظلوماني باشند كه از اربابها ظلم مي كشند. اسلام براي اين دو جهت آمده است و ما تابع اسلاميم ، و بايد اين دو جهت را حفظ كنيم . مقررات اسلامي را به حد