• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد هفدهم - صفحه 185 -  علم و تقوا، ميزان ارزش در مكاتب توحيدي
صفحه : 185
انداخت . امير اعتراض كرد كه براي چه ؟ گفت : من هر چه نگاه كردم ، كثيفتر از صورت تودر اينجا نيافتم . شما اگر آن ورق را ببينيد ، انسان اگر آن صفحه دوم عالم را ببيند و درآنجا ببيند كه اينهايي كه ارزششان را به اين مسائل مي دانند، آن وقت مي بينيد كه در آنجا،صورت آنها آن قدر مشوه [است ] و صورت انساني هم نيست ، يك صورت ديگري است ، تا ببيني سگباز است و همه دلش را به سگ داده است ، صورت سگ است .
علم و تقوا، ميزان ارزش در مكاتب توحيدي
مسئله تجسم اعمال و تجسم اخلاق و اينها يك مسئله اي است كه در پيش اهل نظر ومحققين مسلم است . و در روايات ما هم هست كسي كه غيبت مي كند، در روايات هست كه زبانش به اندازه بين مكه و مدينه ظاهرا هست ، دراز مي شود و مردم در روز حشر ازروي اين زبان عبور مي كنند. اين نتيجه غيبت است . يك كسي كه زبانش از اين ور شهر به آن ور شهر دراز مي شود و اعراض مردم را ذكر مي كند و آبروي مردم را مي برد، اين زبان در آن عالم تا آن اندازه اي كه اينجا دراز بوده ، آنجا هم درازي پيدا مي كند و اهل محشراز رويش - به حسب اين روايت - مي گذرند. وقتي بنا شد ارزش انسان به اين مسائل باشد،آن وقت هيچ يك از معنويات ديگر ارزش ندارد. شما اگر گمان بكنيد در پيش اين طايفه هايي كه ارزش را به اين معاني مي دانند، ارزشي كه پيش انبيا هست ، اينها اصلاارزش بدانند؟ باور نكنيد كه بدانند. ممكن است بگويند. و ليكن باور ندارند. اگر باورداشتند، مي رفتند دنبال آن ارزش . حالا كه ندارند و نمي روند دنبال آن ارزش ، معلوم مي شود باور ندارند. ارزش در لسان انبيا و در لسان اولياي خدا و در راس آنها، قرآن كريم و رسول اكرم ، - صلي الله عليه و آله و سلم - ارزش به علم و تقواست . ميزان ، ارزش اين دو خاصه است : علم و تقوا تواما . علم تنها ارزش ندارد يا ضعيف است ارزشش .تقواي تنها يا ارزش ندارد يا ضعيف است ارزشش .
در حديث منقول از رسول خداست كه قصم رجلان [يا صنفان ] ظهري : عالم متهتك و جاهل