• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    جستجو :
جلد چهارم - صفحه 9 -  توجه اسلام به همه ابعاد انسان
صفحه : 9
مكتبي را كه شما برويد ملاحظه بكنيد، به استثناي مكتب اسلام و مكتب توحيدي ومكتب انبيا، كه درست دست ما نيست و از بين رفته است اما حالا اسلام محفوظ است ، هرمكتبي را به استثناي مكتب اسلام كه ملاحظه كنيد، يك مكتب مادي [است ] كه انسان راحيوان تصور كرده است ، يك موجودي كه [كارش ] همان خوردن و خوابيدن است ،منتها بهتر خوردن و بهتر خوابيدن . حيوانات هم مشتركند با ما در خوردن و خوابيدن ،لكن اين مكتبها مي خواهند انسان را يك حيواني ، اينطور ادراك كرده اند از انسان كه اين هم مثل ساير حيوانات هست كه تمام چيزها و رشدهايي كه دارد در همان ادراكات مادي دور مي زند، در امور مادي دور مي زند. اسم آن را گفته اند "امور عيني "؛ خيال مي كنند كه امر عيني عبارت از همين عالم طبيعت است ، و حال آنكه عوالم ديگري هست كه اينهاادراكش نكرده اند؛ و آنها [از] عوالم عيني بيشتر؛ يعني از عينيت بيشتر حظ دارند تا عالم طبيعت . عالم طبيعت در آخر موجودات عالم وجود واقع شده است ؛ در آن آخرش واقع شده ؛ يعني منتهي اليه عالم - عالم وجود - عالم طبيعت است ؛ پست ترين عالمها عالم طبيعت است ؛ و اينطور نيست كه انسان فقط خودش باشد و همين طبيعت ، و مرتبه اي نداشته باشد. انسان مراتب دارد. آن كسي كه رفته سراغ آن مرتبه بالاي انسان و از اين مراتب غافل شده ، اشتباه كرده . آن كسي كه چسبيده است به اين عالم ماده ، و مرتبه طبيعت را ديده و غافل از ماوراي طبيعت است ، اين هم اشتباه كرده .
اسلام براي اين انساني كه همه چيز است ؛ يعني از طبيعت تا ماوراي طبيعت تا عالم الهيت مراتب دارد، اسلام تز دارد، برنامه دارد اسلام . اسلام مي خواهد انسان را يك انساني بسازد جامع ؛ يعني رشد به آنطور كه هست بدهد. حظ طبيعت دارد، رشد طبيعي به او بدهد؛ حظ برزخيت دارد، رشد برزخيت به او بدهد؛ حظ روحانيت دارد، رشدروحانيت به او بدهد؛ حظ عقلانيت دارد، رشد عقلانيت به او بدهد؛ حظ الهيت دارد،رشد الهيت به او بدهد. همه حظوظي كه انسان دارد و به طور نقص است ، الان نرسيده است ؛ اديان آمده اند كه اين ميوه نارس را رسيده اش كنند؛ اين ميوه ناقص را كاملش كنند.
توجه اسلام به همه ابعاد انسان