تعداد مطالب : 445
تعداد نظرات : 171
زمان آخرین مطلب : 2513روز قبل
قال الباقر علیه السلام:

بنى الاسلام على خمسة اشیاء، على الصلوة و الزكاة و الحج و الصوم و الولایه.

امام باقر علیه السلام فرمود:

اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولایت (رهبرى اسلامى).فروع كافى، ج 4 ص 62، ح 1

2-فلسفه روزه
قال الصادق علیه السلام:

انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب كرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.

من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1

3-روزه آزمون اخلاص
قال امیرالمومنین علیه السلام:

فرض الله ... الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏امام على علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب كرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

نهج البلاغه، حكمت 252

4-روزه یاد آور قیامت
قال الرضا علیه السلام:

انما امروا بالصوم لكى یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا على فقر الاخر.

امام رضا علیه السلام فرمود:

مردم به انجام روزه امر شده‏اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.

وسائل الشیعه، ج 4 ص 4 ح 5 علل الشرایع، ص 10

5-روزه زكات بدن
قال رسول الله صلى الله علیه و آله لكل شیئى زكاة و زكاة الابدان الصیام.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

براى هر چیزى زكاتى است و زكات بدنها روزه است.

الكافى، ج 4، ص 62، ح 3

6-روزه سپر آتش
قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

الصوم جنة من النار.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

روزه سپر آتش (جهنم) است. «یعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود.»

الكافى، ج 4 ص 162

7-اهمیت روزه
الصوم فى الحر جهاد.

رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:

روزه گرفتن در گرما، جهاد است.

بحار الانوار، ج 96، ص 257

8-روزه نفس
قال امیرالمومنین علیه السلام

صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام.

امیرالمومنان على علیه السلام فرمود:

روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزه‏هاست.

غرر الحكم، ج 1 ص 416 ح 64

9-روزه واقعى
قال امیرالمومنین علیه السلام

الصیام اجتناب المحارم كما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب.

امام على علیه السلام فرمود:

روزه پرهیز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مى‏كند.

بحار ج 93 ص 249

10-برترین روزه
قال امیرالمومنین علیه السلام

صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن.

امام على علیه السلام فرمود:

روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.

غرر الحكم، ج 1، ص 417، ح 80
شنبه 23/5/1389 - 16:38
مردان آگاه الهی باید پیش از فرا رسیدن ماه مبارك رمضان، خود را برای صومی كه در حقیقت انقطاع و اجتناب از لذات دنیاست (و این اجتناب به طور كامل، همان انقطاع الی الله می‌باشد) آماده و مهیا كنند، كمال انقطاع به این سادگی نمی‌شود، احتیاج فوق‌العاده به تمرین، زحمت، ریاضت، استقامت و ممارست دارد تا بتواند با تمام قوا از «ما سوی الله» منقطع شود و به غیر خداوند توجهی نداشته باشد. تمام صفات وارسته انسانی، در انقطاع كامل الی الله نهفته و اگر كسی بدان دست یافت، به سعادت بزرگی نایل شده است. لیكن با كوچك‌ترین توجه به دنیا، محال است «انقطاع الی الله» تحقق یابد و كسی كه بخواهد روزه ماه مبارك رمضان را با آن آدابی كه از او خواسته‌اند انجام دهد،‌ لازم است انقطاع كامل داشته باشد تا بتواند مراسم و آداب مهمانی را به جا آورده و به مقام میزبان تا آنجا كه ممكن است، عارف گردد.
 
طبق فرمایش حضرت رسول اكرم(ص) (بنا بر خطبه‌ای كه به آن حضرت منسوب است) همه بندگان ‌در ماه مبارك رمضان به مهمانی خداوند تعالی دعوت شده‌اند و مهمان پروردگار خود می‌باشند. آنجا كه می‌فرماید: «ایها الناس، انه قد اقبل الیكم شهر الله ... و قد دعیتم فیه الی ضیافة الله ...»
 
شما در این چند روزی كه به ماه مبارك رمضان مانده به فكر باشید، خود را اصلاح كرده، توجه به حق تعالی پیدا كنید. از كردار و رفتار ناشایسته خود استغفار كنید. اگر خدای نخواسته گناهی مرتكب شده‌اید، قبل از ورود به ماه مبارك رمضان توبه نمایید. زبان را به مناجات حق تعالی عادت دهید، مبادا در ماه مبارك رمضان از شما غیبتی، تهمتی و خلاصه گناهی سر بزند كه در محضر ربوبی با نعم الهی و در مهمانسرای باریتعالی آلوده به معاصی باشید. شما در این ماه شریف به ضیافت حق تعالی دعوت شده‌اید: «دعیتم فیه الی ضیافة الله»، خود را برای مهمانی با شكوه حضرت حق آماده سازید؛ لااقل به آداب صوری و ظاهری روزه پایبند باشید، (آداب حقیقی باب دیگری است كه به زحمت و مراقبت دایم نیاز دارد)،‌معنای روزه فقط خودداری و امساك از خوردن و آشامیدن نمی‌باشد، از معاصی هم باید خودداری كرد این از آداب اولیه روزه می‌باشد كه برای مبتدی‌هاست. (آداب روزه برای مردان الهی كه می‌خواهند به معدن عظمت برسند غیر از این می‌باشد). شما اقلا به آداب اولیه روزه عمل نمایید و همان‌طور كه شكم را از خوردن و آشامیدن نگه می‌دارید، چشم و گوش و زبان را هم از معاصی باز دارید. از هم‌اكنون بنا بگذارید كه زبان را از غیبت، تهمت، بدگویی و دروغ نگه داشته، كینه، حسد و دیگر صفات زشت شیطانی را از دل بیرون كنید. اگر توانستید «انقطاع الی الله» حاصل نمایید، اعمال خود را خالص و بی‌ریا انجام دهید و از شیاطین انس و جن منقطع شوید.
 
لیكن به حسب ظاهر از رسیدن و دست یافتن به چنین سعادت ارزنده‌ای مأیوس می‌باشیم، اقلا سعی كنید روزه شما مشفوع به محرمات نباشد، در غیر این صورت اگر روزه شما صحیح شرعی باشد، مقبول الهی نبوده و بالا نمی‌رود؛ بالا رفتن عمل و مقبولیت آن با صحت شرعی خیلی تفاوت دارد. اگر با پایان یافتن ماه مبارك رمضان در اعمال و كردار شما هیچ‌گونه تغییری پدید نیامد و راه و روش شما با قبل از ماه صیام فرقی نكرد، معلوم می‌شود روزه‌ای كه از شما خواسته‌اند، محقق نشده است. آنچه انجام داده‌اید، روزه عامه و حیوانی بوده است.
 
در این ماه شریف كه به مهمانسرای الهی دعوت شده‌اید، اگر به حق تعالی معرفت پیدا نكردید یا معرفت شما زیادتر نشد، بدانید در «ضیافت‌الله» درست وارد نشدید و حق ضیافت را به جا نیاورده‌اید. نباید فراموش كنید كه در ماه مبارك كه «شهر الله» می‌باشد و درهای رحمت الهی به روی بندگان باز است و شیاطین و اهریمنان به حسب روایت، در غل و زنجیر به سر می‌برند، اگر شما نتوانید خود را اصلاح و مهذب نمایید، نفس اماره را تحت مراقبت و كنترل خود درآورید، هواهای نفسانیه را زیر پا گذاشته، علاقه و ارتباط خویش را با دنیا و مادیت قطع كنید. بعد از پایان یافتن شهر صیام مشكل است بتوانید این مسایل را به مرحله عمل درآورید. بنابراین از فرصت استفاده كنید و پیش از آنكه این فیض عظمی سپری شود در مقام اصلاح تزكیه و تصفیه امور خود برآیید. خود را برای انجام وظایف ماه صیام آماده و مهیا سازید. طوری نباشد كه پیش از فرا رسیدن شهر رمضان، همانند ساعت به دست شیطان كوك شده ـ در این یك ماه كه شیاطین در زنجیرند ـ شما به طور خودكار به معاصی و اعمال خلاف دستورات اسلام مشغول شوید. گاهی انسان عاصی و گناهكار بر اثر دوری از حق و كثرت معصیت، آنچنان در تاریكی و نادانی فرو می‌رود كه دیگر نیازی به وسوسه شیطان ندارد. خود به رنگ شیطان درمی‌آید. «صبغة الله» مقابل صبغة الشیطان است و كسی كه دنبال هوای نفس رفت و از شیطان متابعت كرد،‌ به تدریج به صبغه او درمی‌آید.
 
شما تصمیم بگیرید لااقل در این یك ماه از خود مراقبت به عمل آورید، از گفتار و كرداری كه خداوند تبارك و تعالی راضی نیست، اجتناب كنید. از هم‌اكنون در همین مجلس با خدای خود عهد ببندید كه در ماه مبارك رمضان از غیبت، تهمت و بدگویی نسبت به دیگران خودداری كنید. زبان، چشم، دست، گوش و دیگر اعضا و جوارح را تحت اراده خود درآورید. اعمال و اقوال خود را مراقبت نمایید، شاید همین عمل شایسته موجب گردد كه خداوند تبارك و تعالی به شما توجه فرموده، توفیق عنایت كند و پس از سپری شدن شهر صیام كه شیاطین از زنجیر رها می‌گردند، شما اصلاح شده باشید و دیگر فریب شیطان را نخورید و مهذب گردید.
 
باز تكرار می‌كنم: تصمیم بگیرید در این سی روز ماه مبارك رمضان مراقب زبان، چشم، گوش و همه اعضا و جوارح خود باشید و دایما متوجه باشید این عمل كه می‌خواهید انجام دهید، این سخنی كه می‌خواهید بر زبان آورید، این مطلبی كه دارید استماع می‌كنید، از نظر شرع چه حكمی دارد؟ این آداب اولی و ظاهری صوم است اقلا به این آداب ظاهری صوم پایدار باشید. اگر دیدید كسی می‌خواهد غیبت كند، جلوگیری كنید و به او بگویید ما متعهد شده‌ایم كه در این 30 روز ماه رمضان از امور محرمه خودداری ورزیم و اگر نمی‌توانید او را از غیبت باز دارید، از آن مجلس خارج شوید ننشینید و گوش كنید، مسلمین باید از شما در امان باشند، كسی كه دیگر مسلمانان از دست و زبان و چشم او در امان نباشد، در حقیقت مسلمان نیست؛ مسلمان ظاهری و صوری می‌باشد و «لااله‌‌الاالله» صوری گفته است. اگر خدای نخواسته خواستید به یكی جسارت كنید اهانت نمایید و یا مرتكب غیبت شوید، بدانید كه در محضر ربوبی هستید، مهمان خدای متعال می‌باشید و در حضور حق تعالی به بندگان او اسائه ادب می‌كنید و اهانت به بنده خدا، اهانت به خداست. اینان بندگان خدا هستند. خصوصا اگر اهل علم بوده و در صراط علم و تقوی باشند.
 
گاهی می‌بینیم كه انسان به واسطه‌ این امور به جایی می‌رسد كه در وقت مرگ، خدا را تكذیب می‌كند، آیات الهی را منكر می‌شود «ثم كان عاقبة الذین اسؤوا السوء ان كذّبوا بایات الله و كانوا بها یستهزؤون». این امور به تدریج واقع می‌شود. امروز یك نظر غیرصحیح، فردا یك كلمه غیبت و روز دیگر اهانتی به مسلمانان و... كم كم این معاصی در قلب انباشته می‌شود و قلب را سیاه كرده، انسان را از «معرفة الله» باز می‌دارد. تا آنجا كه همه چیز را انكار كرده و حقایق را تكذیب می‌نماید.
 
طبق بعضی آیات به تفسیر برخی از روایات، اعمال انسان به رسول خدا(ص) و ائمه طاهرین(ع) عرضه می‌شود و از نظر مبارك آنان می‌گذرد. وقتی كه آن حضرت به اعمال شما نظر كنند و ببینند كه از خطا و گناه انباشته است، چقدر ناراحت و متأثر می‌شوند؟ نخواهید كه رسول خدا ناراحت و متأثر شوند، راضی نشوید كه قلب مبارك آن حضرت شكسته و محزون شود. وقتی آن حضرت مشاهده كنند كه صفحه اعمال شما مملو از غیبت و تهمت و بدگویی نسبت به مسلمانان می‌باشد و تمام توجه شما هم به دنیا و مادیات است و قلوب شما از بغض، حسد، كینه و بدبینی به یكدیگر لبریز شده، ممكن است در حضور خدای تبارك و تعالی و ملائكةالله خجل گردد كه امت و پیروان او نسبت به نعم الهی، ناسپاس بوده و اینگونه افسار گسیخته و بی‌پروا به امانت خداوند تبارك و تعالی خیانت می‌كنند.
 
قلب انسان مانند آینه، صاف و روشن است و بر اثر توجه فوق‌العاده به دنیا و كثرت معاصی كدر می‌شود. ولی اگر انسان لااقل، صوم را برای حق تعالی خالص و بی‌ریا انجام دهد (نمی‌گویم عباد است دیگر خالص نباشد، همه عبادات لازم است خالص و بی‌ریا انجام گیرد) این عبادات را كه اعراض از شهوات، اجتناب از لذات و انقطاع از غیرخداست، در این یك ماه به خوبی انجام دهد، شاید تفضل الهی شامل حال او شده و آینه قلبش از سیاهی و كدورت زدوده شود و امید است كه او را از عالم طبیعت و لذات دنیوی منحرف و منصرف سازد و آنگاه كه می‌خواهد وارد شب قدر شود، نورانیت‌هایی را كه در آن شب برای اولیاء‌ و مؤمنان حاصل می‌شود به دست آورد.
 
و جزای چنین روزه‌ای خداست، چنانكه فرموده است: «الصوم لی و انا اجزی به» چیز دیگری نمی‌تواند پاداش چنین روزه‌ای باشد. جنات نعیم در مقابل روزه او بی‌ارزش بوده، نمی‌تواند پاداش آن به حساب آید.
 
ولی اگر بنا باشد كه انسان به اسم روزه، دهان را از مطعومات ببندد و به غیبت مردم باز كند و شب‌های ماه رمضان را كه مجالس شب‌نشینی گرم و دایر بوده، وقت و فرصت بیشتری است با غیبت، تهمت و اهانت به مسلمانان به سحر برساند، چیزی عاید او نمی‌شود و اثری بر آن مترتب نمی‌گردد، بلكه چنین روزه‌‌داری آداب مجلس مهمانی حق را رعایت نكرده و حق ولی نعمت خود را ضایع نموده است؛ ولی‌ نعمتی كه پیش از آفرینش انسان، همه‌گونه وسایل زندگی و آسایش را برای او فراهم كرده و اسباب تكامل را تهیه دیده است. انبیاء ‌را برای هدایت فرستاد، كتاب‌های آسمانی نازل فرموده است. برای رسانیدن انسان به «معدن عظمت» و «نور ابهج» قدرت داده، عقل و ادراك عنایت كرده، كرامت‌ها فرموده است و اكنون از بندگانش دعوت به عمل آورده كه به مهمانخانه او وارد شده، بر خوان نعمت او بنشینند و شكر و سپاس حضرتش را تا آنجا كه از دست و زبان آنان برمی‌آید، ادا كنند.
 
آیا صحیح است كه بندگان از خوان نعمت او بهره‌مند شوند، از وسایل و اسباب آسایشی كه در اختیار آنان قرار داده استفاده كنند و با مولا و میزبان خود مخالفت ورزند و بر ضد او قیام كنند؟ یا اسباب و وسایلی كه او به آنان ارزانی داشته علیه او و بر خلاف خواست او به كار برندۀ
 
آیا این ناسپاسی و نمك‌نشناسی نیست كه انسان سر سفره مولای خویش بنشیند و با اعمال و كردار گستاخانه و بی‌ادبانه خود، نسبت به میزبان محترم كه ولی‌نعمت او نیز می‌باشد، اهانت و جسارت كند و كارهایی را كه نزد میزبان زشت و قبیح است مرتكب شود؟
پنج شنبه 21/5/1389 - 15:27

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم

دوستان عزیز یك بار دیگه هم ماه مهمانی خدا فرا رسید و همگی باید خدارا شاكر باشیم كه امسال هم توفیق پیدا كردیم تا سر این سفره بنشینیم.

این هم دعای روز اول ماه مبارك رمضان:

« اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین، وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین، وَ هَب لی جُرمی فیهِ یا اِلهَ العالَمین، وَاعفُ عَنّی یا عافِیاً عَنِ المُجرِمین. »

خدایا روزه مرا در این روز مانند روزه داران حقیقی که مقبول توست قرار بده ، واقامه نمازم را مانند نمازگزاران واقعی مقرر فرما ، ومرا از خواب غافلان "از یاد تو " هوشیار وبیدار ساز و هم در این روز جرم و گناهم را ببخش ای خدای عالمیان و از زشتی هایم عفو فرما ای عفو کننده از گنهکاران

موفق و موید باشید.

یا حق.

پنج شنبه 21/5/1389 - 13:15

حكمت روزه داشتـن بگـذار

باز هم گفته و شنیده شود


صبرت آمــوزد و تسلط نفـس

و ز تو شیطان تو رمیده شود


هر که صبرش ستون ایمان بود

پشت‏ شیطان ازو خمیده شود


آفتــــاب ریــاضتی که ازو

میوه معرفت رسیده شود


چه جلایی دهد به جوهر روح

کادمی صافی و چکیـده شود


بذل افطار سفره عدلی است

که در آفــاق گستـــریده شود


فقر بر چیده‏ دارد از خوانـی

که به پای فقیر چیده شود


شب قدرش هزار ماه خداست

گوش کن نکتــه پروریـده شود


از یــکی میــــوه عمـــل کـــه درو

کشته شد، سی هزار چیده شود


گر تکانی خوری در آن یک شب

نخـل عمــر از گنـه تکیـده شود


مفت مفروش کز بهای شبی

عمرهـا باز پـس خـریده شود


روز مهلت گذشت و بر سر کوه

پرتــوی مانـده تــا پریــده شـود


تا دمی مانده سر بر آر از خواب

ور نه صور خــدا دمیـــده شــود

شهریار

سه شنبه 19/5/1389 - 15:52

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم

دوستان ثبت مطلبی ورزشكار حتما این مطلب را مطالعه كنند!

برخی از قهرمانان ورزشی در جریان ماه مبارک رمضان نگران‌اند که آیا می‌توانند باز هم به فعالیت‌های ورزشی‌شان ادامه دهند یا نه. پاسخ این است که می‌توان با مشورت پزشکان و همچنین مربیان باتجربه، ضمن روزه‌داری، تمرین‌ها را هم تا حد ممکن ادامه داد.
در ماه رمضان تمرین‌های ورزشی باید سبک‌تر باشد، چون هنگام ورزش، بدن نمک و آب زیادی از دست می‌دهد و در ورزش‌های شدید منجر به ضعف شدید بدن می‌شود. ورزشکاران به دلیل فعالیتی که دارند و موقع تمرین بیشتر عرق می‌کنند و با مصرف ‌یک و نیم تا 2 لیتر آب یا مایعات شیرین به جز چای، مشکلی از این بابت نخواهند داشت.
بعد از انجام فعالیت ورزشی تا زمانی که تشنه هستید، می‌توانید آب یا مایعات بنوشید. همچنین مصرف مایعات با غلظت ‌‌5درصد مواد قندی در حین تمرین و بعد از آن برای جبران افت قند خون مفیدتر‌ است.

موفق و موید باشید.

یا حق.

سه شنبه 19/5/1389 - 2:12

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام خدمت دوستان عزیز ثبت مطلب روزانه

كم كم داریم وارد ماه مبارك رمضان میشویم و در این ماه طبیعتا بیشتر توفیق قرآن خواندن بهمون دست میده

پس این مقاله را مطالعه كنید!

فشار روانی از رایج ترین بیماری های دوران معاصر است، به گونه ای که کارشناسان سازمان بهداشت جهانی تحقیق و برآورد کرده اند که حدود شش درصد از کل جمعیت جهان ( معادل سیصد میلیون نفر ) از فشارهای روانی رنج می برند و شروع هشتاد درصد از بیماریهای جسمی همراه با فشار روانی بوده است. با آن که فشار روانی به عنوان بیماری تمدن جدید فراگیر شده، نگاه به آن از نظر کتاب آسمانی، قرآن، ضرورت دارد. (1)
آرامش روانی ضرورتی اجتناب ناپذیر و حیاتی برای بشریت است که تبلور شخصیت فردی و اجتماعی وی را برای تن دادن به زندگی منظّم و سلامت از اضطراب و فشارهای روحی درپی دارد. اگر اصل اساسی آرامش را از زندگی حذف کنیم و در عوض به جای آن هر چیز دیگری را اضافه نماییم، تعادل به زندگی بازنمی گردد و انسان به رشد جسمی و روحی دست نمی یابد. یک نویسنده یا هنرمند و یا صنعتگر اگر همه امکانات لازم برای کار را داشته باشد اما آرامش نداشته باشد نمی تواند به موفقیت دست یابد و قلّه های پیروزی را فتح کند. بررسیِ زندگی انسان های بزرگ که توانسته اند خالق آثار ماندگار باشند نشان می دهد همه آنان یک زندگی توأم با آرامش داشته اند.
در قرآن برای کسب آرامش به راه های گوناگونی اشاره شده است که در اینجا به ذکر دو راه حل قرآنی می پردازیم.

دعا و نیایش

از جمله عواملی که آدمی را به آرامش روحی رسانده و از فشارهای روانی رها می سازد، توجه به نیایش و دعا و پرورش این روحیه عظیم در وجود اوست. نیایش و دعا در تسکین بخشی به آدمی اثری اعجاب انگیز دارد و به مثابه شیوه ای برون ریز مطرح است.(2)
قرآن در آیه 28 سوره رعد می فرماید: « همان كسانى كه ایمان آورده‏اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى‏گیرد. آگاه باش كه با یاد خدا دلها آرامش مى‏یابد.» (3) علامه طباطبایی در باره این گروه از انسان ها که آرامش را از طریق یاد خدا طلب می کنند، می نویسد: « این دسته‏اند كه داراى سرانجام نیك و عاقبت خیرند.» (4)
دعا و نیایش علاوه بر اینکه تسکین بخش است و انسان را از فشارهای روحی می رهاند توسعه روحی نیز به فرد می بخشد. نیایشگر پس از دعا احساس می کند راحت تر می تواند با مشکلش کنار بیابد و حتی اگر مشکلش برطرف هم شود باز هم تحمل و توانش بیشتر می شود.

معناگرایی

علت افسردگی در برخی موارد به احساس پوچی برمی گردد، وقتی انسان می پندارد زندگی مفهوم ندارد و یک سره رنج و عذاب است، اگر هیچ مشکلی مادی هم نداشته باشد چون ریشه امید در او خشکیده به یاس و در نتیجه اضطراب روح می رسد. راه حل قرآن در اینجا این است که انسان نگاهش به مبدا و معاد تغییر کند و خود را بازیگر یک مسابقه جدی ببیند. وقتی زاویه دید انسان به زندگی تغییر کرد و زندگی دنیا را پوچ ندید و به حیات با نگاه جدی تری نگریست امید در دلش جوانه می زند و از پوچی رهایی می یابد.
انسان با ایمان آنگاه که مشکلات او را احاطه می کند چون خدا را حاضر در صحنه می داند و معتقد است که مورد آزمایش قرار گرفته و به خاط ایستادگی و مقاومتش اجر می گیرد به سادگی خود را نمی بازد و دچار بیماریهای روحی نمی شود.

پی نوشت ها :

1 - استورا، تنیدگی یا استرس، ترجمه پریرخ دادستان، تهران، انتشارات رشد، ص20.
2 - فصلنامه قرانی کوثر، سال هفتم، زمستان 86، شماره 26.
3 - ترجمه محمد مهدی فولادوند.
4 - سیدمحمدحسین طباطبایی، المیزان، ترجمه سید محمدباقر موسوی، چاپ پنجم، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1374، ج11، ص 482.

موفق و موید باشید.

یا حق.

يکشنبه 17/5/1389 - 23:16

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم

روزه درمانی راهی برای به دست آوردن سلامتی و شادابی است. آیا می دانید در صورتی که ذخیره چربی بدن 9 کیلوگرم باشد می توان تقریبا یک ماه بدون غذا طاقت آورد. 9 کیلوگرم چربی تولید شده در بدن حاوی 80هزار کیلوکالری است که انرژی مورد نیاز سی روز را تامین می کند. متاسفانه در عصر حاضر بیش از حد تلاش روزانه از مواد انرژی زا تغذیه می کنند و به این کار همچنان ادامه می دهند. بدن دارای یک ساعت درونی است که خود به خود فعال می شود و پیروی کردن از آن به نفع خود ماست.
توضیح بیشتر در مورد این مورد عبارتند از:
الف) معمولا بیماریهایی که تب شدیدی به همراه دارند باعث بی اشتهایی می شوند، این عکس العمل بدن نشان می دهد که تمام اعضا با قدرت تمام سعی بر غلبه کردن بر عفونت دارند و وقتی برای هضم غذا صرف نمی کنند. ساعت درونی بدن دستور بر قطع تغذیه از بیرون می دهد و بدن تب دار با عکس العمل طبیعی مشغول تغذیه از ذخیره خود می شود.
ب) وقتی شخصی در گذشته شام کاملی میل کرده است فردا صبح اشتها به خوردن ندارد پس چرا باید صبحانه بخورد؟ ساعت درونی بدن شخص تا ظهر، احساس گرسنگی را اعلام خواهد کرد. تجربه ثابت کرده است سیری ارتباطی با میزان توان جسمانی و روانی شخص ندارد. فقط کافی است که ما به بدنمان اعتماد کنیم( !چون از درون دارای ذخیره غذایی هستیم.)
ندای درونی به ما یادآور می شود که: “فقط نصف بخور! زمانی که بیشتر مزه داد دست از خوردن بکش.”
“صبح ها مانند یک پادشاه، ظهر مانند یک آدم معمولی و شبها مانند یک کارگر ساده غذا بخور.” این دو جمله گفته شده در قسمت بالا دقیقا مطابق دستورات ائمه در مورد چگونگی غذا خوردن بر سر سفره غذا می باشد مثل اینکه از آنها نقل قول کرده باشند. خلاصه اینکه: بدن ما تحت تاثیر ماست.

موفق و موید باشید.

یا حق.

شنبه 16/5/1389 - 12:34

وقتى بدون چتر در روزى بارانى از خیابانى مى گذرید باید بدوید یا راه بروید؟ دویدن بدون شک به معنى آن است که زمان کمتری را زیر باران می گذرانید، ولى به معنى آن هم هست که شاید قطره های باران بیشترى به شما برخورد کند .آیاا اگر باد، قطره هاى باران را به شما نزدیک یا از شما دور کند، پاسخ تغییر مى کند؟
اگر در زیر باران رانندگى کنید، با چه سرعتى باید برانید تا مقدار آبى را که به شیشه ى جلوى اتومبیل مى خورد کمینه شود و بدین ترتیب بتوانید جلوى خودتان را ببینید؟
پاسخ: اگر باران مستقیماً فرو ببارد یا اگر باد آن را به طرف شما براند، باید تا جایى که ممکن است تُند بدوید. گرچه به طرف قطره های باران مى دوید، ولى چون زمانى کمتر از وقتى که کُند حرکت مى کنید را زیر باران مى گذرانید، کمتر خیس مى شوید. . براى کاهش مقدار قطره هایى که در حین دویدن به شما مى خورد، باید با خم شدن رو به جلو در هنگام دویدن، سطح مقطع قائم خود را کمینه کنید. براى حرکت تندتر در حالى که خم شده اید،می توانید همان طور که یک پژوهشگر پیشنهاد کرده است اید، مى توانید سوار بر اسکیت بورد از زیر باران عبور کنید، ولى این بدون شک باعث جلب توجه مى شود و علاوه بر آن ضبط و ربط اسکیت بورد دشوارتر از حمل چتر است.

اگر باد از پشت به شما بوزد، بهترین کار این است که با سرعتى برابر با سرعت افقى قطره هاى باران بدوید. در این صورت، بالاى سر و شانه یتان خیس مى شود، ولى قطره هاى باران سطح جلویى و پشت شما را خیس نمى کند. اما این راه بُرد در مورد جسمى که در باران حرکت مى کند و داراى سطح مقطع افقى بسیار بزرگ تر از شماست به کار نمى آید. زیرا، حتى اگر سرعت آن برابر سرعت افقى قطره هاى باران باشد، مقدار قابل توجهى آب روى سطح بالایى آن جمع مى شود. چنین جسمى، براى این که خیس شدنش کمینه شود، باید تا جایى که ممکن است تند حرکت کند.
اگر در زیر باران رانندگى مى کنید، به جاى کمینه کردن خیس شدن، نگران حفظ قابلیت دیدتان باشید. اگر قطره ها مستقیماً فروببارند یا اگر به طرف شما بوزند، باید آهسته برانید. اگر باران در جهتى بوزد که رانندگى مى کنید باید کارى کنید که سرعت اتومبیل دقیقاً برابر با سرعت افقى قطره ها شود، گرچه ممکن است این کارعملى نباشد.
 

پنج شنبه 14/5/1389 - 3:6
* قیمت هر سکه طلا امروز در بازار با 60 میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و چهل میلیون تومان رسید.

* ایران خودرو: هفتاد و نهمین مدل پژو با نام پژو XD-870-PL Q آماده عرضه به بازار است که نسبت به مدل قبلی تحول زیادی داشته. طول آنتن آن 10 سانتی متر افزایش داشته چراغ ترمز آن هم پررنگتر شده و فقط 45 میلیون تومان گران تر است.

* دولت موفق شد نرخ تورم را کاهش داده و آنرا از 63% به 62.5% برساند.

* یکصد و شصت و سومین قطعنامه شورای امنیت در مورد فعالیتهای هسته ای ایران به تصویب رسید. در عین حال رئیس آژانس هسته ای اعلام کرد علیرغم هشتصد و سی و دومین گزارش ایران در مورد فعالیتهای هسته ای هنوز ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که امیدواریم به زودی بر طرف شود.

* به علت اتمام ذخایر نفت و گاز دولت در اطلاعیه ای از مردم عزیز ایران خواست امسال در مصرف ذغال جداً صرفه جویی نمایند.

* یکی از نمایندگان مجلس خواهان کاهش سن ازدواج شد. وی گفت دولت با تدابیر صحیح و اصولی سعی دارد متوسط سن ازدواج دختران را از 50 سال به 45 سال کاهش دهد. همچنین وی گفت در نظام طبیعت اصولا مرد نیز مانند زن حق مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و سیاسی را دارد.

* به علت برخی مشکلات و نواقیص، چشم انداز 20 ساله باز هم تمدید شد.

* قیمت هر کیلو مرغ به هفت میلیون تومان رسید. جالب است بدانید در 50 سال قبل مردم با هفت میلیون می توانستند یک اتومبیل بخرند.

* 70 درصد مردم زیر خط فقر زندگی میکنند این در حالیست که این آمار نسبت به سال قبل کاهش خوبی را نشان می دهد.

* نیروگاه اتمی بوشهر به زودی به بهره بر داری می رسد.

* مدیرعامل سایپا: با تکیه به دانش بومی تانک و تراکتور پراید را طراحی کردیم.

* شرکت ایرباس، طی شکایتی به سازمان ملل خواستار آزاد سازی هواپیماهایش از دست ایران شد و خاطر نشان کرد که این هواپیماها 70 سال پیش از رده خارج شده اند.

* رئیس سازمان حمایت از حقوق مردان خواهان نقش ومشارکت بیشتر از سوی مردان در فعالیت های اجتماعی شد. وی گفت در نظام طبیعت اصولا مرد نیز مانند زن حق مشارکت در فعالیت های اجتماعی و سیاسی را دارد.

* به علت مکانیزه شدن کلیه کارها وفعالیت ها ساعات کاری باز هم کاهش یافت واز 2 ساعت به یک ساعت وچهل دقیقه در روز رسید.

* با کامل شدن سیستم دانلود اجناس از اینترنت آخرین سو پر مارکت در تهران نیز تعطیل شد.

* سازمان هواشناسی اعلام کرد به علت شهاب باران آسمان مسیر زمین - مریخ و بر عکس از امشب به مدت 24 ساعت مسدود می باشد.

* آگهی استخدام شرکت دام وطیور: به چند نظافتچی .با مدرک کارشناسی ارشد نیازمندیم.

سه شنبه 12/5/1389 - 15:52

به نام خداوند جان و خرد

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت دوستان ثبت مطالب

امیدوارم كه تابستان تا این لحظه بهتون خوش گذشته باشه و خوش بگذره!

امیدوارم چند جمله ی زیر براتون سودمند باشد.

برای آنچه هستم مدیون قدرت اراده و اخلاق و پشتکار و جرأت خود می باشم. «ناپلئون»

برای پیشرفت و پیروزی سه چیز لازم است اول پشتکار، دوم پشتکار، سوم پشتکار. «لرد آویبوری»

بی نظمی در کار بدتر از بی اطلاعی از آن است در کارهای زندگی باید به خود اعتماد داشت و بس. «فرانکلین»

بیکاری نه تنها موجب پریشانی فکر و ناراحتی خیال است بلکه یک کدورت و پشیمانی همیشگی باطنی پدید می آورد. «شیللر»

تا سرانجام کار کسی را نبینید به عملش خوشدل نباشید.

 

دوشنبه 11/5/1389 - 14:33