• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
    • عبارت :
      تعداد درصفحه :
کد سوال : 14135
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا درست است كه در ازدواج ، هيچ فرقي بين يك دختر و كالاي يك مغازه نيست ؟
پاسخ : گرچه متاسفانه در برخي موارد با دختران هماننديك كالا رفتار مي شود و يا برخي دختران خود را به عنوان كالا عرضه مي كنند؛ ولي بايد توجه داشت كه تفاوت بسياري بين كالاي مغازه ها و يك دختر وجود دارد .چرا كه كالا هيچ اختياري از خود ندارد؛ ولي دختر در قبول يا رد مختار است . ثانيا" خواستگار، دختر را به عنوان شريك و همراه درزندگي مي خواهد نه به عنوان يك كالاي مصرفي . البته اگر كسي به چشم كالابه دختري نگاه كند، بالاترين خلاف اخلاقي را مرتكب شده است ؛ چرا كه ارزش انساني يك فرد را در حد كالايي پايين آورده است . هم چنين اگردختري خود را به عنوان كالا عرضه نمايد، خود را در حد يك كالا بي مقداركرده است . ما با بخشي از انتقادات شما موافقيم ؛ به ويژه در برخي ازفرهنگ ها كه براي دختران شاني قايل نيستند و يا اختياري براي آنان باقي نمي گذارند .ولي روند خواستگاري از دختر روندي طبيعي است و تقريبا" دراكثر نقاط دنيا وضعيت به همين منوال است ؛ گرچه دختر نيز مي تواندخواهان كسي باشد و در حقيقت از او خواستگاري كند .به نظر مي رسد بايدديدگاه خود را نسبت به زندگي و مقدمات آن تغيير دهيد و خوشبينانه تربرخورد كنيد .ان شاالله خواستگار مناسبي كه هم شما او را بپسنديد و او نيزشما را، برايتان پيدا خواهد شد و با تشكيل زندگي سالم ، درخواهيد يافت كه زندگي نيز يك مساعي و همكاري است ؛ نه خريد و فروش و تبادل . از دعا به درگاه خداوند به ويژه پس از خواندن نمازها غافل نشويد.;
کد سوال : 14136
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : فرزند نامشروع گرايش بسيار زياد به بدي دارد در حالي كه فرد در تولدش نقشي نداشته آيا با عدل الهي در تناقض نيست ؟
پاسخ : آنچه مسلم است اين است كه عنصر وراثت در شخصيت انسان موثر است امااين تاثير به حدي نيست كه اختيار را از انسان سلب كند بلكه تنها مسيررسيدن به كمال معنوي را نزديك يا طولاني مي كند .به عبارت ديگر آهنگ و ميزان گرايش به سمت نيكيها و بديها را كمتر يا افزونتر مي سازد و درنتيجه كسي كه با وجود چنين عواملي راه درست را در پيش گيرد از پاداش افزونتري بهره مند خواهد شد زيرا با دشواري و تلاش بيشتري اين راه راپيموده است . با توجه به آيه 27 سوره آل عمران كه مي فرمايد : ( ( تخرج الحي من الميت و تخرج الميت من الحي ) ) ( ( خداوند زنده را از مرده و مرده رااز زنده خارج مي سازد ) ) مي توان گفت كه وراثت آزادي را از انسان نمي گيرد زيرا چه بسا انسانهاي زنده دل كه از انسانهاي مرده دل پديد آيندو برعكس . نكته ديگر اين كه زنازاده فطرتا" شر دوست است قابل اثبات نيست ، بلكه فطرت مجموعه اي از بينش ها و كشش هاي متعالي است كه درهمه انسان ها وجود دارد و زمينه بيشتر براي گرايش به شرور اخلاقي به معناي تفاوت در فطريات نيست . افزون بر آن اينگونه گرايش ها باتربيت صحيح و خودسازي فرد قابل درمان است . ;
کد سوال : 14137
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : علت عقب ماندگي مسلمانان از قافله تمدن چيست ؟
پاسخ : اين مساله علل و ريشه هاي تاريخي مختلفي دارد وبررسي جامع و همه جانبه آن نيازمند تحقيقاتي ژرف و گسترده است . درعين حال به صورت مختصر، مي توان به عوامل زير اشاره كرد : 1- مسلمانان براساس انگيزش و هدايت هاي ديني ، مسير رشد و تعالي را پوييدند و براثر انحراف از دين والودگي به مفاسد، دنياپرستي ، سستي و كاهلي ، ابتلابه حاكمان فاسد ودورماندن از احكام و تعاليم اسلامي ، از قافله تمدن عقب ماندند .2- نقش نظام سياسي حاكم بر جوامع اسلامي در اين زمينه ،غيرقابل انكار و چشم پوشي است . وجود نظام هاي سياسي فساد واستبدادي - كه خود ناشي از انحرافات سياسي در صدر اسلام پس از رحلت پيامبر عظيم الشان و انحرافات اعتقادي و اجتماعي بعد از آن بود - باعث شكل گيري درگيري ها و جنگ هاي داخلي متعددي ميان مسلمانان و در نتيجه تضعيف و هدر رفتن توان انساني و اقتصادي اين جوامع بود .3- در كنارعوالم بالا، نقش استعمار حايز اهميت است . در زماني كه اروپا به سرعت در حال پيشرفت و ترقي بود، براي بهره گيري از منابع انساني و طبيعي ،تمام تلاش خود را براي عقب نگاه داشتن كشورهاي ضعيف ( از جمله كشورهاي اسلامي ) به كار بست و با استفاده از راه هاي گوناگون ، زمينه هاي عقب ماندگي و وابستگي اين كشورها را فراهم آورد .انديشه و تمدن اسلامي امروزه جانمايه نيرومندي براي احيا دارد؛ برعكس تمدن غرب كه به شدت گرفتار انحطاط فرهنگي و زوال پذيري شده است . در اين فرصت اگر مسلمانان بخواهند جايگاه شايسته خود را دريابند، رعايت نكات زير ضروري است : 1-بالا بردن سطح شناخت و بينش هاي ديني در همه ابعاد آن ، 2- تقويت روح ايمان ، تقوا، استواري در دين و مبارزه با كژي ها، 3- ارتقاي دانش وسطح علمي ، 4- ارتباط وثيق و همدلي در سطح بين الملل اسلامي و تعاون وهمكاري گسترده و همه جانبه ، 5- از ميان برداشتن نظام هاي فاسد، 6-تلاش همه جانبه و همگاني در جهت ايجاد و احياي تمدن عظيم و مدينه فاضله اسلامي ، 7- اعتماد به نفس و دوري از خودباختگي . در مورد اين قسمت ازسوال كه آيا اين موضوع مي تواند براي مادي گرايان دليل احمقانه ديگربراي اثبات حرف هاي بي پايه اشان باشد، گفتني است : الف ) پيشينه تمدن مسلمانان در طي قرن هاي متمادي ، نشان مي دهد نه تنها دين موجب عقب ماندگي نيست ؛ بلكه اعتقاد به دين در كنار عمل به آن ، سبب درجات بالايي از پيشرفت و رشد مي گردد .ب ) تنها مسلمانان و كشورهاي اسلامي نيستند كه به اين گرفتاري مبتلا هستند، بلكه كشورهاي غيراسلامي و سكولارنيز در فقر مطلق يا نسبي باقي مانده اند .ج ) در كشورهاي پيشرفته نيز، به رغم در اختيار داشتن منابع فراوان و دسترسي به ارقام بالايي از رشداقتصادي ، رفاه همگاني تحقق نيافته است و به طور معمول گروه خاصي ازره آورد توسعه بهره مي گيرند .1- علل پيشرفت و انحطاط مسلمين ،زين العابدين قرباني 2- علل ضعف و انحطاط مسلمين در انديشه هاي سياسي و آراي اصلاحي ، سيد جمال الدين اسدآبادي ، احمد موثق 3- آمريكاپيشتاز انحطاط، روژه گاردي ، ترجمه : قاسم منصوري 4- علل انحطاط تمدنها،قانع عزيزآبادي 5- ريشه هاي ضعف و عقب ماندگي مسلمانان ، رجبي 6-رمز عقب ماندگي ما، امير شكيب ارسلان ، ترجمه : محمد باقرانصاري 7- تاريخ فتوحات اسلامي در اروپا، شكيب ارسلان ، ترجمه : علي دواني 8- به سوي قرآن و اسلام ، حسين انصاريان 9- تاريخ تمدن ، ج 4، ويل دورانت ، ترجمه : گروهي از نويسندگان 10- فرهنگ اسلام در اروپا، زيگريد هونكه ، ترجمه : مرتضي رهباني 11- تاريخ تمدن اسلام و عرب ، گوستاولوبرن 12- تمدن اسلامي پيشگام در علوم و فنون جديد، ج 1 و 2، بولتن انديشه شماره 17 و18 نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها ;
کد سوال : 14138
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : چگونه مي شود فهميد كه مرجعيت شخصي مورد تاييد امام زمان ( عج ) مي باشد؟
پاسخ : اين كه انسان چگونه بفهمد اجتهاد و مرجعيت شخصي مورد تاييد امام زمان ( عج ) هست يا نه منوط به نكاتي هست كه به طور اختصار به ذكر آنهامي پردازيم. به طور صد در صد قضاوت درباره اين كه مرجعيت فلان مرجعي مورد تاييدامام هست و مرجعيت شخص ديگري مورد تاييد نيست ، ممكن نيست . مگر ازراه اين كه كسي خود با امام در ارتباط باشد و از رضايت آن حضرت خبر حاصل بكند .در توقيعي از امام عصر ( عج ) آمده است : ( ( و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواه حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجه الله عليهم ؛ امادر حوادث واقعه به راويان احاديث ما روي آوريد، كه اينان حجت من برشمايند و من حجت خدا بر ايشانم ) ) ، ( بحارالانوار، ج 53، ص 181، ح 10،دارالكتب الاسلاميه - مستدرك الوسايل ، ج 18، ص 317، ح 21458،مكتبه الاسلاميه ) . براي تشخيص اين كه كدام يك از فقيهان مورد تاييدامام ( ع ) است ، بايد به ملاك ها و معيارهايي كه از معصومين ( ع ) وارد شده است توجه كنيم و طبق آن مرجع تقليد خود را تعيين كنيم . در بيان آن معيارها، امام حسن عسكري ( عج ) از امام صادق ( ع ) نقل مي فرمايند : ( ( قال رجل للصادق ( ع ) ... فاما من كان من الفقها صاينا" لنفسه حافظ لدينه مخالفا"علي هواه مطيعا" لامر مولاه فللعوام ان يقلدوه و ذلك لايكون الا بعض فقهاالشيعه لاكلهم... ؛ فقيهي كه خويشتن دار، حافظ دين ، مخالفت هواي نفس و مطيع امر مولايش باشد، عوام ( توده مردم ) حق تقليد از او را خواهندداشت و اين صفات در همه فقها نيست ، بلكه در بعضي از فقها هست ) ) ، ( وسايل الشيعه ، ج 18، ابواب صفات قاضي ، ح 20، ص 94 و 95،مكتبه الاسلاميه ) . بنابراين در تشخيص مجتهد و مرجع مورد تاييد امام ( ع ) ، اين معيارها را بايد در نظر داشت . اين خود مردمند كه بايد درباره آنها مطالعه وتحقيق كنند .از طرف ديگر همه ما مامور به ظاهر هستيم ؛ بنابراين كسي كه ظاهر او نشان دهنده چنين شرايطي است و به وسيله علما نيز فقاهت اوتاييد گردد، مصداق روايت بالا شناخته مي شود .;
کد سوال : 14139
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : با اين كه نياز به ازدواج داريم × ولي امكان ازدواج براي ما فراهم نيست ،چه كار بايد بكنيم ؟
پاسخ : مساله ازدواج در شرايط حاضر، به عنوان يكي ازبزرگ ترين معضلات جوانان ما خودنمايي مي كند .آنچه اين مساله را چنين بغرنج ساخته است ، ناشي از عوامل متعددي است . اين عوامل عبارت است از : الف ) طولاني بودن مدت تحصيل ، ب ) عدم اطمينان نسبت به آينده ، ج ) مشكل نظام وظيفه ، د ) مخارج سنگين ازدواج ، ه ) روحيه گريز از مشكلات . براي حل مشكل ، حركت هايي از چند سو لازم است ؛ از جمله : الف ) تغيير فرهنگ ازدواج ، و تلاش همه جانبه در جهت آسان و كم خرج سازي آن ، ب ) گسترش امكانات دولتي ، از قبيل خوابگاه هاي متاهلين ، وام ازدواج و...، ج ) درگيرساختن خانواده ها در جهت كمك به زوج هاي جوان ودر حال تحصيل ، د ) گسترش خوداتكايي ، مسووليت پذيري و روحيه برخورد فعال با مشكلات در جوانان . در حال حاضر ترس از مشكلات ، بيش از خود آنها، جوانان را ازازدواج دور مي سازد .واقع مطلب اين است كه در هيچ مساله اي نمي توان نشست تا مشكلات حل شود و سپس اقدام نمود .همه پيشرفت ها وموفقيت هايي كه بشريت تاكنون به دست آورده ، مرهون اقدامات انسان هاي ماجرا جويي است كه خود را به آب و آتش زده ، و قهرمانانه ازانبوه مشكلات استقبال كرده ، و با عزم و پشتكار بر آن فايق آمده اند .به قول شاعر : زندگي جنگ است جانا بهر جنگ آماده شو==نيست هنگام تامل بي درنگ آماده شو== بسياري از جوانان همين كه ازدواج كرده اند وخود را ناچار به كاريابي ديده اند، به تلاش مضاعف پرداخته و پس از چندي زندگي خود را رو به سامان برده اند .برعكس كساني هم در انتظار حل مشكلات نشسته اند، در حالي كه هيچ راه اميدي براي حل مشكلاتشان وجودندارد .در حال حاضر توصيه ما به جواناني چون شما اين است كه براي حل مشكل خود، فردي مناسب ، - كه هم مورد علاقه شما و هم با شرايطتان سازگار باشد - پيدا كنيد و با توافق طرف مقابل و خانواده اش ، او را به عقد رسمي خود درآوريد ولي زمان عروسي را دو يا سه سال به تاخيربيندازيد .اين كار مزاياي زير را در بر دارد : 1- از شيريني دوران نامزدي - كه دلپذيرترين دوران زندگي است - بهره مند مي شويد، 2- مخارج سنگين ازدواج بر دوش شما سنگيني نمي كند، 3- به تدريج در برخورد با مشكلات و تلاش براي حل آنها، پختگي بيشتري براي زندگي كسب مي كنيد، 4- درطي اين مدت ، كم كم در جست و جوي كار برمي آييد تا بتوانيد در كنارتحصيل كاري نيز دست و پا كنيد و بدين صورت بر مشكلات اقتصادي فايق آمده ، و زمينه هاي ازدواج را فراهم مي كنيد .براي دوري از گناه بايد عزم جدي و راسخ بر ترك آن گرفت و حتي خيال آن را هم در سر نپروراند .بامطالعاتي پيرامون معاد و عواقب وخيم گناه و دور ساختن خود از عوامل محرك و تحفظ بر عبادات مي توان تا حدودي نفس خود را در برابروسوسه هاي شيطاني آسيب ناپذير ساخت. ;
کد سوال : 14140
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : به دختري علاقمندم ولي بيماري ديابت دارد، آيا با او ازدواج كنم ؟
پاسخ : احساس همدردي و عواطف انساني و دوستانه شما قابل تقدير است. اما برادر عزيز، چنان كه خود مي دانيد از شرايط انتخاب همسر - كه نمي توان ازآن چشم پوشي نمود و كوتاه آمد - عدم ابتلا هر يك از طرفين به بيماري اي ژنتيكي و ارثي است ، چه ممكن است با چنين ازدواج هايي ، نسل آينده بشردچار بيماري شوند .با توجه به اين كه بيماري ديابت پايه ژنتيكي و ارثي دارد، چنين ازدواجي را به صلاح شما و ايشان نمي بينيم و توصيه ما به شما آن است كه از اين ازدواج صرف نظر كنيد .اما اين كه سرنوشت اين افراد چه مي شود و ...خود يك بحث كلامي و اعتقادي است كه بايد با تدبير ومصلحت انديشي براي نوع بشر، به آن پاسخ گفت نه در نظر گرفتن مصلحت يك فرد، لذا از اين تاريخ به بعد خانه دل خود را از جهت آن خانم فارغ سازيد وخوبي ها و آرزوها و اميدهاي شيرين خود را تكرار نكنيد، تا كم كم انديشه اين ازدواج از ذهن شما خارج شود و توجه داشته باشيد كه چون پاسخ منفي شمابي دليل نيست و براساس عقل و دين است ، خداوند سرنوشت شما را بهتر ازاين رقم خواهد زد .لازم نيست علت جواب منفي خود را به آن خانم بگوييدتا اسباب شكست روحي او را فراهم آوريد .تنها كافي است انصراف خود رااز اين ازدواج به وي ابلاغ كنيد و هرگز علت آن را براي كسي باز نگوييد .البته چنانچه بخواهيد هرگز بچه اي نداشته باشيد، اين ازدواج بلامانع است . در اين مورد بايد شما، پدر، مادر و همسرتان به صورت مشترك تصميم بگيريد .براي استخاره مي توانيد با دفتر آيت الله بهجت ( شماره تلفن 3 - 7743271 -0251 ) تماس بگيريد و شخصا" پاسخ استخاره خود را دريافت كنيد.بي ترديد با وجود دليل محكم و مستند بر مصلحت نبودن اين ازدواج ، ديگراستخاره لازم نيست و مانند اين است كه براي نابودي و انقطاع نسل خوداستخاره كنيد .;
کد سوال : 14141
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : آيا زندگي اجتماعي ضرورت دارد؟ علت عزلت برخي از مردان الهي چيست ؟
پاسخ : زندگي اجتماعي در اسلام هدف نيست و ارزش مطلق ندارد، بلكه ارزش آن نسبي است . زندگي اجتماعي ، وسيله اي است براي تامين ارزش هاي بالاتر.مطلوبيت زندگي اجتماعي ، تابع شرايطي است كه زندگي فردي را با زندگي ديگران پيوند مي دهد .عواملي كه زندگي فرد را به جامعه و اجتماع پيوندمي دهند، عبارتند از : عامل غريزي به عامل عاطفي و عامل عقلاني . اين عوامل انسان را وا مي دارد تا به جامعه گرايش يابد و زندگي خويش را با زندگي ديگران پيوند دهد .كمالات انسان در سايه ي اجتماع حاصل مي شود و بدون آن ، انسان از چنين كمالاتي محروم خواهد ماند؛ البته اين بدين معنا نيست كه بگوييم اجتماع داراي ارزش مطلق است . در قرآن كريم به همان اندازه كه به محبت كردن مردم به همديگر اهميت داده شده است ، به تبري و بيزاري جستن از بعضي انسان ها هم اهميت داده شده است . از جمله - در داستا اصحاب كهف آمده است كه آن جوانان صالح از اجتماع فاسد زمان خود كنار گرفته ، به غاري پناه بردند : ( ( و اذ اعتزلتموهم و ما يعبدون ... ) ) ، ( سوره كهف آيه 16 ) . قرآن اين كناره گيري را مي ستايد؛ زيرا آنان براي آن كه دين خود را حفظ كنند از آن جامعه هجرت كردند و از آن منجلاب فساد كناره گيري كردند .داستان گوشه گيري ابوذر را بعد از رحلت پيامبر مي توان در همين مقوله ( فساددستگاه حكومتي ) توجيه كرد و الا ابوذر عزلت انتخاب نكرد .اگر تاريخ زندگي ابوذر مطالعه شود، پرخاشگري هاي ابوذر نسبت به عمال خلفا، نشانگرسوز و گداز اجتماعي اوست . به عبارت ديگر، ابوذر از اجتماع نبريد، بلكه او رااز اجتماع بريدند .كناره گيري حضرت ابراهيم ( ع ) از جامعه ي شرك آلودنمرودي كه در قرآن آمده است ، ( سوره مريم ، آيه 48 ) ( و اعتزلكم و ماتدعون ... ) يا رهبانيت اصحاب حضرت عيسي ( ع ) كه در سوره مريم آيه 49 و 50آمده است ، به دليل شرايط بد زنانشان بود كه مي خواستند دين خودشان راحفظ كنند .اما در جايي كه خشنودي خدا در بازگشت به جامعه و اجتماع است ،براي هدايت ديگران و معاشرت با آن ها، رهبانيت و ديرينشي و گوشه گيري و عزلت ارزشي ندارد .پس زندگي اجتماع در اسلام داراي ارزش مطلق نيست ،بلكه نسبي است و تابع شرايط زمانه است ، ( معارف قرآن و اخلاق در قرآن ،استاد مصباح يزدي ) . ;
کد سوال : 14142
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : اين كه آمده است مي شود به زن دروغ گفت در چه موردي است ؟
پاسخ : كتاب ميزان الحكمه در اين مورد حديثي ازامام صادق ( ع ) آورده است . ( ( كل كذب مسوول عنه صاحبه يوما" الا ( كذبا" ) في ثلاثه رجل ، كايد في حربه فهو موضوع عنه او رجل اصلح بين اثنين تلقي هذابغير ماتلقي به هذا يريد بذلك الاصلاح ما بينهما، او رجل وعد اهله شييا" و هولايريد ان يتم لهم ؛ هر دروغي روزي از گوينده اش بازخواست شود مگردروغي كه در سه جا گفته شود، مردي كه در جنگ نيرنگ زند كه بر او گناهي نيست ،يا مردي كه ميان دو نفر اصلاح و سازش دهد با اين يكي برخورد مي كند و با آن ديگري برخورد ديگري و هدفش از اين كار آشتي دادن ميان آن دو است ، يامردي كه به زن ( يا خانواده ) خود وعده اي دهد و قصد انجام آن را نداشته باشد ) ) ، ( ترجمه ميزان الحكمه ، ج 11، محمد محمدي ري شهري ، دارالحديث ، نقل ازكافي ) . اين دروغ در موردي است كه مصلحت در كار باشد، نه اين كه هميشه مي توان به زن دروغ گفت . به عنوان مثال زن مي گويد فلان وسيله را براي خانه خريداري كن و مرد با وجودي كه امكانات مالي آن را ندارد وعده مثبت مي دهد، زيرا مقابله آشكار با درخواست زن غالبا" موجب نزاع و درگيري خانوادگي مي شود اما مي توان با پذيرش درخواست آن از نزاع و درگيري جلوگيري كرد، سپس به تدريج او را از خواسته خود منصرف ساخت و يا درشكل ممكن آن را عملي ساخت . علامه مجلسي مي نويسد ( ( بدان كه مضمون اين حديث مورد اتفاق خاصه و عامه ( شيعه و سني ) است . مثلا" ترمذي ازپيامبر ( ص ) روايت كرده است كه فرمود : دروغ گفتن روا نيست ، مگر در سه جا : مرد براي خشنودي همسر خود سخن به او بگويد و دروغ گفتن در ميدان جنگ و دروغ گفتن براي آشتي دادن ميان مردم ) ) ، ( همان ) . ;
کد سوال : 14143
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : پس از دانشجويي بايد به سربازي بروم در حالي كه نياز به ازدواج دارم چه كنم ؟
پاسخ : مسلما" هر جواني براساس قانون لازم است خدمت سربازي را انجام دهد مگر كساني كه به علتي مانند كفالت ،معلوليت يا خريد خدمت از سربازي معاف مي شوند چنانچه شما اين شرايط رانداريد چاره اي جز آن نيست كه خدمت مقدس سربازي را انجام دهيد بجاآوردن خدمت سربازي زير پرچم مقدس جمهوري اسلامي مايه افتخار و موجب كسب تجارب و مهارت هايي براي ادامه زندگي است نمي دانم شما به چه علت مي خواهيد به سربازي نرويد شايد از آن جا كه نياز به ازدواج داريد واحساس مي كنيد واجب است ازدواج كنيد تا به محرمات گرفتار نشويد گمان مي كنيد كه خدمت سربازي با اين كار منافات دارد در اين زمينه لازم است نكاتي را به عرض برسانم : 1- ارضاي غريزه جنسي از طريق مشروع يك نيازجدي و اساسي است كه براي هر جواني وجود دارد و بهترين راه آن هر چه سريعتر ازدواج كردن و انتخاب همسر مناسب براي ادامه زندگي و تشكيل خانواده دادن است اما كسي كه به عللي نمي توانيد ازدواج كند يا بايد ( ازطريق مشروعي نياز خود را موقتا" برطرف كند ) و يا مانند همه جوانان پاك ديگر از راههاي ممكن آتش شهوت و جوشش غريزه جنسي را در خود كم كند وبا نفس خويش مبارزه كند و تا آن جا كه ممكن است كاري كند كه قواي شهواني در او تحريك نشود مثلا" : 1- هرگز به نامحرم نگاه نكنيد .2- افكارجنسي را به ذهن خود راه ندهيد .3- فعاليتهاي زيادي انجام بدهد .4- ازغذاهاي تحريك كننده غدد جنسي مثل فلفل ، خرما، پياز و ...پرهيز كنيد .5-لباس هاي چسبنده به بدن وتحريك كننده اندام جنسي نپوشد .6- از اشتغال به اموري كه مستلزم برخورد و صحبت با زنان نامحرم است دوري كند .7-محارم و اطرافيان او لباس هاي تحريك كننده و كارهاي تحريك كننده دربرابر او انجام ندهند .8- از شنيدن و گفتن شوخي هاي جنسي پرهيز كنيد .9-با جنس مخالف رفتار متكبرانه داشته باشيد نه صميمانه . 10- به هنگام خواب سعي كنيد شكم شما بيش از حد معمول پر نباشد .11- از نگاه كردن به فيلم هاو مناظر تحريك كننده جدا" پرهيزكنيد .12- هرگز فكر و تخيل جنسي را به ذهن خود راه ندهيد .13- قبل از خواب مثانه خود را تخليه كنيد .14- از نوشيدن افراطي آب و مايعات پرهيز نماييد ( بخصوص شبها ) . 15- روزه مستحبي بگيريد اگر مقدور نشد روزه اخلاقي بگيريد يعني تعداد وعده ها و مقدار غذاي خود را اندك اندك كاهش دهيد تا به ميزان ضرورت متوقف شود .16- هرگزوقت خالي براي خود باقي نگذاريد تا افكار جنسي بذهنتان هجوم آورد لذابراي تمام اوقات زندگي برنامه مناسب ( مطالعه ، كار، ورزش ، عبادت ،زيارت ، سياحت و ...) داشته باشيد .17- به محض ورود افكار جنسي به ذهنتان به كار ديگري خود را مشغول سازيد .2- ازدواج كردن با سربازي رفتن هيچ منافاتي ندارد شما مي توانيد همسر مناسبي را براي خود انتخاب كنيد و پس از عقد و ازدواج شرعي با ايشان به صورت نامزدي همراه بامحرميت با ايشان رفت و آمد داشته باشيد و ايشان هم در خانه پدرشان بماندتا شما خدمت سربازي خود را به پايان برسانيد و در ضمن خدمت با استفاده از مرخصي به ايشان سر بزنيد و با ايشان در تماس باشيد تا هم از دوران شيرين نامزدي بهره بيشتري ببريد و هم آمادگي بيشتري براي زندگي مشترك پيدا كنيد و هم از شر وسوسه هاي شيطاني و آلوده شدن به گناه درامان بمانيد .3- چنانچه خانواده شما شرايط تحت پوشش كميته امداد امام خميني ( ره ) واقع شدن را دارد مي توانيد به كميته امداد مراجعه كنيد و درخواست تحت پوشش قرار گرفتن نموده و پس از آن از شرايط ويژه تخفيف خريد خدمت سربازي براي مددجويان تحت پوشش امداد استفاده كنيد به نظر مي رسد با وضعيت مادر پيرتان و وجود برادر كوچكتر عقب افتاده شرايطتحت پوشش قرار گرفتن را داشته باشيد .در هر صورت نااميد نباشيد به خداتوكل كنيد و تقواي الهي را پيشه خود سازيد و با استمداد از خداي متعال وتوسل به ذيل عنايت ايمه اطهار ( ع ) در برابر مشكلات صبور باشيد.;
کد سوال : 14144
موضوع : گنجینه عمومی
پرسش : دختراني كه بدحجاب مي باشند مورد توجه بيشتر هستند، درحالي كه به افرادمحجبه بي توجهي مي شود× پس چگونه بايد رفتار كرد؟
پاسخ : دانشجوي گرامي براي شما بايد روشن باشد كه هر شخصي براسا نظام ارزشي واعتقاديي كه بدان اعتقاد دارد و پايبند است ، عمل مي كند، بنابراين ازديدگاه فردي بايد انتظار داشت كه هر شخصي طبق نظام ارزشي خود لباس بپوشد، آرايش كند و رفتار نمايد و اين را شنيده ايد كه مي گويند رفتار و ظاهرهر فرد بيانگر طرز فكر و انديشه او است و اين سخن يك واقعيت است چرا كه به هر حال وي اين رفتار و ظاهر را خوب تشخيص داده است و از ديدگاه اجتماعي نيز اين جامعه است كه براساس نظام ارزشي جمعي و گروهي خودبراي برخي جلوه هاي رفتاري ارزش قايل است و برخي ديگر را مردودمي شمارد .حال اگر بين نظام ارزشي شما به عنوان يك فرد با نظام ارزشي جمعي و گروهي جامعه نوعي ناسازگاري وجود دارد بايد با تكيه بر استحكام اعتقادات و نظام ارزشي مورد قبولتان از عملكرد خود دفاع كنيد و در عمل به آن چه خوب مي دانيد سخت و شديد پايبند باشيد .چرا كه معيار و قانون درلباس پوشيدن ، آرايش نمودن و رفتار كردن و ...اعتقاد و نظام ارزشي است نه در يك جماعت شدن حتي آن كه در يك جماعت مي شود از اين روست كه مي پندارد همرنگي با جامعه ارزش است در حالي كه هرگز چنين نيست ،بنابراين با تكيه بر معيارهاي پذيرفته شده از طرف شما كه همان آين حنيف اسلام است رفتار كنيد و جامعه پذيري هرگز ارزش نبوده و نيست مگر برافرادي كه دو چشم بيشتر نداشتن و الا شخص برخوردار از عقل و تدبير به صرف مشاهده ، تقليد و تكرار نمي كند حتي برخي حيوانات به چنين شيوه اي رفتارشان را تغيير نمي دهند تا چه رسد به موجودي به نام انسان كه تنهاسرمايه آن و مرز جدايي او از ديگر موجودات ، عقل است . اگر عقل و تدبير دررفتارها، عملكرد فردي و اجتماعي ما شكل لباس ، آرايش و ظاهر و ...اثر نداشته باشد و تاثير نگذارد پس در كجا به كار مي آيد و كجا به درد مي خورد؟ براي عقل چه كارآيي سراغ داريد؟ بنابراين بايد به شكل و گونه اي رفتار و عمل كنيم كه نظام ارزشي برآمده از عقل و تدبير آن را مي پسندد .در پايان به اين نكته مهم توجه داشته باشيد كه وقار و متانت دختران خواسته اصلي و گوهرگمشده جوانان شايسته است كه در موقع انتخاب براي ازدواج حتما" معياراصلي خواهد بود و براي زندگي دايمي خود حتما" به دنبال چنين دختراني مي آيد و شما با اطمينان خاطر به پايبندي خودتان نسبت به حفظ حجاب ومتانت ادامه دهيد .ان شاالله كه با بهترين ها زندگي مشترك را آغاز مي كنيد .ج ;