• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
آخرین نظرات کاربران
فاراب
بعد استاد بزرگوار منبعی برای حرفهایتان دارید؟یا بیشتر ذهنیاتتان است؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 20:40
سعیدی
مرسی خنده دار بود…معلومه که اصلا دوست ندارید نامی از لر در ملک طلقشان باشد.دارید هویت والیان لر را هم انکار میکنید بهتره کتاب سلسله والیان لر اثر دکتر محمود بهرامی رو بخونید…
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 20:39
فاضلی
جناب رضا مگر لرهای دورود یا پلدختر حضرت سلیمان هستند که زبان هر کسی رو بفهمند؟چه ادله محکمی داری شما…
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 20:36
فدایی رهبر
ننگ بر اوجالان که قصد تجزیه ایران واحد را دارد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:50
پایدار ایران
من از ایل بزرگ شوهانم ما در جنوب ملکشاهی هستیم و هسته اصلی زبان باستانی لری در ایل ما شکل گرفته است.زنده باد لر و جاویدان ایران اسلامی متحد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:49
التماس تفکر
دقیقأ طبق اسناد و روایات و شجره نامه های تاریخی کوردهای پشتکوه والی از موصل عراق وارد ایران شدند مثل اجداد اردشیر کشاورز که اجدادش از دیاربکر ترکیه وارد ایران شدند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:47
خدیر
اووووه…لر بختیاری از کی طرفدار پان کوردها شده؟خوش بین کوردها هویت تو رو انکار میکنند تا کی خوشباوری!؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:46
یاللعجب
اندیمشک که تا دیشب لر بودند الان امروز چطور کورد شدن؟؟؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:40
مهیار
نه هیچ مشکلی ندارند این ذهن مریض توی پان کورده که اختلاف افکنی میکنه.اتفاقا من شنیدم سورانی با کرمانج و ملکی با کلهر و زازا با بادینانی اختلاف دارند…حتی شنیدم مناطق جلال طالبانی با مسعود بارزانی اختلاف دارند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:39
چنگیز
برادران کورد ایلام از موصل عراق قرن دوازده هجری به والیان لر پشتکوه پناه آوردند و جزو رعیت والیان لر بودند.این موضوع در تمامی منابع ذکر شده.مهاجرت از شمال به جنوب بوده و چون کورد عشایر بودند و سیار بودند به همین خاطر براحتی وارد استان ایلام شدند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:37
شادی
پشتکوه مرکز کره خاکی است خوبه که خودتونم گفتید من فلسفه باف نیستم بله شما خیالبافی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:34
حقگو
بله کاملا حق با شماست.شبه کوردهای پشتکوه زمان عثمانی بدلیل آزار و اذیت حکومت شیعه آزارش مجبور شدن به والیان سخاوتمند لر که حکومت مستقل داشتند پناه بیارن و لرها بدلیل اینکه شیعه بودن لطف کردن و آنها را در سلک رعیت خود پناه دادند ولی این رعیتهای مهاجر که زبان و میمک صورتشان کاملا شبیه عراقیهاست نمک خوردن و نمکدان شکستند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:33
جهان
همیشه حق با پان کوردهاست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:30
جعفری
ایلام لر تبارند و قرنها زیر نظر اتابکان و والیان لر بودند و شبه کوردهای موصلی همین قرون معاصر از موصل عراق بدلیل آزار و اذیت حکومت عثمانی که شیعه آزار بودند مجبور به مهاجرت به ایران شدند و رعیتی والیان لر را هم پذیرفتند در منابع و اسناد تاریخی نامشان جزو رعیتهای والیان لر آمده است.بعد از نسل کشی و کوچ و تبعید و شکنجه لرها و لکهای پشتکوه همین کوردهای مهاجر که سیه چرده هم هستند را جایگزین لرها و لکها کردند.و این در تمامی خاطرات و اسناد قرن معاصر آمده.کتاب سرزمین شگفت انگیز ویلیام داگلاس را بخوانید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:29
ساده
عجب عجب…در غیاب زبان کامل عربی و فرانسه و انگلیسی و روسی و عبری و آرامی و …شاید خیالات شما به واقعیت بپیوندد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:24
نیما
شما چه اصراری به کوردسازی دارید؟چرا تمام سلسله های ایرانی را بدون ذکر منبع و رفرنس کورد میدانید؟چرا براساس حب و بغض نظر میدهید؟چرا فکر میکنید با زور اسلحه و جنگ و ترس میتوانید دنیای بهتری برای خود و دیگران بسازید؟چرا کلاش بدست در کوهها با زمین و زمان جنگ و گریز دارید؟چرا زازا و گوران و کرمانج و کلهر و ملکی و لک و لر و بختیاری و ممسنی و بویر احمدی و شکاک و و و را کورد میدانید؟این رویه تا کی ادامه دارد؟جدیدأ بلوچ و افغان و دیلم را هم کورد میدانید!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:21
قبادی
دکترطبیبی جامعه شناس کورد در مقاله زبان از قول شودزکو مینویسد الفبای کوردی همان الفبای فارسی است و حروف بیصدا در هر دو زبان یکی است و همچنین طرز بکار بردن اسامی نیز یکی هست.بعدش چرا بیشتر منابع کوردی که خود کوردها نوشتن مثل شرفنامه بدلیسی بزبان فارسی است؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:16
حق سین
من مطمعنم شما صد در صد پان کورد هستی و برای توسعه ارضی داری کوردسازی میکنی.کوردهای پشتکوه والی چهارصد سال پیش بدلیل آزار و اذیت امپراتوری عثمانی که سنی مذهب بودند از موصل عراق به ایران پناه آوردند و چون عشایر و سیار بودند کم کم زمان پهلوی اول از طریق مرزهای شمالی وارد شمال پشتکوه والی شدند وگرنه اگه پشتکوه کورد داشت چرا لرها بیان حکومت تشکیل بدن؟چرا مردم براحتی حکومت اونارو پذیرفتند؟چرا تمام سیاحان و سفرنامه نویسان و تمام گزارشات مجلس همگی بر لرتبار بودن پشتکوه یقین داشتند؟چرا به یک باره این استان کورد معرفی میشه؟آیا این به نسل کشی لرها در زمان قاجار و پهلوی مرتبط نیست؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:12
جلیلی
کرمانشاه بسیار مردم شریفی هستند اونها کورد نبودند ولی بدلیل مهاجرت طایفه ای کوردها از شمال به کرمانشاه هویت کوردی را پذیرفتند.کرمانشاه زبان و هویت خاص خودشون رو داشتند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:7
صابری
من لر بین ترک و کورد بلاشک و بلا استثنا ترکها را انتخاب میکنم چون هم شیعه هستند و هم اقتصاد دان هستند و هم رابطه خوبی با لرها دارند و هیچ وقت هویت لرها را انکار نکردند.نمیدانم چرا کوردها بدشون میاد لرها با ترکها نزدیکتر و صمیمی تر بشوند؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:5
رهام
شما جغرافیای شکننده ای دارید و با جانی و یانی و بژی گفتن درست نمیشه…یاحق
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:3
علیپور
ارانسکی زبانشناس روس میگوید زبانهای کوردی آنچنان از هم متفاوتند که فهم و درکشان برای دو گویشور سورانی و کرمانجی با بادینانی کاملا سخت است.کوردها غیر از کلمه توحید در هیچ اموری باهم اتفاق نظر ندارند.در نواحی کوردنشین با سلسله زبانهای متفاوت روبروییم…
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 19:1
یاسر
تاریخنگاران و زبانشناسان غربی کوردی را به سانسکریت زبان اوستا نزدیکتر میدانند و کورد را نه با فارس بلکه با هندی از یک نژاد میدانند.درشرفنامه بدلیسی که مولفشم کورد است آمده که منشأ کوردها شرق ایرانه.دیاکونوف روسی زبان کوردی را تلفیقی از ایرانی,افغانی و بلوچی میداند.یحیی مدرسی درکتاب درآمدی برجامعه شناسی زبان,نظرات دیاکونوف و مینورسکی را تایید میکند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 18:57
مهدوی
کوردهای ایلام اصالتأ از عربهای موصل هستن و زمان عثمانی بدلیل آزار و اذیت سنی ها مجبور به مهاجرت به پشتکوه لر نشین شدند و رعیت والیان پشتکوه بودند.راولینسون,ژوکوسکی,مینورسکی,دیاکونوف,ارانسکی,یارشاطر,ویندفر,مکنین و پروفسور بهاروند به تفاوتهای عمیق بین لر و کورد در آثارشان اشاره کردند.و گفتن که لرها بزبان خاص خودشون حرف میزنند.کوردها بیشتر وحدت عاطفی دارند تا وحدت زبانی و مذهبی.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 18:37
بیژن
مرسی که خودتون گفتید عقبه برون مرزی دارید و از مهاجران موصل هستید بله ده لران…اسمش هم روشه…کوردهای ایلام مهاجران شیعه از عثمانی به ایرانند و از بومیان منطقه نیستند و چهارصد ساله که اومدن پشتکوه لرستان…
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 18:33
امین
بعد ما از کجا بدونیم شما راست میگی و کورد نیستی؟اندیمشک که لر بالاگریوه هستن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 18:30
عزیزی
بله درسته هر چی شبه کوردهای ایلام بگن همون درسته فقط…
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 18:29
بهادری
پشتکوه زمانهای قدیم قطب صنعتی ایران بوده به همین خاطر لرها به اونجا مهاجرت کردند الانم ده بالا ببخشید اولام پرجمعیت ترین استان کشوره.هرچی که پان کوردها بگن درسته فقط…بزی کورد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 18:27
غفور
بله دیگه شما راست میگی آخه کی به دوغ خودش میگه ترشه.شما از کوردا تعریف نکنی کی تعریف کنه!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 18:25
سید
دانا آدامز شمدت که دهه ۶۰ میلادی زمان ملامصطفی بارزانی به عراق رفته میگه کسیکه بزبانسورانی حرف میزنه یه کرمانجی زبان منظورشو نمیفهمه!!!بعد سورانی با بادینانی هم متفاوته.دیوید مک داول مولف تاریخ معاصر کورد میگه زبان کرمانجی با سورانی از حیث نحو و واژگان و دستور زبان به اندازه انگلیسی و آلمانی باهم تفاوت دارند.امیدوارم تفاوتهای خودتان را هم ببینید پانکورد…
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 15/6/1395 - 18:22