• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
و البته در عراق و در منطقه کردستان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 8/2/1399 - 0:12
ناشناس
تغییر زبان مردم ایلام وکرمانشاه از قرن سوم وچهارم قمری که مصادف با حکومت کردها بربخشهای غربی ایران بوده است.هم مانند حکومت های عربی توانستند زبان مردم مصر وشمال افریقا را به عربی تغییر دهند .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 11/11/1398 - 9:29
ناشناس
با درود :زبان مردم پشت کوه لرستان (ایلام) از قرن های سوم وچهارم هجری قمری که کردهای برزیکانی بربخشهایی از لرستان وایلام کنونی تا کردستان حکومت می کردند تغییر کرده است ،البته این تغییر درحدود حداکثر 30درصد است زیرا زبان مردم ایلام با بان رسمی کردها که همان کرمانجی وسورانی می باشد تفاوت فراوان دارد وجالب است بدانید انچه که زبان کردی ایلامی نامیده میشود به گویش لرهای بختیاری وکهگیلویه شباهت زیادی دارد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 11/11/1398 - 9:24
ناشناس
من مموسم و کورد دهلرانم جد من بر میگرده به توکل از فرماندهان زلفقار خان کلهر و جد اندر جد کورد بودن در ضمن اگه قرار بود به زبان دیگری صحبت کنیم شکی نیست که اون زبان عربی بود بخاطر اینکه ۱۴۰۰ساله که داریم بهش سواری میدیم ۹۰درصد دهلران وآبدانان کوردن بژی کود بژی ولات کوردواری درضمن اینم بگم تمام لرهای دهلران پر دوتا اتبوس نمیشن این همه ادعاتون برا چیه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 1/8/1397 - 13:57
ناشناس
از قدرتمونه که ای کارو کردیم ما بودیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/3/1397 - 21:50
ناشناس
ایلام کرد بوده و هست ما یک شجره نامه داریم که 15 پدر قبلم خبر دارم که کرد بوده من کرد ابدانانم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 2/2/1397 - 18:54
ناشناس
اولا همه ایرانی هستیم کرد ولر از یک ریشه هستن ثانیا در جواب اون آقا واژه لر رو داریوش کبیر روی این قوم گذاشت به معنی بزرگ ولر از لهراسب میا د به معنی دارنده اسبهای تیزرو. وکرد از گرد به معنای پهلوان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 13/1/1397 - 0:36
ناشناس
ولا از اسم طایفه مشخصه مال چه قومین .کلا خیلی از کردها بعد از حمله صدام به ایران وارد خاک ایران شدن . چون تاریخ ندارن دنبال تصاحب مناطق لرنشین هستن ولی زهی خیال خام . اون دسته ایی که خودشون کرد میدونن اهنگ کردی زیاد گوش میدن.. تمام منابع نفت و گاز و اب ایران زیر پای لرها تو تاریخ اینها خودشونو فدای ایران کردن. قومین که هیچ پادشاهی مغلوبشون نکرده و این باعث حرص بقیه شده و یا به تاریخش حمله میکنن یا دنبال تحقیرن. ولی بدونید قدرت اینده ایران دست لرهاست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 7/1/1397 - 17:41
ناشناس
من لر ایلامم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 16/12/1396 - 23:21
ناشناس
ایول معلومه اطلاعاتت بالاس،بله ایلام کورد فیلی بوده و هست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 13/12/1396 - 1:34
ناشناس
ایلام لر نبودن، از همون اولش کورد بودن ،
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 13/12/1396 - 1:33
ناشناس
دقیقا ،کورد کورده ، من یه فردی که اهل الشتر خرم اباد بود و لک هم بود بزور بهم میگفت ایلامیا لک هستن . گفتم اصلا تو وقتی اطلاعاتت ضعیفه پس حرفی راجع ب زبان و گویش ما نزد و ایلام کورده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 13/12/1396 - 1:30
ناشناس
میشه لطف کنید به جای خودتون صحبت کنید ما لکها کردیم و هیچ وقت خودمون رو لر فرض نکردیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 13/11/1396 - 0:38
ناشناس
اگر ایلام قبلا لر بوده میشه بفرمایین دقیقا از چه زمانی به بعد کرد شده؟؟ بنا به فرمایش دوستان لر ما مردم حال حاضر ایلام که میگیم کرد هستیم اشتباه میکنیم و درواقع دچار کرد پنداری شدیم خب میشه بفرمایین چه کسی به پدر بزرگ من ( از ایل عالی بیگی ایلام هستم ) زبان کردی رو یاد داد؟ پدر بزرگ من الان 88 سالشه و عین بلبل کردی حرف میزنه و ازش پرسیدم میگه پدرش و پدربزرگشم کردی حرف زدن!! آقا دیوان غلامرضا خان ارکوازی مربوط به 250 سال پیش ایلام هست یا نیست؟ یعنی غلامرضا خان هم خود کرد پندار بوده که به زبان کردی شعر گفته؟؟!!
خب اگر به حرف باشه مام میایم میگیم شما لرها در اصل کولی هندوستان هستین که طی یه سری اتفاقات پدربزرگاتون اومدن ایران و بعدا به دلیل مجاورت با کردها و فارسها زبانشون به صورت لری ( بینابین کردی و فارسی ) در اومد!! حالا شما بیا اثبات کن ادعای ما دروغه!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 3/9/1396 - 14:48
ناشناس
با سلام به همه دوستان
البته صحبت کردن از نژاد هیچ وقت نمیتونه قطعی و خدشه ناپذیر باشه ولی چیزی که مشخصه اینه که مردم استانهای کرمانشاه و ایلام تا بوده خودشونو کرد میدونستن و میدونن ( مردم خرم آباد و یاسوج و ... هم تنها با استدلالی مشابه خودشونو لر میدونن و هرگز با آزمایش ژنتیک لر بودنشون اثبات نکردن!!! ) نکته مهم دیگری که باید کاملا به اون توجه داشت اینه که مجاورت مکانی قطعا روی زبان تاثیر میذاره و این کاملا طبیعیه که مردم کرمانشاه و ایلام با لرها و لکها راحتتر ارتباط برقرار کنند تا با یک کرد کرمانج!!
همینطور وقتی صحبت از کردی کلهری یا ایلامی میشه شما باید نسخ قدیمی این کردی ها را مبنای قضاوت قرار دهید نه گویشهایی که الان در ایلام و گیلانغرب و مهران و قصرشیرین بهشون صحبت میشه!
شما به متون شاعران قدیمی همچون شاکه و خان منصور و یا دیوان غلامرضا ارکوازی و شامی کرمانشاهی مراجعه کنین ببینید این متون به کردی بیشتر میخورن یا لری؟؟؟
در آخر اینکه اگر مردم این مناطق اونجوری که شما میفرمایین قبلا لر بودن و حالا کردپندار شدن!! خب میشه بفرمایین چجوری و طی چه پروسه زمانی این لرها به صورت دسته جمعی کرد شدن؟! چه کسی این همه لغات کردی و ضرب المثلها و هوره ها و آواهای اساطیری کردی رو بهشون یاد داد؟!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 3/9/1396 - 14:40
ناشناس
لر اسم یک شهر بوده نزدیک اندیمشک من نمیدانم چرا اسم یک شهر بعدا به این همه طایفه انتساب پیدا کرد.

پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 27/7/1396 - 20:1
ناشناس
ما لکها لریم و کلا ملکشاهی لریم نمیدونم چرا میخوام ملکشاهی و لک رو کرد جلوه بدن توی استان ایلام دهلران و ابدانان و دره شهر و مهران لرفیلی هستن و بدره و سرابله و هلیلان لر لکن واینجا اکواز ملکشاهی هم تابوده لر بودیم ما کرد نخواهیم شد و ۳۰ درصد جمعیت شهر ایلامم لرن و بقیش خود کردپندارن همون جور که کرمانشاه لر لکن و لر کلهر که لر کلهرش خودکرد پندار شدن و مثل ایوان که خود کردپندار شده امیدوارم به اصالتون پی ببرید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 24/7/1396 - 2:0
ناشناس
خیلی مطلبتون خوب بود .من میشخاصی هستم و روستای جعفراباد میگن سال 1300 به میشخاص مهاجرت کردن و قبلا کامیاران بودن لهجه وحرف زدن ما با ایلامی ها تفاوت بسیار ناچیزی داره پس ایلام بیشترش کرده بژی کرد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 19/7/1396 - 17:47
ناشناس
الکی نوشته منبع ویکی پدیا چرا زبون مردم حرف در میاری
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 19/7/1396 - 17:36
ناشناس
کی گفته با اجبار ما کردا زور تو کتمون نمیره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 19/7/1396 - 17:29
ناشناس
ما ایلامی ها خودمونو به کسی نمی چسبونیم ولی با احترام به لرها بگم ایلام کرد فیلیه😍😍
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 19/7/1396 - 17:6
ناشناس
احسنت
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 7/7/1396 - 22:17
ناشناس
مردم کرد مردمی با فرهنگ هستند.ایا ایلام کرد نیستند چرا اگر مردم بدره .بقصایی.مندلی وبقیه درعراق که جمعیتی ششصد هزار هستند.کردههای شمال انها را جزئ خودشان کردند.کردههای شمال انها جزئ کشور خود حساب نمی کنند.انوقت ایلام راجزی خود بدانند.هر گز.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 26/6/1396 - 2:56
ناشناس
افتخار میکنم ایلامی م و کورد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 23/6/1396 - 15:31
ناشناس
سلام . من بچه ایلامم و ایلام زندگی میکنم و جد در جد ایلامی هستیم ، لطفا از پسوند و پیشوند برای کرد استفاده نکنید . هیچ کردی وقتی خودشو معرفی میکنه نمیگه کرد فیلیم ، کرد کلهرم و کرد سورانیم و ... ما فقط کردیم و هر کردی هم دنبال پسوند و پیشونده به نظر من کرد نیست و همون بهتر نباشه ، استان ایلام کلا ده درصدش لره و تمام مراکز امار کشور همینو میگن پس این پانلرهای احمق رو جدی نگیرید ، دلیلی هم وجود نداره با کسی بحث کنیم که ایلام کرده چون کرد هست و کرد بوده و همه اینو میدونن . البته حساب هم وطنان عزیز لر ما از چند تا اجیر شده پانترکیسم جداست.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 16/6/1396 - 0:29
ناشناس
بی اصل و نسب تویی که مثل بوق اومدی توهین میکنی حواست باشه،ما با کسی شوخی نداریم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 17/5/1396 - 22:45
ناشناس
این توهم توطئه کی از بین شما میره
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 11/5/1396 - 19:48
ناشناس
استدلالی هم برای حرفات میاوردی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 11/5/1396 - 19:47
ناشناس
کردها الان در سه کشور ارمنستان ،عراق و سوریه زبانشان رسمی شده و در ایران و ترکیه هم جمعیت زیادی دارند،در تمام جهان شناخته شده هستند و در تمام جهان به آن علاقه دارند حتی خیابانهایی در اروپا مانند شهربارسلون به اسم کردستان هست آنوقت تو میای مانند داعش و آتاتورک نژادپرست درباره آنها صحبت می کنی!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 10/5/1396 - 17:7
ناشناس
داداش در این باره میخوام بگم تو چجور تاریخ 10000ساله ایلامو میگی لر زمانی که خرم آباد جز عیلام باستان بوده لرستان کجا بوده بعدشم الان که تمام برنامه های ایلام به زبان کوردی هست پس چجوری شما میگین ایلام لرن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 7/5/1396 - 11:47