• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
قوم لر بنا به آمار بالغ بر ده میلیون نفر هستن که در امتداد رشته کوههای زاگرس تا کرانه دریای پارس نژاد غالب هستن وهیچ موقع داعیه تجزیه طلبی نداشتن چون بومی ایران بودن در همه قرن ها. حال چگونه خودمان را در کرد یا هر نژادی جستجو کنیم. ٰٰ🇮🇷
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 26/8/1395 - 13:59
کلهر
اگر مادها کوردن پس چرا پایتختشان هگمتانه(همدان)یک کورد بومی ندارد؟یا لرن یا ترک؟چرا درطول حکومت پنجاه ساله ماد هیچ شی و اثر تاریخی که گواهی به کوردبودن مادها بدهد یافت نشده؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 8/7/1395 - 21:23
عقل سلیم
درکتاب ملک دلگیر(خاطرات تبعیدعشایرلر)اثرامیدعلی دریکوندص۴۱آمده؛طوایف پاپی,سادات,بازگیر,جودکی,دریکوند,میر,زینیوند,رک رک,کولیوند,زیدعلی وبارانی بیرانوند,سکوندهای مورموری وماکنعالی که درپشتکوه(ایلام)زندگی میکردند به حکم سپهبدامیراحمدی به خراسان,ساوه,قم,قزوین,ورامین و لوشان تبعید وکوچانده شدند وما بعدأ فهمیدیم که این یک برنامه ونقشه ازقبل طراحی شده بود و بطورکلی میخواستند کسی ازطوایف لک ولر درپشتکوه نباشد تا اقدامی علیه رضاشاه نکنند وبعدما هم کوردهای زرین آباد و بدره را که به آنان تشمال میگفتند را جایگزین ما کردند.درکتاب جامعه شناسی عشایرایران اثردکترعلی اکبرنیک خلق ص۲۱آمده؛تمام جغرافیدانان وتاریخنویسان ازایلات ایران تحت عنوان اکرادنام بردندکه تنهاکوردهارا دربر نمیگیرد بلکه شامل همه چادرنشینان غیرعرب میشود حمزه اصفهانی دیلمیان را اکرادطبرستان واعراب را اکرادسورستان مینامد درگویش طبری کرد بمعنی چوپان است اکنون درمازندران به چوپان گوسفندکورد میگویند درپهلوی کورد بصورت کورتان یا کوریتان بمعنی شبانان است.ریچاردفرای درعصرزرین فرهنگ ایران کورد را بمعنی رمه گردان میداند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 3/6/1395 - 22:29
ناشناس
جالبه!!
تنها استان کورد نشین ایرانی که 100درصد جمعیت اون شیعه هستن دست به دست میشه، مسئولین بخاطر مرز بودن و جمعیت کم رسیدگی نمیکنن، کردهای سنی بقیه استان ها قبولشون ندارن چون مذهبشون فرق میکنه همونطور که خانقبن اقوام تقریبا ایلامی هستن که در عراق هستن و حکومت کورد بهشون رسیدگی نمیکنه؛ حالا اینجا لرها اصرار دارن که اینا لرن!!!!
ایران هم زمانی توسط اعراب اداره میشد، یعنی عربیم؟
روم هم توسط ایران فتح شد، یعنی ایرانین؟..........
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 1/6/1395 - 1:46
ناشناس
سلام
لک ها جزوی از ملت کورد هستند
دستور زبانشان تغریبا 80 درصد سورانیه اون 20 درصدی هم که نیست احتمال داره که طی گذر زمان تغییر کرده باشه
مثال:
بخواهم = بم
بخواهی=بت
بخواهد=بی
بخواهیم=بمان
بخواهید=بتان
بخواهند=بیان
فقط در سورانی به اخر این کلمات کلمه هوی اضافه میشه مثل :بمهوی
در لکی به اول افعال حرف م اضافه میشه اما در سورانی حرف د یا الف اضافه میشه
پیرمردها و پیرزن های لک کاملا شبیه سورانی ها حرف میزنن
مثلا : در رو باز کن هم به لکی و هم سورانی میشه : درکه بکا
یک لک میتونه طی دو هفته سورانی رو یاد بگیره تاکید میکنم یک لک که لکی اصیل رو کامل میدونه نه لکی که فارسی یا لری یا کوردی کرماشانی حرف میزنه و از هویتش گریزانه اینچنین فرد بی تعصبی همان بهتر که سکوت کنه و خودشو غیر لک جا بزنه
از لک هایی هم که روی زبان مادریشون متعصبن و لکی اصیل و قدیمیو سعی دارن حفظ کنن خواهشمندم که روی گویش های سورانی و کرمانجی و هورامی هم تحقیق کنن و شباهت عجیب لکی رو به این سه گویش درک کنن
اگر این کار رو بکنن نتیجه ای جز این نخواهند گرفت که کوردها واقعا مظلوم هستند و به علت بی تعصبی یا نااگاهی خیلی ها و عدم اموزش زبان کوردی چند پاره شده اند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 31/5/1395 - 4:45
ناشناس
سلام ایرانی ها:
چرا اینقدخودتونواذیت میکنید.توگوگل ایلامو سرچ کنید و ویکی پدیاروبه عنوان یه منبع دردسترس بی طرفو مطالعه کنید.
اینقدهم تیپ کارشناس ورندارید ودرباره چیزی که نمیدونید اظهارنظرنکنید.سپاس
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 29/4/1395 - 14:47
ناشناس
زنده باد لر(کلهر لک فیلی مینجایی پهلی ثلاثی و...ه).زنده عیلام بزرگ
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 29/4/1395 - 1:58
ناشناس
سلام بر همه اقوام ...اول اینکه ما همه با هم برادر و برابریم و مهمتر از آون هر که با تواتر نزد خدا گرامی تر ... من باید اعلام کنم که ایلام در اصل قومی لر تبار است هر چند که اکراه داشته باشد ...من خودم کلی تحقیق کردم و با وجود اینکه دختری از خانواده های اصیل و بزرگ ایلام هستم فکر میرم که کرد هستم ...اما گویش و لهجه با نژاد و تبار فرق میکند. ..خود من سعی داشتم که خود را کرد بدانم هر چند شخصا در منزل فارسی صحبت میکنم اما آیا میشود گفت که من فارسم. ..نه نمی شود ...به هر حال ایلام چه بخواهد قبول کنه وچه قبول نکنه لر تبار است ...فرقی هم نمیکنه. .همه انسانیم و برادر ...اما آگه واقعا دنبال اصالت قومی ایلام هستید باید بدانیم که ایلام در اصل لر هستند حالا اگر هم به زبان کردی یا فرانسوی یا فارسی صحبت کنند باز هم لر تبار هستند ....بیخود خودمون رو به کردها وصل نکنیم چون اونا هم در تاریخ خودشو ایلام رو لر و جزیی از لرستان معرفی کردند ...من کلی تحقیق کردم و جدی میگم. ایلام در اصل لر است ....منم دختری از دیار ایلامم و جزو ایلامیهای اصیل میباشم اما بدانیم که ایلامیها اصالتا لر هستند ...حالا دیگر خود دانید آگه باز هم دوست دارین فکر کنین که کرد هستین. ...در هر حال انسانیت داشتن مهمترین چیز کاسه به آدمه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 1/4/1395 - 17:54
افشین
من نه ایلامی هستم و نه کردستانی . اصالتم همدانی و خیلی زبان شناسی مطالعه می کنم . در گذشته نزدیک قومیتی با نام لر وجود نداشت و لرهای امروزی همشون پاارس اصیل هستن که از خود شهر اب و اجدادیم همدان شروع میشه تا جنوب . و اون زمان پارسی و گردی بسیار بهم نزدیک بود و مثل تفاوت لهجه بود تا اینکه پارس شد فارس و تقریبا از بین رفت و تیره ای اصیل از اونا که زبونشون نگه داشتن ماندن که کم بودن و بعد با قومیتی بنام لر شناخته شدن که همدان اصیل زبان پارسی پهلوی داره که بهش لری شمالی هم میگن و همین طور ایلام که هم کردی داره هم لری اما چهرشون که من دیدم بیشتر به کردها شباهت داره . وگرنه اصلا با بعضی نژاد پرست ها خیلی مخالفم که دیدم اقایی گفته از بوکان که ما ایلامی ها رو کرد قبول نداریم که این اصلا درست نیست . ممنونم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 18/3/1395 - 20:3
کورد شکاک اورمیه
ایلام یانی کورد.اورمیه یانی کورد .سنه کورد کرماشان کوررد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/3/1395 - 22:57
کورد شکاک اورمیه
ایلام یعنی کورد
برادران کورد ایلامی بعضی از ترکها به اسم کوردهای سورانی یاسنی کامنت مینویسن
مثلامینویسن :من سورانی هستم ایلامی ها کورد نیستن یابه اسم بوکان یاخلاصه هرچرتوپرتی .اینا میخوان کوردها را تخریب کنن پسیار باید اگاه باشیم .درضمن اقایان لر بعضی ازکوردهای لک لک لک که چهارصد ساله تبعید شدن تو شمال بازم میگن ماکورد هستیم چطورمیشه که ایلام چاوی کوردستانه وکورد نباشه ؟!!!!ایلام کورداست کورداست.
ترکادس از خربازی بردارید ولرا دس از نفهمی بکشید .ایلام کورد است وحتی لر زیر شاخه ای از کورد
بژی ایلام کوردی اورمیه سنه کرماشان کوبانی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/3/1395 - 22:55
ناصر
من فقط یه نظر دارم اینکه باز خداروشکر ایلامیها سر کرد بودن خود یا بعضیها سر لر بودنشون پافشاری میکنند ولی برو شهر کرمانشاه بی هویت بی هویت شدن معلوم نیست چی هستن.نه کردی صحبت میکنند و نه فارسی .والدین هم که دارن به بچه هاشون مثلا فارسی یاد میدن .یه زبان من درآوردی افغانی تحویل بچه هاشون میدن.یعنی افتضاح افتضاح حرف میزنن.چند سال اونجا بودم.بی هویت شدن بیچاره ها
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 11/3/1395 - 13:17
ناشناس
بدون شک کرمانج و سوران و گوران و کلهر ولک و لر و بختیاری همگی کورد هستند و هر کسی این قبول نداشته باشه بدون شک از طرف فارسهای حاکم از لحاظ فکری آسیمیله شده زنده باد کورد بژی کوردســــــــــتان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 2/3/1395 - 3:10
ناشناس
ایلامیا صددرصد لرن خوده بنده کرد کردستانم دوستای پدرم ایلامین همشون لرن دوست دارن بگن ما کردیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 31/2/1395 - 20:36
ناشناس
جایروند ایلام استان کرد نشین است من افتخار میکنم که کرد فیلی ایلامی هستم در ضمن مریوانییا یا کل سورانی ها اگر کرد بودن ایلام رو قبول ندارن بدانن که خیلی بی سواد اند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 21/2/1395 - 2:53
هیوا
ایلامی ها هیچ شباهتی به کرد ندارند و هیچوقت ما انها را کرد نخواهیم دانست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 17/2/1395 - 18:11
هیوا
من خودم بوکانی هستم ایلامی ها کرد نیستند و هیچ شباهتی به ما ندارند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 17/2/1395 - 18:9
ناشناس
به امید اینکه استان زاگرس تشکیل بشود بامحوریت ایوان گیلان غرب شیروان چرداول هرسین صحنه کنگاور دره شهر آبدانان کوهدشت دلفان الشتر بیرواند نهاوند خاوه که دراین شهرها هم کلهرها ولک ها وفیلی ها هستند استان زاگرس را آرزوم هست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 1/2/1395 - 17:34
سپهر
سلام
کلهری ها و لک ها چطور کردهایی هستن که کردی سنندج یا... نمیفهمن ولی لری میفهمن؟
کلهری ها و لک های عزیز ازتون خواهش میکنم یکم سطح آگهی تون رو بالاتر ببرید و لک های عزیز کتاب های کریم خوان رو مطالعه کنیدتا از خودتون بیگانه نشید
کلهری های عزیز سعی کنید علاوه بر کرد ها با لرها رابطه بر قرار کنید و نظر لرها رو درباره لر بودن یا نبودن کلهری ها مطالعه کنید و حتی اگه تونستید نظرات رو رو در رو کنید(مثلا لر ها و کرد ها رو در رو قرار بدید و کور کورانه نگید من کرد کلهری هستم )
همه بدونید لر بودن سراسر افتخاره من در این جا چنتاشو میگم:
اولین پادشاه ایران لر بوده
اولین حکومت دنیا لر بوده
لر ها فاتح تهران و واصفهان قندقار و دهلی هستند
لر ها بیش از 400 سال به ایران فرمان راندن
در زمانی که ارتش ایران توانایی مقابله با ارتش روس ها رو نداشت این لر ها بودن که ارتش روسیه رو عقب بردن
و....
امیدوارم لک ها و کلهری ها یه تکونی به خودشون بدن و اینقدر که به حرف کرد ها توجه میکنن به حرف لر ها و حتی تاریخ توجه کنن
در نظر داشته باشید که کرد ها تلاش گسترده ای برا کرد کردن لرها میکنن و خیلی سایت ها هستن که میگن لرها کرد هستند پس همچین عجیبم نیست که شما داشته باشید گول بخورید
امیدوارم حرفام به دردتون خورده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 7/1/1395 - 21:1
سپهر
سلام
خخخ ایلامی ها کردن؟اونوقت عجب کرد هایی که کردی نمیفهمن ولی لری میفهمن؟!
بخدا به جون مادرم به پدرم به روح اجدادم قسم که لک ها و کلهری ها لرن
آهای کسایی که میگین کرد ها از قدیم در منطقه بین لر و ترک زندگی میکردن شما از کجا خبر دارید؟کدوم کتیبه و مدرکی اینو ثابت میکنه؟
کرد ها آریایی هایی هستن که طی چند دوره مهاجرت گسترده به ایران اومدن و در قدیم کرد به معنای کشاورز و داپرور بوده که میگن لر کرده و...
منکه میگم لرها از قدیم در این مناطق زندگی میکردن با هزاران کتیبه و نقاشی روی دیوار غار ها چغازنبیل و.... میگم لرها در این مناطق زندگی میکردن و مناطق کرد نشین اصل (نه کرمانشاه و ایلام چون اونا لر نشینن) قلمرو ترک و لر بوده که بعدها طی مهاجرت عده ای پس ازورود اسلام به ایران در این مناطق قوم نوپایی به نام کرد بوجود میاد که زبونی بین ترکی و عربی و لری دارن
البته شاید در حال حاضر یه کسره ضمه ای جاشون عوض شده
لر ها در هرحال چه در اوج قدرت چه در فقر ازکردها حمایت کردن اما الان کرد ها مثل خوره افتادن به جون لرها و میخوان قوم لر رو متلاشی کنن
واقعا برای نامردیتون متاسفم
ولی اینو بدونید که کوه به کوه نمیرسه ولی آدم به آدم میرسه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 7/1/1395 - 20:49
من لر کلهر شوهان
زنده باد هرچی لره کلهر و زنده باد قوم کهن لر (لک بختیاری بویر احمدی فیلی مینجایی ممسنی کلهر لیروانی )کردهاهم فکر اضافه واسه خودشون نکنن ک بخوانن بین ما تفرقه ایجاد کنند ما لریم و لر باقی خواهیم ماند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 1/1/1395 - 21:36
ناشناس
قبل از آریایی ها اقوامی در ایران زندگی میکردند با پیشینه تاریخی بسیار زیاد از خانقین عراق تا شیراز تا شاخاب پارس تا کرمانشاه تا کاشان(کاشی=کاسی) تا نها+وند و دما+وند تا کاسپین إلیماییها و قبل تر از آن کاسی ها زندگانی میگردند حکومت عیلام قبل از هخامنشیان در این محدوده بوده و مرکز آن ایذه مالمیر بوده و در قیمت‌های کرد نشین امروزی بیشتر سمت عراق قوم گوتی ها زندگی میگردند... و درضمن لرها با کردان از لحاظ ژنتیک و اسکلت بدنی متفاوت دانشمندان معتقدند نزدیکترین مردم به کردان گیلک ها هستند.. من لکم و تمام زندگی و فرهنگم لر وار است و افتخارم این است که لرا و مناطق لر نشین دارای تمدن چهارده هزار ساله هستند.ما لکها اصیلترین طوایف قوم بزرگ لر هستیم از نسل کاسیت و از تبار کریمخانها و آریوبرزنها.....
امیر کبیر در ستایش کریمخان: ای کاش هر چند وقت شیر بچه ای لر شاه ایران میشه تا مردم مزه عدالت را میچشیدند
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 22/12/1394 - 0:51
ناشناس
زبان فقط کردی کلهر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 21/12/1394 - 18:1
ناشناس
ایلام کرد هستن به جز دره شهر که لر هستن و قسمت هایی از دهلران که عرب هستن بقیه شهرستان های ایلام و دهلران کرد هستند شهرستان بدره حتی مثل شهرسقز کردستان تکلم میکنند و اکثر کلماتشون سورانی هستش
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 3/12/1394 - 21:11
قدرت از ایلام کرد زبان
هرکه هرچگ خوازه ارا خوه بویشه ایمه فقط کردیم فقط کرد او غیرت دیریم گیانمان ارا یک درچو ده هشت سال جنگ بردیماو یه نیشانه عرضه مانه براگم.بژی ایلام کورد زوان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 3/12/1394 - 0:49
کاوه
اون کسی که نظرنخست را داده نه کرد هست نه لر اون از نودگان چنگیز مغول هست تو به زبان ایرانی ایراد میگیری برو ببین واژه ترک از چه زمانی به کار گرفته شده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 2/12/1394 - 8:50
نوروز
درود برایران بزرگ ! من میان فارس و کرد ولر گیر افتادم هم کردم هم لرم هم فارسم زبانم ایرانی نژادم ایرانی وپیشنه ام ایرانی تو هر کشوری گویشهای شهرهای جدا از هم باهم فرق فراوانی داره !زبان ایرانی هم همینجور هست ا بزرگوار بارزانی بزرگ فرمود هرجا کرد هست انجا ایران هست پس بیایید به ایران بزرگ وازاد بیندیشیم (راستی هم میهن گرامی کجای این نوشته عربی یا روسی بود) بژی ایرانویچ
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 2/12/1394 - 1:29
پیمان
خخخخخ......عزیز من کوردی یک زبان و جز سومین زبانیه که از لحاظ لغات و کلمه ثروت منده و خود زبان فارسی که اصلا زبان نیست و از زبان عربی و روسی تشکیل شده دارید مردم رو فریب میدید.....به خاطر خدا دروغ نگید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 29/11/1394 - 19:34
ناشناس
ایلام کورد نشین است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 25/11/1394 - 22:21
ناشناس
ایلام پشتکوه لرستان بوده، خوبه که کتیبه از والیان لر فیلی موجوده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 7/11/1394 - 3:54