• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1227
تعداد نظرات : 536
زمان آخرین مطلب : 5018روز قبل
سينمای ایران و جهان

 در حالی كه «آواتار» به فروش تاریخی خود ادامه می‌دهد، جیمز كامرون درصدد است تا با هزینه شخصی خود، فیلمی درباره بازمانده جنگ هیروشیما بسازد.
به گزارش فارس، این فیلم براساس كتابی از چارلز پلگرینو ساخته می‌شود. این كتاب با نام: «آخرین قطار هیروشیما، نگاه بازماندگان به گذشته»، درباره دو روز از جنگ هیروشیما همراه با تركیبی از نگاه شاهدان عینی مانند تسومو یاموگوچی و آمریكایی‌هایی است كه در آن روز، هیروشیما را بمباران كردند.

جیمز كامرون در 22 دسامبر طی ملاقاتی از تسومو یاموگوچی بازمانده این حادثه دیدن كرد، اما او روز دوشنبه به دلیل ابتلا به سرطان معده در سن 93 سالگی از دنیا رفت.

بر اساس این كتاب 30 نفر در زمان بمباران هیروشیما توانستند به ناكازاكی فرار كنند و از بمب دوم درامان باشند اما یاموگوچی تنها كسی بود كه در زمان هر دو بمباران در هیروشیما بود و از این حادثه جان سالم به در برد.

گفته می‌شود كامرون با به تصویر كشیدن این حادثه، جنبه‌های دیگری از مهارت‌های سه بعدی‌اش را به نمایش خواهد گذاشت.

شنبه 19/10/1388 - 14:6
بیماری ها

پوست زیر چشم به دلیل نازک بودن یکی از ظریف ترین قسمت های بدن است. مقدار زیادی عروق خونی در ناحیه حساس و آسیب پذیر چشم ها وجود دارند که اگر این عروق خونی مسدود شوند به ظاهر شدن حلقه های سیاه اطراف چشم کمک می کنند.


لایه هایی از چربی و عضلات، اطراف چشم را در بر گرفته اند. کار عضلات، نگهداری چربی های اطراف پلک های بالا و پائین، در جای اصلی خود است. هنگامی که پیرمی شویم، پوست و عضلات حالت کشسانی و الاستیسیته خود را از دست می دهد. این امر باعث شل شدن و افتادگی پوست اطراف چشم ها می گردد.
سیاهی اطراف چشم ها می تواند به چند دلیل ایجاد شود. وراثت یکی از عوامل پیدایش سیاهی اطراف چشم به شمار می رود که در پوست های روشن بیشترمشاهده می شود. کم خوابی و بد خوابی نیز یکی دیگر از دلایل پدیدار شدن عروق خونی در زیر چشم ها می باشد. همچنین قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باعث پیدایش لک ها و چروک های زود رس شده و سیاهی اطراف چشم را نیز به دنبال دارد.
افزایش سن یکی دیگر ازعواملی است که باعث نازک شدن لایه های چربی اطراف چشم می شود، این امر سبب پیدایش فرورفتگی زیر چشم ها می گردد. کسانی که کاهش وزن داشته اند نیز دچار این عارضه می شوند. پوست اطراف چشم نازك‌ترین پوستی است كه در بدن وجود دارد و به همین دلیل بسیار آسیب‌پذیر است و در مقابل تحریك‌ها به سرعت واكنش نشان می‌دهد. حلقه‌های سیاهی كه گاهی اطراف چشم مشاهده می كنیم، در واقع مویرگ‌های خونی هستند كه هاله‌ای سیاه رنگ به وجود می‌آورند. سیاهی دور چشم علل متفاوتی دارد. شایعترین علت ژنتیكی و ارثی است. عواملی دیگر مثل ضربات پیگمانتاسیون پس از التهاب یا تحریك هورمون ملانین ساز به هر دلیلی می تواند باعث این حالت شود.گاهی این تغییر رنگ در اثر عوامل شیمیایی مثل جیوه یا نقره می تواند باعث تغییر رنگ آبی، قهوه ای، خاكستری می شود. درمان با مینوسیكلین به عنوان یك عارضه دراز مدت می تواند باعث رنگ خاكستری پلكها شود.بعلاوه تركیبات آرایشی دارای مواد فتوتوكسیك از جمله پسورالن می تواند باعث افزایش رنگدانه در ناحیه پلك شود. اگزما و لیكن پلان به دلیل ایجاد التهاب می تواند باعث تغییر رنگ پلكها شود. گاهی آلرژی و ناراحتی‌های کلیه می‌تواند از جمله دلایل تیره‌تر‌شدن این حلقه‌ها باشد.البته کمبود ویتامین K ، آهن و آنتی‌اکسیدان‌ها و نیز بی‌خوابی از دیگر عوامل شایع در ایجاد این حلقه‌هاست و هرچه سن بالاتر رود با توجه به نازک‌ترشدن پوست، حلقه‌های دور چشم تیره‌تر می

شنبه 19/10/1388 - 14:5
بیماری ها

انتخاب برس مناسب از جمله مسایلی است که می‌تواند هم در زیبایی و هم در سلامت موها می‌تواند تاثیرگذار باشد. در اینجا به این موضوع می‌پردازیم که چه برسی با چه مشخصاتی مناسب چه نوع مویی است و چگونه باید از آن استفاده کرد؟


برس‌های چوبی تختبرس‌های چوبی مستطیلی تخت به راحتی سبب باز شدن گره‌ها بدون شکستن بافت مو می‌شوند. این نوع برس‌ها برای تمامی موهای فر و مجعد و مناسب است و دندان‌های چوبی آن بهترین گزینه برای شانه کردن موهای خشک و وز است. برای استفاده از این برس ابتدا آن را به آرامی روی سطح مو که به دسته‌های کوچک تقسیم شده است، بکشید. هرگز شانه‌ها را در عمق مو فرو نکنید. ابتدا نوک موها را برس بزنید و به تدریج به ریشه نزدیک‌تر شوید بعد از آنکه عمده گره‌ها باز شدند، می‌توانید مو را از سمت ریشه به سمت نوک کاملا برس بزنید.برس با موهای نرم طبیعیبرس‌های تخت که دانه‌های آن از بافت‌های نرم طبیعی تهیه شده باشند مناسب‌ترین گزینه برای موهای آسیب دیده‌اند زیرا بافت نرم دانه‌ها به موهای سست و خشک آسیب نمی‌رساند. این نوع برس‌ها همچنین برای موهای نازک و ظریف و حساس هم مناسب است. در ضمن بهترین گزینه برای موهای کودکان به شمار می‌روند زیرا بافت نرم دانه‌ها به پوست سر آنها آسیب نرسانده و شانه کشیدن را برای مادر راحت‌تر می‌کند. در حین استفاده از این برس‌ها نیز ابتدا باید از نوک موها و حجم کم برس زدن را آغاز کرد و کم‌کم به ریشه نزدیک شد. در ضمن از این نوع برس در حین سشوار کشیدن مو برای خشک کردن کامل ریشه‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.برس‌های صاف‌کننده با صفحات سرامیکیاین نوع از برس‌ها برای موهای ضخیم و موج‌دار مناسب است و می‌تواند سبب صاف و بلندتر شدن ظاهری موها شود. اما مراقب باشید زیرا این برس مناسب موهای فر نیست و نمی‌تواند آنها را صاف کند. برای استفاده موهایتان را با یک شامپوی نرم‌کننده بشویید و در حالی که هنوز نمناک است تکه باریکی از مو را درون صفحات سرامیکی برس گذاشته و از سمت ریشه به سمت نوک مو بکشید. این کار را تکرار کنید تا مو خشک شود. حتما در برس کشیدن نوک موها دقت کنید تا کاملا صاف شوند و بد به نظر نرسند.برس‌های دارای دانه‌های الیاف طبیعی و صنعتیاین نوع برس‌ها مناسب موهای پرپشت طبیعی است و فرقی نمی‌کند موی شما کوتاه، بلند،‌ صاف یا مجعد باشد اما مناسب موهای فر نیست. در استفاده از این برس باید آن را از سمت ریشه به سمت نوک مو بکشید و در هر بار استفاده موهای جمع شده روی سطح آن را بردارید. در غیر این صورت برس عمق خود را از دست داده و چندان موثر و کارآمد نخواهد بود. در ضمن حین شانه کردن می‌توانید سرتان را پایین آورده و موها را به جلو برگردانید و شانه کنید تا تمام جهات موهای سر شما شانه شوند.برس چوبی گرد با دندان‌های با فاصلهاین نوع برس به دلیل حالتی که دارد حرکت را آسان می‌کند و در ضمن جنس چوبی آن مانع از الکتریسیته می‌شود. این نوع برس که در سایزهای مختلف وجود دارد، مناسب موهای بلند یا نیمه‌بلند است و در صورتی که تمایل به براشینگ و حالت دادن به مو داشته باشید، موثر است. برس گرد مثل یک بیگودی بزرگ عمل می‌کند. برای استفاده قطعه باریکی از مو را در دست گرفته کمی آن را نم‌دار کنید و بعد با کشیدن برس گرد و پیچاندن مو به دور آن با سشوار مو را خشک کنید. بعد از حرارت گرم نیز به مو حرارت سر سشوار را بدهید تا حالت بوکل باقی بماند. می‌توانید بوکل‌‌ها را به سمت داخل یا بیرون ایجاد کنید. بعد از اتمام همه قسمت‌های مو یک بوکل کلی درست کنید تا حالت موها هماهنگ شود

 

.منبع: Femme Actuelle

شنبه 19/10/1388 - 14:5
بیماری ها

پژوهشگران اتریشی روز پنج شنبه از کشف راه جدیدی برای جلوگیری از رشد سلولهای چربی خبر دادند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، پژوهشگران اتریشی در این باره اظهار داشتند این روش جدید تا به حال فقط بر روی موشها آزمایش شده است. در این روش از تغییر ساز و کارهای ژنتیک استفاده می شود و در نهایت می تواند بر روی انسانها نیز کاربرد داشته باشد.

متخصصان زیست شناسی مولکولی اتریش در این باره گفتند با ایجاد تغییرات در یک ژن خاص در بدن موشها موفق شده اند باعث لاغری و در عین حال سلامتی اندام آنها شوند. در بدن این موشها تقریبا هیچ گونه سلول چربی سفید مشاهده نمی شود.

این در حالی است که این ژن تغییر یافته که "خارپشت" نام دارد از رشد سلولهای چربی قهوه ای پیشگیری نمی کند. سلولهای چربی قهوه ای باعث می شوند چربی موجود در غذا مستقیما به حرارت تبدیل شود. این سلولها هیچ تاثیری در چاقی افراد ندارند. تمام حیوانات باید شماری از سلولهای چربی قهوه ای را در بدن خود داشته باشند تا بدین ترتیب بتوانند میزن قند را در خون خود کنترل کنند.

اندرو پاسپیسیلیک در مصاحبه خود با نشریه علمی "سل" در این باره اظهار داشت "تقریبا تمام تنظیم کنندگان چربی که تا به حال یافت شده اند هم بر سلولهای چربی سفید و هم بر سلولهای چربی قهوه ای تاثیر می گذارند. اما با استفاده از ژن خارپشت، ما یکی از نخستین مولکولهایی را یافته ایم که تنها بر سلولهای چربی سفید تاثیر می گذارند."

پژوهشگران افزودند این اکتشاف قابلیت دارد در فرآورده های دارویی به منظور مقابله با چاقی استفاده شود.

 

شنبه 19/10/1388 - 14:4
بیماری ها

 در حدود 50% از زنان جامعه امریکا در اینده مبتلا به پوکی استخوان خواهند شد.از هر چهار زن یک نفر مبتلا به پوکی استخوان است. اما روش های صحیحی برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه دردناک و ناتوان کننده وجود دارد.

1-    استفاده از سبزیجات : اکثر محصولات لبنی که از شیر گاو به دست می اید دارای کلیسم و پروتئین می باشد. اما زمانی که شیر گاو و سایر محصولات فرعی آن را مصرف می کنید ، یک مشکل به وجود می آید.پروتئین سرشار در این محصولات باعث اسیدی شدن خون می شود و بدن برای برقراری تعادل قبلی ناچار به مصرف کلیسم استخوانی می باشد. و در نهایت باید گفت که بیش از آنچه که به دست می آورید ، از دست خواهید داد. به طور کلی باید گفت که مولکول های پروتئینی موجود در شیر بزرگتر از توان سیستم هضم برای کنترل آن می باشد ، بنابر این سیستم ایمنی بدن آن را دفع می کند. به همین خاطر است که اغلب افراد بعد از مصرف محصولات  لبنی دچار خستگی، کاهش توان تمرکز و افزایش تولید مخاط می شوند. با تمام این توصیفات بهتر است از سایر منابع حاوی کلسیم مثل سبزیجات پهن برگ ، حبوبات و دانه ها استفاده کنید.

2-     آب پرتقال: کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان ها مفید است. درحالی که کلسیم برای سلامت استخوان ها مفید است ، ویتامین D  نیز برای جذب کلسیم لازم است.کلسیم و ویتامین D موجود در اب پرتقال براحتی توسط بدن قابل جذب است.(البته توصیه می شود که بالافاصله بعد از مصرف آب مرکبات دندان های خود را مسواک نزنید.)
آب پرتقال همچنین حاوی مقدار قابل توجهی از ویتامین C  است که به نوبه خود به جذب کلسیم بیشتر کمک میکند.

3-     حمام آفتاب: در تاریخ چین ذکر شده است که زنان داخل منزل و با کمک محافظی خاص(صفحات کاغذی برنج !) که منجر به فیلتراسیون اشعه مضر نور خورشید می شد ، حمام آفتاب می کردند. در واقع باید گفت که نور خورشید درست مثل شمشیر دو لبه می باشد. از طرفی مضر و از طرفی مفید است. نور خورشید باعث تولید ویتامین D در بدن، تصحیح عملکرد سیستم ایمنی و مقاومت در برابر عوامل سرطانی می شود.
بهترین زمان بهره گیری از نور خورشید قبل از ساعت 9 صبح و بعد از 4 بعد از ظهر (در تابستان) و قبل از 10 صبح و بعد از 3 بعد از ظهر در زمستان پیشنهاد شده است.

4-    کاهش مصرف نوشیدنی های غیر الکلی: انواع نوشابه ها و نوشیدنی هایی مشابه آن حاوی اسید فسفریک است که منجر به ورود کلسیم بدن در ادرار می شود و نهایت دفع کلسیم را افزایش می دهد.

5-    مصرف مکمل کلسیم را فراموش نکنید: برای پیشگیری از بروز علائم پوکی استخوان بهتر است از قبل اقدام کنید. در اولین گام انجام تمرینات بدنی منظم لازم است و به موازات افزایش سن با شروع 35 سالگی از مکمل های صحیح کلسیم استفاده کنید.بهترین فرم قابل جذب ، کربنات کلسیم است. همچنین در فرمول و ترکیبات آن باید منیزیم نیز وجود داشته باشد. همچنین در کنار این مکمل لازم است سایر عناصر کمیاب مثل برون، مس، روی و ویتامین B3، ویتامین k  (در قرص های مولتی ویتامین موجود است) مصرف شود. هر کدام از این عناصر به سهم خود نقش به سزایی در تمام مراحل هضم و جذب کلسیم دارند.

شنبه 19/10/1388 - 14:2
بیماری ها

 یک فوق تخصص آسم و آلرژی با اشاره به شیوع 35 درصدی آسم در تهران، گفت: کاهش یا افزایش شیوع آسم در آینده به سیاست‌گذاری‌های مسئولان وابسته است. 

دکتر مسعود موحدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس کمیته کشوری آسم و آلرژی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: میانه شیوع آسم در کشور حدود 10 درصد است در جمعیت روستایی شیوع 5 درصدی را شاهد هستیم و در تهران شیوع آسم به 35 درصد هم می رسد.

وی کاهش یا افزایش شیوع آسم در آینده را به سیاست گذاری های مسئولان بستگی دارد، افزود: می توان از مردم با آموزش صحیح و اصولی در کاهش آلاینده ها و آلرژن های فضای بسته کمک گرفت.

این فوق تخصص آسم و آلرژی ژنتیک را مهمترین عامل زمینه ساز آسم در کودکان دانست و افزود: بیش از 66 درصد علل ایجاد آسم در کودکان زمینه‌های ارثی و ژنتیک است. به نحوی که در دوقلوهای همسان اگر یکی از آنها دچار آسم شود به احتمال 66 درصد آن قُل دیگر نیز دچار آسم می شود.

وی ضمن تأکید بر زمینه‌های ارثی، عوامل محیطی را نیز جز علل مؤثر ایجاد آسم دانست و گفت: مهمترین عوامل محیطی ایجاد کننده آسم کودکان مواد حساسیت زا (آلرژن ها)و آلاینده‌ها هستند.

وی آلرژن‌ها را به دو دسته در فضای بسته و فضای باز تقسیم کرد و در خصوص آلرژن‌های فضای بسته توضیح داد: حیوانات دست آموز مانند پرندگان، گربه، سگ و اسباب بازی های پرز دار که سبب لانه کردن حشرات و بندپایان درمیان پرز آن ها می شود باعث ایجاد آلرژی می شوند.

این فوق تخص آسم و آلرژی دود سیگار را شایع ترین آلاینده فضای بسته معرفی کرد و گفت: تحقیقات نشان داده اگر پدر و مادری استعمال کننده سیگار باشند کودکشان 5/2 درصد بیشتر از هم سالانش در معرض ابتلا به آسم قرار دارد.

دکتر موحدی کپک، قارچ و سوسک ها را از دیگر آلرژن های فضای بسته دانست و گفت: بر اساس مطالعات در ازای هر یک سوسک که درخانه دیده می شود 800 سوسک در آن خانه زندگی می کنند؛ سوسک ها بعد از کشته شدن و زمانی که بدنشان به صورت پودر در می آید آلرژن هایی را در محیط پراکنده می کنند.


استفاده از بخور در زمستان ممنوع!


وی در ادامه با رد باور غلط مردم مبنی بر استفاده از دستگاه بخور برای جلوگیری از سرماخوردگی اظهار داشت: استفاده از دستگاه بخور باعث می شود رطوبت محل زندگی به درصد قابل توجهی افزایش یابد و از این طریق به رشد قارچ ها و کپک ها در محیط خانه کمک کند که این امر در فضاهای بسته و آپارتمان هایی که آشپزخانه آن ها اوپن است و بخارات طبخ مواد غذایی نیز وارد محیط منزل می شود تشدید می گردد.

رئیس کمیته کشوری آسم و آلرژی شومینه را بدترین وسیله گرمازا دانست چرا که رطوبت و گرما را به نحوی در فضا پخش می کند که شرایط را برای رشد آلرژن ها فراهم می گرداند.

وی دود ناشی از طبخ مواد غذایی و یا وسایل گرمازا در فصل زمستان و دود ناشی از سرد کردن محیط در تابستان را از عوامل ایجاد کننده آسم در فضای بسته دانست.

این فوق تخصص آسم و آلرژی دود ناشی از اگزوز ماشین ها و کارخانجات و همچنین ذرات معلق از جمله ترکیبات گوگرد، نتیروژن، CO2 ازون و سرب را از مهم ترین آلاینده های فضای باز دانست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مواد غذایی را از آلرژن های مهم آسم کودکان خواند و گفت: حجم بالای افزودنی های غذایی مواد خوراکی نامرغوب و تنقلات همچون پفک، چیپس و نوشابه زمینه بروز آسم در کودکان را فراهم می کند.

وی عوامل شغلی را یکی از فاکتورهای مهم ایجاد آسم در بزرگسالان دانست و افزود: اعضای خانواده والدینی که مشاغل خاصی دارند و سبب پخش آلاینده ها در محیط خانه می شوند و یا افرادی که از خانه به عنوان محیط کار استفاده می کنند پیشتر در معرض آسم قرار دارند.


استفاده از ماسک به شرطها و شروطها!


دکتر موحدی درخصوص استفاده از ماسک برای جلوگیری از ورود آلاینده ها به بدن گفت: ماسک اگر به طور کامل دهان و بینی را بپوشاند به طوری که آلاینده ها و ذرات معلق وارد دستگاه تنفسی نشوند کمک کننده است اما باید از ماسک های فیلتر دار استفاده کرد و لازم است ماسک بیش از یک ساعت بر روی صورت نماند چرا که ذرات و میکروب های مانده بر روی ماسک می توانند سبب بیماری شوند.

این فوق تخصص آسم و آلرژی در ادامه صحبت های خود به والدین توصیه کرد در درمان آسم ابتدا به حذف آلرژن ها مبادرت ورزند و افزود: حذف آلاینده‌ها و آلرژن‌ها اولین رکن درمان است؛ خانواده‌ها باید بسته به نوع و شدت بیماری در معرض آموزش هایی خاص در مورد چگونگی استفاده از دارو و نحوه حذف آلرژن ها قرار گیرند. 
 
 

شنبه 19/10/1388 - 14:1
فلسفه و عرفان

برخی چنین می پندارند که حضرت علی (ع) چون از جانب خدا و پیامبر برای امر حکومت به مردم معرفی شده بود و در حقیقت انتصابی بود، دیگر به رای و نظر مردم کاری نداشت. در این دیدگاه مردم تنها مکلف بودند حقانیت ایشان را درک کرده و از ایشان حمایت و پیروی کنند. اما مردم آن زمان به این وظیفه خود عمل نکرده و به ایشان پشت کردند لذا عملاً جریانی به خلافت رسید که براساس رای و نظر مردم زمانه بود. این افراد با استناد به ماجرای غدیرخم و واقعه سقیفه نتیجه می گیرند علی(ع) وارث حقی بود که از سوی پیامبر و خدا (و نه مردم) به ایشان اعطا شده بود. در مقابل، حکومت وقت باطلی بود که از سوی مردم و با رای مردم بر سر کار آمد. با این پیش فرض دو مدل حکومتی تصویر می کنند که نقطه مقابل یکدیگرند، ولایت مداری و مردمسالاری.

برخی دیگر نیز بر این گمانند که اصولاً حکومت را مردم تعیین می کنند و در اسلام نیز از ابتدا چنین بوده است و آنچه اتفاق افتاد بر همین روال بود. این مساله منشاء اختلافاتی در میان مسلمین شده و حول آن مذاهب و فرقه هایی شکل گرفته اند که هنوز هم ادامه دارد. این بحث از مناظر مختلف می تواند پیگیری شود. اما علاوه بر جنبه های نظری و فلسفی که باید جایگاه رای مردم را تبیین کند، یک وجه تاریخی نیز در این بحث مطرح است که لازمه آن رجوع به گذشته و مرور اتفاقاتی است که محقق شده است. در این فرصت به این جنبه بحث می پردازیم.

 

مشروعیت و مقبولیت

1- همه فرق اسلامی در اینکه پیامبر در محل غدیرخم حضرت علی(ع) را به عنوان مولا به مردم معرفی کرد، متفق القولند اما اختلاف در تفسیر و تاویلی است که از واژگان آن پیام شده و منظوری که مدنظر گوینده بوده است. اما نکته یی که قابل دقت است اینکه در همان جا پیامبر ترتیبی داد تا مردم نظر خود را در این مورد در قالب بیعت ابراز کنند. در آن زمان بیعت کردن رسمی بود که به وسیله آن مردم نظر خود را نسبت به موضوع مورد نظر اعلام می کردند. جا دارد به این مساله توجه شود که گرچه پیامبر نزد مردم از نوعی اعتبار دینی و قدسیت برخوردار بود اما برای پیام خود مبنی بر ولایت علی (ع) از مردم نظرخواهی کرد.

2- پیامبر در مدینه از دنیا رفت. جماعتی مشغول مراسم تشییع و تدفین پیامبر شدند. در آن زمان به رغم اینکه مسلمانان به لحاظ عقیدتی یک آیین داشتند اما به لحاظ قومی و تبارشناسی در میان خود دسته بندی هایی داشتند. دو گروه مهاجرین که از مکه هجرت کرده بودند و انصار که ساکنان مدینه بودند یکی از مرزبندی های اجتماعی بود که به افراد تشخص و هویت می داد. همزمان با مراسم تشییع پیامبر برخی از انصار در محل سقیفه بنی ساعده جمع شدند تا در مورد رهبری و حکومت پس از پیامبر چاره اندیشی کنند. آنها سعدبن عباده را که مریض بود به آنجا آورده بودند و براین باور بودند که پس از پیامبر او را به عنوان خلیفه و جانشین ایشان برگزینند. این محل زمینی خالی بود که در قسمتی از آن سرپناهی مسقف با شاخه های خرما به عنوان سایبان درست کرده بودند و گهگاه مردمی که می خواستند با یکدیگر گفت وگو کنند در آن محل گرد هم می آمدند. خبر جمع شدن در سقیفه به جماعتی که در مراسم تدفین حضور داشتند رسید. گروهی از مهاجرین منجمله عمر و ابوبکر نگران آن شدند که مبادا انصار سرنوشت کل مسلمین را در چنگ خود آورند و این مساله باعث تشتت و ازهم گسیختگی مسلمین شود. آنها مراسم را رها کرده و خود را به سقیفه رساندند. پس از کشمکش ها و گفت وگوهای طرفین که در کتب تاریخی ضبط است، سرانجام توافق آن جمع بر این شد که ابوبکر را به عنوان جانشین پیامبر به رسمیت شناسند. فردا نیز با اعلام این خبر از مردم برای او بیعت خواستند و اکثریت مردم نیز بیعت کردند.

3- ابوبکر دو ماه و اندی بر مسند حکومت بیشتر نبود و بعد درگذشت. ایشان در روزهای آخر عمر خود، شخصاً عمربن خطاب را به عنوان خلیفه بعد از خود تعیین کرد و طبق نوشته یی این تصمیم را اعلان کرد. به این ترتیب عمر به عنوان خلیفه دوم زمام امور را به دست گرفت. بنابراین خلیفه دوم به شکلی کاملاً انتصابی بر سر کار آمد.

4- عمر حدود 10 سال خلافت کرد. در سال دهم خلافت خود مورد سوء قصد یک ایرانی به نام فیروز معروف به ابولولو قرار گرفت. ایشان نیز در روزهای آخر عمرش برای تداوم خلافت بعد از خود چاره یی اندیشید. شش نفر را خود تعیین کرد که به عنوان یک شورا خلیفه بعدی را انتخاب کنند. علی (ع) نیز جزء این شش نفر بود. ضمناً مقرر کرد چنانچه در میان جمع شورا اختلاف نظر ایجاد شد و آرا سه به سه مساوی شد، سه نفری که عبدالرحمن بن عوف جزء آنهاست ارجح خواهند بود و نظر آنها ملاک قرار خواهد گرفت. پس از درگذشت عمر در میان این جمع اختلاف نظر پدید آمد و سه نفر عبدالرحمن و خود عثمان و سعدبن ابی وقاص به خلافت عثمان نظر دادند و چنین شد. سه نفر دیگر طلحه و زبیر و علی(ع) بودند.

5- عثمان در سال 23 قمری به خلافت رسید و تا سال 35 بر این مسند بود. سال های آخر حکومت وی با نارضایتی بخشی از مردم و بالا گرفتن اعتراضات آنها مصادف شد. این اعتراضات به قتل وی انجامید. این در حالی بود که سرنوشت خلافت پس از وی مشخص نشده بود. پس از قتل عثمان مردم به سوی خانه علی(ع) هجوم بردند و اعلام کردند او را مناسب ترین شخص برای خلافت می شناسند.

به طور طبیعی حضرت علی با توجه به حقانیت و صلاحیت خود باید از این امر استقبال کرده و حتی منتظر مردم ننشیند بلکه خود اقدام به تصرف خلافت کند اما ایشان نظری دیگر داشت و به مردم گفت؛ مرا واگذارید و از دیگری بخواهید. اگر مرا واگذارید من مانند یکی از شما خواهم بود و قطعاً برای کسی که شما او را به ولایت امری برگزینید شنواترین و مطیع ترین شما خواهم بود. من وزیر و مشاور باشم برای شما بهتر است تا اینکه امیر باشم. 1

مردم اصرار کردند که کسی غیر ایشان را شایسته این مقام نمی دانند. حضرت علی درباره ازدحام آن روز مردم می گوید؛ چنان جمعیت فشرده بود که بیم کشته شدن کسی زیر دست و پا می رفت. سرانجام ایشان با مشاهده اصرار مردم حاضر گفت بیعت باید به صورت اعلام شده و آشکار باشد. نمی شود این طور در خانه بیعت کرد. فردا در مسجد گرد می آییم. فردا مردم فوج فوج برای بیعت علی (ع) به مسجد آمدند. همه گروه های انصار و مهاجرین با ایشان بیعت کردند. تنها چند نفر از شخصیت های انصار و مهاجرین مثل سعدبن ابی وقاص و عبدالله بن عمر بیعت نکردند. آنها هم به رغم داشتن رای مخالف هیچ گاه در دوران حکومت علی(ع) کسی متعرض شان نشد. حضرت علی درباره علت پذیرفتن امر خلافت خود توضیح داده است؛ اگر حضور مردم و تعهدی که آگاهان در برابر خداوند دارند که بر ظلم سکوت نکنند، نبود هرگز این امر را نمی پذیرفتم.

مرور این وقایع نشان می دهد مستقل از دیدگاه های رایج میان نحله های مختلف، خلفای اول تا سوم در تاسیس حکومت کمتر دغدغه آرای عمومی و پذیرش عامه را داشته اند و بیشتر به نوعی حکومت انتصاب از بالا گرایش داشتند. کمااینکه خلیفه اول خود جانشینش را تعیین کرد. خلیفه دوم نیز شورایی انتصابی را مسوول این کار دانست. در حالی که علی(ع) هرچند خود را صالح تر می دانست، اما نسبت به پذیرش عامه و افکار عمومی احترام و تاکید داشت و بدون آن تمایلی به حکومت نشان نمی داد. هم در غدیرخم از مردم بیعت گرفت و هم در دوره خلافت پس از عثمان خود داوطلب و شروع کننده برای تصدی امر نبود بلکه پس از اصرار مردم قدم پیش گذاشت و با اقبال عمومی و اصرار آنان بر سر کار آمد. گذشته از این به رغم تاییدات پیامبر و شایستگی شخصی خود هیچ گاه درصدد تحمیل حکومت خویش بر مردم برنیامد.

 

منتقد حکومت

گذشته از دیدگاه و رفتار امام علی درباره حکومت و مردم، برخورد ایشان با رقبای سیاسی اش نیز درخور تامل است. در دوره خلفای اول تا سوم که به اعتقاد شیعیان آنها جایگاه علی(ع) را غصب کرده بودند، شاهد رفتاری از آن حضرت هستیم که جای تامل فراوان دارد. ایشان به برخی رویه های خلفای سه گانه منتقد بود، این انتقادات را پنهان نمی کرد و به آنها می گفت. اما هیچ گاه درصدد تخریب و رسوا کردن یا انتقام گیری از آنها برنیامد. او همواره در حکم مشاوری دلسوز در کنارشان بود.

وقتی خلیفه دوم تصمیم داشت برای جنگ با رومیان خود به سرحدات رفته و مستقیماً در جبهه شرکت کند از حضرت علی مشورت خواست. ایشان خلیفه را از این کار بازداشت و به او یادآور شد که نگران شکست جنگ نباشد، خداوند آنان را یاری خواهد کرد و سپس گفت؛ اگر تو خود به سوی دشمن روی و رنجی به تو رسد، مسلمانان دیگر پناهگاهی ندارند و بعد از تو مرجعی نیست که به او مراجعه کنند. بنابراین دیگری را جای خود به میدان جنگ فرست. 2 چنین راهکاری با آن ادبیات در عرف رقابت های سیاسی نمی گنجد و الگویی دیگر را نشان می دهد.

در زمان جنگ با ایران نیز همین اتفاق تکرار می شود. حضرت امیر باز هم عمر را از شرکت مستقیم در جنگ و بیم آسیب رسیدن به او بر حذر می دارند. ایشان نقش حکومت را به رشته یی که مهره ها را با هم جمع می کند تشبیه می کنند و به عمر می گویند تو مانند قطب و محور باش و اعراب را چون سنگ آسیاب بر گرد خود بگردان. 3

در دوران حکومت عثمان نیز علی این نقش مشاوره و انتقادات دلسوزانه را ادامه داد. در مواردی که او را بر خطا می دید صریحاً انتقاد می کرد و می کوشید او را از مسیر غلط برگرداند. حتی گاه کار به پرخاش می رسید اما باز هم از نصیحت های مشفقانه خود باز نمی ایستاد. به طوری که عباس عموی حضرت علی موقع رحلت خود، برادرزاده اش را نصیحت می کند که بیان نظرات و انتقادات به عثمان به مصلحت شخصی او نیست و از ایشان می خواهد از این کار باز ایستد. 4

زمانی فرا می رسد که مخالفان عثمان اطراف دارالاماره تحصن می کنند. عثمان خبردار می شود که زمزمه هایی در دفاع از علی(ع) درمیان مخالفانش وجود دارد. وی برای خواباندن شورش، برای علی(ع) پیغام فرستاد که تو از مدینه دور شو تا اعتراضات فروکش کند. اینجا نیز علی(ع) رفتاری متفاوت نشان می دهد. در حالی که عرف رقابت های سیاسی حکم می کرد که در چنین موقعی که توده های مردم علیه رقیب برخاسته اند موقع خوشه چینی و بهره برداری است و باید حضور بیشتری در صحنه داشت، علی(ع) خواسته عثمان را برآورده کرده و از شهر خارج می شود. شورش می خوابد و عثمان کسی را می فرستد تا علی(ع) به شهر بازگردد. اما در زمانی دیگر ماجرا تکرار می شود. عثمان دوباره از علی می خواهد شهر را ترک کند. در اینجاست که علی زبان به گلایه گشود که؛ عثمان مرا چون شتر آبکش می خواهد که با دلوی بزرگ پیش و پس روم. به من فرستاد تا بیرون روم، سپس فرستاد تا بازگردم و اکنون فرستاده است تا بیرون شوم. به خدا آنقدر از او دفاع کردم که ترسیدم در این کار گنهکارم. 5

اعتراضات بالا می گیرد. کار به جایی می رسد که گروهی چاره را در کشتن خلیفه می بینند. موقعی که معترضان به عثمان جمع شده بودند و قصد کشتن او را داشتند باز حضرت علی پیش می افتد و به شدت با کشتن او مخالفت می کند و آنها را از این کار بازمی دارد. 6

این درحالی بود که ایشان بر شایستگی خویش برای امارت مسلمین آگاه بود و آن را ابراز می کرد، اما هیچ گاه سمت رسمی دولتی و حکومتی در این دوران نداشت، ولی در عین حال با خلفای وقت رفتاری داشت و نسبت به آنها مواضعی اتخاذ می کرد که بیشتر به یک مشاور دلسوز درون نظام مشابهت داشت. این رفتار مشی مسالمت آمیز و کریمانه ایشان را نشان می دهد و با شیوه رقابت های سیاسی رایج کمتر همخوانی دارد. به خصوص در جامعه آن روز که خشونت و انتقام و کینه توزی با فرهنگ و منش جامعه عجین بود. ایشان خود این مشی را زمان بیعت با عثمان چنین توضیح می دهند؛ همانا می دانید که من از دیگران به خلافت سزاوارترم. اما به خدا سوگند مادام که امور مسلمین به سلامت بگذرد به کسی جز من ستم نرسد، من قطعاً تسلیم هستم و اجر این کار را پذیرایم و بر زر و زیوری که در آن برهم پیشی می گیرید، چشم ندارم. 7

جمله «ماسلمت امورالمسلمین» در عبارت فوق انگیزه علی (ع) را از مشی مسالمت جویانه خویش نشان می دهد. او تصریح می کند اگر حکومت برای عامه جامعه مفید باشد و تنها به من اجحافی صورت گرفته باشد از حق خود می گذرم. اگر بخواهیم این عبارت را در فرهنگ سیاسی امروز ترجمه کنیم می توان گفت مادامی که حکومتی منافع ملی یا مصالح کلی جامعه یا سعادت ملت را تامین می کند علی از حق شخصی خود می گذرد و به آن حکومت تن می دهد و از حق مسلم خود به خاطر آن می گذرد در حالی که برخی منافع ملت را برای مصالح شخصی و گروهی قربانی می کنند.

این نکته برای پیروان ایشان و سایر فرق اسلامی جای تامل بیشتری دارد که به رغم عشق به ایشان، از رویه های عملی ایشان سرمشق نمی گیرند. راستی چرا علی(ع) نام سه تن از پسرانش را که در دوران خلفا به دنیا آمدند، عمر و عثمان گذاشت که بعدها در کربلا همراه حسین(ع) به شهادت رسیدند. امام حسن(ع) نیز نام فرزندش را ابوبکر گذاشت. 8 این فرهنگ نشان می دهد رویه آنان خصومت و نفی مطلق و کینه توزی نبوده است؛ رویه یی که گاه پیروان از یاد می برند.

 

حق حاکمیت، حقوق ملت

عرف سیاسی چنین است که رهبران سیاسی قبل از حکومت از حقوق ملت فراوان سخن می گویند و چون بر مسند می نشینند این فصل را از یاد می برند. اما علی(ع) در جامعه یی که فرهنگ قبیله یی بر آن حکمفرما بود و سخن گفتن از حقوق فرد در مقابل حکومت معنی نداشت، چون به حکومت می رسد از حقوق حاکم و حقوق ملت سخن می گوید و می کوشد مردم را با حقوق خود آشنا کند. در صفین ضمن خطابه یی درباره حقوق والی و حقوق مردم9 تصریح می کند؛ خدا برای من به خاطر حکمرانی بر شما حقی قرار داد و برای شما نیز حقی است بر عهده من. در این خطبه سخن گفتن از حق یکجانبه را که حکومت ها ترویج می کردند، مردود می شمرد و تاکید می کند؛ «کسی را حقی نیست جز آنکه بر عهده او نیز حقی است و برعهده او حقی نیست جز آنکه او را نیز حقی بر دیگری است و اگر کسی را حقی بود که حقی بر او نبود، خدای سبحان است نه دیگری از آفریدگان.”

ایشان صریحاً از حقوق دوجانبه سخن می گوید؛ «حقی بر کسی واجب نیست مگر حقی که برابر آن است گزارده شود و بزرگ ترین حق ها که خدا واجب کرده است حق حکمران است بر افراد و حق افراد است بر حکمران.”

در همین خطبه مردم را علیه خود تشجیع می کند و آنها را از اینکه او را بستایند، باز می دارد. می گوید؛ «با من چنان که با سرکشان و جباران سخن می گویند سخن مگویید... مرا بزرگ نینگارید... از گفتن حق و ابراز عدالت نزد من باز نایستید. که من نه برتر از آنم که خطا کنم و نه در کار خویش از خطا ایمنم، مگر خدا مرا در کار نفس یاری دهد...”در دوران کوتاه حکومتش نیز نشان داد به این اصول وفادار است. او هیچ کس را برای بیعت گرفتن اجبار نکرد. بر آنان که به او رای منفی دادند خرده نگرفت و محدودشان نکرد. حتی آنان را که بر او شوریدند و جنگی علیه او سازمان دادند و درصدد سرنگونی اش برآمدند، پس از دفاع در برابر آنان و شکست خوردن شان آزادشان گذاشت و بخشش را بالاتر از انتقام دانست. (جنگ جمل)

 

آزادی مخالف

مقوله آزادی امروز در همه جوامع مطلوب مردم است. اما در عین حال حتی جوامع دموکراتیک امروز در شرایط استثنایی چون زمان جنگ برخی محدودیت ها را به رسمیت می شناسند. تمرکزگرایی و وحدت فرماندهی در عرصه جنگ اجتناب ناپذیر است. فرماندهان به کسی اجازه نمی دهند در باره سرنوشت جنگ در تصمیمات مرکزیت تردید ایجاد کند. تمرد در جنگ را با سخت ترین مجازات ها پاسخ می دهند. امام علی(ع) باز هم برخلاف عرف سیاستمداران رویه یی دیگر را به نمایش گذاشته است. او چنان به آزادی و رای مردم احترام می گذاشت که در میدان جنگ صفین، لشگریان به خود اجازه می دهند با ادامه جنگی که می رفت با پیروزی بر معاویه به سرانجام رسد، مخالفت کنند. در حالی که او فرمانده کل بود و طبعاً استراتژی جنگ بر عهده او بود، عده یی که بعدها خوارج نام گرفتند با ادامه جنگ مخالفت می ورزند تنها به این دلیل که لشگریان معاویه قرآن بر سر نیزه گرفته اند و ما حق نداریم با قرآن بجنگیم. در چنین شرایطی معمولاً متمردین در میدان جنگ به عنوان خائن تلقی شده و مستحق مجازات می شوند. اما او به تبیین و توضیح می پردازد تا تفکر سطحی و قشری آنها را اصلاح کند. همان جاست که می گوید قرآن ناطق منم و اینها جز اوراقی نیست. اما مقدسین از اینکه قرآن زیر دست و پا بیفتد، ابا دارند و قانع نمی شوند. پیشنهاد حکمیت میان دو لشگر طرح می شود. او که خود با اصل حکمیت در آن شرایط مخالف بود، پس از اصرار منتقدان به نظر آنها تن در داد و حکمیت را اجرا کرد؛ کاری که سرانجام درستی پیش بینی علی(ع) را نشان داد. اما پس از آن هم باز او آن کج اندیشان را به این خاطر حذف نکرد و بر آنان سخت نگرفت تا زمانی که خود دست به شمشیر بردند و به قتل و غارت مردم پرداختند و آزادانه به نقد و تخطئه حکومت وی مشغول بودند.

او که در واقع یک حکومت مذهبی را نمایندگی می کرد، به نماینده خود در مصر نوشت با مردم مهربانی کن. چون جانوری شکاری مباش که خوردن شان را غنیمت شماری. از خطاهایشان درگذر و... چرا که مردم دو دسته اند یا برادر تو در دیانت یا همسان تو در آفرینش. 10 او به جای آنکه بر مردم سخت بگیرد، بر نمایندگان حکومتی خویش سخت می گرفت که در اجرای وظایف شان نسبت به مردم قصور نورزند.

او چنان به رعایت حقوق مردم و امنیت آنان پایبند بود که حتی یک مورد تعرض به حقوق شهروندانش را تاب نمی آورد. زمانی در شهر انبار مهاجمان مرزی به خانه زنی یهودی که شهروند حکومت علی(ع) بود، هجوم برده و جواهرات او را از دست و پایش بیرون آورده و غارت کردند او پیروانش را سرزنش کرد و گفت؛ اگر مسلمانی این خبر را بشنود و از تاسف آن بمیرد جای ملامت کردن ندارد بلکه شایسته آن است. 11

در عرف سیاست، طرح شعارهای رادیکال و مطالبات حداکثری مربوط به دوران قبل از زمامداری و در جریان مبارزه و رقابت های سیاسی است. معمولاً همه انقلابیون و رادیکال ها پس از به قدرت رسیدن محافظه کار می شوند. آرمان ها را از یاد می برند. اما از علی در دوران رقابت های سیاسی کمتر طرح شعارهای حداکثری و مطالبات رادیکال را مشاهده می کنیم، آنچه در این باب آمده بیشتر مربوط به دوران زمامداری اوست.

 

پی نوشت ها

1- نهج البلاغه، ترجمه دکتر سیدجعفر شهیدی، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ چهارم، 1372، خطبه92، ص 85

2- همان، خطبه 134، ص133

3- خطبه 146، صص 141 و142

4- ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ترجمه دکتر محمود مهدوی دامغانی، ج5، صص 391 تا 393

5- نهج البلاغه، همان، خطبه 240، ص 269

6- همان، نامه 6 و نامه 28، ص 275 و ص 293

7- همان، خطبه 74، ص 56

8- ابوالقاسم سحاب، زندگانی سیدالشهدا، سحاب کتاب، چاپ دوم، 1358، صص 480 تا 483

9- همان، خطبه 216، ص 248 تا 250

10- همان، نامه 53 به مالک اشتر، ص32

11- همان، خطبه 27، ص 28

 

 

 

شنبه 19/10/1388 - 14:0
بیماری ها

در انتخاب عینك خود چه ملاكی‌هایی دارید؟ قیمت، زیبایی، دوام، راحتی یا...؟ هر كس برای خود ملاك‌هایی را در نظر می‌گیرد گاهی هم هیچ ملاكی مدنظر نیست و افراد به سلیقه خود اعتماد می‌كنند اما آیا سلیقه كافی است یا دانش و معیارهایی هم لازم است. به بیان دیگر معیار صحیح انتخاب عینك چیست؟


قاب عینك

قاب عینك از چند نظر حائز اهمیت است. در ابتدا، نكته مهم این است كه یك فریم مناسب باید شیشه یا لنز عینك را در فاصله مقتضی نسبت به چشم قرار دهد. دوم این كه عدسی كه در فاصله مشخص قرار داده می‌شود، باید انحنایی متناسب با جهت‌های مختلف حركت چشم داشته باشد.

در هنگام انتخاب قاب ، باید دقت كرد قسمت بالای قاب با لبه تحتانی ابرو مماس باشد و قسمت تحتانی قاب قسمت تحتانی چشم را بپوشاند. همچنین در دو طرف چشم با بینی و گیجگاه پوشش كافی را ایجاد كند.

دسته‌های قاب نباید دو طرف گیجگاه را فشار دهند و طول دسته‌ها باید به شكلی باشد كه در پشت گوش قرار گیرند.

قاب‌هایی كه وجود دارند به 2 دسته فلزی و غیرفلزی تقسیم می‌شوند. فریم‌های فلزی از آلیاژهای مختلف هماهنگ با بدن كه باید سبك و مقاوم باشند انتخاب می‌شوند.

این قاب‌ها نباید اثرات سمی در هنگام ترشح عرق داشته باشند و تغییر رنگ هم ندهند. فریم‌های غیرفلزی هم از تركیب‌های سلولزی یا پلیمری ساخته می‌شوند و می‌توانند در عین ظرافت سطح خوبی برای عدسی فراهم كنند. این قاب‌ها تنوع زیادی هم دارند و از عوارض كمتری نسبت به فریم‌های فلزی برخوردارند. ولی در اثر مرور زمان این فریم‌ها خشك می‌شوند و ترك خورده و می‌شكنند. برای كودكان قاب‌های غیر‌فلزی بیشتر توصیه می‌شود، زیرا احتمال آسیب‌ رسیدن به پوست و چشم در اثر حوادث و برخوردها در این قاب‌ها كمتر است.

شیشه

علاوه بر قاب عینك ، شیشه‌ها نیز از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است. شیشه‌های عینك كودكان حتما باید از جنس بسیار سبك و نشكن ساخته شود. اگر قرار است عینك همیشه روی چشم شما باشد بهتر است شیشه فتوكرومیك داشته باشد تا بتواند در برابر اشعه خورشید نیز از شما محافظت كند.

شیشه‌ها در عینك بچه‌ها باید درجه فتوكرومیك بالاتری داشته باشند زیرا چشم‌های بچه‌ها نسبت به بزرگ‌ترها در برابر اشعه ماورای بنفش حساس‌تر است.

زیبایی

زیبایی هم می‌تواند یكی از معیارهای فرعی باشد. به عنوان مثال شیشه عینك بزرگ چشم‌ها را بهتر نشان می‌دهد پس اگر چشم‌های شما قشنگ است عینك شیشه بزرگ بیشتر به شما می‌آید یا كسانی كه بینی خوش‌تراشی دارند بهتر است عینكی انتخاب كنند كه بخش زیادی از بینی را نپوشاند.

انتخاب با شما نیست

اپتومتریست‌ها افرادی هستند كه تحصیلاتشان در ارتباط با چشم و عینك است آنها می‌توانند با در نظر گرفتن شكل و فرم صورت، نمره عینك، كاربرد آن، جنس عدسی، نوع عدسی و خصوصیات رنگی آن، انتخاب‌های مختلف را به بیمار پیشنهادكنند. پس اگر چنانچه برای تهیه عینك به مغازه‌ای مراجعه كردید كه به شما گفتند هر قابی را می‌خواهید انتخاب كنید و فقط سلیقه شما مدنظر قرار گرفت، به كیفیت علمی كار آن مركز شك كنید حتی اگر از نظر سلیقه راضی باشید. فراموش نكنید در عینك فروشی انتخاب تنها با شما نیست.

شنبه 19/10/1388 - 13:58
بیماری ها

 مطالعات نشان می‌دهد ؛ در هنگام بروز درد در بخش‌های مختلف پا بویژه كاسه زانو ، استفاده از باندهای كشی ورزشی به تسكین درد كمك می‌كند.


 در این تحقیق تاثیر بستن باند دور زانو، روی 14 نفر با مشكل «Patellofemoral»، شكلی از ورم مفاصل كه در پشت و اطراف كاسه زانو ایجاد درد می‌كند، انجام شد.

برای این تحقیق 14 فرد با ورم مفاصل «Patellofemoral» و میانگین سنی 57 و همچنین 14 نفر بدون ورم مفاصل و همان میانگین سنی انتخاب شدند.

با استفاده از اسكن MRI مشخص شد كه افرادی با درد مفاصل، ناترازی در مفصل كاسه زانو و همچنین انحراف كاسه زانو به سمت خارج پا بیشتر است.

این ناترازی هنگامی كه بیماران با درد مفصل از باندهای كشی استفاده می‌كردند، بهبود می‌یافت، به علاوه این افراد در هنگام انجام برخی ورزش‌ها، درد كمتری نیز احساس می‌كردند.

محققان می‌گویند: نتایج این بررسی، مزایای استفاده از باندهای كشی در افراد مبتلا به ورم مفاصل كاسه زانو را تایید می‌كند.

بستن باند شاید به همه افرادی كه در زانوی خود احساس درد می‌كنند، كمك نكند؛ بنابراین افراد باید پیگیر سایر معالجات باشند. به همین دلیل محققان در حال بررسی تاثیر همزمان بستن باند و سایر معالجات هستند.

شنبه 19/10/1388 - 13:57
بیماری ها

محققان مرکز تحقیقاتی بیماری آلزایمر فلوریدا اعلام کردند تابشهای تلفنهای همراه نه تنها سرطان زا نیستند بلکه می توانند مانع از بروز آلزایمر شده و یا این بیماری را تحت کنترل درآورند.
با وجود ادعاهایی که در زمینه سرطان زا بودن تشعشعات ناشی از تلفنهای همراه می شوند مطالعات جدید نشان می دهند امواج رادیویی می توانند مانعی بر بروز بیماری آلزایمر حداقل در موشها باشند در حالی که این امواج در موشهایی که به آلزایمر مبتلا نیستند باعث بهبود فعالیتهای مغزی نیز می شود.

محققان از مرکز تحقیقاتی بیماری آلزایمر در فلوریدا نشان دادند قرار دادن موشهای مبتلا به آلزایمر در معرض امواج الکترومغناطیسی ناشی از تلفنهای همراه باعث پاک شدن رسوبات بتا آمیلویید در مغز می شود، پروتئینی که به شدت با بیماری آلزایمر در ارتباط است. به گفته دانشمندان تابشهای تلفن همراه باعث افزایش حرارت در مغز شده و باعث می شود سلولهای مغزی این رسوبات را در این حرارت از خود بزدایند.

این محققان معتقدند امواج تلفن همراه بر روی مغز انسان نیز تاثیری مشابه خواهد داشت اما با این حال مطالعه بر روی جوندگان همیشه به مفهوم خلق درمانهای موثر انسانی نخواهد بود و تحقیقات بیشتری برای اثبات این تاثیر نیاز خواهد بود.

در این مطالعه 96 موش که برخی از آنها با تغییرات ژنتیکی به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند و بقیه سالم بودند مورد مطالعه قرار گرفتند به صورتی که هر دو گروه به مدت روزانه یک ساعت و برای 9 ماه در معرض تابشهای تلفن همراه قرار گرفتند. نتایج نشان داد در صورتی که تابشهای تلفن همراه از زمان جوانی موشهای مبتلا به آلزایمر آغاز شود، توانایی شناخت این موشها با افزایش سن مورد محافظت قرار گرفته و تحلیل نمی رود.

در عین حال در صورتی که موشهای مسن تر در معرض این تابشها قرار گیرند، ناتوانی حافظه آنها از بین می رود. دانشمندان تغییرات حرارتی ناشی از تابشهای تلفن همراه را عامل این تغییرات در بیماری موشها می دانند زیرا به اعتقاد آنها در حرارت بالا سلولهای مغزی می توانند پلاکهای تازه شکل گرفته بتا آمیلویید را زدوده و بیماری را کنترل کنند. تابشها در عین حال قدرت حافظه موشها را نیز  افزایش داده و آن را در یک موش عادی از سطح نرمال به سطح بالاتر از نرمال ارتقا می دهد.

بر اساس گزارش لایو ساینس، دانشمندان در حالی که باور دارند این امواج می تواند در درمان یا کنترل آلزایمر در انسان نیز تاثیر گذار باشند در حال بررسی تاثیر فرکانسهای مختلف این امواج بر روی بهبود ناتوانی های شناختی در موشهای آلزایمری هستند.

 

شنبه 19/10/1388 - 13:55
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته