• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
همین که لرها تو ایلام هستن واز شهر خودشون کوچ کردن وپناه اوردن ماهم مهمون پذیریم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 20/10/1394 - 1:48
کرددهلران
باسلام من دهلرانی هستم 50 سالمه بیشه درازی هستم ازوقتی یادمه به ما گفتن کرد که حتی این عنوان کرد به مرکزاستان که هم کردهستندداده نشده سوالم ازلرهای عزیز اینه که اگه کرددهلران کردنیستندچراخودلرهای عزیزوقتی کسی تو دهلران میبینیدمیپرسیدلری یاکردی بعدش درانتخابات چرابه کاندیدکردها رای نمیدیدمگه ما لر نیستیم؟؟؟؟؟؟!!!!! این نشون میده که ما کردیم والبته مامسلمانیم وهمه درکنارهم زندگی میکنیم وفرقی نداردکردولروعرب ولی هویت خودراشناختن ناقض انسانیت و... نیست
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 4/10/1394 - 12:35
رضا
سلام به دوستان ایلامی اولاً به کسی توهین نکنید شما مردمانیبا فرهنگ هستید دوماً خودتون مرفی کنید من نمی دونم چی شده که بعد سا لیان دراز که ایلام جزوی از لرستان بود لر بودن تبدیل به کرد شدن حالا هم که به لر های لک هجوم بردن لک هایی که قرن ها اصیل ترین قوم لر بودن با همه اسناد من بچه تهران هستم من یک رفیق ایلامی دارم این دوسته من میگه کردم اما وقتی صحبت می کنه ۱۰درصدم کلمات کردی تو صحبت هاش نمی بینی بر عکس بقیه کلماتشون لری پس شما با این دلیل و برهان مگید کرد هستن اما لر های لکی که چهار تا کلمه از کردی واردشون شده کرد شدن بهد این زبان های ساخته شده شما که این همه با هم فرق دارن همه کردن شما ها چه نقشه اید دارید می خواهید خود مختار بشید بشید قوم های دیگر رو از هم جدا نکنید شما همیشه در این کارها درخشان هستید. بر عکس ما لرها که سر میدیم برای میهنمن خودم بروجردی هستم عاشق لر های ساده با غیرت هستم زنده باد لر(لک. بختیاری. کهکیلو یری )از نهاوند تا دماوند بدر خشید شهر های لر نشین (لرستان .خوزستان.کهکیلویر.ایلام .کرمانشاه.همدان .قزوین.شیراز.اراک.اصفهان.تهران.) یادشان گرامی جاودانه سازان نام لر(اتابک.بابا طاهر.کریم خان. لطف علی خان.سردار اسد.ایت الله برجردی.اریو برزن...)مازندران هم کرد هستن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 4/10/1394 - 0:55
مری
با سلام. من کورد آبدانانم و کوردستان عراف زندگی میکنم کوردی آبادان مثه کوردی بادینیه و بیشتر ایلام کوردن لرها هم مهاجرن که از فدیم بودن کوردی ایلام کرمانشاه هم مخلوطی از کوردی بادینی و سورانی است .در ضمن اگه ئیلام کورد نیست چطور اخبار کوردستان عراف هواشناسی ئیلام هم هست.و در کل کوردای عراف میگن کوردای فیلی اصل عراقی هستن.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 27/9/1394 - 3:19
ناشناس
متاسفانه نتوانستم سخنم را کامل کنم بله زبان مردم ایلام پهلوی بوده واین زبان پیشتر متداول بوده بین اقوام ایرانی حتی اذری ها ... بگذریم که حوزه سخن وسیع است پس کوتاه کنیم ..والی پشتکوه اصالتا ا ز بخش پهله زرین اباد بوده و به هیچ وجهه لر نبوده است گرچه در سالهای بعد با لرهای خرم اباد ازدواج های فامیلی صورت گرفت و ایشان تصمیم گرفتند چندین خانوار مشخص از لرها را به ایلام بکشانند که البته نفوذ انها که همگی دبیر و با سواد بودند در انچه ایلامیان را لرهای پشتکوه معرفی کردند بی تاثیر نبوده است .. ابوقداره با سرکوب کردن قدرتهای کوچک محلی اززجمله ریزوندها ی ساکن در حوزه میشخاص و سپس دهبالایی ها و دیگر ریزوندهای صالح اباد و شیروان چرداول این قوم را تارمار کردند گویا از دیر باز تفاوتی یا رقابتی میان جنوب و شمال استان وجود داشته اشت ..کیا راد منابع من بیشتر استنادهای خانوادگی بود ..
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 26/9/1394 - 10:50
ناشناس
استاد تاریخ نیستم فلسفه هم نمی بافم خوب میدانم جهل ریشه در تعصب دارد و ... دوستان نظرات گوناگونی دادند و همه هم جالب بود اما یک جایی در یک نقطه کور با تاسف همگی دچار اشتباه راویان نه چندان تاریخ شناس چند صده اخیر شده اند .این اشتباه که متداول نیز شده همان ریشه واصالت والیان حاکم بر ایلام بوده است .خدمت شما دوستان عزیز عارضم که استان ایلام را پیش از امدن اسلام به نام استان سیمره می شناخته اند این استان یکی از ولایات بسیار مهم ایران ساسانی بوده است .اعراب مسلمان یک چهارم مالیات خود از ولایات پارس را از ایلامیان گرفته اند و این بخودی خود اهمیت این استان را بی گمان نشان میدهد اما موضوع بحث من این نیست بلکه به جرات میتوان گفت تا این لحظه پای هیچ اجنبی به این سرزمین باز نشده نه عرب ونه روس وحتی جهان گشایان بزرگ نظیر اسکندر و تیمور ...ایلامیان در مواجهه با تهدیدات و گونه عمل کرده اند یا تمام قد ایستادند وپیروز شدند یا راه صلح پیش گرفتند و با پرداخت خراج اجازه ندادند پای هیچ غریبه ایی به خاکشان باز شود مثلا مشهور است که پذیرفتند مثل برادران ایرانی خود جزیه بدهند به اعراب اما درمقابل شرط گذاشتند که حتی ماموران مالیات عرب وارد مناطقشان نشوند ..... زبان مردم ایلام پهلوی یا پهلوانیک بوده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 26/9/1394 - 10:28
کورد مه لکشای (ملکشاهی)
دوستانی که میگن ایلام لره!!!! پیشنهاد میکنم یه سفر برید داخل این استان (جز دره شهر و بخشی از دهلران) با اولین فردی که مواجه شدید در صورتی که از جون خودتاون سیر شدید بهش بگید لر! مطمئن باشید از اونجا زنده برنمی گردید...چون برای این مردمان توهین بزرگی محسوب میشه...دوستان ملیت و زبان هر مردمی تنها و تنها با یک ابزار مشخص میشه اونم نظر و رای خودشونه! هیچ نیازی به این جر و بحث نیست...نه اونایی که میگن لرستان کرده حرفشون درسته نه اونایی که میگن ایلام لره! آخه چرا از دور و به استناد به یکسری منابع تاریخی نادرست برای زبان و ملیت دیگران تعیین تکلیف کنیم! اجازه بدیم خودشون تصمیم بگیرن...در رابطه با این شائبه ای که ایجاد شده هم باید عرض کنم که با توجه به اینکه در سالیان بسیار دور استان ایلام (پشتکوه) بخشی از استان لرستان بوده و خانهای این منطقه از حاکمان لرنشین بوده اند در سندهای رسمی نیز زبان این مردم را به اشتباه و یا اجبار لری معرفی کرده اند. البته در سالیان بعد حاکمان مرکزی از اشتباهشون در تقسیم بندیهای این منطقه و تفاوت بسیار عمیق ایلام و خرم اباد مطلع شدند و این استان را بخشی از استان کرمانشاهان کردند. درضمن برادران لر استان نیز از استان لرستان به این استان ملحق شده اند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/9/1394 - 13:27
ناشناس
این یکی هست که میگن اصل لر در پشت کوه ایلام.بعدا شما فکر میکنید ایلام فقط کرد و لک هستن.اینو هم بگم که بیشتر این لکا با لرها لج دارن نمیدونم ما چه پدر کشتگی با اینا داریم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 22/9/1394 - 1:29
ناشناس
با سلام خدمت همه لر ها کردها و لک ها.من نمیدون این لکا چی فکر کردن که استان لکستان واسه خودشون گذاشتن.همه میدونن لک قومی جدا واسه خودشون نیستن بلکه از لرها و کردها هستن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 22/9/1394 - 1:21
ناشناس
ایلام یعنی مهد و سکونتگاه قوم اصیل لر.......
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 11/9/1394 - 3:13
ناشناس
با سلام به دوستان ایلام همه كرد هستن كرد خواهند ماند ما با این اصالت زنده هستیم برا ما فرقی نمیكنه كه چه كسای میگن ما جز چه طوایفی وچه شهر ایران هستیم مهم اینه تو تمام دنیا حضور فعال داریم ما كردها.من باعث افتخارمه كه كردم.حسن از ایل علیشیروان بیری هستم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 4/9/1394 - 2:17
رضا
طبق اسناد تاریخی کردهای دهلران از موصل به این مناطق اومدن پس تو کرد بودنشون شکی نیست.کردی ابدانان با کردی دهلران یکیست بنابراین مردم ابدانانم کرد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 4/9/1394 - 0:18
ناشناس
من شوهانم دراصل کردیم .ماهمه برادریم چه لر.کرد.لک
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 23/7/1394 - 21:27
ایرج
من لربختیارییم زنده بادلروکرد باهرلحجه ازهندتالبنان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 23/6/1394 - 18:14
کلهر
به فکراین باشید که تمام استان ایلام مسلمان وشیعه مذهب هستند در اسلام نژاد مهم نیست ملاک تقوااست ایه سیزده سوره احزاب رابخوانید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 11/6/1394 - 17:11
خزل ئیلام
بژی کورد.بژی ئیلام.بژی اوجالان
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 4/6/1394 - 12:54
Kurd boy
بژی کورد
بژی کورد ده ناو ایران و عراق و سوریه و ترکیه گرتیه تا کوردیله آلمان و اسراییل و کشوریله اروپایی تر
هر چن که ده یکترکی دوریمن اما هیمانیش گیشتمان وحدت دیریم و کوردیم
تا ابد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 25/5/1394 - 23:22
ناشناس
کورد فه قت ئیلامی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 8/5/1394 - 13:6
ناشناس
به کرد بودنم افتخار میکنم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 30/3/1394 - 0:2
ناشناس
واقغا که ؟؟؟؟؟؟ چقدر کردی و لری رو می خواین به رخ هم بکشید، هیچ فرقی نمیکنه
مهم اینه که ما هر زبانی داشته باشیم، باید در کنار هم و یک ایرانی باشیم
زنده باد ایران عزیزم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 20/3/1394 - 2:25
ناشناس
زنده باد کرد.به کرد بودنم افتخارمیکنم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 1/3/1394 - 0:18
ناشناس
تو ایلام دره شهریها لر هستند اونم نه همشون .دره شهر قبلا جز لرستان بوده بعد از تقسیمات کشوری یکی از شهرستانهای ایلام شده .بقیه لرهای استان که تعدادشون هم زیاد نیست اکثرا کسایی هستن که از استانهای دیگه اومدن ایلام. اکثر ایلامیها کرد هستن.نمیدونم چرا لرزبانهای عزیز اصرار دارن ما رو از هویتمون دور کنن.همونطور که شما نسبت به لر بودنتون تعصب دارین ما هم این حق رو داریم که به هویت خودمون تعصب داشته باشدم .اگه خود من واقعا لر بودم با افتخار میگفتم که لر هستم دلیلی برای انکارش نمیدیدم .بازم میگم ما ایلامیها کرد هستیم. کردکرد کرد کرد کرد..................
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 10/10/1393 - 1:32
ناشناس
امیر ایلام
درود بر کرد و کرد زبان ایلام کردستان کرماشان لرستان کرد عراق کرد سوریه کرد ترکیه شمال خوزستان وتمام کردهای سراسر دنیا زنده باد کرد با غیرت کرد با فرهنگ کرد با اصالت کرد باقدمت وکرد تاریخ ایران سرافراز باشید ایلام من
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 30/9/1393 - 23:31
ناشناس
سلام بر همه دوستان بع عرض میرسانم که بر اساس مطالعات وتحقیقاتی که بنده در این زمینه انجام داده ام اکثریت مردم ایلام قسمتی از عراق بخشهایی از خوزستان استان لرستان ودرصدی از کرماشان کرد هستند ودر اصل فعل وکلمه اختلافی نیست اما در نحوه ادای آنها مقداری تغییر هست علی هستم ملکشاهی ساکن ایلام
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 30/9/1393 - 23:28
گراوند
زبان و گویش به تنهایی عامل شناخت قومیت نیست چراکه قابل تغییر است و بسته به رخدادهای تاریخ تغییر می کند بنابراین هویت قومی ربطی به زبان و گویش مشترک ندارد .بیشترین عامل اشتراک هویت قومی ارتباطات کهن قومی بین مردم است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 20/8/1393 - 15:46
ناشناس
دوستان با کمی اطلاعات زبانشناسی میشود فهمید ایلامی ها کرد هستند و گویش لکی نیز یکی از گویش های زبان کردی است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 16/8/1393 - 16:4
aras
ایلام
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

برای تأییدپذیری کامل این مقاله به منابع بیشتری نیاز است. لطفاً با توجه به شیوهٔ ویکی‌پدیا برای ارجاع به منابع با ارایهٔ منابع معتبر این مقاله را بهبود بخشید. مطالب بی‌منبع را می‌توان به چالش کشید و حذف کرد.
این مقاله مربوط به شهر ایلام است، برای تمدن ایلام، ایلام (تمدن) را ببینید.

ایلام
ئیلام
کشور ایران
استان ایلام
شهرستان ایلام
بخش مرکزی
نام(های) قدیمی ردین، ده‌بالا، حسین‌آباد
مردم
جمعیت ۱۷۲،۲۱۳ نفر[۱]
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۱۴۲۷ متر
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه ۲۳ درجهٔ سانتی‌گراد
میانگین بارش سالانه ۶۲۰ میلی‌متر
روزهای یخبندان سالانه ۴۰ روز
اطلاعات شهری
ره‌آورد بِژی برساق - کُله کنجی - شِله کینه -
پیش‌شماره تلفنی ۰۸۴۱
تابلوی خوش‌آمد به شهر
خوه ش هاتی
مختصات و ارتفاع
ایلام بر ایران واقع شده‌است

ایلام
روی نقشه ایران
۳۳.۳۸° شمالی ۴۶.۲۶° شرقیمختصات: ۳۳.۳۸° شمالی ۴۶.۲۶° شرقی
ایلام (به کردی: ئیلام) به یکی از شهرهای غربی ایران و مرکز استان ایلام است. جمعیت این شهر برپایهٔ سرشماری سال ۱۳۹۰ خورشیدی برابر با ۱۷۲،۲۱۳ نفر بوده‌است.[۱] ایلام در عهد باستان نام‌های بسیاری مانند آلامتو، اریوجان، ماسبذان داشته
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 14/8/1393 - 1:4
ایران می = ایلام من
ما لرها یکی از کهن ترین اقوام متمدن دنیا در جنوب غرب ایران بوده ایم.این قوم با داشتن تمدن ایلام کهن که عصر برنز را ایجاد نمودند یکی از نقاط عطف زندگی بشری را به دنیا ارئه کردند-این تمدن بعد از تمدن سومریان دومین تمدن کهن شناخته شده بشری است .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 23/7/1393 - 9:59
ایران من= ایلام من
منابع تاریخی متعددی آشکارا بر لر بودن كلهرها صحه گذاشته است،
میزا خانلر خان اعتصام الملك، نایب اول وزارت امور خارجه در كتابش (صفحه 71 سفرنامه میرزا خانلرخان اعتصام الملك)، كلهرها را با هویت لر ثبت كرده است -در سفرنامه اش (سفرنامه عتبات ناصرالدین شاه قاجار)، اهالی اطراف سرپل ذهاب را لر ثبت می كند او در صفحه ی 82 كتابش از سنگ سفیدی در حوالی سرپل ذهاب می گوید كه لرها – كه اهالی آن منطقه می باشند .
شهر ایلام یکی از مراکز حکمان لرستان بوده است
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 22/7/1393 - 8:32
شوهان
یکی از واقعیتهای مشهود در غرب ایران این است که استان کم جمعیت ایلام ترکیبی از اقوام لُر و کرد می باشد.اقوامی که در قیاس با سایر اقوام ایرانی هم بیشترین ارتباط و هم اشتراک فرهنگی را دارا هستند ولی این ارتباطات و اشتراکات را نمی توان شاهدی برای انکار هویت یکی از آنها دانست، چرا که در عین این اشتراکات هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را نیز دارا می باشند.حال اینکه کی کرد است و کی لُر در حوصله بحث ما نمی گنجد فقط همین را باید ذکر کنم که بسیاری از نویسندگان کُرد(سورانی و کرمانج) مردمان ساکن کرمانشاهان و مناطق همجوار نظیر ایلام را لُر و گویش های آنها را در دسته گویش های لُری که خود یکی از چهار دسته اصلی گویشهای کردی محسوب می شود، قرار داده اند.البته اعتبار این دسته بندی جای بحث فراوان دارد که در حوصله این بحث نمی گنجد.
همانطور که ذکر شده در حال حاضر در ایلام کنونی دو هویت قومی لُر و کرد قابل تشخیص است که سالیان سال در کناریکدیگر روزگار گذرانده اند.حال با توجه به اشاعه هویت طلبی قومی که یکی از مشخصه های عصر حاضر خصوصاً در خاور میانه است مرزبندی این دو قوم در ایلام در حال برجسته شدن است،حرکتی که در سه دهه اخیر بسیار سرعت داشته است.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 21/7/1393 - 19:32