• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1261روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

چندی پیش موضوعی در میان کاربران شبکه اجتماعی "کورا" (Quora) با طرح این سوال مطرح شد: «ویژگی های مشترک بین افراد باهوش کدامند؟» تعدادی از کاربران بر اساس تجارب شخصی خود و عده‌ای دیگر بر اساس تجارب تحصیلی به پرسش بالا پاسخ دادند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محققان در مورد 8 ویژگی مطرح از سوی کاربران اتفاق نظر داشته و برای آن‌ها مبنای نظری ارائه کرده‌‌اند.


عقیده بر آن است، افراد دارای هوش استثنایی از ویژگی‌های مشترک زیر برخوردارند:

1.توانایی تطبیق‌پذیری در آنان قابل ملاحظه است
بسیاری از کاربران به این نکته اشاره کردند که افراد باهوش از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار بوده و در شرایط مختلف می‌توانند شرایط را به نفع خودشان تمام کنند.

روانشناسان ضمن پذیرش این نقطه نظر می‌گویند: افراد باهوش برای تغییر رفتارهای خود به منظور مقابله با چالش‌های محیطی به هوش خود متوسل می‌شوند.

2.هرچه بیشتر در زندگی به جلو پیش می‌روند، بیشتر متوجه می‌شوند که مسائل بسیاری را هنوز نتوانسته‌اند کشف کنند.
افراد باهوش "می‌توانند" اعتراف کنند که نسبت به موضوع خاصی شناخت کافی ندارند. یکی از صاحب نظران در این خصوص می‌گوید: «گفتن جمله "نمی‌دانم" خود مستلزم شهامتی است که تنها در افراد باهوش دیده می‌شود. درست است که این افراد ممکن است به موضوعی اشراف نداشته باشند، اما در هر صورت آن را یاد می‌گیرند».

3.حس کنجکاوی در آنان سیری‌ناپذیر است
گفته می‌شود آلبرت انیشتین در جمله‌ای تاریخی گفت: «من استعداد خاصی ندارم و شاید بتوان گفت تفاوتم با بسیاری از افراد در حس کنجکاوی و علاقه‌مندی‌ام به مسائل است».

مطالعه‌ای در سال 2016 نشان داد که بین هوش بچه‌ها و آمادگی برای کسب تجارب نوعی ارتباط معنادار وجود دارد، که در نهایت منجر به حس کنجکاوی (یا بهتر است بگوییم "هوشمندی") در افراد بزرگسال می‌شود.

4.دید وسیعی نسبت به مسائل دارند
یک فرد باهوش خود را در معرض ایده‌ها و فرصت‌های جدید قرار می‌دهد. به عقیده یکی از اندیشمندان افراد باهوش برای شنیدن و پذیرش نظرات و ایده‌های دیگران تمایل نشان می‌دهند و همواره از راه‌حل‌های جایگزین استقبال می‌کنند.

5.افراد باهوش در خلوت خود سیر می‌کنند
افراد به شدت باهوش عمیقاً فردگرا و درون‌گرا هستند. این اشخاص از خلوتشان لذت می‌برند.

6.از مدیریت فردی بالایی برخوردارند
افراد دارای هوش استثنایی از طریق برنامه ریزی، شفاف‌سازی اهداف، بررسی استراتژی‌های جایگزین و مقایسه نتایج آن‌ها از پس چالش‌های پیش‌رو بر می‌آیند.

محققان ارتباطی بین کنترل فردی و هوش پیدا کرده و معتقدند که هنگام اعمال مکانیسم‌های کنترل فردی، قسمتی از قشر مغز فعالیت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

7.بسیار بامزه‌اند
دانشمندان با این نظر کاربران موافقند که افراد باهوش بسیار شوخ‌طبع هستند. در تحقیقات انجام شده، افراد طنزپرداز نمره بالاتری در تست‌های "هوش لفظی" کسب کرده‌اند.

8. احساسات در افراد باهوش موج می‌زند
افراد باهوش از زاویه دید دیگران به قضایا نگاه کرده و می‌توانند احساس سایرین را درک کنند.
برخی روانشناسان معتقدند همدلی و پاسخ به نیازها و احساسات دیگران و رفتار نوع‌دوستانه بخش مهمی از "هوش احساسی" محسوب می‌شود.

افراد دارای هوش احساسیِ بالا از معاشرت و مکالمه با مردم لذت می‌برند.

 
شنبه 16/5/1395 - 14:53
سلامت و بهداشت جامعه

شاید شما هم کسانی را دیده باشید با این که به نظر می‌رسد زیاد و به دفعات غذا می‌خورند، ولی ظاهر و اندامی لاغر دارند. حال سوال اینجاست دلیل این لاغری چیست و آیا می‌توان گفت فرد لاغر دچار نوعی بیماری است؟

 

 

 

 

 

 دکتر نازلی نمازی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به این که باید این موضوع از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد به جام‌جم می‌گوید در درجه اول باید دید فرد لاغر چه میزان غذا می‌خورد و سرعت غذا خوردن او چگونه است. اغلب افراد لاغر در خوردن غذا کم‌سرعت هستند و مدت زمان زیادی را صرف خوردن میزان کم غذا می‌کنند و این در حالی است که بیشتر افراد چاق، سریع و در حجم بیشتری غذا می‌خورند.این متخصص تصریح می‌کند آهسته غذا خوردن به مغز فرصت دریافت سیگنال سیری را می‌دهد و فرد نسبت به افرادی که سریع غذا می‌خورند زودتر احساس سیری می‌کند و نمی‌تواند در حجم زیادی غذا بخورد. بنابراین ممکن است تعداد دفعات مصرف غذا در افراد لاغر زیاد و حجم غذای مصرفی و کالری دریافتی در هر وعده کمتر از دیگران باشد. در نتیجه، مشاهده این که برخی افراد که دائم در حال غذا خوردن هستند، اما لاغرند می‌تواند سبب برداشت اشتباهی از این مسأله شود .

دکتر نمازی به علت دیگر لاغری اشاره می‌کند و می‌گوید ممکن است افراد لاغر دارای برنامه غذایی منظمی نباشند و فقط یک یا دو روز در هفته غذای نسبتا زیادی دریافت کنند و در سایر روزهای هفته کالری دریافتی‌شان کمتر باشد. بنابراین مشاهده پرخوری فرد در یک مقطع زمانی کوتاه نیز نمی‌تواند ملاک مناسبی برای قضاوت باشد .

سوخت و ساز زیاد دلیل موجه لاغری

اما مواردی وجود دارد که فرد روزانه کالری زیادی دریافت می‌کند، اما لاغر است. این متخصص رژیم درمانی در این خصوص می‌گوید در این وضعیت چندین علت احتمالی را می‌توان پیشنهاد کرد که با بررسی‌های بیشتر می‌توان به علت اصلی لاغری پی برد .

ژنتیک یکی از عوامل مهم در وزن‌گیری است که در کنار سایر عوامل محیطی (الگوی غذایی و فعالیت بدنی) می‌تواند سبب لاغری یا چاقی فرد شود. مثلا افرادی که سابقه خانوادگی چاقی دارند باید بیشتر از سایر افراد مراقب تغذیه خود باشند. یکی از عوامل تاثیر گذار دیگر در وزن، میزان سوخت و ساز یا متابولیسم پایه بدن است. متابولیسم پایه به میزانی از انرژی‌ گفته می‌شود که بدن برای انجام فعالیت‌های روزمره (ضربان قلب، تنفس، حفظ دمای بدن و...) به آن نیاز دارد. بر این اساس هرچه میزان سوخت و ساز پایه بدن بیشتر باشد، فرد کمتر دچار افزایش وزن خواهد شد .

عوامل تاثیرگذار بر سوخت و ساز بدن

عوامل مختلفی در افزایش یا کاهش سوخت و ساز بدن دخیل هستند که عبارتند از سن، جنس، فعالیت بدنی، وضعیت هورمونی، دما و برخی از مواد غذایی است که مهم‌ترین عامل افزایش دهنده سوخت و ساز، فعالیت بدنی زیاد است. دکتر نمازی می‌افزاید در سنین پایین میزان متابولیسم پایه بدن زیاد است و با افزایش سن از میزان سوخت و ساز کم می‌شود. جنسیت هم در این موضوع تاثیر زیادی دارد. در مردان به دلیل این که دارای توده عضلانی بیشتر و توده چربی کمتری نسبت به زنان هستند، میزان سوخت و ساز بالاتر است. به‌طور مثال ممکن است مرد خانه خیلی بیشتر از همسرش غذا بخورد، اما افزایش وزن کمتری نسبت به او داشته باشد .

وقتی لاغری، بیماری می‌شود

وقتی به‌رغم دریافت کافی مواد غذایی فرد وزن نمی‌گیرد و بتدریج شادابی‌اش را از دست می‌دهد می‌توان به وجود بیماری در او مشکوک شد. دکتر نمازی با اشاره به این موضوع می‌گوید شایع‌ترین علت لاغری سریع و ناگهانی می‌تواند استرس و تنش‌های روحی باشد.

به گفته این متخصص اگر فردی نتواند شرایط استرس‌زا را در محیط کاری یا زندگی شخصی‌اش مدیریت کند، مشکلات روحی مانند استرس و اضطراب زیاد او را دچار مشکلات جسمی مانند لاغری سریع و ناگهانی می‌کند. این نوع لاغری میان افرادی که از افسردگی رنج می‌برند نیز وجود دارد.

در ضمن برخی بیماری‌ها ازجمله پرکاری غده تیروئید، بیماری‌های انگلی و اختلالات گوارشی نیز می‌تواند عامل بروز لاغری باشد که با انجام مشاوره و آزمایشات مربوط مشکل مشخص و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این متخصص تاکید می‌کند وضعیت هورمونی ازجمله پرکاری تیروئید یکی از دلایل اصلی کاهش وزن است و باید در این خصوص آزمایشات دقیق تری انجام شود.

سیده زهرا حسینی، کارشناس ارشد علوم بهداشتی و تغذیه در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: علاوه بر بیماری‌هایی مانند افسردگی، بیماری التهاب روده، سیلیاک، سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) و پرکاری تیروئید که همگی می‌تواند سبب کاهش وزن شود باید دانست مصرف برخی داروها نیز می‌تواند فرد را با داشتن یک برنامه غذایی متعادل و متنوع در معرض کاهش وزن قرار دهد.

به گفته حسینی، ریتالین یکی از داروهایی است که برای درمان بیش فعالی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند منجر به کاهش وزن و اختلال در رشد کودک شود. متفورمین که در کنترل قند بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز می‌تواند سبب کاهش وزن و لاغری شود. البته داروهایی هم هستند که با ایجاد عارضه بی‌اشتهایی می‌تواند منجر به کاهش وزن شود که در گروه داروهای موثر در بیماری‌های ریوی، صرع، قلبی ـ عروقی و ضدافسردگی قرار دارند و برخی از انواع آنتی‌بیوتیک‌ها نیز از این جمله اند .

دیابت نوع 1 عامل لاغری در کودکان

لاغری می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد. حسینی می‌گوید: بیماری‌هایی که با اختلال در بلع و جویدن، کاهش جذب مواد غذایی و حالت تهوع همراه باشند یا مصرف بیش از حد ملین‌ها نیز می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به کاهش وزن کند. سرطان هم یکی از بیماری‌هایی است که باعث بروز لاغری و کاهش وزن شدید می‌شود. تومورهای سرطانی برای دستیابی به مواد مغذی و بزرگ شدن، سوخت و ساز بدن را بالا می‌برند و به این ترتیب کاهش وزن را سرعت می‌دهند.

به گفته حسینی، دیابت نوع 1 می‌تواند یکی از عوامل کاهش وزن ناگهانی میان کودکان و نوجوانان باشد. این بیماری زمانی بروز می‌کند که به اندازه‌ کافی انسولین در بدن تولید نمی‌شود تا قند (گلوکز) جذب سلول‌ها شود و از آنجا که بدن به اندازه‌ کافی نمی‌تواند انرژی دریافت ‌کند لاغر و لاغرتر می‌شود.

 

فاخره بهبهانی

 

شنبه 16/5/1395 - 14:51
سلامت و بهداشت جامعه

 

انواع خوراکی‌های دودی مانند ماهی، برنج، گوشت، سوسیس،‌ کالباس، سس و پنیرهای دودی حاوی مواد شیمیایی مختلفی همچون هیدروکربن‌ها هستند که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، مصرف برخی از مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، در مقابل انواع خوراکی ‌های دودی مانند ماهی، برنج، گوشت، سوسیس،‌ کالباس، سس و پنیرهای دودی حاوی مواد شیمیایی مختلف ساطع ‌شده از دود مانند هیدروکربن‌‌ها هستند و می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

در اینجا رایج ترین اقلام غذایی که شما را چند قدم به سرطان مصرف می‌کنند، بیشتر معرفی شده اند؛ مواد غذایی که شاید هر روز به انواع مختلف مصرف شوند:

ذرت تفت داده شده

واقعیت این است که این نوع ذرت به تنهایی نمی‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد اما اقلام غذایی اینچنینی با کیسه‌هایی حاوی مواد شیمیایی به نام پرفلوئورواکتانوئیک اسید بسته بندی شده اند که مطالعات ثابت کرده این مواد شیمیایی خطر ناباروری در زنان و ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش می‌دهند.

گوشت‌های فراوری شده

انواع این گوشت‌ها از قبیل سوسیس، هات داگ، بیکن و ... در بلند مدت خطر ابتلا به برخی سرطان‌های خاص از جمله سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان داده که مصرف بیش از 160 گرم از گوشت‌های فراوری شده در طول روز، خطر افزایش مرگ‌های ناشی از سرطان را در طول زمان تا 44 درصد افزایش می‌دهد.

کنسرو گوجه فرنگی

ماده شیمیایی بیس فنول در این کنسروها خطرناک است و اسیدیته گوجه فرنگی به احتمال زیاد منجر به حل بیس فنول در مواد غذایی می‌شود.

گوشت قرمز کبابی / کباب کردن گوشت سفید مرغ

ساختار مولکولی و شیمیایی گوشت قرمز هنگام فرایند کبابی شدن تغییر می‌کند و خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

نوشابه‌های گازدار

سودا پر از قند، رنگ‌‌های غذایی و مواد شیمیایی است؛ این نوع نوشیدنی‌‌ها بدن را اسیدی می‌‌کنند و سلول‌‌های سرطانی را پرورش می‌دهند. سودا یا آب گازدار یا آب کربناته، آبی است که در آن کربن دی ‌اکسید، تحت فشار حل شده باشد.

روغن‌های هیدروژنه

روغن‌های هیدروژنه معمولا برای ذخیره غذاهای فراوری شده استفاده می‌شود که می‌تواند به بیماری‌‌های ناتوان کننده سیستم بدنی، مانند سرطان منجر شود.

غذاهای اصلاح شده ژنتیکی

مصرف این نوع محصولات غذایی یک نگرانی عمده از نظر ابتلا به انواع مشکلات سلامتی است و بهتر است محصولات آلی و ارگانیک جایگزین آنها شوند.

ماهی پرورشی

به گزارش آوای سلامت - ماهی آزاد پرورشی کمبود ویتامین D دارد و اغلب با مواد شیمیایی سرطان ‌زا آلوده شده و آلوده به بی فنیل‌‌های پلی کلرینه، و آفت ‌کش‌‌ها است.

الکل

ثابت شده که مصرف نوشیدنی های الکلی در طول روز خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان تا 30 درصد افزایش می‌دهد. در واقع الکل دومین علت ابتلا به سرطان بعد از دخانیات است.

شنبه 16/5/1395 - 14:48
سلامت و بهداشت جامعه

این آمار از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شده که ابتلا به 80 درصد سرطان‌ ها به طور مستقیم به سبک زندگی ما بستگی دارد. به گفته کارشناسان این سازمان، اگر رژیم غذایی و سبک زندگی ‌مان را اصلاح نکنیم، به ‌طور حتم در سال ‌های آینده، سرطان به جای بیماری ‌های قلبی در صدر دلایل مرگ ‌و میرها قرار خواهد گرفت.

 

 

 

 

 به گزارش جام جم سرا به نقل از آوای سلامت، همانطور که انتظار می رود مصرف برخی از مواد غذایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد، در مقابل انواع خوراکی ‌های دودی مانند ماهی، برنج، گوشت، سوسیس،‌ کالباس، سس و پنیرهای دودی حاوی مواد شیمیایی مختلف ساطع ‌شده از دود مانند هیدروکربن‌ ها هستند و می ‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. در اینجا رایج ترین اقلام غذایی که شما را چند قدم به سرطان مصرف می کنند، بیشتر معرفی شده اند؛ مواد غذایی که شاید هر روز به انواع مختلف مصرف شوند:


ذرت تفت داده شده: واقعیت این است که این نوع ذرت به تنهایی نمی تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد اما اقلام غذایی اینچنینی با کیسه هایی حاوی مواد شیمیایی به نام پرفلوئورواکتانوئیک اسید بسته بندی شده اند که مطالعات ثابت کرده این مواد شیمیایی خطر ناباروری در زنان و ابتلا به برخی از انواع سرطان را افزایش می دهند.

گوشت های فراوری شده: انواع این گوشت ها از قبیل سوسیس، هات داگ، بیکن و ... در بلند مدت خطر ابتلا به برخی سرطان های خاص از جمله سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. مطالعات نشان داده که مصرف بیش از 160 گرم از گوشت های فراوری شده در طول روز، خطر افزایش مرگ های ناشی از سرطان را در طول زمان تا 44 درصد افزایش می دهد.

کنسرو گوجه فرنگی: ماده شیمیایی بیس فنول در این کنسروها خطرناک است و اسیدیته گوجه فرنگی به احتمال زیاد منجر به حل بیس فنول در مواد غذایی می شود.

گوشت قرمز کبابی: ساختار مولکولی و شیمیایی گوشت قرمز هنگام فرایند کبابی شدن تغییر می کند و خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان سینه را افزایش می دهد.

نوشابه های گازدار: سودا پر از قند، رنگ‌ های غذایی و مواد شیمیایی است؛ این نوع نوشیدنی‌ ها بدن را اسیدی می‌ کنند و سلول‌ های سرطانی را پرورش می ‌دهند. سودا یا آب گازدار یا آب کربناته، آبی است که در آن کربن دی ‌اکسید، تحت فشار حل شده باشد.

روغن های هیدروژنه: روغن‌های هیدروژنه معمولا برای ذخیره غذاهای فراوری شده استفاده می‌شود که می‌تواند به بیماری‌ های ناتوان کننده سیستم بدنی، مانند سرطان منجر شود.

غذاهای اصلاح شده ژنتیکی: مصرف این نوع محصولات غذایی یک نگرانی عمده از نظر ابتلا به انواع مشکلات سلامتی است و بهتر است محصولات آلی و ارگانیک جایگزین آنها شوند.

ماهی پرورشی: ماهی آزاد پرورشی کمبود ویتامین دی دارد و اغلب با مواد شیمیایی سرطان ‌زا آلوده شده و آلوده به بی فنیل‌ های پلی کلرینه، و آفت ‌کش‌ ها است.

الکل: اینطور ثابت شده که مصرف نوشیدنی های الکلی در طول روز خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان تا 30 درصد افزایش می دهد. در واقع الکل دومین علت ابتلا به سرطان بعد از دخانیات است.

 

شنبه 16/5/1395 - 14:43
سلامت و بهداشت جامعه

با خودکنترلی می توان بسیاری از بیماری‌های روانی را درمان کرد.

 

 

 

 

به گزارش جام جم سرا به نقل از باشگاه خبرنگاران ،نیسا محمودی روانشناس درگفت: به افکار و باورهایی که یک فرد در زمینه توانمندی و مهارت های خود در حل مشکلات دارد، سلامت روان گفته می شود.
وی در ادامه افزود: انعکاس رفتار افراد در شرایط مختلف میزان سلامت روان آنها را نشان می دهد. یک فرد دارای سلامت روان، در هنگام بروز استرس‌ها، نگرانی ها و ناملایماتی که در محیط اطراف به وجود می آید، با آگاهی و کنترل هیجانات می تواند بر واکنش های خود تسلط کامل داشته باشد.
این روانشناس با تاکید بر نقش باورهای فردی در سلامت روان اظهار داشت: برای مثال فردی که می گوید "من نمی توانم" با تکرار این عبارت این ویژگی را در خود نهادینه می کند، بنابراین تمرکز بر مشکلات باعث ایجاد تشویش و نگرانی در افراد می شود.
محمودی با بیان اینکه آرامش تاثیر زیادی در بهداشت روان دارد، ابراز داشت: فردی که در محیطی آرام زندگی می‌کند، بر هیجانات رفتاری خود کنترل داشته و اطرافیان را نیز از سلامت روان بهره مند می کند.
وی در خصوص تاثیر افکار منفی در سلامت افراد گفت: نفوذ افکار منفی در دراز مدت زمینه ساز ایجاد افسردگی، اختلال اضطراب، عدم اعتماد به نفس، گوشه گیری و سایر مشکلات روانی می شود.
این روانشناس با تاکید بر تاثیر مستقیم سلامت روان بر سلامت جسم افزود: مثبت اندیشی موجب تسریع روند درمان بیماران جسمی می‌شود بنابراین تاثیر سلامت روان بر سلامت جسمانی نقش اثبات شده‌ای دارد.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش در زمینه بهداشت روان تاکید کرد: آموزش‌های خود کنترلی و خود آگاهی به افراد در خانواده، مدارس و سایر نهادهای آموزشی و پرورشی، مهارت‌های لازم را در افراد برای مواجهه با شرایط استرس زا ایجاد می‌کند. 

شنبه 16/5/1395 - 14:36
سلامت و بهداشت جامعه

متخصص تغذیه گفت: افرادی که مبتلا به آسم و تنگی نفس هستند بهتر است بادام شیرین، انجیر خشک، آویشن، نعناع و گوشت پرنده را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

 

 

 

 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، فریبا جویباری گفت: افرادی که مبتلا به تنگی نفس هستند باید از پرخوری خوردن غذا و نوشیدنی‌های سرد پرهیز کنند. همچنین مواد غذایی که تند و محرک باشد مثل ترشی برایشان خوب نیست.

وی افزود: غذاهای سرخ‌ کردنی، چرب، ماهی تازه، شیر، ماست، میوه‌هایی مثل هندوانه، خیار، نارنگی و پرتقال برای‌شان خوب نیست.

این متخصص تغذیه گفت: حبوب نفاخی مثل لوبیا، عدس، باقالی و برنامه غذایی این بیماران باید بسیار محدود شود و در مقابل گوشت پرندگانی مثل خروس، کبوتر و کبک برای‌شان خوب است.

جویباری ادامه داد: سبزی‌های مثل کرفس، شوید، نعناع، آویشن، چغندر از جمله سبزی‌های مفید است چرا که خاصیت این سبزی‌ها تقویت ریه و دستگاه گوارش و رفع سرفه بوده و به نوعی یک آنتی‌هیستامین محسوب می‌شوند.

این متخصص تغذیه گفت: بادام شیرین، پسته، انجیر خشک و مویز نیز از جمله خشکبار مفید هستند که برای رفع سرفه، تنگی نفس و خس‌خس سینه کاربرد دارند. در این زمینه حریریه بادام یا شیر بادام برای رفع خشکی سینه مؤثر است.

 

 

شنبه 16/5/1395 - 14:29
سلامت و بهداشت جامعه

یک دستور خانگی قدیمی خوردن 10 دانه گیلاس در روز را برای رفع سردرد توصیه می‌کند. آیا این توصیه افسانه‌ است یا پایه‌هایی حقیقی دارد. دانشمندان برای یافتن پاسخ این سئوال تحقیقاتی کرده و به نتایج جالبی دست یافته‌اند.

 

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین درباره درمان‌های خانگی داستان‌های بسیار نقل شده است.

بسیاری زنجبیل را در درمان تهوع هنگام سفرهای زمینی، شکلات را در تسکین افسردگی و شیر گرم را در رفع اختلال خواب موثر می‌دانند.

پژوهشگران دانشگاه میشیگان چند سال پیش تاثیرات مصرف گیلاس را در درمان سردرد مورد بررسی قرار داده‌اند و به این نتیجه رسیدند که این میوه خوشمزه تابستانی خواص بسیاری دارد.

خاصیت دردزدایی گیلاس

پژوهشگران می‌گویند خوردن روزانه ۲۰ گیلاس تاثیری مشابه مصرف یک قرص آسپرین ۵۰۰ میلی را دارد.

پوست گیلاس خاصیت دردزدایی دارد. آنتوسیان یا ماده رنگی که موجب قرمز شدن پوست گیلاس می‌شود در تسکین درد نقش دارد.

به غیر از رنگ، طعم این میوه نیز در تقویت خاصیت کاهش درد موثر است. هر چقدر گیلاس پررنگ‌تر و ترش‌تر باشد تاثیر آن در دردزدایی بیشتر است. به جز پوست خواص درمانی بیشمار دیگری در گوشت گیلاس وجود دارد.

مواد رنگی موجود در گیلاس رادیکال‌های آزادی را که به غشاء سلول آسیب می‌رسانند خنثی می‌کنند‌‌، بنابراین بافت‌های همبند، پوست، عروق خونی و مفاصل را در پیری محافظت و از بروز سرطان و حمله قلبی جلوگیری می‌کنند. آنتوسیان موجود در پوست گیلاس ضدالتهاب است.

در سال ۱۹۹۹ پژوهشگران دانشگاه میشیگان دریافتند که گیلاس درد معده و آرتریت را کم می‌کند. آنها فهمیدند که اثر گیلاس ترش می‌تواند تا ۱۰ برابر اثر قرص آسپرین باشد.

پژوهش‌های دیگر نیز کارایی‌های شفابخش این میوه تابستانی و آب آن را در درمان جراحات، دردها و دردهای عضلانی تأیید کرده است.

مصرف ۲۵۰ گرم گیلاس در روز طی یک هفته اسیداوریک موجود در خون پایین می‌آورد و خطر بروز آرتروز را کاهش می‌دهد.

ویتامین C موجود در این میوه سیستم ایمنی را محافظت می‌کند و آهن آن گردش خون را سرعت می‌بخشد. مصرف گیلاس سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و یبوست را رفع می‌کند. هر صد گرم گیلاس تنها حاوی ۶۳ کیلو کالری است.

چوب گیلاس نیز خاصیت درمانی دارد. دم‌کرده چوب (دم) گیلاس رطوبت بدن را کاهش می‌دهد و خلط‌‌‌آور است. همچنین سرفه‌های مزمن را التیام می‌بخشد. 

شنبه 16/5/1395 - 14:26
سلامت و بهداشت جامعه

تا شما به نقطه پایان این سطر برسید، دخانیات جان یک نفر را گرفته است. در هر شش ثانیه یک نفر در گوشه‌ای از جهان بر اثر استعمال دخانیات می‌میرد. بسیاری دخانیات را مهمترین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر می‌دانند، این در حالی است که میزان مصرف سیگار در نوجوانان و جوانان کشور نگران‌کننده است.

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از معاونت بهداشت وزارت بهداشت، رشد و رواج روزافزون استفاده از قلیان که میزان دود ورودی هر پک از آن تقریبا معادل ١٠٠ پک سیگار است و هر وعده کاملش نیز با 100 تا 200 نخ سیگار برابری می‌کند نیز تبدیل به نگرانی بزرگی شده‌است. در گزارش زیر، به بررسی چهار باور نادرست درباره مصرف قلیان پرداخته شده‌است.

 


به علت عبور دود قلیان از آب، سموم آن گرفته می‌شود

 

دقیقا برعکس؛ آن آبی که توی شیشه قلیان هست، نه تنها این کار را نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود چسبندگی و رسوب مواد زاید در دستگاه تنفسی‌ بیشتر شود و عوامل بیماری‌زا راحت‌تر در ریه‌هایمان‌ رسوب کند.

در واقع، عبور دود از آب درون ظرف قلیان و مرطوب شدن ترکیبات سمی (CO) اثرات به مراتب مخرب‌تری نسبت به خشک بودن آن مواد بر ریه مصرف‌کننده و نهایتا تمام اندام‌های بدن دارد.

خطر یک‌ وعده قلیان از خطر یک پاکت سیگار کمتر است

این موضوع اصلا اغراق نیست؛ معمولا سیگاری‌ها بین 12 - 8 پک به یک نخ سیگار می زنند که هر پک حجمی معادل 75 - 40 میلی لیتر دارد و در بین 7 -5 دقیقه استعمال یک نخ سیگار حدود 500 تا 600 میلی لیتر دود را وارد ریه ها می کند. این در حالی است که مصرف یک وعده قلیان بین 80 - 20 دقیقه طول می‌کشد و بین 200 - 50 پک به قلیان زده می شود که در هر پک بین 150 تا 1000 میلی لیتر دود وارد ریه ها می‌شود.

هر وعده مصرف قلیان که حداقل یک ساعت طول می‌کشد و با هر پک آن تقریبا تا یک لیتر دود وارد ریه می‌شود. این دود علاوه بر عوامل بیماری زای دود سیگار، مونوکسیدکربن و عوامل شیمیایی و خطرناک ناشی از سوخت ذغال هم به آن اضافه می‌شود.

اینکه می‌گویند خطر یک ساعت قلیان از خطر یک پاکت سیگار بیشتر است، نه شوخی است، نه مبالغه. به خصوص قلیانهای میوه‌ای و جوان پسند.

توتون های این قلیان‌های مد روز، علاوه بر همه بدی‌های تنباکوی معمولی، چندین بدی دیگر هم دارند.

مواد افزودنی که کارشان تامین طعم و بوی میوه است و در ترکیب این تنباکوها استفاده می‌شود یکی از این عوارض است.

آنها به دلیل وجود صدها ماده شیمیایی و ده‌ها عامل سرطان‌زا، از جمله بنزن، ترکیبات معطر حلقوی، فلزات سنگین و سموم حشره کش آلی می‌تواند زمینه را برای تشدید بروز سرطان، خصوصا سرطان خون، انواع بیماری‌های کشنده و حساسیت‌های تنفسی و پوستی مهیا کند.

در بسیاری از موارد، قلیان باعث نمایان شدن علایم آسم خفته در بیماران شده و بیماری خاموش آنها را شعله‌ور کرده است.

در بحث مقایسه قلیان با سیگار، اگر چه هر وعده مصرف قلیان معادل 100 تا 200 نخ سیگار (5 تا 10 پاکت) از سوی سازمان جهانی بهداشت برآورد شده است، ولی منظور از این مقایسه کم ضررتر اعلام کردن مصرف سیگار نسبت به مصرف قلیان نبوده است بلکه هدف از این مقایسه، تغییر باور عمومی که مصرف قلیان را به دلیل عبور دود از آب بی ضرر می پندارند است.

هیچ نوع ماده دخانی کم ضرر یا بی‌ضرر وجود ندارد و همه انواع مواد دخانی برای فرد مصرف کننده و اطرافیان او زیان آور است و توصیه همه متخصصان، بر عدم مصرف هر گونه ماده دخانی بطور مطلق است.

اگر کنار قلیانی‌ها بنشینید اما خودتان قلیان نکشید، خطری تهدیدتان نمی‌کند

این باور نیز نادرست است. چرا که شما هم در خطرید. دود دست‌دوم تولیدشده از قلیان، مخلوطی از تنباکو و دود مواد سوختنی است و بنابراین خطر جدی برای اطرافیانی که در مواجهه با دود ناشی از مصرف قلیان دیگران هستند، محسوب می‌شود.

یک وعده یک‌ساعته قلیان باعث استنشاق دودی معادل ١٠٠ تا ٢٠٠ نخ سیگار برای فرد مصرف کننده و بین 5 تا 10 نخ (نیم پاکت) برای اطرافیان می‌شود.

منابع حرارتی برای سوزاندن تنباکو، مثل چوب نیم‌سوز یا زغال‌چوب، نیز مخاطرات سلامت را افزایش می‌دهند؛ چون این سوخت‌ها هنگام اشتعال، سموم خاص خودشان را تولید می‌کنند که شامل مقادیر بالینی از مونوکسید کربن، فلزات سنگین و مواد شیمیایی سرطان‌زا است.

ضمنا اشتراک قطعه دهانی قلیان‌ها هم خطری جدی برای انتقال بیماری‌های واگیردار مانند سل، هپاتیت، زگیل و تبخال است.

چرا بعضی از کسانی که قلیان می‌کشند دچار این عوارض نمی‌شوند؟

چون عوارض ناشی از مصرف قلیان دیر ظهور می‌کند. سموم داخل توتون و تنباکو حالتی تجمعی پیدا می‌کنند و وقتی سطح آن از یک حد معینی بالاتر رفت، باعث بروز اختلال در شیوه تنفس، تعداد تنفس و مشکلات تنفسی می‌شوند؛ در نتیجه، فرد علاوه برانسداد مزمن ریوی و مدت سرطان ریه، دچار آسم نیز می‌شود و برای کنترل بیماری‌اش نیاز به اقدامات درمانی جدی پیدا می‌کند. 

شنبه 16/5/1395 - 14:23
سلامت و بهداشت جامعه

به گفته محققان، مصرف گوشت قرمز به عنوان منبع اصلی پروتئین می تواند موجب کوتاه شدن عمر شود.

 

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، محققان عنوان می کنند افرادی که بیشتر پروتئین موردنیاز بدن شان را از طریق منابع گیاهی تامین می کنند در مقایسه با کسانی که مقدار زیادی پروتئین حیوانی مصرف می کنند، کمتر در معرض ریسک مرگ زودهنگام هستند.

به گفته دکتر مینگ یانگ سونگ، عضو تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد بوستون، تمام پروتئین های حیوانی دارای ریسک مشابه و یکسانی نیستند.

محققان عنوان می کنند بسیاری از مصرف کنندگان گوشت قرمز دارای عادات ناسالم غذایی نظیر مصرف نوشیدنی های الکلی و سیگار کشیدن هم هستند.

سونگ در ادامه عنوان می کند: «ما دریافتیم پروتئین موجود در گوشت قرمز، بخصوص گوشت قرمز فرآوری شده، ارتباط تنگاتنگی با مرگ زودهنگام دارد. اما پروتئین ماهی یا مرغ چنین ویژگی ای ندارند.»

یافته های این تحقیق مزایای گنجاندن پروتئین گیاهی بیشتر در رژیم غذایی روزانه را موارد زیر عنوان می کند:

-پژوهشگران دریافتند به ازای هر ۳ درصد افزایش در مصرف پروتئین گیاهی در رژیم غذایی روزانه، شرکت کنندگان شاهد کاهش ۱۰ درصدی ریسک مرگ به هر دلیل و کاهش ۱۲ درصدی ریسک مرگ قلبی بودند.

-به ازای هر ۱۰ درصد افزایش در مصرف پروتئین حیوانی در روز، شرکت کنندگان ۲ درصد افزایش ریسک مرگ به هر دلیل و ۸ درصد افزایش ریسک مرگ ناشی از مشکلات قلبی را تجربه کردند.

-جایگزینی ۳ درصد کالری حاصل از پروتئین حیوانی با پروتئین گیاهی موجب کاهش ریسک مرگ زودهنگام می شود که به میزان آن به نوع پروتئین حیوانی جایگزین شده بستگی دارد.

-یافته ها نشان داد اگر افراد گوشت قرمز فرآوری شده کمتری بخورند با کاهش ۳۴ درصدی مرگ زودهنگام روبرو هستند، در مورد مصرف کمتر گوشت غیرفرآوری شده این رقم ۱۲ درصد و در مورد مصرف کمتر تخم مرغ این رقم ۱۹ درصد خواهد بود. به گفته سونگ، منظور از گوشت قرمز فرآوری شده سوسیس و کالباس است.

گوشت های فرآوری شده حاوی مقدار زیادی سدیم و نیترات هستند که با ابتلا به بیماری قلبی و سرطان مرتبط هستند. برش های چرب گوشت، بخصوص گوشت قرمز، هم حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده، کلسترول و کالری اضافی است.

اما پروتئین های گیاهی به مراتب سالم تر هستند چراکه حاوی مقادیر زیاد فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین های B، اسیدهای چرب اُمگا-۳ و سایر مواد مغذی خوب هستند و در عین حال کالری کمتری داشته و فاقد چربی اشباع شده هستند. 

شنبه 16/5/1395 - 14:22
سلامت و بهداشت جامعه

متخصص دیابت راهکارهای غیر دارویی کاهش فشار خون را تشریح کرد و گفت: رژیم غذایی که باعث محافظت فرد از بیماری‌های قلبی شده و بهترین راه درمان دیابت است، در پایین نگه داشتن فشار خون کمک می‌کند.

 

 

 

 

 

 

  

به گزارش جام جم سرا به نقل از فارس ، مهیار خسروشاهی در ارتباط با رژیم غذایی سالم اظهارداشت: برای تحقق رژیم مناسب فرد باید آب و مایعات بیشتری را در طی روز بنوشد.

وی افزود: باید روزانه 6 تا 8 لیوان آب و مایعات مصرف کرد. اگر چه ممکن است این توصیه به نظر یک توصیه نسبتا عمومی باشد اما تجربه نشان داده که این کار به روند لاغری کمک زیادی می‌‎‌کند.

متخصص دیابت در مورد اینکه چگونه می‌توان بدون استفاده از دارو فشار خون را کاهش داد، گفت: همان نوع رژیم غذایی که باعث محافظت فرد از بیماری‌های قلبی شده و نیز بهترین راه درمان دیابت است، در پایین نگه داشتن فشار خون کمک خواهد کرد.

خسروشاهی ادامه داد: یک رژیم سالم دارای میزان پایین چربی به خصوص چربی حیوانی و میزان متعادل کربوهیدرات با فیبر بالا عدس و لوبیا و سبزیجات است. همچنین پایین آوردن میزان پروتیین و نمک می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

وی خاطر نشان کرد: انجام ورزش یکی از مهمترین مواردی به شمار رفته که برای سلامتی نیاز است و در کاهش استرش و فشار خون و چربی‌ها مؤثر واقع می‌شود. 

شنبه 16/5/1395 - 14:16
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته