• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1272روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

وتاکس و یا سم بوتولینوم یکی از مرگبارترین مواد روی زمین هستند که فقط ۱۶۰ نانوگرم از آن کافی است تا به طور متوسط یک فرد ۸۰ کیلوگرمی را به کام مرگ بکشاند و این مواد قادر به گسترش بین سلول‌های عصبی است.
 
 
 
 
 

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، با وجود محبوبیتی که تزریق‌ بوتاکس و بوتولینوم در میان مشتاقان به زیبایی هرچه بیشتر دارند اما مطالعات نشان داده است که بوتاکس و یا سم بوتولینوم یکی از مرگبارترین مواد روی زمین هستند که فقط 160 نانوگرم از آن کافی است تا به طور متوسط یک فرد 80 کیلوگرمی را به کام مرگ بکشاند.

این مشکل افرادی را که در دوزهای درمانی کوچک از آن استفاده می‌کنند، تهدید نمی‌کند اما تحقیقات جدید برای نخستین‌بار نشان داده است که این توکسین قادر به گسترش بین سلول‌های عصبی و حرکت از نقطه تزریق شده به نقاط دیگر است.

دوزهای کوچکی که معمولا پزشکان برای بیماران تزریق می‌کنند - 0.73 نانوگرم در هر 100 واحد ویال که بسیاری از افراد در حدود 10 واحد در هر جلسه تزریق می‌کنند - نگران کننده نیست.

تحقیقات نشان داده است بوتاکس برای اکثریت بیماران خطری ندارد و نسبتاً فواید پزشکی مهمی دارد؛ این دارو با ایجاد فلجی موضعی، نه تنها قادر به صاف کردن خطوط اخم، بلکه درمانگر میگرن، اختلال عملکرد عضلانی، و حتی کمک به کاهش وزن است.

اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بوتاکس می‌تواند در امتداد سلول‌های عصبی گسترش یافته اما این نتایج، همچنان شایسته پژوهش‌های بیشتر است.

در سال 2009، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرده بود: سم بوتولینوم ممکن است از ناحیه تزریق حرکت کرده و گسترش یافته و تولید علائم مطابق با بوتولیسم کند یعنی تولید بیش از حد سم، یا باکتری کلستریدیوم بوتولینوم کند. 
شنبه 23/5/1395 - 11:27
سلامت و بهداشت جامعه

تقریباً تمام سلول های سرطانی در یک ویژگی مشترکند: آن ها از کربوهیدرات یا قند خون برای رشد و تکثیر تغذیه می کنند. وقتی شما تحت رژیم کتوژنیک هستید قند خونتان پایین می آید. اصطلاحاً به این حال "گرسنگی" سلول های سرطانی می گویند.

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم سرا به نقل از تبیان، سرطان دومین دلیل مرگ در دنیاست که معمولاً با ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی تحت درمان قرار می گیرد. استراتژی های تغذیه ای فراوانی آزمایش شده اند اما هیچکدام به طور خاص موثر نبوده اند. تحقیقات جدیدی در حال انجام است که می گوید رژیم غذایی کتوژنیک بسیار کم کربوهیدرات می تواند موثر باشد.

هشدار: هرگز نباید درمان های رایج سرطان را متوقف کرد و درمانی مثل رژیم کتوژنیک را جایگزین آن نمود.

رژیم کتوژنیک، یک رژیم بسیار کم کربوهیدرات است که شباهت های زیادی با رژیم اتکینز و سایر رژیم های کم کربوهیدرات دارد. در این رژیم مصرف کربوهیدرات به شدت کاهش داده شده و چربی جایگزین آن می شود. این تغییرات منجر به حالتی متابولیک به نام "کتوزیس یا کتون زدگی" می گردد. بعد از چند روز، چربی، منبع اصلی انرژی در بدنتان خواهد شد. این حالت موجب افزایش چشمگیر در میزان ترکیباتی به نام کتون ها در خون می شود. اگر رژیم کتوژنیک به عنوان یک شیوه ی درمانی برای سرطان مدنظر باشد، محتوای چربی به بالاتر از 90 درصد کالری بدن تبدیل خواهد شد.

نقش قند خون در سرطان

بسیاری از درمان های سرطانی، جوری برنامه ریزی شده اند که تفاوت های بیولوژیکی بین سلول های سرطانی و سلول های نرمال را هدف می گیرند. تقریباً تمام سلول های سرطانی در یک ویژگی مشترکند: آن ها از کربوهیدرات یا قند خون برای رشد و تکثیر تغذیه می کنند.

وقتی شما تحت رژیم کتوژنیک هستید برخی از فرایندهای طبیعی متابولیسمی تغییر کرده و قند خونتان پایین می آید. اصطلاحاً به این حال "گرسنگی" سلول های سرطانی می گویند.

تأثیر بلندمدت این " گرسنگی " و محرومیت برای سلول های سرطانی این است که آهسته تر رشد کرده، اندازه شان کوچکتر شده و حتی نابود می شوند. بنابراین به نظر می رسد رژیم کتوژنیک بتواند پیشرفت سلول های سرطانی را کاهش دهد زیرا میزان قند خون به سرعت کاهش می یابد.

سایر مزایای رژیم کتوژنیک در درمان سرطان

مکانیسم های متعدد دیگری نیز وجود دارند که توجیه می کنند رژیم کتوژنیک چطور می تواند به درمان سرطان کمک کند. حذف کربوهیدرات می تواند دریافت کالری را فوراً پایین بیاورد، در نتیجه انرژی کمتری در دسترس سلول های بدن خواهد بود. بنابراین رشد تومور و پیشرفت سرطان کُند خواهد شد.

ضمناً رژیم کتوژنیک فواید دیگری نیز دارد:

کاهش انسولین

انسولین یک هورمون آنابولیک است. یعنی وقتی وجود دارد، باعث رشد سلول ها می شود که شامل سلول های سرطانی نیز می گردد. بنابراین کاهش انسولین می تواند رشد تومور را کُند نماید.

افزایش کتون ها

سلول های سرطانی نمی توانند از کتون ها به عنوان غذا استفاده کنند. تحقیقات نشان می دهد کتون ها می توانند سایز تومور را کاهش داده و سرعت رشدش را کم کنند.

کاهش آسیب به میتوکندری

یافته ها همچنین نشان دادند که سرطان موجب آسیب اکسیداتیو به میتوکندری می شود، میتوکندری ها، تولیدکننده های انرژی سلول ها هستند.

کیفیت زندگی

مطالعه ای در مورد تأثیرات رژیم کتوژنیک روی 16 بیمار با سرطان پیشرفته صورت گرفت، چند نفر در میان راه از این آزمایش و تحقیق انصراف دادند چون از این نوع تغذیه لذت نمی بردند. باقی افراد که رژیم کتوژنیک را به مدت 3 ماه ادامه دادند، وضعیت روحی شان بهتر شده و بی خوابی هایشان کاهش یافته بود، بدون اینکه هیچ عارضه ی جانبی روی دهد. ولی این طور که به نظر می رسد برای خیلی از افراد پایبند ماندن به رژیم کتوژنیک کار سختی است.

آیا رژیم کتوژنیک می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند؟

سلول های سرطانی نمی توانند از کتون ها به عنوان غذا استفاده کنند. تحقیقات نشان می دهد کتون ها می توانند سایز تومور را کاهش داده و سرعت رشدش را کم کنند

مکانیسم هایی وجود دارد که بیانگر این است که این رژیم می تواند در پیشگیری از سرطان موثر باشد، زیرا تعدادی از ریسک فاکتورهای سرطان را کاهش می دهد. مانند کاهش میزان IGF-1 که هورمونی است مهم برای توسعه ی سلول ها که در رشد و پیشرفت سلول های سرطانی هم نقش دارد.

رژیم کتوژنیک می تواند قند خون و ریسک دیابت را کاهش دهد

شواهد نشان می دهد افرادی که قند خون بالا و دیابت دارند، احتمال بروز سرطان در آن ها بیشتر است. رژیم کتوژنیک می تواند در کاهش قند خون و کنترل دیابت بسیار موثر باشد.
چاقی هم یکی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان است. از آنجایی که رژیم کتوژنیک یک ابزار قوی در کاهش وزن است، می تواند با مبارزه با چاقی، ریسک سرطان را هم پایین بیاورد.

البته این رژیم معایبی هم دارد و نباید خودسرانه و به مدت طولانی استفاده شود. این مطلب اطلاعات پایه ای را در مورد این رژیم و تاثیرش بر سرطان داده است. در صورت نیاز حتما باید تحت نظر متخصص تغذیه از آن پیروی نمایید. 

شنبه 23/5/1395 - 11:24
سلامت و بهداشت جامعه

جوش های زیرپوستی یا همان جوش های سرسیاه ناشی از بسته شدن دهانه خروجی غدد چربی ساز پوست است.

 

 

 

 

به گزارش جام جم سرا به نقل از سرای زندگی ، درمان های مختلفی برای این نوع جوش وجود دارد که معمولا به درمانهای خانگی ترجیح داده می شود.

یک : دو بار در روز محل جوش سرسیاه را با پنبه آغشته به عصاره فندق، تمیز کنید.

دو: یک قاشق چایخوری سولفات منیزیم ،3 قطره ید در نصف فنجان آب جوش حل کرده و با پنبه روی نقاط مورد نظر بکشید.


سه: گلاب را با بلغور جو دو سر ترکیب کرده و به مدت 15 دقیقه روی جوش سرسیاه خود بکشید.

چهار: گیاه شنبلیله را با آب ترکیب کرده و پس از 10 دقیقه گذاشتن روی جوشهای سرسیاه پوست با آب ولرم بشویید.توصیه: هر شب قبل از خواب استفاده کنید.

پنج: با ترکیب 1 قاشق چایخوری گشنیز و نصف قاشق چایخوری پودر زردچوبه خمیر درست کرده و هر روز صبح برای درمان جوشهای سرسیاه از آن استفاده کنید. 

شنبه 23/5/1395 - 11:22
سلامت و بهداشت جامعه

با بررسی رنگ و سطح غلظت ادرار، مدفوع، خلط و همچنین جرم گوش می‌توان به اطلاعات زیادی درباره آنچه در داخل بدن رخ می دهد، دست یافت. جرم گوش مانع از ورود کثیفی و باکتری به عمق گوش می‌شود و می‌تواند اطلاعاتی درباره وضعیت جسمی به ما بدهد.

 

 

 

 

به گزارش جام جم سرا به نقل از روزنامه خراسان ، درصورتی‌که تعریق می‌کنید، ترشح مایع از گوش به‌احتمال‌زیاد به دلیل راه پیدا کردن عرق به داخل گوش و مخلوط شدن با جرم گوش است.اما اگر عرق نکردیدو جرم گوش آبکی سبز یا زرد پررنگ است، این می‌تواند نشانه عفونت گوش باشد.


*خشک یا چسبناک:


نوع جرم گوش می‌تواند سر نخ ژنتیکی را مشخص کند. نتایج بررسی ها نشان می دهد که بیشتر مردم قاره آسیا دارای جرم خشک و ساکنان قاره آفریقا و اروپا دارای جرم چسبناک یا خیس هستند.دلیل آن‌یک سازگاری ژنتیکی نسبت به آب‌وهوا ست که اجداد ما در آن تکامل پیداکرده‌اند.


*دارای بوی قوی است:


این نوع جرم نشانه عفونت یا آسیب‌دیدگی در قسمت میانی گوش است و می‌تواند نشانه‌های متعددی داشته باشد از جمله مشکل دار شدن قسمت میانی گوش ،مشکل در حفظ تعادل،وزوز گوش ، احساس پری یا انسداد گوش. با داشتن این علایم حتماً به پزشک مراجعه کنید.


*متوجه ترشح آن هستید:


عفونت یا پارگی در پرده گوش می‌تواند به رشد غیرطبیعی پوست منجر شود که ساختاری شبیه کیست دارد و باعث می‌شود کثیفی از گوش به کانال راه پیدا کندو به‌جای ترشح غیرقابل مشاهده که به آن عادت دارید جرم گوش به شکل قطره‌ای یا انبوه خارج می‌شود .احساس فشار و درد در گوش نیز می‌تواند براثر رشد غیرطبیعی پوست باشد.


انباشتگی جرم!


این مشکل نادر است و به‌جای این‌که جرم خود به خود و به طور طبیعی از گوش خارج شود در گوش تراکم پیدا می‌کند و به مرور زمان دچار علایمی مانند درد یا پری می‌شوید.


*پوسته‌پوسته است:

 

این نشانه بیماری نیست بلکه در پی بالا رفتن سن جرم گوش به‌صورت پوسته‌پوسته در می‌آید.به‌طورکلی با بالا رفتن سن غدد خشک می‌شود. 

شنبه 23/5/1395 - 11:13
سلامت و بهداشت جامعه

محققان دو ناحیه از مغز را مسئول فراموش شدن رویاهایمان خوانده و تکنیک‌هایی را برای حفظ و ثبت رویاها معرفی کرده‌اند.

 

 

 

 

به گزارش جام جم سرا به نقل از Medical Daily، خواب بخش جدایی‌ناپذیر و اسرارآمیز زندگی انسان محسوب شده و دانشمندان بسیاری را در طول تاریخ به فکر فرو برده است. عده‌ای تصور می‌کنند خواب و رویا حاوی اطلاعات ارزنده‌ای در مورد اتفاقاتی است که در گذشته واقع شده یا در آینده اتفاق می‌افتند.

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که کابوس ببینید و بلافاصله از خواب بیدار شوید. در چنین حالتی ممکن است خواب در گوشه‌ای از ذهنتان ذخیره شود، اما وقتی مجدداً می‌خوابید، کاملاً فراموش می‌شود.
دانشمندان در گذشته متوجه شده‌اند افرادی که بیش از سایرین خوابشان را به یاد می‌آورند نسبت به کسانی که خوابشان را به طور معمول فراموش می‌کنند، به محرک‌هایی چون صداهای اطراف واکنش بیشتری نشان می‌دهند و اصطلاحاً در خواب هشیاری بیشتری دارند.
چرا برخی از افراد خوابشان را به یاد می‌آورند؟
دانشمندان برای پاسخ به این سوال یک گام به جلو برداشته و در یک تحقیق، نواحی مشخصی از مغز را که هنگام خواب یا بیداری فعال هستند، مورد موشکافی قرار دادند.
از بین 41 داوطلب در این تحقیق، 21 نفر در دسته افرادی قرار داشتند که خوابشان را به یاد می‌آورند (این افراد در طول هفته تقریباً خواب مربوط به 5 شب گذشته را به خاطر می‌سپردند). بقیه افراد به طور متوسط تنها ماهی دو بار خوابشان را به یاد می‌آوردند.
دانشمندان با عکسبرداری از مغز افراد دسته اول (کسانی که خواب را فراموش نمی‌کردند) متوجه شدند دو ناحیه از مغزشان بیشتر از مغز افراد گروه دوم، فعالیت‌های خودجوشی را انجام می‌دهند. یکی از این نواحی که "قشر جلوی پیشانی-میانی" نام دارد مسئول برقراری روابط بین رویدادها، مکان‌ها و واکنش‌های احساسی است.
ناحیه دیگر موسوم به "پیوندگاه گیجگاهیانه" مسئول همانندسازی و ثبت ظاهر خود و دیگران است. دانشمندان این دو ناحیه را نه تنها در ایجاد خواب، بلکه در به یاد آوردن رویاها دخیل می‌دانند.
سرپرست تحقیق در این خصوص می‌گوید: برای آنکه مغز بتواند اطلاعاتی را ثبت کند، باید در حالت هشیار قرار گیرد و از خواب بیدار شود.
وی ادامه می دهد: افراد گروه اول نسبت به محرک‌های محیطی واکنش‌پذیرتر بوده، خواب سطحی‌تری دارند و به شکل بهتری خوابهایشان را در ذهن کدگذاری می کنند.
حال صرف نظر از اینکه شما در دسته اول یا دوم قرار گیرید، اگر می‌خواهید رویاهایتان را به خاطر بسپارید می‌توانید از تکنیک‌های زیر استفاده کنید:
1.درمان پنجره
گرچه خواب و رویا اغلب از هم‌گسیخته به نظر می‌رسند و حاوی صحنه‌های آشفته و نامربوطی هستند، اما از جزئیات و ترتیب زمانی برخوردارند. افراد می‌توانند با ایجاد مجدد صحنه‌های خواب در زندگی واقعی به نوعی مغز را تمرین دهند.
بر اساس این تمرین که "درمان پنجره" نام دارد، یک پنجره مقابل دیدگان فرد قرار می‌گیرد و به تدریج و در مدت 5 دقیقه وسعت دید فرد نسبت به مناظر بیرون پنجره بیشتر می‌شود تا اینکه سرانجام کل عناصر خارج مقابل چشمانش ظاهر می‌شوند.
فرد باید همه‌چیز را (از رنگ‌ها، اشیاء و ساختمان ها گرفته تا مردم ، حیوانات و حرکت آنها) دنبال کند. هدف از این کار وارد کردن اطلاعات دقیق و جزئی به مغز است؛ بی‌آنکه دید کلی‌نگری به آن‌ها داشته باشیم.
پس از انجام این کار، نوبت به نوشتن جزئیات در یک دفترچه یادداشت می‌رسد. با تجربه کردن و ثبت جزئیات اطراف، مغزتان آمادگی لازم را برای به خاطر سپردن جزئیات در عالم خواب و بیداری بدست می‌آورد.
2.بیدار شدن به صورت طبیعی
این راهکار بسیار ساده است. کافی است عادت کنید بدون نیاز به ساعت یا زنگ هشدار بیدار شوید. دانشمندان بر این باورند افرادی که به صورت طبیعی بیدار می‌شوند راحتتر می‌توانند خوابشان را به یاد آورند.
3.دفتر ثبت رویا
برخی محققان "یادداشت کردن" را به عنوان موثرترین راهکار به خاط سپردن رویا معرفی کرده‌اند. این تکنیک مشابه "درمان پنجره" است با این تفاوت که طی چند مرحله صورت می‌گیرد.
در این روش، قرار نیست صبح از تخت بلند شوید و شروع کنید به یادداشت کردن. بلکه باید دفترچه‌ای در کنار تختتان نگه دارید و هر بار که بیدار می‌شوید، هر آنچه به یاد می‌آورید در آن ثبت کنید.

شباهت این روش با تکنیک درمان پنجره در آن است که جزئیات مشابه‌ای به ثبت می‌رسند. برای مثال در این شگرد نیز نکات ریزی چون رنگ‌ها، نوع حرکات و غیره یادداشت می‌شوند. اگر نوشتن همه جزئیات، در حالت خواب و بیدار برایتان کار دشواری است، می‌توانید به ثبت نکات کلیدی بسنده کنید. 

شنبه 23/5/1395 - 11:9
سلامت و بهداشت جامعه

 
سرگیجه های شدید و طولانی مدت ناشی از عفونت گوش میانی منجر به عوارض جبران ناپذیری چون مرگ می شود.
 
 
 

به گزارش جام جم سرا به نقل از باشگاه خبرنگاران ، گوش، مخچه، چشم ها و گیرنده های فشار در پا(ساق تا کف پا) به عنوان چهار ارگان اساسی بدن در حفظ تعادل انسان نقش دارند؛ چشم با دریافت و ارسال تحریکات بینایی مغز ، موقعیت را آشکار می کند. گیرنده های حسی پا وضعیت فضایی را که در آن حرکت می کنیم گزارش می کنند، همچنین گوش جهت سر و بدن را در حرکات خطی و چرخشی تعیین می کند ، مخچه نیز وضعیت پایدار بدن را حفظ کرده و باعث حفظ تعادل در وضعیت های مختلف می شود.

گوش داخلی شامل ۲ بخش است که یک بخش آن حلزون شنوایی است که سلول های حساس نسبت به تحریکات عصبی دارد و در مغز به صورت صدا تفسیر می شود و بخش دیگر لابیرنت تعادلی شامل مجاری با لوله های نیم دایره ای است که در جهات مختلف در فضا طراحی شده اند و حرکات ما را از طریق سلول های حساس خود و ارتباط بدن با جاذبه ، تعیین می کنند.
گوش میانی شامل استخوانچه‌هایی متصل به پرده صماخ است که امواج صوتی را به گوش داخلی، عصب شنوایی و در نهایت به مغز منتقل می‌کنند . شیپور استاش که در یکی از حفره های گوش میانی قرار دارد راه ارتباطی حلق با گوش است بنابراین هر گونه عفونت یا التهاب که مربوط به دستگاه تنفس ، حلق و ناحیه بینی باشد به گوش میانی منتقل می‌شود.
روزنه هایی که موجب عفونت گوش می شوند
بهرام هجرانی متخصص مغز و اعصاب گفت:هرگونه عفونت حلق و گلو ناشی ازسرماخوردگی و قسمت بالایی دستگاه تنفس، سوراخ شدن پرده گوش و وجود لوزه سوم که باعث ورود مایع بیرونی ،ویروس و میکروب وارد گوش میانی شود، تهویه را مختل و محیط رشد میکروب ها را فراهم می کند و در نتیجه التهاب گوش میانی اتفاق می‌افتد که باید به سرعت با بروز اولین علامت‌ها تشخیص و به طور کامل درمان گردد.
وی اظهار کرد: شایع‌ترین بیماری‌های گوش داخلی که موجب سرگیجه می‌شود عفونت ویروسی مایع گوش داخلی است که بیشتردر فصل پاییز و زمستان رخ می دهد.
هجرانی ادامه داد: ویروس به مایع داخل گوش حمله کرده، گوش داخلی دچار التهاب شده و فرد احساس سرگیجه می‌کند، سرگیجه واقعی یک حالت ناخوشایند با احساس حرکت دورانی می باشد ، که همراه آن بیمار تهوع ، استفراغ و تعریق دارد.
دود از کنده بلند می شود
بیماری خود ایمنی گوش داخلی یک حالت التهابی است، این حالت وقتی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به سلولهای گوش داخلی که با ویروس یا باکتری اشتباه گرفته شده اند حمله کند.
دانستن علائم بیماری خود ایمنی گوش داخلی برای پیشگیری سریع حائز اهمیت است؛کاهش ناگهانی شنوایی در یک گوش سریعاً به گوش دوم پیشرفت می کند و کاهش شنوائی در طول هفته ها یا ماه‌ها ادامه می یابد.
احساس سنگینی گوش، سرگیجه ، وزوز و کاهش شنوایی از دیگر علایم همراه این بیماری می باشد.
خدیجه تهرانی متخصص مغز و اعصاب اذعان داشت: سرگیجه ناشی از حمله ویروس به گوش میانی حاد و ناگهانی بوده و معمولاً با احساس تهوع و استفراغ همراه است و به محض اینکه فرد کوچکترین حرکتی به سر خود دهد دچار سرگیجه شدید و استفراغ مکرر می شود،این حالت ممکن است چند ساعت تاچند روز ادامه پیدا کند.
وی در رابطه با عوارض خطرناک عفونت گوش اذعان داشت:ممکن است این وضعیت موجب شود فرد تعادل خود را از دست داده و با زمین خوردن دچار عارضه های غیر قابل جبرانی چون ضربه مغزی و مرگ شود.
تهرانی تاکید کرد: مهم ترین مشخصه سرگیجه هایی با منشاء نقص در سیستم شنوایی تکرار شدن آن است در صورتی که در بیشتر سرگیجه هایی که منشاء اختلالات شنوایی ندارد، پس از مدتی سرگیجه فرد برطرف می شود و دیگر تکرار نمی شود.
شاید همه ما سابقه سرگیجه داشته باشیم. حالتی که ممکن است در اثر کاهش فشارخون به سراغ ما بیاید، گاهی نیز نشانه ابتلا به یک بیماری خطرناک مانند تومور مغزی است،در واقع سرگیجه نشانه بسیاری از بیماری ها شناخته شده است.
برای شناسایی علت واقعی سرگیجه باید به مشاوره تخصصی با چندین پزشک و متخصص در حوزه های مختلف پرداخت. اما خوب است بدانید ۶۰ تا ۷۰ درصد سرگیجه ها به علت ایجاد اختلال در سیستم شنوایی اتفاق می افتد ، بهتر است در صورت مواجهه با سرگیجه های طولانی مدت، اول به متخصص مغز و اعصاب ، سپس به متخصص چشم و در نهایت متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. 
شنبه 23/5/1395 - 11:8
سلامت و بهداشت جامعه

به کمک این روش درمانی و با تستی ساده به سرعت علت گریه نوزادتان را فهمیده و می توانید او را آرام کنید.

 

 

 به گزارش جام جم سرا به نقل از باشگاه حبرنگاران، رفلکسولوژی یک روش درمانی در چین باستان است که به تازگی در بسیاری از کشورها به عنوان یک روش درمانی محبوب در تسکین دردها، درمان بیماری های زیادی و رفع خستگی به کار می رود.

نقاط رفلکس در پا با تمام قسمت های بدن اعم از عضله، عصب، غده و استخوان ارتباط دارند و فشار روی این نقاط تورم را از بین ‌برده و به آرامش اعصاب کمک می‌کند. این آرام سازی اعصاب به نوبه خود انقباض عروقی را کاهش می دهد، به طوری که خون و جریان عصبی بیشتر جریان یافته و در نتیجه بهبود جریان خون، سموم نیز از بدن دفع می‌شوند.
یکی از موارد استفاده از این روش درمان طبیعی آرام کردن نوزادان است. کودک نوزاد تنها با گریه می تواند به پدر و مادر خود بفهماند که از یک درد رنج می برد.
با استفاده از این علم شما می توانید بفهمید مشکل کودک شما به کدام ناحیه بدن او مرتبط بوده و در صدد رفع آن و آرام کردن فرزندتان تلاش کنید و در بسیاری موارد حتی این کار موجب تسکین و توقف گریه اش می شود.
در رفلسکولوژی بچه ها بیشتر از بزرگسالان عکس العمل نشان می دهند زیرا کودکان به لمس فیزیکی بدنشان واکنش نشان می دهند. این موضوع یکی از دلایل مهمی است که با بغل کردن و مالش پشت او آرام شده و گریه اش متوقف می شود.
در زیر نقشه پا برای تشخیص محل درد و تسکین بدن نوزاد را مشاهده می کنید و برای استفاده این گونه از آن استفاده کنید.
 
 
 
 
 
 
 
 
مالش نوک انگشتان پای نوزاد با دردهایی که در سر و دندان او ایجاد شده مرتبط است در صورتی که او در حال دندان در آوردن باشد یا گوش او درد کند با ماساژ این نقاط می توانید به تسکین درد او کمک کنید. 

 

 

 

شنبه 23/5/1395 - 11:6
سلامت و بهداشت جامعه

به کمک یک رژیم غذایی طبیعی و سالم در مدت 14 روز می توانید 7 کیلو وزن کم کنید.

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم سرا به نقل از باشگاه خبرنگاران ، شاید شما هم مثل بسیاری از افراد باور نکنید که با یک رژیم غذایی خاص می توان 7 کیلوگرم در 14 روز وزن کم کرد، خیار گیاهی سالم و مفید بوده که میل شدید به غذا را کاهش داده و از پرخوری جلوگیری می کند.

رژیم غذایی شگفت انگیز برای لاغری:
300 گرم از میوه های تازه
3 تکه نان گندم کامل یا 2 عدد سیب زمینی آب پز
150 گرم ماهی تن
چای و قهوه بدون قند
شما همچنین می توانید از یک سالاد تازه یا یک نوشیدنی طبیعی حاوی خیار (اسموتی) به عنوان میان وعده مصرف کنید.
رژیم غذایی برای یک روز:
صبحانه: سالاد خیار و 2 عدد تخم مرغ آب پز
میان وعده: 1 سیب بزرگ، 1 هلو (کمتر از 200 گرم) یا 5 آلو
ناهار: نان گندم کامل (تست) و خیار سالاد
میان وعده: یک لیوان اسموتی حاوی خیار
شام: سالاد میوه (300 گرم)
دستور تهیه سالاد خیار :
400 گرم خیار
200 میلی لیتر ماست
یک عدد پیاز تازه
نمک
خیار را به قطعات ریز خورد کنید، سپس نمک و پیاز خرد شده و ماست را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید حال سالاد شما آماده است.
اسموتی خیار
یک عدد سیب
یک عدد خیار
یک قطعه کوچک از زنجبیل
یک کف دست سبزی اسفناج
20 گرم بادام و اسفناج
طرز تهیه اسموتی خیار:
سیب، اسفناج و خیار را در مخلوط کن ریخته تا به خوبی با هم مخلوط شوند و سپس زنجبیل را اضافه کرده و دوباره هم بزنیداین مواد را در یک لیوان ریخته و آن را با بادام خرد شده و گردو تزئین کنید. این اسموتی تازه حاوی ویتامین و مواد معدنی ضروری است که سلامت بدن را تضمین می کند.
***توجه داشته باشید با ورزش به طور منظم در کنار رژیم غذایی خیار روند چربی سوزی سرعت می گیرد.

 

شنبه 23/5/1395 - 10:59
سلامت و بهداشت جامعه

انجمن قلب آمریکا خوردن شش تا هشت وعده مصرف غلات حاوی سبوس را در روز توصیه می کند.

 

 

 

 

 

 

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، غلات کامل بسیار برای حفظ سلامت بدن مهم هستند. جوانه ها و سبوس غلات جزء اصلی غلات هستند.

از اینرو گنجاندن این قسمت از مواد خوراکی در رژیم غذایی بسیار پرفایده و سرشار از مواد مغذی است.

غلات کامل و حاوی سبوس منبع غنی منیزیم معدنی هستند. منیزیم از طریق بالغ بر ۳۰۰ سیستم آنزیمی در بدن انسان استفاده می شود.

مصرف این ماده معدنی بسیار برای سلامت قلب، سلامت مغز و سلامت استخوان ها اهمیت دارد.

محتوای منیزیم سبوس غلات گوناگون باهم متفاوت است. میزان منیزیم هر یک از سبوس غلات به ازای هر ۲۰۰ کالری به شرح زیر است:

سبوس گندم، خام: ۵۶۶mg

سبوس برنج، خام: ۴۹۴mg

سبوس جو، پخته: ۲۰۰mg

سبوس جو، خام: ۱۹۱mg

آرد چاودار، سیاه: ۱۵۳mg

آرد گندم سیاه: ۱۵۰mg

گندم سیاه: ۱۳۵mg

به گفته کارشناسان تغذیه، غلات کامل به تدریج جذب شده و متابولیز می شوند. درحالیکه آردهای غلات فرآوری شده به سرعت جذب می شوند که این امر منجر به افزایش انسولین و قند خون می شود.

مطالعات علمی نشان داده اند که مصرف غلات کامل از جمله نان، حبوبات و پاستا موجب کاهش بروز بیماری قلبی و بیماری قلبی مرتبط با مرگ می شوند.

همچنین در مطالعه اخیر محققان مشخص شد افرادی که حداقل سه وعده در روز غلات حاوی سبوس می خورند ۲۰ درصد کمتر در معرض مرگ زودهنگام در مقایسه با افرادی که کمتر از یک وعده در روز غلات کامل می خوردند، قرار داشتند.

بعلاوه مصرف سه وعده در روز غلات کامل با کاهش ۱۴ درصدی مرگ ناشی از سرطان و کاهش ۲۵ درصدی ریسک مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است.

همچنین مصرف غلات کامل می تواند برای سلامت چشم ها هم مفید باشد. طبق اعلام انجمن چشم کالیفرنیا، شاخص گلوکز پایین غلات کامل می تواند به کاهش ریسک دژنراسیون ماکولا ناشی از سن که علت اصلی از بین رفتن بینایی در افراد بالای ۶۰ سال است، کمک کند.

همچنین وجود ویتامین E، روی و نیاسین در غلات کامل می تواند به افزایش سلامت عمومی چشم کمک کند.

به گفته کارشناسان، مصرف غلات کامل می تواند موجب احساس سیری بیشتر در فرد شده و در نتیجه منجر به لاغری شود. 

شنبه 23/5/1395 - 10:56
سلامت و بهداشت جامعه

یک پژوهشگر طب گیاهی گفت: برای جلوگیری از بیماری آرتروز مصرف ترشیجات، ماست و غذاهای با طبع سرد را به حداقل برسانید.

 

 

 

 

 

 به گزارش جام جم سرا به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد عبدالهی پژوهشگر طب گیاهی گفت: مصرف عرقیجاتی همچون گل ختمی، اسطوخودوس و بادرنجبویه( از هرعرق یک قاشق غذا خوری در یک لیوان آب حل ومصرف آن بعد از 2 ساعت هر وعده غذایی) از بروز دردهای استخوانی جلوگیری می کند.

این پژوهشگر در ادامه افزود: برای کاهش بیماری آرتروز می توان از روش ماساژ درمانی نیز استفاده کرد. برای این کار در روز یک نوبت پماد ترکیب شده با گیاهان دارویی را یک مقدار بر ناحیه درد بمالید و سپس به مدت 10 دقیقه به صورت ملایم ماساژ دهید.
وی در خصوص روش غذا درمانی بیان کرد: غذاهایی همچون شیر تازه(یک لیوان)، آب زعفران (دو قاشق غذاخوری) و عسل، پودر سنجد، پودر سه مغز، مالت و بارهنگ (هرکدام یک قاشق مربا خوری) را با هم مخلوط کرده و مدام مصرف کنید. قرص روغن ماهی و کلم نیز مواد غذایی مناسبی برای جلوگیری از پوکی و سائیدگی استخوان ها هستند.
پژوهشگر طب گیاهی تاکید کرد: به دلیل مضر بودن کلم برای بیماران تیروئیدی، آنها باید دور این ماده غذایی را خط بکشند و افراد دارای قند خون بالا نیز از خوردن عسل در صبحانه اجتناب کنند.
وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از این بیماری باید از مصرف برخی مواد غذایی اجتناب کرد، افزود: برای جلوگیری از بیماری آرتروز مصرف خوراکی هایی همچون ترشیجات، ماست و میوه ترش، گوشت، چای و غذاهای با طبع سرد را به حداقل برسانید.
عبدالهی در پایان اظهار داشت: اضطراب و تنش های عصبی نیز تاثیر بسزایی در ایجاد بیماری های استخوانی همچون سائیدگی و نرمی استخوان دارد.
شنبه 23/5/1395 - 10:55
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته